|
||||
|
||||
קודם, בהצלחה ! מה שאתם הולכים לעשות הוא מצויין, אני מכיר הרבה אנשים שבחרו בחיי מדע בעקבות אירוע מעניין או מסעיר בילדותם, ואם סיקרנת ילד\\ה אחד בישראל, כאילו יצרת מדע ומלואו... הייתי מגרה את הסקרנות והביקורתיות של החבר'ה הצעירים. תחשוף אותם לשאלות שהטרידו מדענים ברצינות פעם, כל מיני אסכולות מתנגשות ודברים מהסוג הזה. קודם כל, עצם הבנת הויכוח מלמד בדלת האחורית את הילדים איך מדענים חושבים וקופצים למסקנות. אחרי זה, תן להם לבחור את דעתם בין הניצים. תחשוף להם עובדות חדשות טיפין טיפין, עם אפשרות שלהם להחליף צדדים בכל רגע. כדי שזה יהיה מגרה, תפרטו על התחרותיות של הילדים, בכל רגע הם יכולים לקבוע *סופית* את דעתם, אם הילד צדק, הוא יקבל נקודות, וככול שהוא צדק על סמך פחות עובדות, כך הוא יקבל יותר. אם הוא טעה, הוא יפסיד נקודות. אחרי כמות מסויימת של נקודות הוא יהפוך לפרופסור, אחרי עוד, הוא יוזמן לכנסים ויקבל תעודות הוקרה, ובסוף-בסוף: פרס נובל : ) . ילדים (גם אני) אוהבים מדע *מגניב*, תן להם כל מיני עובדות שיגרו להם את הדמיון, למשל: כמו שקורי עכביש חזקים פי 60 או משהו דומה מפלדה, וגם גמיש יותר מפלסטיק - וניתן בתיאוריה לתפוס מטוס ג'מבו עם קורי עכביש עבים מספיק, אם תמתח את המעי הגס בגוף האדם תוכל (בתיאוריה) לקבל אדם בגובה משהו כמו 6 מטר, וכו' לגבי ניסויים שאפשר בבית, תן לילדים אתגר, נראה מי מצליך לשמור על שיווי משקל כך: תגידו לילד לשים ידיים מאחורי הגב ולהצמיד את כף רגלו לאורכה אל קיר. אין סיכוי, מרכז הכובד של הגוף חסר תמיכה... וככה לומדים מה זה מרכז כובד. עוד ניסוי, שמלמד על תערובות ונקודת קיפאון, הילד יכניס לפריזר שתי כוסות, כוס מים רגילה וכוס עם מלח או מומס אחר שיוריד את נקודת הקיפאון. ככה הילד יצור "סופר מים" שלא קופאים לעולם. כוס המים הרגילה היא גם לקח חשוב לגבי חשיבותה של ביקורת. תסבירו מה זו ביקורת, למה זה טוב ומה זה ביקורת שלילית וחיובית. ניתן לשחזר את הניסוי הקלאסי של לואי פסטר שהוכיח כי אין בריאה מכלום: מחממים לרתיחה תמיסת סוכר (או כל מזון אחר), צנצנת אחת משאירים פתוחה, ואת השניה סוגרים ומוצאים ממנה צינור מפותל ופתוח. רק הראשונה תזדהם, אפילו ששתיהן תכלס פתוחות. בכלל, חפשו ניסויים קלאסיים, הם בד"כ פשוטים מאד ומאד מחכימים. נו שויין, כתבתי מספיק לפעם אחת |
|
||||
|
||||
תודה! הכותר כבר בעבודה (ראשונית), והצעות רבות זורמות אלינו (בעיקר *מאיתנו*, למשל דוגמת ה "סופר-מים" הנהדרת שלך, שאכן כבר חשבנו עליה, והיא בעשיה) תודה רבה על העצות הרבות, ואני מקווה שתרשה לי להדפיס את תגובתך ולחלק לשאר הצוות (כפי שאגב נעשה עם תגובתו של מאור. אגב, מאור, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, אתה (הדוגמא שלך) בפנים!) שוב, תודה. |
|
||||
|
||||
עוד רעיונות: * משהו עם חשמל סטאטי (מסרק טעון שמושך טישו או משהו דומה) * מגנטיות: ההשפעה המבטלת שיש לחום על מגנטים, מגנט שבור שנחלק לשני מגנטים ולא ל"דרום" ו"צפון" * יצירת ואקום ע"י סגירת צנצנת מורתחת (האוויר החם רחב, וכשהוא מתקרר נוצר ואקום שסוגר מבפנים את המכסה) * הפרעה אלקטרומגנטית לקליטת רדיו * השפעת מגנט על מסך (טוב, אולי ההורים לא ימותו על זה...אבל זה די שוס לראות את המסך מכחיל), ועל מצפן * יצירת טלפון חוט-ופחיות * צבעי יסוד באור (שונים מצבעי יסוד בפיגמנטים) ותוצאות הערבוב בינהם ע"י נירות צלופן צבעוניים * אשליות אופטיות עם מראות, והאינסופיות של השתקפות במראה מול מראה * תגובת התסיסה של מיץ לימון וסודה לשתיה (אפשר להפוך את זה גם לקצת נפיץ עם זה בכלי אטום וצר) * להראות לילדים שאי אפשר לקרוע נייר שקופל 8 פעמים * שינוי צבע של בד במגע עם אקונומיקה (אולי קצת מסוכן לילדים קטנים, יתכן שיש חומרים פחות מסוכנים עם אותו אפקט) : שחור הופך לכתום למשל, אפשר ליצור בגדים חדשים וצבעוניים מבגדים שרוצים לזרוק בוודאי שאני מרשה לך להדפיס. |
|
||||
|
||||
* גיבוש מי-סוכר על גרעין-גיבוש (יש סוכריות בשבוע הבא!) * משחקי טופולוגיה עם קיפולי נייר * ענייני ציפה וחוק ארכימדס (ברזל לא שוקע במים) |
|
||||
|
||||
הוא לא שוקע ?! |
|
||||
|
||||
כלומר, לכופף את הברזל לצורה כזו כך שהוא לא ישקע במים, ולדבר על אוניות גדולות שעשויות מברזל ונושאות משאות כבדים. |
|
||||
|
||||
תודה. אלו רעיונות רבים ויפים לניסויים מושכים וכיפיים המתאימים (ברובם) לעשיה בבית. אבל הם יותר מתאימים ללימוד חומר מדעי, ופחות לפיתוח חשיבה מדעית. ניסויו של מאור מהווה דוגמא אבסולוטית לכך, אולם גם מהצעות הניסוי שלך נוכל להפיק סיטואציות יעילות למטרות הפרויקט. תודה רבה, מכל הלב. |
|
||||
|
||||
''אין להפריד בין מדע למדע-ישומי, אלא בין מדע ליישומו'' לואי פסטר |
|
||||
|
||||
לך לספריה (או אלי) וקח ספרים מסדרת 'ניצנים' הישנה והטובה. 'נסה ודע, שעשועי מדע', 'פלאי הטבע' ו'מדוע שונה עונה מעונה' מכילים מאות הצעות לניסויים ותצפיות בתופעות יסודיות בטבע. כמובן שחלק מהרעיונות שנזרקו כאן מופיעים שם. זהו רפרנס חסר תחליף, גם אם תצטרכו (כנראה) לשלם תמלוגים למחבר או להוצאה. אפשר להדגים את עקרון הפעולה של מחזיר-אור באמצעות משחק קירות (a.k.a. פינות). אם זורקים כדור טניס על קיר, הוא חוזר ישר אליך רק אם תפגע בקיר בדיוק בניצב. לעומת זאת, אם זורקים את הכדור על הרצפה, הכדור ניתז מן הרצפה אל הקיר, ומן הקיר - בחזרה ישר אליך. אם לא מספיק לך רצפה וקיר, לך על רצפה ושני קירות - ותקבל החזרה מלאה ישר אליך. (לא רעיון שלי, אני את זה שכחתי) |
|
||||
|
||||
ראשית, תודה. 'נסה ודע, שעשועי מדע', היה אחד הספרים של ילדותי. הספר גם שוכן אחר כבוד במדף של המפיקה, ואני יודע שיש איזשהו הסדר בנוגע לתמלוגים. חלק גדול מהניסויים מגיעים משם. לגבי הספרים האחרים, אני אבדוק. שוב תודה. הניסוי שתיארת, כאמור, עוזר להבין מכניקה וכו'. כותרי מולטימדיה כאלו (העוזרים להבין אספקטים בפיסיקה, כימיה ןכו') יש רבים, חלקם כאלו שפיתחנו בעצמנו. מטרת הכותר המדובר שונה, כאמור. |
|
||||
|
||||
לי היה (מהסדרה הזו) את ''פלאי יום יום''. נפלא. |
|
||||
|
||||
ערבבתי את 'פלאי יום יום' הנפלא עם 'סודות הטבע' החביב. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |