|
||||
|
||||
קבוצת הבדלים 1: בפינוי המתנחלים מהשטחים אתה משאיר אותם במדינתם-שלהם, שממשיכה לתת להם את מגוון התמיכות והזכויות שמדינתנו, הדמוקרטית פחות-או-יותר, והרווחתית פחות-או-יותר, נותנת (לא כולל הזכות לשבת בכל מקום בארץ ישראל...). זה יכלול, מן הסתם, פיצוי כספי, המשך הזכות לבחור ולהבחר, המשך אפשרות הקשר החברתי עם האנשים שהם מכירים, והמשך ההשתבצות במרקם החברתי המוכר להם (ואף ביתר שאת...). באשר לערבים - זה תלוי, מן הסתם, בתנאי הפינוי. אבל אני מתקשה לחשוב על תסריט סביר שבו הם יקבלו יותר מאשר פיצוי כספי (שזה גם משהו, אני לא אומר). קבוצת הבדלים 2: הנסיבות ההיסטוריות והחוק הבינלאומי. לטענתי, משני שיקולים אלו לא היתה למתנחלים היהודים בשטחים, ולא לצאציהם הבגירים, זכות לראות בישיבתם שם עניין לדורי דורות. ראה גם דיון 104 (מאמרי על מתיישבי הגולן. האנלוגיה די ברורה). אין זה כך במקרה של ערביי ישראל או השטחים. שים לב: אני נזהר ולא קובע נחרצות שזה כן מוסרי וזה לא. אני רק רוצה להראות הבדלים רלוונטיים מבחינה מוסרית. |
|
||||
|
||||
1. אם אני מגרש ערבי תושב השטחים לירדן, אני מגרש אותו למדינה שבה הוא נולד, ונכון - אינני מאפשר לו להתיישב בכל שטח שהוא, אלא רק בשטח שממזרח לירדן. אם הירדנים יחליטו לשלול ממנו זכויות אזרח - זה עניין ירדני פנימי. 2. הנסיבות ההיסטוריות הן כאלה שישראל נאלצה להילחם עוד לפני שקמה. אין שום סיבה להתנחל ברמת אביב או ביפו. ודאי שלא לדורי דורות. |
|
||||
|
||||
לו במקום הסכם אוסלו ניתן היה להגיע להסדר עם ירדן מחד ועם מצרים מאידך, בה הם יקחו עליהם את הפליטים הפלסטיניים, כולל סיוע כספי מצידנו לבעיה זו, ולאחר מכן סיפוח השטחים ע"י מדינת ישראל, האם אז זה היה טרנספר? האם אז זה היה טרנספר רע? |
|
||||
|
||||
כן. כן. ובאופן ממוקד יותר: העובדה שמשהו פותר לנו בעיה גדולה, ולכן אולי יזכה כאן לתמיכה גורפת, אינה הופכת אותו למוסרי, בעיקר אם פינוי כזה נעשה בכוח. כפי שציינתי כבר, בהפעלה מספקת של כוח, יתכן שדבר כזה ניתן להשגה. למרות זאת - אני מתנגד לכך. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאני קצת מבולבל (ומבלבל). כשאמרתי "יקחו על עצמם את הפליטים," נראה היה לי שכוונתי, דהיינו, שאלה יהפכו לאזרחי ירדן ומצרים, הייתה ברורה, ואם לא, אני מתנצל. במקרה זה, יהיה זה מצב בו אזרחי מדינה מועברים בכפייה ממקום אחד למקום אחר בה, כמו פינוי המתנחלים המדובר, כמו פינוי ימית. אתה התנגדת לפינוי ימית, או שהסכמת, או שאני מתבלבל עם מישהו אחר? |
|
||||
|
||||
לא זכור לי שאמרתי אי פעם את דעתי על מפוני ימית. כנראה שלפני 25 שנה לא חשבתי בתבניות כאלה ותמכתי בהסכם השלום, אך לגופו של עניין - היה הכרח לתת לאנשי ימית להישאר בימית תחת שלטון מצרי, אם זה רצונם. |
|
||||
|
||||
מה לגבי הפלסטינים שנולדו לאחר 67? או לפני 48? מדובר ברוב המכריע של הפלסטינים בשטחים, שנולדו בארץ ישראל המנדטורית או בשטח כבוש על ידי ישראל (שלא סופח), אבל לא "בירדן". וחוץ מזה, בוא לא נשכח את מצריים. |
|
||||
|
||||
ילדים ששני הוריהם בעלי אזרחות ירדנית הם ירדנים, לא? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |