|
||||
|
||||
רציתי רק להוסיף שאני בהחלט מזדהה עם העמדה של דורון, ולו היתה נתונה ההחלטה בידי הייתי פוסק הלכה כמותו; אבל איני רואה כיצד ניתן ליישב החלטה כזו עם עקרונות הדמוקרטיה הליברלית שקיבלנו על עצמנו (בצדק). |
|
||||
|
||||
שוב לא מספרים לי שום דבר! |
|
||||
|
||||
אני מפספס משהו? אני לא מבין גדול במדעי המדינה ואשמח לשמוע תיקון. |
|
||||
|
||||
גם אני לא מומחה, אבל לא ידוע לי שקיבלנו על עצמנו להיות דמוקרטיה ליברלית. |
|
||||
|
||||
קרא את הפסקה על ישראל בדמוקרטיה ליברלית [ויקיפדיה]. אני מסכים לנאמר שם, באופן כללי, ולדעתי משקלם של מאפייני הד"ל בישראל גבוה מזה של המאפיינים המנוגדים לה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהערך בויקיפדיה הוא רחב מדי, ומכניס כמעט את כל הדמוקרטיות הקיימות לתוך המודל הזה, כשסטיות ממנו מוצגות כ"בעיות". בד"כ הצירוף של "ליברלית" למונח "דמוקרטיה", נועד ללמד על אדישות מוחלטת - או לפחות, על שאיפה לאדישות כזאת - של המדינה לבחירות של האזרחים. המדינה אמורה לספק מסגרת פורמאלית להתנהלות ולמשוך ידה ממעורבות בנושאים ערכיים. זוהי הליבה של הליברליזם, והיא בעייתית למדינות לאום. ברגע שהמדינה מוכנה להתייחס למושג הקולקטיביסטי של "לאום", היא מוותרת במידת מה על התפיסה האינדיבידואליסטית של הליברליזם. חשוב יותר, אנחנו לא "קיבלנו על עצמנו" את הדמוקרטיה הליברלית. בישראל יש מאבק ער, חי ובועט בין דגמים של דמוקרטיה: דמוקרטיה ליברלית, דמוקרטיה אתנית, סוציאל-דמוקרטיה. יש שאלות פתוחות של דת-מדינה, לאום-אזרחות וכולי. ישנן קבוצות שמושכות לכיוון הליברלי, כמו ביהמ"ש העליון וקבוצות של ניאו-ליברליזם כלכלי, אבל המאבק על דמותה של ישראל רחוק מלהיות מוכרע ואין קבלה כללית של המודל הרצוי. השאלה אילו ערכים על המדינה לקדם היא לגיטימית לחלוטין במסגרת שיטת המשטר הישראלית הנוכחית. |
|
||||
|
||||
בכתבי ''קיבלנו על עצמנו'' אני מתייחס לכיוון אליו נעה לדעתי החברה בישראל. אני חושב שהמאבק הוכרע. |
|
||||
|
||||
חוץ מזה אני רוצה להסתייג קצת מה"בצדק" שכתבתי בתגובה 534362 אני מקבל את פרשנותך המצמצמת ל"דמוקרטיה ליברלית" וההסכמה של "בצדק" לא התיחסה אליה. |
|
||||
|
||||
מעניין. אני לא חושב כך בכלל. וכשאני קורא בעיתונים את הנתונים הדמוגרפיים על היחס חרדים/חילונים/ערבים בכיתות א' כיום, או כשאני חושב לאן יופנה הלהט האידיאולוגי של קהילות המתנחלים אחרי הויתור על חלומותיהם, נדמה לי שצפויים לנו עוד שינויים רבים. נראה. |
|
||||
|
||||
לאן הוא יופנה, לדעתך? (שואלת למרות שלא חסרים לי תסריטי אימה עתידניים). |
|
||||
|
||||
אני משער שכדי להמשיך להחזיק ברעיון של המדינה כאתחלתא דגאולה הם יצטרכו להפנות את הלהט האידאולוגי לכיוון הפיכתה של המדינה ליותר "יהודית" לשיטתם. אני לא יודע באילו צורות הם יעשו זאת, אני לא מצוי בשיח הדתי-לאומי כיום. רמז נדמה לי שאפשר לקבל מהפרשיה האחרונה של התנגדות בני-עקיבא לשירת נשים בטקס ממלכתי בגוש עציון. במאמר מוסגר, גם היוזמה האחרונה של רבני צהר, להקים צוות מייעץ לכנסת ולח"כים שיקדם "חקיקה יהודית", מאוד לא מוצאת חן בעיניי. אבל את חובבת המד"ב כאן. אילו תסריטי אימה עתידניים את רואה? |
|
||||
|
||||
תודה. אכן מדאיג. התסריטים שאני רואה (בעיני רוחי) לא קשורים למד"ב אלא לחרדות בנאליות. אני חושבת שהתחלתי להפנים את איום הפצצה כמצב מנטלי. זה קשור בין היתר לעובדה שהתוודעתי לספר הזה (לא, לא קראתי אותו! השתגעתם? תביאו לי כוס מים, מהר). |
|
||||
|
||||
לא הבנתי מה הקשר בין יחסי דת ומדינה לפצצה (או מה שיותר הגיוני שפשוט לא הבנתי את הפתיל). |
|
||||
|
||||
מדובר היה בתסריטי אימה עתידניים. |
|
||||
|
||||
מעניין, כי האיום לא ממש חדש. אולי זה שונה להיתקל בו מחדש כשיש לך ילדים. (אין לך ברז שם? כי זה סיפור עכשיו, לצאת מהבית). |
|
||||
|
||||
כן, זה נופל בול על העניין של ילדים, ואיך בכלל אני מתיימרת לחשוב שאוכל להגן עליהם במקרה אסון. (הנה שתיתי עכשיו כוס מים ונהיה לי קצת קר. בגללך). |
|
||||
|
||||
'צטער. |
|
||||
|
||||
חברים בחוג הקריאה שלנו ניסו במשך כמה שנים להחליט על הספר הזה ואני הייתי היחידי שהתנגד בדיוק, כך אני מרגיש, מאותן סיבות שלך. בסוף ההחלטה נפלה ובחשש מאד כבד קניתי את הספר (באנגלית). התיישבתי בבית קפה ולא יכלתי להניח אותו מידי, ולא רק בגלל העניין אלא בגלל החשש והמתח. אני לא יודע איך התרגום לעברית משום שהשימוש שמקורמק עושה בשפה מאד מעניין. אני לא רוצה להוסיף על מה שאמרתי כדי לא לקלקל, ולדעתי את מחמיצה ספר מעניין, אם כי לא חשוב כמו נניח התפסן. |
|
||||
|
||||
תודה. רושמת לפני. |
|
||||
|
||||
אולי המאבק הוכרע בנקודת הזמן הנוכחית במאבק מול גישות סוציאל דמוקרטיות. הדגש הוא על המילים ''בנקודת הזמן הנוכחית''. |
|
||||
|
||||
אם מדובר רק על נקודת הזמן הנוכחית אז אין כאן הכרעה, לכל היותר נטיה. הכרעה זה לתמיד. |
|
||||
|
||||
כנראה שאני ליברל קטן ממך. הליברליות שלי נסוגה לפעמים בפני עקרונות וערכים שונים. כידוע, מדינת ישראל לא ממש נרתעת מלהתערב בחייהם ובחירותיהם של אזרחיה. אני מוכן (מה מוכן? מבקש!) לסבול גם את ההתערבות הנוספת הזאת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |