|
||||
|
||||
למאמר מגיע אולי תגובה יותר מעמיקה, אבל בינתיים אני לא מסכים עם הנימוס בסיטואציה "אתה עומד בתור מכוניות שמחכה לפנות, לפתע מגיע מהצד רכב, אתה נותן לו להיכנס לפניך – נהגת בנדיבות." אם אני מוותר על מספר שניות מזמני כדי לעזור לרכב שמגיע מהצד, אני אולי נדיב כלפי הנהג הזה, אבל כל מי שמחכה מאחורי גם סובל. יוצא שבנוסף לזמן שלי, תרמתי גם את הזמן של אלו מאחורי, בלי לשאול אותם. |
|
||||
|
||||
וגם: "אתה מתקרב למעבר חציה ורואה אדם עומד על שפת המדרכה, אתה מאט בביטחה ונותן לו לעבור, נהגת באדיבות, בנימוס ובסבלנות." - רק עשית את מה שאתה מחויב לפי החוק. |
|
||||
|
||||
החוק גם מחייב אותך לא לנסוע במהירות העולה על המהירות המותרת באותו קטע (ולא "לא לנסוע במהירות שאינה עולה ביותר מ־10% על המהירות המותרת באותו הקטע"). |
|
||||
|
||||
לא לגמרי מדויק. החוק מחייב אותך לתת זכות קדימה להולך רגל החוצה את הכביש במעבר חציה, ולאפשר לו להשלים את החציה בביטחה אם הוא החל לחצות את הכביש. לא לאדם העומד על שפת המדרכה. |
|
||||
|
||||
מהרגע שהחל הולך הרגל לחצות את הכביש, ודאי שאסור לנהג לדרוס אותו, ממש כמו שאסור לנהג שיש לו תמרור ''עצור'' להכנס לצומת כשיש תנועה חוצה (או אפילו אם אין לו תמרור ''עצור'' אלא לצד השני דווקא). לתת זכות קדימה למישהו זה לתת לו להכנס לצומת מלכתחילה. |
|
||||
|
||||
שוב יש לך בלבול. אסור לך לדרוס הולך רגל, גם אם הוא חוצה שלא במעבר חציה, כשם שאסור לך להתנגש ברכב שנכנס לצומת כאשר יש *לו* תמרור עצור או אור אדום ברמזור. החובה למנוע תאונה עומדת מעל שאר הזכויות בכביש. לעומת זאת אם הולך רגל חוצה את הכביש שלא במעבר חציה, מותר לך לחלוף לפניו, ולאלץ *אותו* לעצור ע"מ שלא להידרס, ובלבד שלא תדרוס אותו. כאשר יש תמרור "עצור" חובה עליך לעצור גם אם אין רכב אחר המתקרב לצומת. לפני מעבר חציה אינך חייב לעצור אם אין הולך רגל החוצה את הכביש. לאחר שעצרת בצומת בו מוצב תמרור "עצור" (או כשאתה מתקרב לצומת בו תמרור "תן זכות קדימה") אתה רשאי להמשיך בנסיעה גם אם מתקרב רכב אחר לצומת, ואינך מחויב לחכות עד שיעבור, ובתנאי שלא תאלץ אותו לעצור, להאט או לסטות מנתיב נסיעתו ע"מ למנוע תאונה. זכות הקדימה אינה זכותו להקדים אותך, אלא שזכותו לנסיעה בלתי מופרעת קודמת לזכותך לתנועה בלתי מופרעת. |
|
||||
|
||||
יכול להיות שהדוגמה הקונקרטית לא כל כך מוצלחת, אבל זה לא כל כך משנה. הכוונה הייתה להראות שאפשר להיות גם אדיב על הכביש. |
|
||||
|
||||
להיפך. הדוגמה הקונקרטית מוצלחת, בגלל שהיא מביאה דוגמא של התחשבות מעבר לדרישות החוק. |
|
||||
|
||||
כשם שתמרור ''תן זכות קדימה'' מחייב אותך לעצור ולתת לרכב מימינך או משמאלך לחלוף על פניך, כך מעבר חציה מחייב אותך לעצור ולתת להולך רגל מימינך או משמאלך לחצות. הוא לא חייב לשים נפשו בכפו ולצעוד צעד של אמונה לתוך כביש מלא מכוניות נוסעות כדי לממש את זכות הקדימה שלו. אתה צריך לתת לו אותה מיוזמתך. |
|
||||
|
||||
אני לא זוכר את החוק בישראל, אבל בגלל שלא מזמן עברתי מבחן תיאוריה בבריטניה, אני מכיר את החוק הבריטי וסביר שהחוק הישראלי די דומה לבריטי. בכל מקרה, תקנון הכביש הבריטי (the highway code) מבדיל בין סעיפי חובה (שמתחילים ב-you must) לסעיפי "המלצה" (you should). למשל, לעצור במעבר חציה מרומזר כשיש אור אדום זה חובה, לעצור במעבר חציה לא מרומזר כשהולך רגל שמעוניין לעבור בו זה המלצה. |
|
||||
|
||||
זה קצת מוזר (ומנוגד למה שידעתי) כידוע, אם שתי מכוניות מתקרבות לצומת, חלה זכות קדימה גם אם שתיהן עדיין לא נכנסו לצומת. לדבריך, אם אדם ומכונית מתקרבים למעבר חציה והאדם לא נכנס עדיין למעבר חציה אז אין לו זכות קדימה? |
|
||||
|
||||
נכון. אם שתי מכוניות מתקרבות לצומת, ואין אפשרות ששתיהן ימשיכו בכיוון ומהירות נסיעתן, אזי זכותה של אחת קודמת לשניה. לעומת זאת, כל עוד הולך הרגל נמצא על המדרכה, הוא לא ''על אותו מגרש'' שהמכונית. זכות הקדימה להולך הרגל היא רק כאשר הוא יורד לכביש. עדיין - קצת התחשבות מצד הנהגים, גם אם החוק לא מחייב זאת, לא תזיק. |
|
||||
|
||||
למה, לדעתך, מכונית (או יותר טוב – אוטובוס בנתיב תחבורה ציבורית) מקבלת זכות קדימה עוד לפני שנכנסה לצומת ואילו הולך רגל צריך להיכנס פיסית לצומת מהמדרכה כדי שמכונית תעצור לו? כלומר, מה גורם לך לחשוב כך? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שזה החוק http://www.rsa.gov.il/TeachingCenter/law/Pages/Maava... |
|
||||
|
||||
אני מנחש שפרשנות סבירה של החוק דווקא כן תדרוש מנהג לעצור להולך רגל שברור שמחכה לחצות, כי 1) כך מלמדים במבחן מעשי, 2) בנתיב צר אין להולך רגל אפשרות לרדת לכביש בלי להעמיד את עצמו בנתיב של מכוניות נוסעות, ו3) מדריכים ילדים לא לרדת לכביש עד שהרכב עוצר. לפי הפרשנות המקילה, 2 ו3 אומרים שלפעמים אין דרך להולכי רגל לקבל זכות קדימה במעבר חציה. |
|
||||
|
||||
מרחק הבלימה של הולך רגל הוא פחות ממטר. מכונית בשטח בנוי - אולי 20. |
|
||||
|
||||
לא רלבנטי בנתיב צר שבו כבר הצעד הראשון מציב את הולך הרגל בנתיב מכונית. ובאופן כללי, מכוניות יכולות להשתמש בכל רוחב הנתיב ושום דבר לא מחייב אותן להתרחק מהמדרכות מרחק מספיק שיאפשר להולכי רגל להתחיל לחצות. גם לא רלבנטי כשהמכונית או האוטובוס שמגיעה לו זכות קדימה עומד בכלל (נגיד, כי הרגע סיים להעלות נוסעים) ולכן מרחק הבלימה שלו הוא אפס. |
|
||||
|
||||
לא יודע למה, אבל כמו שאמר הצב מעלי, זה החוק. אני גם לא יודע מה זאת ''פרשנות סבירה'', אבל לפחות לפי פרשנותו של בית הדין לתעבורה בעכו (פסה''ד לא נמצא ברשת), זאת המציאות. |
|
||||
|
||||
כן? אז אפשר לשמוע את הסיפור? (זה נותן לי לגיטימציה לרדת לכביש ולחסום מכוניות כשצריך). |
|
||||
|
||||
כלומר אתה מצדיק את אי-מתן זכות כניסה לרכב הזה בזה שאתה (כביכול) מתחשב באלה שמאחוריך, הצדקה מוסרית לפעולה לא מוסרית. אם תחשוב על זה עוד קצת תגיע למסקנה שלא משנה אם תתן אתה ל''נדחף'' להכנס או מישהו מאחוריך- מישהו בסוף יתן לו ולכן העיכוב המדובר לכל הנהגים יקרה במוקדם או במאוחר. אגב, אני חושבת שלכולנו היה קל יותר לתת לאחרים להיכנס לפנינו אם הייתה מתפתחת פה תרבות של יצירת קשר עין עם הנהג ברכב האחר (כשאנו מבקשים להיכנס, כמובן שלא בסיטואציה שחתכנו את הממתינים אלא סתם בהשתלבות רגילה) ואם היינו טורחים להניף יד לתודה אחרי שנתנו לנו להיכנס (בדיוק כמו שקורה בארצות שונות בחו''ל). |
|
||||
|
||||
או שהיא לא תמצא. או שיקח לה יותר זמן והיא תשתדל לא לחזור על ההדחפות. אני מדי פעם מנופף לתודה למי שנתן לי שכות קדימה או נתן לי לעקוף. לא ראיתי אף אחד מודה לי ולכן אני מניח שגם נהגים אחרים בד''כ לא רואים את המחוות שלי. (אפשר כמובן לצפור לאות תודה) |
|
||||
|
||||
אני דווקא הבחנתי לא פעם בהודיה - בתנועת יד או במנוד ראש. אז או שאתה צריך להעלות את מספר המשקפיים או שאני צריך להעלות את מינון הכדורים ההם (: |
|
||||
|
||||
מה את, פליאה אלבק? את טועה בניתוח הבעיה. משל למה הדבר דומה, לרופא שרושם תרופה להורדת לחץ דם. בא אליו כלכלן ואומר לו, דוקטור, למה תרשום תרופה יקרה זאת, וממילא במוקדם או במאוחר סוף הפציינט למות? כן, עונה לו הרופא, אבל מוטב מאוחר. |
|
||||
|
||||
אולי היא שמעון אגרנט, תגובה 287372 |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |