בתשובה לנתן פורסט, 29/01/13 13:01
מה אומר לך הקול הבא? 611971
מתי, לדעתך, כן אפשר לעשות הכללות תקפות על ציבור? לא "להכליל על כולם" (זה כמעט תמיד נכשל בגלל איזה צדיק מעצבן שמתעקש לקלקל את השורה) אלא לטעון שציבור מסויים נבדל מציבור אחר באספקט זה או אחר, בלי שעשית מחקר סטטיסטי? לדוגמא, האם לדעתך המשפט "אני לא חושב שהרבה מהם (במיוחד ההתישבות הרוסית) מודעים בכלל שהם נחשבים למתנחלים" מוצדק, בהנחה שלא עשית מחקר מקדים?
מה אומר לך הקול הבא? 611986
כשיש לך סיבה לחשוב ככה. תמונות בתקשורת הן בפירוש לא סיבה, הרי התקשורת תפקידה לחפש את החריג.

ההכללה שעשיתי אכן לא בהכרח נכונה, ולכן סייגתי אותה, אבל זה סתם רושם מהיכרות אישית עם תושבי אריאל, אם מישהו יסתור אותי אסכים איתו. אם הייתי אומר עליהם משהו חריג, ומנסה לגזור מסקנות מעשיות (נניח צריכת הוודקה שם מאד גדולה מאז ההתיישבות הרוסית), אזי הייתי מצפה מעצמי למחקר יותר מעמיק מצילומים של שיכורים רוסים עם בקבוקי וודקה לידם (והיו צילומים כאלה, בהקשרים אחרים).

אבל ממש לא צריך מחקר מהלמ''ס. אפשר לשער השערות מושכלות. לדוגמא, כנראה שתושבי עזה לא מתנגדים לטרור (אולי מפחד, או מסיבה אחרת), אחרת קשה להסביר איך מצליחים הרבה מחבלים להסתתר שם בלי שיסגירו אותם, או ימנעו מהם לשגר קטיושות. זו השערה סבירה, ייתכן שיסתרו אותי (יבוא אלוף משנה, ויסביר לי שלשגר רקטות זה מה-זה קל, ומספיק שני אנשים וקילו דשן בשביל לייצר אחד במרתף), ואני אקבל את זה אבל זו השערה סבירה.

אני יכול לשער שבשכונות רוסיות יש צריכה מוגברת של קוויאר, כי כשנכנסתי לסופר בשכונה הרוסית, היו עשרה מדפי קוויאר, ובסופר אצלי אין בכלל. ייתכן שיש הסברים אחרים, אבל זו הסקה סבירה.

אם אני אגיד שהערבים בעזה רובם רוצחים, כי תראה את הפיגועים בתקשורת, זו כבר הוצאת דיבה.
מה אומר לך הקול הבא? 611989
הבנתי. מה דעתך על הטענה הבאה: כנראה שתושבי חברון לא מתנגדים לגילויי גזענות (אולי מפחד, או מסיבה אחרת), אחרת קשה להסביר איך מצליחים הרבה מתנחלים להביע דעות גזעניות ולהתעמר בתושבים הערבים בלי ששאר התושבים מגנים אותם בכל פה ומסגירים את מפרי החוק לידי השלטונות". אם נסכים על זה, נוכל לבדוק אם מ"לא מתנגדים לגילויי גזענות" צריך קפיצה מחשבתית נועזת כדי להסיק "בעלי דעות גזעניות".

ושאלה נוספת: אדם שנפגש עם מדגם מקרי‏1 של תושבים באזור מסויים, ומגלה שהם בעלי תכונה מסוימת באופן מובהק סטטיסטית, רשאי להניח שזה מבטא איזו אמת בקשר לאוכלוסיה כולה (נניח: בהרלם יש נטיה לעור שחור)? כי זאת, בתמצית, הטענה של איציק.
_______________
1- נתעלם לרגע מהאפשרות שהמדגם אינו מקרי, למשל מפני שדווקא בעלי התכונה המסוימת נוטים להפגש עם אנשים זרים.
מה אומר לך הקול הבא? 611993
הטענה הזו היא תקפה עקרונית, אבל קשה להסכים איתה, היות שגילויי הגזענות שם הם במסגרת החוק, אינני מצפה גם ממי שסולד מהם לדווח עליהם למשטרה. אני כן מצפה ממי שיורים לו רקטה ליד הבית להתקשר למשטרה.

בעניין איציק, העניין הוא שהוא לא זוכר עם כמה אנשים הוא נפגש, ולא זוכר איך בדיוק הם הוכיחו שהם גזענים. אני לא בטוח עד כמה הם הוכיחו שהם גזענים, ואני יכול לשער שחיילים מסתובבים במקומות מועדים לפורענות, אליהם האלימים יגיעו. אני לא חושב שחיילים מוצבים במועדון הנוער בלב היישוב. יש יסוד להניח שיש סיכוי יותר טוב לחיילים לפגוש את אלה הקיצוניים, איתם הם אמורים להתמודד.

לעניין הכושים בהארלם, אם אתה אומר לי, פגשתי שני אנשים במטוס שניהם היו מהארלם, ושניהם היו שחורים - זה לא אומר הרבה. אם אתה אומר לי כל פעם שאני נכנס להארלם כל המוכרים שחורים, בבנייני המגורים תולות כביסה נשים שחורות, והכושים הלא-עבריים משמיעים שירים לא עבריים בעליל על המדרכה, יש יסוד להניח שהשכונה שחורה.

אם איציק היה אומר, "נפגשתי עם עשרים תושבים בחברון בהזדמנויות שונות, וכולם בסופו של דבר הסכימו עם האמירה שיש לשלול את האזרחות של הערבים הישראלים", הייתי מסכים עם הסקת המסקנות.

הגיוני, לא?
מה אומר לך הקול הבא? 611994
כן, הגיוני.
מה אומר לך הקול הבא? 611995
תוסיף גם את זהותו של הפוגש למשוואה שמסבירה איך מתפרש מה שהוא מוצא, כשמדובר בדברים שאי אפשר לכמת אותם בצורה ברורה.
מה אומר לך הקול הבא? 611998
כשאני שומע את שמתייחסים לבני אדם כ''כלבים'' אני נוטה לפרשנות דומה לזאת של איציק אבל אפשר לטעון שגם התרשמותי נובעת מדעה קדומה. לא ערכתי מחקר על תושבי קריית ארבע.
מה אומר לך הקול הבא? 612021
אני לא מתכוון לביטויים שאינם משתמעים לשני פנים*, אלא לעניין הדי ברור לפיו שני אנשים עלולים לצאת מאותה שיחה עם התרשמות שונה, בהתאם לדעות שהיו להם לפני השיחה.

*או שהם כן משתמעים לשני פנים: "בני קופים וחזירים", למשל, לא אומר שהדובר איננו מתון שרצוי לדבר איתו וישא"ק.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים