|
||||
|
||||
יהיה מעניין לראות אם זה יצליח. גוגל לא הראתה עד היום יכולת להכנס לשוק שיש בו שליטה מלאה של מישהו אחר ולכבוש אותו (כמו מיקרוסופט בתחום הדפדפנים, בזמנו). לא פשוט לשכנע אנשים לנטוש פלטפורמה שהם רגילים אליה ושמכילה מצבור עצום של חומר אישי שלהם, וגם מאפשרת להם שלל אפליקציות ומשחקים. נוסף על כך, יש כאן בעיה של ביצה ותרנגולת: גם לאנשים שרוצים לעבור אין טעם לעשות זאת כל עוד רוב חבריהם לא עברו. מצד שני, פייסבוק הוא אתר לא מוצלח במיוחד; למעשה, מפליא עד כמה הוא לא נוח לשימוש יחסית לפופולריות העצומה שלו. גוגל עדיין נהנית גם מאיזושהי הילה של קוליות וחדשנות - הילה שכבר לא בטוח שיש לה בסיס, אבל היא עדיין מספיקה כדי להביא משתמשים שרוצים לנסות כל מוצר שהם מוציאים ונותנים אמון מראש ביכולות שלו. כמובן, כל תכונה מוצלחת שהיא תוסיף תועתק חיש מהר על ידי פייסבוק (ולהפך), כך שמבחינה טכנולוגית לא יהיה טעם לדבר כאן על מירוץ. שאלה אחרת חוזרת ונשנה לגבי גוגל - האם הם מצפים להרוויח מזה כסף. עד היום, נראה שהחברה הזו כבולה לתחום הליבה של הפרסום בחיפוש - כמו מיקרוסופט לחלונות ואופיס וכמו אינטל למעבדים. היא מוציאה שלל מוצרים - גוגל ארת', סקטש, פיקאסה, ג'ימייל, כרום, אנדרואיד, גוגל דוקס, מה לא - אבל לגבי כמעט כל אחד ואחד מהם לא ברור איך ועד כמה הוא מצליח להרוויח כסף. יתכן בהחלט שגם כאן, גם אם השרות יצליח, הרווח הכספי שגוגל תפיק ממנו יהיה קטן במקרה הטוב. |
|
||||
|
||||
מיקרוסופט השתלטה על שוק הדפדפנים בראש ובראשונה מכיוון שזה הדפדפן שהגיע עם מערכת ההפעלה. באותה מידה להרבה אנשים יש חשבון דואר בגוגל. בין השאר הם מצפים להפסיד פחות הכנסות מפרסום לפייסבוק. בפרט בתחום הפרסום הממוקד. |
|
||||
|
||||
חשבון דואל בגוגל יש גם לי (אף שאיני משתמש בו בפועל), אבל אני לא רואה איך זה מזיז אותי מהפייסבוק לשרות של גוגל. כשאקספלורר בא עם מערכת ההפעלה, המשתמש היה צריך להתקין את נטסקייפ ולשנות את ההגדרות כדי להצליח להפעיל את נטסקייפ. כאן הג'ימייל אולי מקל עליך להכנס לשרות החדש ולמצוא חברים, אבל אין שום דבר שמקשה עליך את המשך השימוש במה שהורגלת אליו. יותר מזה: אם יש לך שם אלבומי תמונות מתויגים, סרטוני וידאו, אלפי סטטוסים ולייקים - לנטוש את כל זה הוא דבר לא קל. אם אתה משחק בפארמוויל או כל משחק אחר, אתה תרצה להמשיך להשתמש בהם. גוגל עשויה להציע עתיד כלי ליבוא של רבים מהדברים האלה - פייסבוק בלי ספק תנסה למנוע את זה בכל דרך, ואני לא משוכנע שכדאי יהיה לגוגל להכנס למלחמה כזו. בקיצור, זה לא יהיה פשוט. אגב פרסום ממוקד, אם פייסבוק ממקדים את הפרסום שאני רואה הם עושים עבודה לא מוצלחת במיוחד. בכלל, התחושה שלי היא שפרסום ממוקד הוא דבר שזכה להרבה יותר הייפ ממה שהוא באמת שווה. |
|
||||
|
||||
אתה צודק, אבל לגוגל יש יתרון אחד על Facebook שאסור לשכוח, שדי דומה ליתרון שהיה למיקרוסופט. לאט לאט (אבל בטוח) אנשים עוברים מה-PC אל המכשיר הנייד שלהם לשם ניהול הדואל שלהם (והפעילות ברשתות חברתיות). חלק משמעותי מהשוק היום הוא מערכת ההפעלה Android שכברירת מחדל מציעה את השירותים של גוגל. Facebook מודעים ליתרון הזה והם באמת רק בזמן האחרון התעוררו. הם התחילו לקחת את האפליקציות למכשירים ניידים קצת יותר ברצינות מבעבר, אבל כפי שהנסיון עם מיקרוסופט והדפדפן שלה מלמד, יש משקל לברירות המחדל שעמן מגיעים המוצרים. |
|
||||
|
||||
בעתיד לאנשים לא יהיו רק "ה-PC" ו-"ה-מכשיר הנייד". לאנשים יהיו הרבה מכשירים, חלקם נייחים (הטלביזיה בסלון, המחשב בעבודה) וחלקם ניידים (הסלולרי, הטאבלט, הלפטופ ואחרים). למי שיציע להם את הגמישות והנוחות הגדולים ביותר במעבר ממכשיר למכשיר יהיה יתרון. אנדרואיד חזקה כרגע בשוק הסלולרי ונראה שיש לה עתיד לא רע גם בטאבלטים, אבל היא תצטרך להתרחב מעבר לזה כדי לתת מענה לכל המרכיבים. בכל מקרה, לדעתי, ג'ימייל לא נותן לה מנוף גדול במיוחד לקידום הרשת החברתית; הוא מקל על מציאת חברים, אבל פייסבוק ודומותיה יודעות ממילא לייבא חברים מחשבונות הדואל של המשתמשים. לכן, גם אם אנדרואיד תהיה מנוף לקידומו של ג'ימייל לא ברור לי שזה יעזור לג'י-פלוס. |
|
||||
|
||||
"גוגל לא הראתה עד היום יכולת להכנס לשוק שיש בו שליטה מלאה של מישהו אחר ולכבוש אותו" מה על שוק החיפוש, שוק המייל ושוק מערכות ההפעלה הסלולריות? |
|
||||
|
||||
בשוק החיפוש לא היתה קודם שליטה מלאה (90% מהשוק, נניח) של מישהו אחר. על שוק המייל היא לא השתלטה. היא אולי הבולטת בשוק, אבל היא לא מחזיקה רוב של משתמשי המייל בעולם. אין לה כמעט דריסת רגל בשוק הארגוני, וגם בשוק הפרטי רבים עדיין מעדיפים שרותים אחרים (של ספק האינטרנט או של מיקרוסופט/יאהו/מי שלא יהיה). לא ברור לי גם באיזו מידה היא הצליחה לחדור לשווקים לא דוברי אנגלית (ע"ע סין). מערכות ההפעלה הסלולריות (אני מניח שהכוונה לסמארטפונים ולא לכלל השוק הסלולרי, שבו אנדרואיד עדיין רחוקה מאד משליטה) לא היו ממש שוק כשגוגל נכנסה לזה, כיוון שהמערכת של אפל קשורה לחומרה של אפל ואינה מוצעת ליצרנים אחרים. לא היה מתחרה ששלט בשוק בצורה מובהקת. סימביאן היתה מערכת קנינית ובכל מקרה לא היתה מתחרה אמיתית - נוקיה הודתה בזה בעצמה כשהרגה אותה. |
|
||||
|
||||
גם פייסבוק לא שולטת ב-90% מהשוק. מה זה בדיוק "להכנס לשוק שיש בו שליטה מלאה של מישהו אחר ולכבוש אותו" אם לא להגיע ממצב בו אין לך אף משתמש למצב בו אתה מחזיק ברוב המשתמשים? אני לא מבין איך זה שמדובר על מערכת קנינית או זה שהמפתח שלה הגיע למסקנה שהוא מאבד את השליטה בשוק, מראה שגוגל לא נכנסה לשוק וכבשה אותו. |
|
||||
|
||||
אם אנחנו יוצאים מהנחה שאפל ונוקיה הן מתחרות של גוגל, אז גוגל לא כבשה את השוק. להכנס לשוק שיש בו שליטה של מישהו אחר ולכבוש אותו פירושו, בעיני, להעביר את המשתמשים של האחר אליך - הרי זה מה שגוגל צריכה לעשות עם השרות החדש. אם גוגל היתה פוגעת משמעותית במכירות של אפל אז הייתי מסכים שהיא הצליחה בזה. התחושה שלי היא שאפל ממשיכה למכור בהנאה למי שהיא מכרה לו קודם, המפתחים ממשיכים לפתח אפליקציות לאייפון/אייפד וכן הלאה - ובמקביל קמה מערכת נוספת סביב האנדרואיד. אפל כבר לא שולטת בשוק הסמארטפונים (ואולי אפילו הטאבלטים) כפי ששלטה, אבל גם גוגל לא שולטת בשווקים האלה - רחוק מכך. גם מכירות הסימביאן ירדו אבל מבחינה כמותית גרידא היא עדיין נפוצה מאד בשוק הגלובלי (ויתכן בהחלט ש-WP7 שתחליף אותה אצל נוקיה תתגלה כמתחרה לא קלה לאנדרואיד). |
|
||||
|
||||
אם השוק הוא מספר הכותרות בטמקא, אז אפל שולטת, שלטה ותשלוט בשוק. אם השוק הוא מספר המכשירים שנמכרים, אז אפל מגרדת את ה-20% מלמטה, שזה נחמד אבל רחוק משליטה. למעשה, כמו בשוק המערכות השולחניות, אפל היא שחקן משוק בשלה, מעט אנשים יעזבו את המקינטוש/איפון שלהם, מעט אנשים יעברו אליו מהלינוקס/חלונות/סימביאן/אנדרויד/רים שלהם. גוגל נכנסו אחרונים לשוק, ונכון לרבעון האחרון של 2010 הם מכרו 32% מהמכשירים, לעומת ה-14 של רים, הפחות מ-4 של מיקרוסופט זה מרשים. לעומת ה-31 של נוקיה זאת כבר שליטה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |