|
המשכיל המוכשר והיצירתי אינם מתוגמלים על היותם כאלה''כי הים ראויים לתגמול'' , (החברה לא מעניקה ''פרס המוכשר'') אלא מתוגמלים מכיוון ש''מוכרים'' את כישורהיים למעסיקם לא מדובר בפרס אלא החלטה רלבנטית של מעסיקים לגייס לעבודה את מי שיעשה אותה על הצד הטוב ביותר, כאשר הכישור הזה רלבנטי.לא כל צורה שלהעדפה היא במהותה ''מתאימה לנורמה בחברה''. אנו בלי כל ספק מתגמלים אנשים על היותם יפים אך לא חושבים שמגיע להם עדיפות בקבלה למשרת רופא אם הם כאלה. ואם מישהו משתמש בקריטריון כזה אנו קוראים לזה אפלייה, אפלייה היא כמעט לפי הגדרה ''העדפה לא צודקת'' ועצם ההכרה בקיום המושג פירושו הכרה בכך שהעדפה יכולה להיות הוגנת ולא הוגנת. אני מניח ששנינו מסכימים שהעדפה לבחירה בעבודה שמבוססת על כשורים ונסיון אינה אפלייה של הפחות מנוסים או מוכשרים (זו אמנם העדפה אך הוגנת) גם בהעדפה של היפה בקבלה לקמפיין אופנה היא לא אפלייה , זאת כי אלו כישורים רלבנטים. גם העדפה של יהודים דתיים לתפקידי רבנות ניראתאין סבירה, אבל העדפה של דתיים או יפים לתפקידי רפואה או גננות תגרום לרוב האנשים להזדעק ובצדק.
הבעייה ברצון שלך לתגמל על ידי העדפה בהעסקה, היא פשוט שזהו תגמול על חשבונו של מישהו אחר, (השאלה כמה נראה לך שהמשרה נחשקת לא רלבנטית סביר שלפחות חלק ממי שמוצא כך את פרנסתו חושב שזו אופצייה טובה יותר מהאחרות שיש לו).ומעבר לכך כפי שכתבתי יש קצת חדירה לרשות הפרט , פרטי שירותי הצבאי הם פשוט לא עניינו של איש. לכן תגמול ראוי אינו פרושו שאתה קודם לאחרים, אלא שאתה מתוגמל באופן אישי, בגלל כישורי האישיים זכיתי באוניברסיטה שבה אני לומד למלגה מוגדלת, ובגלל תרומתי לחברה בפרוייקט חברתי שהקמתי אני מועמד לנוספת, בין אם אקבלה ובין אם לא אני לא חש שיש כאן אי הוגנות, לעומתזאת עם מישהו היה חושב שמגיע לי לעקוף את התור בקפיטריה או קדימות בזכות לקבלת תו חנייה לקמפוס לדעתי הייתה זאת אפלייה בלתי הוגנת.
לגבי עניין הערבים ונאמנותם, נראה לי שאנו תופסים את הדברים האלה באופן שונה מאוד, אשמח לדון איתך על כך אבל נראה לי שבהקשר הדיון הנוכחי זה מטשטש את הנקודה העיקרית לכן אומר רק שאני חושב שכדי להתייחס לעניין הנאמנות למדינה אני מציע לקרוא את יחסי המדינה וערביי-ישראל בפרפסקיטיבה היסטורית. כך או כך אני מוכן להגן באותה מידה על זכותם של חרדים או אנשים בעלי פרופיל נמוך לא להיות מופלים כדי לחדד את הדיון.
לגבי אפלייה מתקנת, ובכן ניחשת נכון אני לא אוהד גדול של אפלייה מתקנת, אבל אומר זאת לזכותה , אפלייה מתקנת נתפסת באופן עקורני כעניין זמני, הרציונל שלה הוא שיש אוכלוסייות בחברה שלא מקבלות נגישות הוגנת למשאבים וכיד לא להנציח את המצב הזה נותנים ''תיקון מעוות'' בשלבים מאוחרים יותר כפתרון אד-הוק , אני עדיין חושב שזה פתרון לא מאוד מוצלח אבל אני חושב שהמניע פה הוא מוצלח הרבה יותר.
|
|