בתשובה לתשע נשמות, 29/07/10 20:00
איפה הגבול? 547447
בנוגע לעתיד ההלכה, התיאור שלך של התכנסות סביב השמרנות והדגשת הגבולות ההלכתיים של המחנה כאמצעי הגנה הוא תרחיש אפשרי. נדמה לי שזה לא הכיוון הנוכחי של החברה הדתית והחרדית. אני אופטימי וחושב שבטווח הארוך השמרנים לא יוכלו לעמוד בפני פלישת המודרניות (והפוסטמודרניות) לכל הפינות בחיינו. נדמה לי שאחרי עשרות שנות סטגנציה, השיח הדתי-לאומי היום הוא מרתק, ושגם החברה החרדית הולכת ומשתנה במהירות. שינויים בדפוסי החיים ישתקפו בשינויים בהלכה, במיוחד כשבהלכה טבועים כבר המנגנונים לשינויים הלכתיים (ר''ל, בין אם הבסיס הממשי קובע את בניין העל ובין אם ההלכה מתפתחת לפי הגיון פנימי, אנחנו בכיוון הנכון).
כמובן, אני לא השוטה ולא יודע אם הדברים ייטו לתרחיש האופטימי. אני לא יכול לשלול את התרחיש שהעלית.
איפה הגבול? 547464
מה שקצת משעשע בחברה החרדית הוא שבגלל ההתנגדות העיקשת למודרניות "גבוהה" (תרבות חילונית וערכים ליברליים, למשל) חודרת לשם במידה רבה דווקא המודרניות הנמוכה (הרגלי צריכה, למשל). בטווח הארוך יתכן שהמצב ישתנה; כפי שנאמר, קשה מאד לנבא - בפרט את העתיד. אחת התופעות שמאפיינות, לדעתי, את מה שקורה היום גם אצל הדתיים-לאומיים וגם אצל החרדים הוא התפרקותה של ההנהגה המסורתית. לא קמים יותר מנהיגים שמסוגלים לאחד מאחריהם צבורים. בציונות הדתית לא קמים יותר רבנים כמו שפירא ואליהו, שגם מי שלא רואה אותם כמוריו מרגיש עצמו מחויב להתיחס למה שהם אומרים; אצל החרדים הספרדים לא מסתמן מחליף לרב עובדיה; לליטאים אין מנהיג מאז פטירת הרב שך - הרב אלישיב לא נכנס לנעליים האלה והנסיונות להכניס אותו הסתיימו ביותר מדי מבוכות. בחב"ד לא קם מחליף לרבי. בארה"ב אין מחליף לרי"ד סולובייצ'יק וגם לא לרב פינשטיין ולרב קוטלר. אפילו בקרב החסידים יש תהליכי פיצול מתמשכים. במצב כזה יתכן שכל מי שמחמיר יותר יתפש כאותנטי והאחרים ייאלצו לישר קו איתו, אבל תיתכנה גם אפשרויות אחרות. יהיה מעניין לראות.
איפה הגבול? 547467
אני חושב שהלחץ הפנימי (כלכלי בעיקרו, אבל לא רק) דוחף לכיוון של היפתחות לחברה הכללית וכנגד מגמות של סגירות והחמרה. אבל כפי שאמרת, יהיה מעניין לראות.
איפה הגבול? 547518
"בגלל ההתנגדות העיקשת למודרניות "גבוהה" (תרבות חילונית וערכים ליברליים, למשל) חודרת [לחברה החרדית] במידה רבה דווקא המודרניות הנמוכה (הרגלי צריכה, למשל)"

מסקרן - בא לך לפרט?
איפה הגבול? 547812
החברה החרדית נחשפת לפניה השונות של המודרניות דרך החברה הישראלית. החשיפה הזו משפיעה עליה באופן מובהק. ניתן לראות זאת בשלל תחומים - החל משינויי הסגנון של העתונות החרדית או המוסיקה החסידית, וכלה בצרכנות גאדג'טים (גם בין בחורי ישיבה יש תחרות על למי יש סלולרי מאובזר יותר, למרות איסורי הרבנים על מכשירים כאלה) או ברשתות אופנה. הבעיה היא שיש התנגדות חריפה לפניה הגלויים של המודרניות. כך אתה יכול לראות, למשל, זוגות צעירים ליטאים שחיים בסגנון חרדי-יאפי עד כמה שהיכולת הכספית מאפשרת: בגדים מחויטים, עגלת תינוק ממותגת, קפה איכותי. בצבור החילוני, אורח חיים כזה מלווה בדרך כלל בצרכנות-תרבות - מוזיאונים, תערוכות, סרטי איכות, ספרות טובה וכו'. אצל החרדים לא תמצא כמעט דברים כאלה. אצל זוג כמו שאני מתאר, הבעל עשוי לא לקרוא כלל ספרות שאינה תורנית, ואלו האשה עשויה לקרוא בהחבא ספרות לא-חרדית, אבל סביר יותר שבזמן המצומצם שמותירות לה הפרנסה וגידול הילדים היא תקרא דברים קלילים בלי הרבה תוכן איכותי. אם הם יגלשו ברשת, סביר להניח שהם יבלו בעיקר באתרים חרדיים; גם כאן, החרדיות הצמיחה אתר כמו "חדרי חרדים" אבל לא אתר כמו "האייל הקורא" (פורום שאולי היה מקביל לאייל ברמתו, "עצור כאן חושבים", זכה לגינוי ונידוי בגלל הבקורתיות שלו). אם הם יורידו סרטים, סביר להניח ששוב, לא יהיה מדובר בסרטי איכות אלא בקומדיות, סרטי פעולה וכיו"ב; אין חנוך לצריכה נכונה של דברים כאלה.

כדאי, כמובן, לסייג ולהבהיר שיש ויש חרדים שמתעניינים ונחשפים לתרבות הכללית. אני יודע על ראש ישיבה ליטאית חשובה שקרובת משפחה דתית-לאומית נהגה להביא לו באופן קבוע מבחר כותרים חדשים ממיטב הספרות העברית; האבסורד הוא שהאיש היה צריך להמנע מלגלות את העובדה הזו לתלמידיו.
תודה 547908
איפה הגבול? 547500
אה?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים