|
||||
|
||||
ניסית להמנע מלחם במשך שבוע שלם? שנת השמיטה נועדה כדי לתת לאדמה לנוח. נניח לרגע שהאדמה זקוקה למנוחה הזו כדי שבשאר השנים תניב תוצר טוב יותר מאשר אילו לא נחה. שם הגיוני לשמוט(?) בכל שנה חלקה אחרת, כך שעדיין ניתן לספק תנובה אך גם לתת לאדמה לנוח. לא יודע אם ניתן לסמוך על יהודים בכך, שכן תמיד ימצאו דרך לעקוף את המצווה, כפי ש"מוכרים" את האדמה לנוכרים כדי לקיים את המצווה לכאורה. אני לא גר ברחוב ראשי בתל אביב, אלא בשכונה צדדית למדי. לא חושב שזה עולה על זכותם, גם אני הייתי שמח לפעמים לתחבורה ציבורית גם בסופ"ש, כל עוד (1) לא היה מטרד של רעש וזיהום אויר מהאוטובוסים כפי שיש במהלך השבוע, ו-(2) לא היה ניצול של הנהגים לעבודה מעבר לכמות ימים סבירה (ואל תגיד לי שאין ניצול של אלה העובדים בתפקידים בהם חלק מהעבודה היא בשבת, אפילו עכשיו נהגים נוסעים בטרת צאת השבת כדי להביא את האוטובוס למסוף) למה בשבת זה שונה? מהסיבה הפשוטה שחייבים יום שבו כולם ינוחו ביחד, אחרת זה לא אפקטיבי ומפספס את המטרה. זכותי לרשום מרכאות בתגובה שלי, והכפייה המילולית (בלי מרכאות הפעם) שלך אינה מקובלת עליי. |
|
||||
|
||||
בפעם האחרונה שמישהו שאל אותי את זה, השאלה הבאה שלו היתה אם אני רוצה לבוא לעשות אצלם שבת. זאת גם השאלה הבאה שלך? בכל מקרה, לענות על שאלה בשאלה היא אמנם מנהג יהודי עתיק, וכידוע מסורת צריך לכבד, אך בכל זאת הייתי רוצה שתענה לי כיצד חנויות המוכרות חמץ בפסח מונעות ממך שלא לצרוך חמץ במשך שבוע. את שנת השמיטה הבאתי רק כדוגמא, אני לא רואה טעם לדון בכך, בעיקר כשאתה העלית בעצמך את הפתרון (חלקה אחרת בכל שנה). למיטב ידיעתי אין כרגע לאגד אוטובוסים שלא מרעישים כלל וגם לא מזהמים את האוויר (אגב, מה הקשר לזיהום אוויר? לזהם את האוויר ביום חול זה בסדר, אך בשבת לא?), ואולי צריך להשתפר בעניין - אבל עד שיהיה פתרון אחר - זו האלטרנטיבה היחידה, ועכשיו השאלה היא אם לאפשר לאנשים לנסוע (באוטובוסים המרעישים), או לא לאפשר להם לנסוע כלל. לזכויות הנהגים צריך לדאוג, בלי שום קשר לדת (למרות שאני לא מבין למה אתה רואה בהסעת האוטובוס לפני צאת השבת ניצול - בניגוד לעבודה מעבר לכמות ימים סבירה, שהיא אכן ניצול). אבל אם לזכויות הנהגים אתה דואג - למה להסתמך על חוקים בני אלפי שנים, שאינם מתאימים לזמננו? שכר מינימום, פנסיה, ביטוח לאומי, איסור אפלייה - כל אלו ועוד אינם קיימים בדת היהודית. צריך לדאוג כמובן שהחוקים ייאכפו ושלא יהיה ניצול, אבל זאת ללא קשר. אני לא מסכים איתך ש"חייבים יום שבו כולם ינוחו יחד, אחרת זה מפספס את המטרה". למה חייבים ומי חייב? אם לכל אחד יהיו ימי מנוחה שונים, גם יהיו לי פחות פקקים בדרך לעבודה וגם יהיה לי פחות עומס באתרי הבילוי ביום החופשי שלי. אני לא אומר שזה פתרון עדיף (יש לו חסרונות), אבל זה בוודאי לא חד משמעי. גם אם מחליטים שיהיה יום מנוחה אחד לכולם, דווקא צריך לעבות את התחבורה הציבורית (לאתרי בילוי) ביום הזה, כדי לאפשר לאנשים ליהנות ממנו באמת. המתכונת, מבחינת תחבורה ציבורית, צריכה להיות דומה ליום העצמאות (שהוא בדיוק הדוגמא ליום חופשי באמת, שמותר לנסוע בו גם לפי חוקי הדת). אני מרכין ראש ומסיר את הכובע בפני זכותך הקדושה לרשום מה שאתה רוצה בתגובתך. לא הייתי מעלה על דעתי לפנות לעורכי האייל כדי שיסירו את תגובתך. תנוח דעתך - שערה משערות זכותך לא תיפגע. עם זאת, אני שומר לעצמי את הזכות (כבר ראינו שאתה מודע מאד לזכויותיך והרבה פחות לזכויותיהם של אחרים, אז דע לך שגם לאחרים יש זכויות) להביע את דעתי על תגובתך, לעיתים בצורה עוקצנית. אני משתדל לא לעבור את הגבול (למרות שזכותי וגו'), ואני חושב שלא עברתי אותו. לשאלתך - לא ניסיתי להימנע מלחם למשך שבוע. מעולם גם לא התנסיתי בדיאטה על טהרת העוף המכובס למשך 111 שעות. איך זה קשור לדיוננו - אלוהים יודע. |
|
||||
|
||||
לידיעתך, ואת זה אני אומרת כנכדה לחקלאי מחונן, לא צריך לתת לאדמה שנה מנוחה אלא לגוון את סוגי הגידולים שמגדלים עליה ולשנות אותם אחת לתקופה בצורה מושכלת ומתוכננת בשביל שהיא לא תהפוך למדבר ולעקרה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |