|
||||
|
||||
הבעיה עם מיזמים כאלה היא שקשה מאוד למדוד את התועלת שלהם. בתועלת העיקרית היא הרי בכך שאנשים שנוסעים באופניים מפנים את הכביש ומורידים את העומס גם בפקקים וגם בחניה, וכך חוסכים לכולנו הרבה מאוד כסף ועצבים. אבל איך אפדר למדוד את זה? הרי מי שנוסע במכונית לא משלם על הפקקים שהוא גורם. |
|
||||
|
||||
משלם גם משלם - במס של יותר מ-100% על הדלק שהוא צורך, בזמן עבודה (או משפחה) אבוד ובעצבים מעורערים. |
|
||||
|
||||
הוא סובל בפקקים, ובזמן אבוד - אבל אף אחד אחר לא מרוויח מכך. המס על הדלק לא מספיק לשלם אפילו על תחזוקת הכבישים, שלא לדבר על סלילתם, זיהום האוויר, הפקקים, החניה וכו' |
|
||||
|
||||
ההכנסות רק מבלו על הדלק הן יותר ממליארד ש''ח לחודש. אמור להספיק כדי לתקן כמה כבישים. |
|
||||
|
||||
אתה צודק. ההוצאות על תחזוקה הן כ 5 מיליארד בשנה, וההכנסות טיפה יוץר מ 12 מיליארד. אבל באופן כללי אני עומד מאחורי הטיעון שלי - נהג המכונית (למרות שהוא משלם, והרבה) בסופו של דבר מסובסד על ידי המדינה. |
|
||||
|
||||
התשתיות שמשמשות את הנהגים הפרטיים משמשות גם את רוב התחבורה הציבורית, את הובלת הסחורות ושאר השימושים המסחריים וכמובן את הצבא. לכן אני חושב שאתה טועה, חלק ניכר מההוצאה על התשתית היא הוצאה מתחייבת גם ללא קיום תחבורה פרטית, התוספת יותר ממכוסה ע''י המיסים על הדלק והרכב (גם מבלי להכניס בחשבון גורמים כמו עליה בפרודוקטיביות ובהוצאה הפרטית, שבתורם תורמים להכנסות המדינה). |
|
||||
|
||||
התבונן בצד החיובי - סוף סוף נוכל לבדוק בצורה מדעית את הטענה שהישראלים ונדליסטים יותר מהאירופאים. |
|
||||
|
||||
לא "הישראלים" כי אם הממוצע שבין "התל אביבים" לבין "העובדים הזרים/מהגרי העבודה/פליטי דרפור". |
|
||||
|
||||
נדמה לי, שונדליזם (אם בכלל) צפוי דווקא מהישראלים, גניבות, ייתכן שיגיעו מהעובדים הזרים. |
|
||||
|
||||
לא היו גנבות אופניים בתל-אביב גם לפני הגעת העובדים הזרים? |
|
||||
|
||||
מה פתאום. שיהודי יגנוב מיהודי? גם מחלות לא היו, אגב. |
|
||||
|
||||
הטענה שלי הייתה הפוכה... קודמי טען שהוונדליזם הוא לא של הישראלים אלא של ממוצע של הישראלים עם הזרים, ומהודעתו השתמע, שהזרים אחראים לוונדליזם, אני סבור שזה דווקא לא נכון, ושוונדליזם הוא מאפיין חזק יותר של אוכלוסיות ישראליות מסוימות. לגביי גניבות, אין ספק שעובדים זרים גונבים אופניים (חבר שלי תפס אחד רוכב על אופניו...), עד כמה הם דומיננטים בתעשייה זאת כבר שאלה למשטרה. |
|
||||
|
||||
טוב, בשבילי זה נובע מהסטראוטיפים של עוני -> גניבות ושל שעמום -> ונדליזם, וברור מי מהאוכלוסיות יותר עניה ומי יותר משועממת. |
|
||||
|
||||
שאלה למשטרה? מאיפה המשטרה תמשוך נתונים על זהות גנבי אופניים, או גנבים בכלל? |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת מאיפה? מויקיפדיה. |
|
||||
|
||||
מה עם ירידה בזיהום האוויר? עלייה בבריאותם של התל-אביבים שיעסקו עכשיו בפעילות גופנית במקום לשבת באוטו ולחפש חניה? אפילו "שעות עבודה אבודות" בגלל פקקים הוא מדד מדיד. |
|
||||
|
||||
להערכתי, נסיעה באופניים ברחובות תל אביב העשנים, תועלתה הבריאותית קטנה מנזקה, אבל אלד''ר. |
|
||||
|
||||
אם מספיק אנשים יסעו באופניים, תל-אביב תהיה פחות עשנה. |
|
||||
|
||||
מי בכם אשר לא אסתמתי, הוא יסע בזוג הראשון. |
|
||||
|
||||
דווקא קל, התועלת תימדד לפי מידת השימוש. אם השימוש יהיה רחב הם כנראה אהובים והתועלת רבה. ואפשר גם למצוץ מהאצבע נוסחה שתחשב כמה שעות נסיעה במונית או מכונית או אוטובוס שוות לשעת השכרת אופניים. אבל למה הם כל כך יקרים? הכי חשוב, דינמו יש להם? שיהיה ירוק עד הסוף. אני חושבת שזה יצליח, באלטנוילנד האנשים תרבותיים. |
|
||||
|
||||
פחות מ-300 שקל לשנה זה יקר? זה שווה ערך לכמעט חמישים נסיעות באוטובוס. כלומר, בהנחה שאת נוסעת כל יום לעבודה ובחזרה תוך קצת יותר מחודש וכיסית את המחיר. |
|
||||
|
||||
התכוונתי המחיר של זוג אופניים, נדמה לי 4,500 שקל? לדבר כזה הייתי קונה פושטים מתוך ציפיה שכך או כך לרובם יהיה אורך חיים קצר והם ייגנבו או יחובלו... אבל אולי לא. מחיר ההשכרה הוא ממש זול. |
|
||||
|
||||
טעית במחיר בסדר גודל * (וזה עוד לפני הנחה על קנייה מרוכזת) |
|
||||
|
||||
כשכתבת שטעיתי בסגל גודל חשבתי שזה 45,000, גם כאלה אופניים יש. אבל בטוח שהז לא הפיציות שהראת. הקנס על אי חזרה הוא 4,500 שקל. נכון שזה לא אומר, אבל בערך. |
|
||||
|
||||
הקנס לא משקף ערך, אלא משקף הרתעה. מובן מאליו שהקנס יהיה הרבה יותר מאשר השווי של האפניים - כך שלאף אחד לא יהיה תמריץ לגנוב אותן או להזניח אותן. בנוסף, אפשר להניח שמעבר להיות האופניים אופניים רגילים, מותקנים בהם גם כלים לאיתור חלקים גנובים, למשל, מה שמעלה את המחיר שלהן. ועוד לא דיברנו על עלות ההחלפה של אופניים שנגנבו או נשברו במונחים של שעות עבודה. |
|
||||
|
||||
הבעיה היא שקנס של 4500 ימנע ממני לעצור דקה ולקנות משהו בסופר מחשש שיגנבו האופניים. 4500 זה כמו 4 זוגות אופניים טובים. |
|
||||
|
||||
אתה אמור, כך נראה, להשאיר את האופניים בתחנה הצמודה לסופר, ולא להחנות אותם ליד הסופר... |
|
||||
|
||||
26 אינץ' זה אופני ילדים. |
|
||||
|
||||
במודעה רשום 12-מבוגר |
|
||||
|
||||
השימוש לא מעיד על יעילות, אופניים עולים יותר מ-240 שקלים, ולהוצאה זאת צריך להוסיף הוצאה על מנעול ראוי (מאות שקלים), כעת, צריך להחליף אופניים אחת לשנתיים נניח (בעיקר גניבה, אבל גם בלאי), והם גם תופסים מקום, כך שאם המערכת תהיה יעילה, ייתכן שרבים מבעלי האופניים שמשתמשים בהם כאמצעי תחבורה (ולא כאביזר לשעות הפנאי) יעדיפו פשוט להשתמש באופני העירייה ולא להחזיק אופניים. בנוסף, אני (תושב תל אביב) הולך ברגל למקומות רבים, אם יהיו אופני עירייה צמודים לביתי (יש) וליעדים שאליהם אני הולך (יש באופן חלקי) אולי אתחיל לנסוע על אופניים במקום ללכת, אבל זה לא יחסוך אפילו דקה אחת של אוטובוס או רכב. |
|
||||
|
||||
מה הבעיה? אם יש נתונים טובים על הנסיעה בכבישים (ואני משער שאין) אין בעיה למדוד את התועלת. לדוגמה: בשנת 2007 נסעו ברחוב אבן גבירול בשעות הבוקר כ5000 כלי רכב בממוצע בשעה במהירות של 27 קמ"ש בממוצע, בשנת 2010 המספר עלה ל-5850 במהירות ממוצעת של 22 קמ"ש, שנה לאחר השקת מיזם האופניים המספר הוא 4900 במהירות ממוצעת של 28 קמ"ש. והנה מדדת את התועלת. |
|
||||
|
||||
דווקא במונטריאול קל למדוד: 1. אין כמעט אף פעם פקקי תנועה ואלו שישנם הם בכניסות לעיר מהפרברים. 2. במשך לפחות 3 חודשים בשנה ולפעמים גם 5 הנסיעה על אופניים היא לא ממש פרקטית (נכון קצת פחות לטורונטו אבל גם) 3. העיר לא צפופה ולא סובלת מזיהום אוויר למעט בימים ספורים בקיץ. התועלת במקרה זה היא חברתית/סביבתית/פוליטית - סטודנטים, תיירים, תושבי השכונות השטוחות יותר (כמו פלאטו מונ-רויאל, אוטרמונט וכו') יכולים להגיע ממקום למקום בקלות יחסית ודעתם על העיר משתפרת במוכח. הייתי מטיל ספק ברעיון לפיו נוסעי אופניים מפנים את הכביש משום שנתיבי אופניים תופסים יותר מקום בכביש לכל נוסע ליחידת זמן ומרחק מנתיבי מכוניות. |
|
||||
|
||||
גם את התולעת שבנטיעת עצים בשדרה קשה למדוד. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
טריוויה: איזו תולעת מודדת, אבל לא עצים אלא צמחים אחרים? |
|
||||
|
||||
תודה! היכרתי רק את הגרסה העברית שבדיסק מתגובה 534444 |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |