|
||||
|
||||
למה זה מעניין אם סן מרינו היא מדינה? אם אני מבין נכון, אתה בעצם אומר שכבר יש מדינה ("למעשה") פלסטינית, ולכן רוב הפלסטינים בגדה לא צריכים להיחשב תושבי ישראל. בתור אישוש לטענה הזו ("שטחי A וקצת B הם מדינה למעשה" אם הבנתי אותך נכון) אתה מביא את סן מרינו. למה סן מרינו? למה לא ריאל מדריד או אפל קומפיוטרס או הדלאי למה או תורת היחסות? נסה נא למנות מאפיינים של "מדינה" לשיטתך שמתקיימים בשטח האמור - את סן מרינו בוא נעזוב בצד. אם אתה מתכוון ברצינות הרי שקשה להתווכח אתך משום שנראה שיש בינינו תהום קשה לגישור במה שקרוי "עובדות", "היגיון", ו"כללי היסק". אם בעצם אינך מתכוון ברצינות ומנסה כוחך בויכוח לשם ויכוח אז אני מוותר. |
|
||||
|
||||
סן מרינו הובאה כהוכחה לכך שמדינה יכולה להיות מוקפת מכל צדדיה במדינה אחרת. דודה ויקי מונה את המאפיינים הבאים: 1. טריטוריה - שטח מוגדר על ידי גבולות קבועים. הטריטוריה אינה חייבת להיות רציפה, והיא יכולה לכלול שטחי ים בתוכה (כדוגמת איי יוון). יש, שטחי A 2. אוכלוסייה - תושבי קבע אשר מביעים שאיפה לאומית שברובה מונחת על יסוד התנועה הלאומית מתקיים גם כן. 3. שלטון - גוף יחיד השולט על האוכלוסייה בתוך הטריטוריה באמצעות חוקים ומוסדות למעשה הגדה והרצועה הן מדינות נפרדות, אבל זה מבחירה פנימית שלהם. 4. עצמאות, ריבונות - מדינה ריבונית היא מדינה אשר מסוגלת לנהל את ענייני הפנים והחוץ שלה ללא תלות במדינה אחרת, לשלוט על שטח המדינה, ולאכוף את חוקיה. מדיניות פנים - חופש מלא. מדיניות חוץ - כל המגבלות המהותיות הן תולדה של מצב המלחמה, שהם כפו עלינו. לא שונה מכל מדינה אחרת בסיכסוך (גם על אירן יש סנקציות). 5. הכרה על ידי הקהילה הבינלאומית - נדרשת הכרה של מדינה עיקרית ורלוונטית.(לפי התאוריה הקונסטיטובית)1 לא חובה לפי אחת התאוריות, לא מהותי מבחינתי (לא טענתי שיש להם מדינה פורמלית, רק למעשה). |
|
||||
|
||||
1. ליוון יש שליטה על השטח שבין אייה. לפלסטינאים ב"ארכיפלג הגדה" אין שליטה כזו. |
|
||||
|
||||
לנפטון מסורה השליטה בשטח שבין איי יוון. אפשרות למעבר רציף בין חלקי המדינה אינו נדרש ע''י ויקי, אבל אני מסיכם שזה תנאי מאוד הגיוני לקיום שלטון יעיל. כל מגבלה על תנועה בין ערי הגדה היא תולדה של אלימות יושביהן. אני לא מבקש להגדיר כל עיר כמדינה נפרדת משום שאין בכך צורך. מדינות רבות לא נהנות מרציפות טרטוריאלית, למרות קיומו האפשרי של גבול יבשתי (ארה''ב, רוסיה, קרואטיה ועוד), אף אחד לא יצפה שבוסניה תאפשר לקרואטים לעבור בשטחה אם אילו יתחילו להפעיל טרור. כל זמן שההסכמים מעגנים להם זכות תנועה במצב של שלום (ע''ע אוסלו), העובדה שזכות זו נפגעת במצב מלחמה לא פוגמת בקיומם כמדינה-למעשה. כהערת אגב, פלסטינאים ורוב סחורותיהם נעים די בחופשיות בין ערי הגדה. |
|
||||
|
||||
דבר ראשון: מאיפה אתה ממציא את השטויות הללו? לנפטון בוודאי שאין שליטה בים האגאי. זהו ים הבית של פוסידון. לארה"ב יש שטחים רבים "מעבר לים" (אלסקה הוא הגדול שבהם). אבל אם קנדה היתה מנסה להטיל מצור ימי על אלאסקה, זו היתה עילה למלחמה עם ארה"ב. קרואטיה יכולה למנוע מבוסניה גישה ישירה לים האדריאטי. היא לא יכולה למנוע ממנה העברת סחורות דרך סרביה או דרך מונטנגרו. היא גם לא יכולה למנוע מעבר אנשים בין סרבריניצה לבניה־לוקה. קרואטיה תוכל לעשות כן ע"י כיבוש חלק משטחה של בוסניה. אבל אז מבחינה מעשית לא יהיה מדובר על שטח של בוסניה. |
|
||||
|
||||
בהתחלה חשבתי שאתה מתלוצץ, אבל כנראה אתה רציני. בוא נראה: איי יוון השונים שייכים למדינה היוונית. משמעות הדבר היא ששוטר יווני, אפילו מאתונה, יכול לדפוק על דלת ביתו של תושב כרתים (מצויד בצו מתאים לפי חוקי יוון כמובן) ולבקש מהתושב להראות לו מה יש לו בכיס. שוטר תורכי, לעומת זאת, לא רק שלא יכול לדפוק בדלת מצויד בצו בית משפט תורכי, אלא למעשה כנראה בכלל לא יכול להיות שם כשוטר (הוא כמובן יכול להיות שם כאזרח בחופשה, אם שלטונות יוון התירו את כניסתו). חייל תורכי עם נשקו עוד פחות. אם תחליף את "יוון" בדבר הזה שאתה קורא לו מדינה ואת "תורכיה" בישראל, האם ההקבלה מתקיימת? כשצה״ל מחליט "לחשף" שטח כזה או אחר מסיבות בטחוניות ומישהו רוצה לעצור אותו (נניח שיש עדיין 48 שעות לעתור לפני החישוף), האם המישהו פונה לבית משפט ישראלי או פלסטיני? כל זמן שהשררה והשלטון בשטחים הללו נתונים בידי ישראל לא יעזרו לנו כל תרגילי הלוליינות האינטלקטואלית המדהימים שהפגנת כאן, זו ישראל והתושבים הם תושבי ישראל. בהתייחסות לנושא, רווחות בערך ארבע גישות שונות: יש כאלו שמרוצים מהמצב הקיים והיו שמחים אם יימשך לנצח, יש כאלו שמחכים ל"נס" שעיקרו "התאיידות" התושבים הלא יהודים בגדה וברצועה, יש אלו שחושבים שהפתרון הנכון הוא להפכם לאזרחים מלאים ושווי זכויות במדינה (שהיום נקראת ישראל, אבל אם יצטרפו על כך הרבה בני ישמעל אולי יהיה צורך לשנות את שמה ל"ארץ בני אברהם" או להחזיר עטרת "כנען" ליושנה או משהו1), והקבוצה האחרונה היא אלו שחושבים שהפתרון הוא שתי מדינות. אני שייך לאלו שהיו רוצים לראות את הפתרון הרביעי. לדעתי, הרעיון ששתי מדינות ייתכנו "בשטחי A וקצת B" כמו שניסחת הוא חלום באספמיה. שתי מדינות ייתכנו בגבולות פחות-או-יותר-מאי-67, עם תיקוני גבול כאלו ואחרים, אבל שום דבר שמזכיר את החורים-בגבינה-שוויצרית שמהווה המפה הנוכחית לא נראה לי קרוב למחוזות המציאות. 1 נכון שבמאה הקודמת ובנוכחית הולך ומשתרש המנהג לקרוא לזה על שם הפלשתים, אבל אני לא מבין למה דווקא הם. "כנען" נשמע לאוזני שם יותר הולם, אבל אין לי התנגדות עקרונית לשום שם שייבחר - בכלל זה "ישראל" ו"פלסטין". ההתנגדות שלי לפתרון הזה לא קשורה לשם שייבחר. |
|
||||
|
||||
מה עם הכרה עצמית בהיותה מדינה? הפלסטינים מכריזים על הקמת מדינה בעתיד הקרוב, הווה אומר מבחינתם הם אינם מדינה. |
|
||||
|
||||
ואם מטעמים פרקטיים הם עתידים להימנע לעולם מהכרזה על מדינה ? אז לנצח אנחנו תקועים עם ה"תושבים" הללו ? יש סיבה למה סעיף זה אינו קיים. מבחינתם2 הם יכולים להיות פילים ורודים, מבחינתי1 הם מדינה (למעשה, למעשה). 1 ולעניות דעתי כך צריך להיות בעיני כל מי שמכיר את הגדרת המדינה והעובדות הרלוונטיות. 2 שיקולים פוליטיים דוחים את ההכרזה, אבל מבחינת תפיסתם, הם מזמן רואים בעצמם מדינה. ההתיחסות העצמית שלהם היא כ"פלסטין", לא אוטונומיה, הם מחזיקים בנבחרת לאומית, בורסה וכד'. |
|
||||
|
||||
לא משהו, מדינה בלי ים. התמונות של ההורים הצעירים שלי במדינת אכזיב בשנות ה-70 הרבה יותר כיפיות, בעיקר כי לאבא שלי עוד היה שיער. למעשה, הרעיון מצא חן בעיני השכנים הרווקים כאן, ואנחנו מתכוונים להכריז על הרחוב שלנו כמדינה ועל החתיכת חוף שלנו כגבולנו המערבי. בקרוב נוציא אשרות כניסה וניקח כסף. ככה נצליח לסתום סוף סוף את הפיגור בשכירות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |