|
||||
|
||||
1. יתכן שהם יאבדו את תעודת ההכשר שלהם, אך חוקית הם לא יעברו על החוק. 2. אולי עם חלוף הזמן הרבנות תקל בנושא פתיחה בשבת ותתן תעודות כשרות תחת הגבלות מסוימות. 3. העיקר בהצעת החוק, לפי הבנתי, הוא לא השבת אלא הרצון להגיע להסכמה רחבה אצל כלל הציבור. |
|
||||
|
||||
3. הרעיוון העיקרי הוא לא הרצון להגיע להסכמה אצל כלל הציבור אלא הסכמה אצל כלל הציבור הדתי שהציבור החילוני לא יוכל להשתמש בכוח הקניה שלו בימים בהם לא עובד הציבור הדת. מרכזי קניות אשר פתוחים ומלאים בשבת בעיקר בגלל הנוחות של יום החופש יאלצו להסגר ביום זה ואולי גם בשאר הימים כיוון שהיום הזה הוא עיקר התחרות שלהם. 2. אין ולא תהיה סיבה לרבנות להקל ולתת תעודת הכשר למקומות שעובדים בשבת - זה בערך כמו לומר אולי יבוא יום והרבנות תיתן הכשר למי שמוכר בשר וחלב. רק שבינתיים נאסור בחוק לכל יהודי לאכול בשר וחלב, למכור יהיה מותר. (פשרה לא?) 1. גם כיום הם עוברים על החוק אולם מסתבר שזה עוד חוק שרוב הציבור בארץ מצפצף עליו מגבוה ואומר למחוקקים שלו תעזבו אותי בשקט מהשטויות שלכם ותנו לי להחליט מה טוב לי. מידי פעם המחוקק פשוט שוכח מי שולח אותו לכנסת ולמה. או שאולי בגלל זה כמות המצביעים בכל פעם שלא מדובר בנושא בטחוני רק יורדת. עוד חוק כפיה במסווה של סימן שאלה (האם החילוניים באמת כל כך מטומטמים שלו יראו את הברור מכל? אני חושב שבהתאם להסכמי שמירת הכיסא התשובה תהיה כן. |
|
||||
|
||||
2. הרבנות יכולה לתת תעודות כשרות, בניגוד לדבריך. למשל הרב של קיבוץ הזורעים (עד לפני שנתיים, כיום הוא רב במקום אחר), נתן הכשר למסעדה בצומת גולני (אני חושב של מקדולנד) שפתחה שעריה בשבת. התעודה הוסרה בימי השבת ונתלתה בשאר ימי השבוע. כך שמעתי. אולי מישהו שמכיר את המקרה מקרוב יוכל להוסיף מה היה הסיכום בין המסעדה לרב שהתיר מבחינה הלכתית לעשות זאת. |
|
||||
|
||||
אני לא מכיר את המקרה, אך באותו איזור, לפני 3 שנים: המסעדה "תרנגול בכפפות" בגינוסר פתוחה בשבת, עם תעודת הכשר של הרב של עמק הירדן. עקרונית, אין בעיה להיות פתוחים וכשרים (כמו בתי מלון). הבעיה היא - צריך נוכחות משגיח, ואסור לחלל שבת, כדי לקבל תעודה. |
|
||||
|
||||
ההגדרה היא פשוטה. או שהמקום יכול לקבל תעודה או שלא. במידה וזה לא קשור לפתיחה בשבת הרי שכל שאר המקומות שעומדים בתקנים צריכים אם הם רוצים לקבל תעודה כזו. לפי מה שאני יודע במידה ובושל אוכל בשבת לא ניתן שהמכשיר יהיה כשר גם בשאר השבוע. אלא עם הוא עובר הכשרה. כך שעניין התעודה בצומת גולני מריח לי מוזר מאוד. |
|
||||
|
||||
אין לרבנות ברירה, בעקבות פסיקת הבג''ץ בעתירה שהגישה מסעדת אלימלך בתל אביב. יצוין כי שבועיים לאחר שהכריח בג''ץ את הרבנות לתת הכשר למסעדה למרות שהיא פתוחה בשבת, ביטלה הרבנות את ההכשר בטענה של עברה על כללי כשרות אחרים. |
|
||||
|
||||
יש לך פרטים נוספים על פסק הדין (מתי ניתן, מי הצדדים..), או את הנוסח שלו? אשמח לקרוא אותו. |
|
||||
|
||||
ניסיתי לחפש באתר של הרשות השופטת ולא מצאתי. יש מישהו אחר שיודע לחפש כמו שצריך? |
|
||||
|
||||
נכון שכלי שבושל בו אוכל בשבת נחשב כטרף, ולכן אם בושל בו אוכל אחר, אף ביום חול, האוכל אינו מותר באכילה. במקרה של צומת גולני יכול להיות שהאוכל של שבת בושל בכלים אחרים או שלא בושל כלל ורק חומם ע"י פלטה של שבת וכו'. דבר יותר חשוב: הדין ההלכתי שהבאתי בתחילת דברי נפסק ע"י ה"משנה ברורה", פוסק אשכנזי שחי לפני כמאה שנה, על סמך דעה של ראשון (איני זוכר כרגע מי, נראה לי שהרשב"א (מאות 14-16)) שלא הובאה בשיטות של ראשונים אחרים. כלומר זאת החמרה. אם פוסקים בני זמננו יחלקו על קביעה זו, הרי שאולי נפתח פתח לפשרה בין הרבנויות לחנויות. כל מה שכתבתי לעיל הוא על פי זכרוני בלבד וצריך לבדוק את נכונותו. |
|
||||
|
||||
זכרונך בגד בך, כלי שבושל בו אוכל בשבת אינו טרף. |
|
||||
|
||||
כלומר, פרט לאכילת האוכל שבושל בשבת, אין כל מניעה שהיא לאדם דתי (המדקדק בכשרות המזון ולא בכשרות בעל הבית) לאכול באותו מקום ביום חמישי בשבת? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |