בתשובה ליוני, 23/02/09 16:55
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505385
החיים המשיכו גם בשנות השלושים וגם אז רצו האנשים לקנות ולהשקיע ובכל זאת הייתה תקופה ארוכה של שפל כלכלי.

למי שמעוניין בהסבר קצת יותר סביר מהמנטרות הלעוסות נוסח "צריך להציל את הקפיטליזם מעצמו" מוזמן לבדוק את מה שיש לפיטר שיף (Peter Schiff) להגיד בנושא.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505400
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505417
סוגרים את המפעל, בואי נלך הביתה
זה לא משתלם, לא משתלם... לא משתלם
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה
עניינים שברומו של עולם
אבל לא בעניין, לא בעניין שלנו

אני מניח שאלה שענו "זו נקודת מפנה בהיסטוריה האנושית" התלוצצו?..תקנו אותי אם אני טועה.מקווה שאני לא טועה.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505595
המשבר הגדול הקודם בשנות השלושים הוליד את נפילת רפובליקת ויימר, מלחמת העולם השנייה, השואה, אך גם בסופו של דבר את עיצובה של אירופה המערבית כמעוז של שלום ודמוקרטיה. בגלל הקשר הברור בין המשבר לבין מלחמת העולם, אפשר לקשר גם בינו לבין סוף העידן של הקולוניאליזם ובכלל זה תום המנדט הבריטי. זו הייתה נקודת מפנה בהיסטוריה האנושית.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505635
לפי ההגיון הזה חזרה של השפעת הספרדית בימנו תגרום למוות של 100 מיליון אנשים.

גם אם המשבר היום שווה בעוצמתו למשבר ההוא (מה שעדיין לא הוכח),האם האנושות לא התקדמה בכלום מאז?והאם הגורם הכלכלי לבדו הוא שגורם לתמורות גאופוליטיות?
או שגם תקשורת,ערכים,טכנולוגיה ולקחי עבר משפיעים על ההתפתחויות.

אני מאמין ומקווה שגם אם המשבר הזה יתגלה כחמור הוא לא יגרור שפיכות דמים במימדים משמעותיים.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505639
משבר הוא הזדמנות לחסידי התאוריות האלטרנטיביות. אז זה היה הפאשיזם, והיום האיסלאם הקיצוני, הסוציאליזם ואיכות הסביבה.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505640
הסוציאליזם, איכות הסביבה הן תאוריות אלטרנטיביות?
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505642
לא, זו תיאוריה אלטרנטיבית אחודה, שדוגלת באסלאם קיצוני, סוציאליזם, ואיכות סביבה.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505653
האסלאם הקיצוני ואיכות הסביבה חולקים צבע ירוק. האיחוד עם הסוציאליזם אפשרי עבור מייסד האתר תגובה 399193
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505661
או עבור האתר http://www.dovblog.org/blog/
או http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=1958
(לא יודע מי היה קודם)
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 507258
רק שבדרך כלל זה בא בלי האיסלם הקיצוני, ועם שינון המנטרה ''מדינה דו-לאומית שתהיה חילונית ודמוקרטית''.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505663
האמת היא שגם אם המשבר הזה שווה/גדול/קטן בעוצמתו מהמשבר הקודם, אני תוהה מה אפשר היה ללמוד ממנו שלא היה אפשר ללמוד מהקודם. כלומר, קח למשל אדם כמו גרינספן - הרי הוא שמע, בכל זאת, על 1929, לא? אז איך זה שהמשבר הנוכחי טלטל אותו כל כך מבחינה אידיאולוגית?
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505667
המילה האחרונה בתגובה שלך מסבירה את העניין. הוא שמע על 1929 והאמין באידאולוגיה של איאן ראנד. אבל מספיק לקרוא את ההסברים (הפרידמניסטים?) של אורי רדלר, כדי לראות את מפגש האידאולוגיה עם המציאות.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505673
אורי רדלר אינו פרידמניסט אלא נוטה לכיוון האסכולה האוסטרית (מיזס). אנחנו קרובים מדי למשבר מכדי שיהיה אפשר להסיק ממנו מסקנות. כרגיל במצבים כאלה המתנגדים למדיניות הקודמת מכריזים על קץ השיטה בשעה שהתומכים מחפשים מתחת לשטיח תירוצים למה זאת לא אשמת השיטה אלא משהו אחר. כמו בימי סטאלין.
משיח לא בא 505676
נדמה לי שבמצבי משבר הנוצרים ממפגש האידאולוגיה‏1 עם המציאות האנושית מתגלות בעיקר ההתייחסויות הללו:
0. מכריזי החורבן, שלא באים בהכרח ממחנה זה או אחר.
1. אלו שהתנגדו ל"שיטה" עוד קודם למשבר המתרכזים בהכרזה על כשלונה המוחלט והמלא.
2. תומכי "השיטה" המתפצלים לחוזרים בהם ממנה ולמתרצים המתחלקים בין מציעי רפורמה בה לבין הטוענים שהיא עובדת, רק שהיא לא יושמה באופן מלא עקב חולשה אידאולוגית של המיישמים ו/או עקב טירפוד על ידי בעלי עניין.
3. כותבי הודעות בפורומים המנתחים את ההתנהגויות הללו בריחוק מתנשא (:

חוץ מזה, חשוב להציל את הקנגרו לפני שגם הוא יהפוך למין בסכנת הכחדה! (ניתן לשלוח המחאות אלי).
1 משיחיזם, סוציאליזם/קומוניזם, שוק חופשי, דמוקרטיה ואחרות.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505693
אבל אנחנו מספיק רחוקים מ-‏29.
מה רחוקים? עוד 20 שנים בסה"כ. 505704
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 507259
למרבה הצער, גם האידיאולוגיה של איין ראנד מתנפצת על מזבח המציאות.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 507261
האידאולוגיה של איאן ראנד אף פעם לא הצליחה ולדעתה לא מומשה.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 507270
כמובן, כי היא מתבססת על כך שבעלי הון ויזמים באמת יפעלו בחוכמה ועל פי האינטרסים שלהם, וכך הכל יפעל כמו שצריך. מה נעשה אם היזמים מטומטמים, והם מביאים לחברה מנכ"ל שמשתכר בחודש משכורת שנתית של כל העובדים ביחד. והמנכ"ל לא עושה את העבודה, אז הוא מפוטר. אבל בינתיים, כל הכסף נגמר על המנכ"ל הזה, אז מפטרים את העובדים הזוטרים שבאמת עשו את העבודה שלהם (בניגוד אליו). אצל איין ראנד, עובד טוב היה מתוגמל. בפועל, עובד טוב מפוטר, אם נגמר הכסף, משום שהיזמים עשו כל טעות אפשרית.
רוצה דוגמא נוספת? הנה כתבה שהתפרסמה ב-‏7 ימים בשבוע שעבר. מעשה בסטודיו לאנימציה שתובע את ארי פולמן על כך שלא נתן לו קרדיט וגם על כך שלא נתן לו 5% מההכנסות כפי שהבטיח. הטענות האמיתיות הן, שפולמן "גנב" לסטודיו עובד. אמא מה, הסטודיו דנן כבר פיטר את כל עובדיו לפני שנים, והוא מעסיק אנשים כפרילנסרים. כלומר: תעבוד אצלנו משרה מלאה, נשלם לך שכר לא מדהים בכלל, נשלם אותו בשוטף+60+אחרי שהמשיח יבוא ותנדנד לנו מאוד, וכמובן לא ניתן לך זכויות סוציאליות, הרי אתה פרילנסר. כשלא תהיה לנו עבודה, נשלח אותך הביתה‏1, ונקרא לך שוב אחרי כמה חודשים כשתצוץ שוב עבודה. העובד שהסטודיו "גנב", היה פרילנסר.
ולכן מעסיקים היו צריכים לזכור, שאתה לא יכול לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. ואתה לא יכול להתנער מכל אחריות לעובד, לא לתת לו זכויות סוציאליות ואפילו לא יציבות תעסוקתית, ולצפות שישאר נאמן. כי הוא לא יהיה נאמן.

1 למה אנשים מסכימים לעבוד ככה? משום שאין יותר מדי משרות בתחום.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 507272
הנחות היסוד של איאן ראנד בענין הזה שונות לדעתי. היא מתייחסת רק לאינטרס של כל אדם שאם יפעל לטובתו, הסה"כ יהיה מוצלח. המנהלים של חברות הפיננסים פעלו לקידום האינטרסים שלהם. הם פעלו אפילו יותר מדי בלי האינטגריטי וההגינות לגבי אחרים שקיימת באידאולוגיות אחרות אך לא אצל איאן ראנד.
ההתנהלות של הפיננסיירים האמריקאים וכנראה גם אחרים, היתה הגילוי האבסורדי של האידאולוגיה של איאן ראנד: אנוכיות קיצונית ופעולה על פי אינטרסים אישיים. על פי האידאולוגיה שלה-גם של מילטון פרידמן, השיטות הסוציאל דמוקרטיות מובילות בהכרח לשחיתות. נדמה לי שהשחיתות של התנהלות המוסדות הפיננסיים הראשיים היתה ללא אח ורע ביכולת שלה למוטט את החברה והכלכלה. אנחנו אולי יכולים להאשים את הורדת הרגולציה; כמובן שאיאן ראנד לא היתה יכולה להאשים מישהו בהפחתת הרגולציה.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 507312
1 לאו דווקא. פרילאנס זה חופש, ואין מחיר לחופש (גם אם הוא עולה במחירים שבהם נקבת).

על כך כבר אמרתי פעם (אולי אפילו באתר): "מוטב לאכול חסכונות מאשר לאכול )$#*^$(".
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 507318
1 לאו דווקא. זה לא באמת חופש, מבחינת זה שזה דפוס ההעסקה שלהם. המשכורות לא יותר גבוהות, כפי שקורה בד"ך אצל פרילנסרים. גם הגיוון התעסוקתי שפרילנסרים נהנים ממנו לא קיים. אפילו החופש לקום מתי שבא לך ולעבוד מתי שבא לך לא קיים. אתה עובד *אצלם בסטודיו*. בשעות שהסטודיו עובד. אנימטור בסטודיו דנן מרוויח את מה שהיה מרוויח כגרפיקאי/מעצב גרפי מתחיל, רק בתנאי התשלום שציינתי.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 507345
אם כך אני מסכימה אתך.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 507311
מתנפצת על סלעי המציאות. אבל אולי היא גם נאחזת בקרנות מזבח המציאות, מי יודע.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505758
אני הצבעתי בעד נקודת מפנה בהיסטוריה האנושית, ולא התלוצצתי כלל ‏1. אני מאמין ‏2 שאנחנו במהלכו של תיקון ריאלי לרמת החיים שלנו, כולנו, בתור מין אנושי.

1 למרות שאני מעדיף להיות ליצן מאשר טיפש.

2 ומכאן שיש לי פטור מקישורים משמימים התומכים בעמדתי.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505760
מה זה אומר בדיוק "תיקון ריאלי לרמת החיים שלנו, כולנו, בתור מין אנושי" ?

למין האנושי יש רמת חיים אחידה?

אין לי שמץ מושג אם תהיה בכלל ירידה משמעותית ברמת החיים,ואם כן מעניין איך ירידה כזאת תתבטא בעולם המערבי.תוכל לפרט?

בכלמקרה ההגיון ההדיוטי שלי אומר שגם אם תהיה ירידה כזאת אצלנו,אין שום סיבה שהיא תשפיע לרעה על סין למשל,וייתכן שרמת החיים שם דווקא תעלה.(תיקון ראלי חיובי,בהתחשב בעובדה שהם מייצרים בערך הכל בימנו).
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505761
נראה שהמשבר הנוכחי משפיע על סין לפחות כמ על העולם הערבי. בכל מקרה, שם הוא התחיל כבר כמה חודשים קודם.
זה עניין של כלכלה, של פוליטיקה 505768
סין היא דווקא אחד המקומות ממנו מצים הפעם לתשועה ולהובלת היציאה מהמשבר הנוכחי:


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים