בתשובה לברקת, 25/06/08 18:37
לחץ חברתי 482430
אני מנחש שאיזי שלנו הוא בכל זאת לא הנחשון-בן-עמינדב של הקבוצה, והוא יורד לכביש לאחר האחרים. במצב זה, בכל זאת הם מסתכנים יותר ממנו, ולמעשה שוכבים בשבילו על הגדר. שהוא יזמין אותם!
לחץ חברתי 482434
למה להזמין? יש לכולם כרטיסי Cibus.
לחץ חברתי 482459
יש לי שאלה:
בראיון של נחום ברנע לאמנון אברמוביץ' במוסף "7 ימים" של היום, הוא אומר שיש אלוזיות מקראיות שכאשר הוא התחיל לכתוב היו ברורות לרוב הקוראים, והיום אם ישתמש בהן רוב הקוראים לא יבינו מה הוא רוצה מחייהם (לא ציטוט מדוייק, זו הייתה רוח הדברים).

ושאלתי- האם אתה מצפה מהגולש המשכיל הממוצע לדעת מיהו נחשון בן-עמינדב? אני סטודנט לתואר שני במדעי הרוח (לא תחום שקשור ליהדות אמנם), ואין לי מושג. האם אני בור ישראלי מודרני יותר מכפי שהייתי רוצה?
לחץ חברתי 482479
כנראה שכן.
לחץ חברתי 482480
כי לך היה ברור על מה מדובר? ולדעתך זה ידע בסיסי?
(אגב, הסתכלתי בויקיפדיה אז עכשיו גם אני יודע...)
לחץ חברתי 482481
איזה קטע! לגמרי באקראי (אבל ממש לגמרי) אני קורא עכשיו מאמר של אורי קציר באפלטון על רות המואבייה ‏1, וממש אחרי שאני שולח את התגובה אני מגלה שבועז היה נינו של נחשון בן עמינדב...
לחץ חברתי 482570
אם במקום (או בנוסף) לקרוא מאמר של אורי קציר, תקרא את התנך (אפשר גם כאן: http://kodesh.snunit.k12.il/t/t2904.htm ) תמצא במגילת רות, פרק ד' את התאור הבא:
יח וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ, פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת-חֶצְרוֹן. יט וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת-רָם, וְרָם הוֹלִיד אֶת-עַמִּינָדָב. כ וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת-נַחְשׁוֹן, וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת-שַׂלְמָה. כא וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת-בֹּעַז, וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת-עוֹבֵד. כב וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת-יִשָׁי, וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת-דָּוִד.
לחץ חברתי 482483
לי זה היה ברור‏1, כמו שהיה לי ברור שזה לא ידע בסיסי. לו זה היה ידע בסיסי הייתי חושב שאתה פשוט בור. הייתי שומר את המחשבה הזאת לעצמי, ולא משתף בה את שאר באי האייל.
מכיוון שאני יודע שזה אינו מידע הנמצא בתרמילו של בוגר מערכת החינוך הישראלית, ומכיוון שאני חושב שהוא כן אמור להיות שם, הסכמתי אתך שאתה בור ישראלי מודרני יותר מכפי שהיית רוצה.

___
1 מסיבות אישיות זה ברור לי מגיל די צעיר.
לחץ חברתי 482484
אוקיי, רשמתי לפניי.
(אני תמיד אומר לעצמי שביום מן הימים ארחיב את ההשכלה שלי בהרבה תחומים. רק מתי הוא יגיע, מתי?)
לחץ חברתי 482520
אני מכיר את הביטוי 'קפיצה נחשונית' עוד מילדותי. חוצמזה, נחשון במובן זה הופיע המון בתשבצים. כך שזה אולי לא ידע טריוויאלי, אבל גם לא ליודעי ח''ן בלבד.
לחץ חברתי 482532
אז אם כך אתה גם מתמצא במרגליות.
לחץ חברתי 482533
באמא שלהן
לחץ חברתי 482534
(-:
לחץ חברתי 533462
זה גם תלוי ברקע החברתי/תרבותי- לפחות בזמני לימדו על נחשון בן־עמינדב בבתי ספר דתיים, כך שאצפה שאדם שבא מרקע דתי יכיר אותו.
לחץ חברתי 482505
"האם אתה מצפה מהגולש המשכיל הממוצע לדעת מיהו נחשון בן-עמינדב?"

האמת, בעידן הגוגל, למה שזה בעצם ישנה? מספיק לי שיהיה ברור לקוראת הסבירה שיש כאן פריט ידע לדעת אותו, ושיהיה לה ברור מה אפשר להרוויח מלדעת אותו (לעניין הדיון הזה, מעט מאוד, וממילא ברור לה שהתגובה שלי היא הערה משועשעת וחסרת חשיבות). אם סקרנים מספיק, התשובה נמצאת בלחיצת כפתור.

מצד שני, משום מה זה כן משנה. אם בזמן כתיבת התגובה הייתי יודע מה שאני יודע עכשיו, כנראה שהייתי עושה אותו דבר, אבל הייתי שוקל לתת קישור. לתת בעצמי את הקישור לא נותן שום דבר שהקורא לא יכול לעשות בעצמו, אבל אולי הוא משדר פחות התנשאות (הוא משדר האם אני מצפה מרוב הקוראים לדעת את פריט הטריוויה הזה.)

אז מה לא ידעתי כשכתבתי את התגובה? מתברר שנפלתי קורבן להטיה התרבותית של התנועה הקיבוצית. בהגדה של פסח של התק"ם מופיע המדרש על הירידה לים סוף. ויתרה מזו, בקיבוץ אושה כנראה הקטע הזה נכנס בעריכה, שנה אחרי שנה, ונחרט בזכרוני כמשהו ברור כשמש. בשנים האחרונות אני קורא בפסח בהגדה המסורתית, ונתקל בדברים שיש שם ולא הכרתי; אבל מי יכול לשים לב לדברים שהכרתי ולא נמצאים שם? בעקבות התגובה שלך בדקתי והופתעתי לגלות שבהגדה המסורתית נחשון לא מוזכר בכלל. אם המתנוּשאים הסליחה.
לחץ חברתי 482510
גם לפני עידן הגלישה -אמצע שנות ה-‏90 ואילך-ידיעה טריוויאלית נרחבת לא בהכרח הצביעה על רוחב אופקים. לא היו חסרים שוביניסטים בעלי ידע אנציקלופדי ותפישת עולם צרה שראו את הכל דרך מישקפיים בצבע מסויים. אגב, בקטע האחרון שלך הצגת יפה את ליבו של עניין הידע והשימוש בו: בזמן שאתה מכניס משהו בעריכה- אתה מוציא משהו אחר.
לחץ חברתי 482544
(לא אמרתי שבאיזשהו עידן ידיעה טריוויאלית נרחבת הצביעה על רוחב אופקים. ברור שלא.)
לחץ חברתי 482568
מה זאת אומרת, אבל למדו עליו בבתי הספר! זה בכלל לא נחשב בעיני "פריט טריוויה", לא יותר מאשר לדעת מדוע משה היה כבד פה.
לחץ חברתי 482581
מדוע באמת היה משה כבד פה?
נדמה לי שהוא הכניס גחל לפה, לא? 482637
נדמה לי שהוא הכניס גחל לפה, לא? 482639
לא תמצאי את זה בשום מקום בתנ''ך.
נדמה לי שהוא הכניס גחל לפה, לא? 482640
גם לא את סיפור הקפיצה של נחשון.
לא אמרתי שזה מהתנ''ך 482649
לא אמרתי שאמרת 482650
לא אמרתי שאמרת 482651
הזריזות של אנשים בחום הזה מדהימה אותי.
נדמה לי שהוא הכניס גחל לפה, לא? 482652
תגדיר שום מקום. הכל שאלה של גודל הדילוגים, ידידי.
נדמה לי שהוא הכניס גחל לפה, לא? 482661
תודה, זו לא הייתה שאלה רטורית.:)
לחץ חברתי 482647
בעצת החרטומים נבחנה מסוכנותו של משה לפרעה, הניחו לידו
קערת מרגליות נוצצות וקערת גחלים לוחשות, הושיט ידו
למרגליות אך מלאך ה' הובילה אל הגחלים, חפן אחד והכניסו
לפיו ונכווה.
מדרש אגדה, לפי המורה חיה.
לחץ חברתי 482660
תודה למורה חיה!
לחץ חברתי 482662
לחץ חברתי 482671
תודה למורה חיה, שהיתה המורה לעברית ומחנכת אמיתית,
ותודה למורה נורית שראתה בהוראה שליחות והמשיכה מת-א עד
לירוחם הרחוקה, (סוף שנות הששים)
ואחרונה חביבה, הגברת זיו שידעה להבין
גם ספר וגם תלמיד.
לחץ חברתי 482676
נראה שהתמזל מזלך למורות טובות. מעורר קנאה ממש.:)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים