|
||||
|
||||
יש המון מלגות והנחות והטבות לחיילים משוחררים. ומענק שחרור וקורסים מקצועיים ומה לא. בשום אופן לא ייתכן לתת להם העדפות ''מתקנות'' על חשבון אפליה של אוכלוסיה שהיא מופלית לרעה ממילא. |
|
||||
|
||||
והאם אותן מלגות, הנחות, הטבות וקורסים מקצועיים - שלמיטב הבנתי, לפחות ברובם אינם ניתנים על-ידי משרד הביטחון אלא על-ידי גופים ציבוריים אחרים - אינם אפליה פסולה? |
|
||||
|
||||
לא ממש. גם להרבה איגודים מקצועיים יש צ'ופרים כאלה. |
|
||||
|
||||
מטעם המדינה ועל חשבונה? |
|
||||
|
||||
אכן. גם ההטבות לאיגודים מקצועיים ניתנים מטעם המעסיק ועל חשבונו. |
|
||||
|
||||
אז עדיין לא הבנתי מה ההבדל העקרוני בין אפליה במלגות, קורסים וכו' לבין אפליה בקבלה לעבודה - או שמא הטענה היא שההבדל הוא רק כמותי? |
|
||||
|
||||
הזכות לעבוד ולהתפרנס מעוגנת בחוק יסוד ''כבוד האדם...'' בלימודים אפשר לטעון שזו אפליה מתקנת, המפצה על הפור שניתן ללא משרתים (שלוש שנים). |
|
||||
|
||||
מלגות די מפלות מעצם טיבן. קוראים לזה ''מעודדות''. מלגת איגוד יוצאי רומניה מפלה את מי שאינו מיוצאי רומניה. |
|
||||
|
||||
ההבדל הוא שיש אנשים מהרבה קבוצות שונות שהם "אינם יוצאי רומניה" (ואתה לא מפלה בזה קבוצה מוגדרת אחת או שתיים), ולעומת זאת קבוצת ה"אנשים שלא משרתים בצבא",1 לפחות במדינת ישראל... 1כקבוצה ולא כפרטים. כשם שאם אני ילידת רומניה שלומדת עיצוב פנים אני לא יכולה לזכות במלגה לתלמידי מתמטיקה רומנים. |
|
||||
|
||||
צודקת. אסור להפלות נשים לטובה. |
|
||||
|
||||
אכן, והשאלה היא האם (או באילו נסיבות) מותר למדינה להפלות. |
|
||||
|
||||
הבדל חשוב הוא ביעילות - קבלה לעבודה של מי שעונה על איזשהו קריטריון שאינו רלוונטי, גורם לשכירת עובדים מתאימים פחות, ופוגע בשירות של כולנו. בניגוד לכל מיני טענות שהועלו קודם, בנוגע לעידוד למי שתורם שאמצעות מלגות שונות, בקבלה לעבודה אתה פוגע בכולם - בכל שהעובד הוא לא הטוב ביותר שניתן לקבל. |
|
||||
|
||||
אנחנו מדברים על מאבטח מפגש מסילה, כן? עד כמה שאני מבין, זו לא עבודה שבה ועדה מראיינת מאה מועמדים, יושבת על המדוכה ובוחרת את האחד שצפוי להיות המתאים ביותר. יש מעט תנאי סף, שרבים עומדים בהם, ואני מנחש ששיטת הבחירה בהם היא פחות-או-יותר כל הקודם זוכה. |
|
||||
|
||||
דובר פה על הפלייה לעבודה באופן כללי, ולזה אני התייחסתי. גם במקרה של מאבטח מסילה יש הבדלי ניסיון והתאמה לתפקיד שזה שמאייש את המשרה אמור לשים אליהם לב, אפילו אם ההתאמה לתפקיד זה פשוט מוסר עבודה גבוה. זה שעבודה היא לא עתירת ידע לא אומר שלא צריך לעשותא אותה כמו שצריך, ולבחור את האדם הטוב ביותר לעבודה, ללא קשר אם ביצע שירות צבאי או לא. |
|
||||
|
||||
אם אתה שואל את השאלות האלה ברצינות אז זה באמת מפתיע אותי. ההבדל איננו כמותי כלל. מצד אחד, המדינה מעסיקה הרבה מאוד עובדים שאינם חיילים ואינם קשורים כלל לצבא. מצד שני, הקורסים המקצועיים, למשל, הניתנים לחיילים משוחררים, ניתנים גם לאחרים - רק שמהם דורשים תשלום או שהם לומדים במסגרות אחרות. במה זה דומה לדחיית עובדים משום שלא הועסקו במסגרת אחרת השייכת לאותו מעסיק? |
|
||||
|
||||
אפשר להניח שעבודה כמאבטח מפגש מסילה אינה חלום חייו של איש. מדובר בעוד דרך לשרוד כלכלית. לכן זה דומה, אפילו מאוד דומה, לתשלום עבור קורס מקצועי: פשוט שווה-כסף. ההבדל הכי מהותי שאני רואה הוא ההבדל בכמות הכסף שזה שווה. |
|
||||
|
||||
ההבדל בין קצת לקצת יותר (או אפילו להרבה) הוא כמותי. ההבדל בין אפס לקצת הוא מעבר לכמותי. נראה לי שההבדל בין מניעת עבודה מאדם, לעומת מימון הכשרתו אליה, נופל בקטגוריה השניה. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה למה. מי שנפסל מלהיות מאבטח מפגש המסילה, רוב הסיכויים שימצא פרנסה אחרת, לא הרבה יותר גרועה (אני מנחש שזו עבודה באזור שכר המינימום, ומעוטת תנאים סוציאליים, לפי זה שהיא במיקור חוץ לחברת כוח-אדם). בסיכויים קטנים יותר הוא לא ימצא עבודה, ויאלץ להתבסס תקופת-מה על סעד. באותה מידה, מי שלא קיבל מימון להכשרה מקצועית, בסיכוי קטן (אבל רחוק מאפס) פשוט יאלץ לוותר עליה, ולהיות באותו מצב. לפחות מבחינה מסוימת האפליה בהכשרה מקצועית קשה אפילו יותר, כי אפשר להניח שההכשרה הזו היא דרך לשיפור כלכלי ארוך-טווח קצת יותר. |
|
||||
|
||||
מי שנפסל להיות מאבטח מסילות, לא בקלות ימצא פרנסה אחרת, ובטח לא טובה כל כך(ביטחון תעסוקתי, עבודה נעימה יחסית, משמרות מסודרות). הסיכוי גדול שלא ימצא עבודה ויאלץ להתבסס על קצבת אבטלה ואחר כך על הבטחת הכנסה. כחסר מיקצוע וערבי הסיכוי לצאת מהסעד הוא קטן מאד. |
|
||||
|
||||
נשמע נורא, אבל עדיין עדיף על שלוש וחצי שנות עבודת פרך, בסיכון גבוה, תוך מניעת תזונה ושינה, במשכורת מגוחכת ונזקים בריאותיים ונפשיים לטווח ארוך. אולי טיבי ילחם קצת גם בשבילי? |
|
||||
|
||||
גייס אותו. תגובתי לא התייחסה לנושא תיגמול המשרתים בצבא, אלא לנושא שוק העבודה, בייחוד ברמת המינימום (ותחתיה), ובייחוד בימינו אלה. |
|
||||
|
||||
נתח השוק של אבטחת מסילות בקרב העבודות הדומות במאפיינים הנ"ל (ביטחון תעוסקתי? פקיד שאתה לא מכיר במועצה האזורית מחליט על הפרסה מפלסית, ואיבדת את העבודה!) הוא לא עד כדי כך גדול. בידיעה למעלה כתוב על 70 עובדים. סטטיסטית זה כלום. אני רוצה להציע תשובה ניצחת אחרת לעצמי (-: גם אם זה רק נתח שוק קטן וללא הרבה משמעות מעשית, יש מקום לחשש שזה יהיה תקדים: שבעקבות הרכבת ארגונים נוספים יחסמו לערבים, עד שזה כן יגיע לנתח שוק משמעותי. וכדי לחסום את התסריט הזה, צריך לאסור את האפליה הזו על כולם. |
|
||||
|
||||
ביטחון תעסוקתי, הכוונה שהמעסיק הוא גוף גדול ובר תביעה בבית דין לעבודה, סידור עבודה מתוכנן ותלוש משכורת מודפס, להבדיל מישיבה בקרן הרחוב המיועדת לכך (שוק העבדים המקומי) וציפיה לאיזה קבלן שיפוצים מזדמן שיבטיח לך שלושה ימי עבודה או חצי יום בהעמסת בלוקים. אכן תשובה ניצחת, אבל לא רלוונטית, כבר עכשיו רוב שוק העבודה חסום לערבים,(אפילו פגשתי אדם שבנה את הבית שלו כשהוא מתנא את עבודת הקבלנים באי העסקת ערבים). משרדי הממשלה והשרותים הציבוריים הם המעוז האחרון. |
|
||||
|
||||
נו, ידעתי שיבוא "ממילא רוב השוק חסום להם", רציתי לחסוך התסייגויות שיסרבלו את הטענה, ובסוף ממילא אני צריך לפרט. אז התכוונתי לחלק של אבטחת המסילות ועבודות דומות שאינן חסומות. אפילו אם השוק הזה כולל רק 7000 מועסקים ערבים - ואני מניח שלמרות הכל הוא כולל הרבה יותר - אז אבטחת המסילות היא אחוז אחד מתוכו, וההשפעה על סיכוייהם למצוא עבודה דומה אחרת היא קטנה מאוד. |
|
||||
|
||||
הנה חתמתי על העצומה. המדרון החלקלק, וזה... |
|
||||
|
||||
תגובה 508207 חלקה הראשון. |
|
||||
|
||||
הרמתי ידיים. |
|
||||
|
||||
מצויין. עכשיו תמסור בזהירות את הארנק ואתה חופשי. |
|
||||
|
||||
לא הבנת. זו הייתה הרמה לצורך הנחתה, חמודי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |