אפשר גם אחרת 474447
אני עובד כבר יותר מ-‏8 שנים בהיי-טק, ונכון שהיו ימים שנשארתי בעבודה לתוך הלילה ונכון שהיו נסיעות לחו"ל בהתראה של 12 שעות ועוד כאלה שזמן הטיסה הלוך ושוב עלה על זמן השהיה במדינת היעד ונכון שלפעמים התקשרו אלי באמצע ארוחת ערב או ההשכבה של הילדים והכל נכון, אבל זה לא חייב להיות ככה. המקרים האלו, שקרו היו היוצא מן הכלל. בכל שנות עבודתי לא נשארתי יותר מ-‏20 פעמים אחרי 20:00 בעבודה, לא הייתי בחו"ל יותר מ-‏30 יום, ולא התקשרו אלי הביתה בשעות הערב או הלילה יותר מ-‏50 פעמים.

איך זה? כי שמתי לבוסים שלי גבולות.

אחד היתרונות הגדולים בתחום ההיי-טק הוא הכוח שיש לעובדים מול המנהלים. זה בא לידי ביטוי במשכורות ובתנאים הנלווים (רכב, בונוסים, ביטוחים, פעילויות חברתיות) אבל זה גם בא לידי ביטוי ביחס בין העובד והבוס. עובד שחיי המשפחה יקרים לו יכול להבהיר שפעמיים בשבוע הוא יוצא מוקדם לקחת את הילדים מהגן ואז מותר להתקשר אליו רק במקרי חירום. הוא יכול להבהיר ששעת ההשכבה היא שעה קדושה ורק מקרה חירום יגרום לו להשאר בעבודה במקום להשכיב את הילדים (ומקרי חירום לא קורים כל יום. אם כן, תחליף מקום עבודה). הוא יכול להבהיר ש-‏9 שעות עבודה ביום זה מספיק, ואם בחוזה כתוב אחרת, אז בואו נדון על חוזה עבודה חדש, עם 9 שעות עבודה ביום ומשכורת בהתאם.
חלק ניכר משנות עבודתי עבדתי במשרה חלקית - ארבעה ימים בשבוע. וכך גם היום. אני מוותר על 20 אחוזים מהמשכורת (ומהפנסיה) ומפחית מאוד את סיכויי להתקדם למשרות ניהוליות (אני לא מעוניין) אבל גם ככה המשכורת שלי מספיקה לחלוטין. אני מקפיד להיות בזמן בבית לארוחת הערב עם הילדים (וכמובן גם להשכיב אותם) ובתקופות שעבדתי חמישה ימים בשבוע הייתי יוצא לפחות פעם בשבוע ב15:30 כדי לאסוף את הילדים מהגן.

עובדי ההיי-טק הם לא משועבדים ולא מסונוורים. יש ביניהם וורקוהוליקים שמעדיפים את העבודה על האישה והילדים (אני יכול רק לרחם עליהם), יש ביניהם רודפי בצע, יש ביניהם צעירים חסרי משפחה שמנצלים את זמנם הפנוי לחסוך כסף שיעזור להם להסתדר בחיים לכשיקימו משפחה, ויש ביניהם גם לא מעט אנשים שב-‏17:00 סוגרים את המחשב והולכים הביתה, שומרים על איזון בריא בין עבודה ובין משפחה, אפילו אם זה אומר שהם לא יקבלו בונוס בסוף השנה. זה בסדר גמור, גם בלעדיו הם ירוויחו מספיק טוב.

ובקשר ל"לויאליות", אני לא מכיר מקום עבודה עם תחלופה כל כך גבוהה כמו בהיי-טק. (אולי שמירה ואבטחה)
פחות מ-‏5 אחוזים מהאנשים שעבדו בקבוצה אליה הצטרפתי באוקטובר 1999 עדיין היו שם כשעזבתי בינואר 2008. נכון שחלקם פוטר, אבל רובם המכריע עזבו מרצונם לחפש הזדמנויות אחרות.
אפשר גם אחרת 474448
''ומקרי חירום לא קורים כל יום. אם כן, תחליף מקום עבודה'' -

העניין הוא שבהרבה חברות המצב החירומי מובנה אל תוך הארגון. נכתב איפשהו שזו דרך עבודה ששואבת מהמנטליות הצבאית רצופת הבלת''מים (ממנה הגיעו במקור יזמים רבים). בכל מקרה, על מקום העבודה הממוצע היא משפיעה לא טוב - דד-ליינים לא ריאליים, בעבודה ב''בלוקים'' לא מאורגנים ולא מסודרים, הקפצות לרוב וגם ציפייה שהעובדים ישכחו בכל פעם כמה לא-מאורגנת היתה הפעם שעברה, ויבליגו - שוב.
אפשר גם אחרת 474451
אישית עבדתי עד היום ב5 חברות הייטק, אחת בת 30 איש, שתיים באזור ה70, אחת עם 600 עובדים בארץ + המונים בחו"ל, ואחת עם כמה אלפים.

דווקא בזו עם ה30 איש, שהיו לה עם קשרים הדוקים למשרד הבטחון (מפא"ת הייתה הלקוח העיקרי/יחידי), העבודה הייתה הכי רגועה. גם לי אישית וגם לעובדים האחרים.

אני חייב לומר שההתרשמות הכוללת שלי דומה לשל איזי ולא לסטריאוטיפ.
אפשר גם אחרת 474453
בשלוש חברות ההיי-טק שעבדתי בהן עד היום לא נתקלתי במצבי חירום כדרך חיים. קורה פה ושם, בעיקר בימים שלפני ''דד ליינס'', אבל מדובר בפעם-פעמיים בשנה.
אפשר גם אחרת 474454
טוב, כנראה שיש ויש. האקס שלי, שהיה בכיר בתחום כמה שנים טובות, פרש בפניי פעם מסכת תלונות על כל עניין ''הדד-ליין הרצחני'', הידוע מראש לכישלון, ועל הטיפשות שבקביעה לא ריאלית של הדד-ליין.
אפשר גם אחרת 474459
זה נכון. לא היה לי דד-ליין אחד בחיים שהיה ריאלי. מצד שני, כאמור, אין יותר מדי כאלה.
אפשר גם אחרת 474546
זה בטח בגלל שמבינים שממילא העבודה לא תהיה מוכנה בדד-ליין שנותנים לעובדים, אז מקדימים אותו כדי שתהיה מוכנה בזמן שבאמת צריכים אותה. מזכיר לי את הימים הנוראים של הקורסים במדמ"ח, עם הטקסים של דחייה לרגע האחרון, התבכיינות קולקטיבית למרצה, וקבלת דחייה מצטברת של שבוע. זה ככה גם בעבודה?
אפשר גם אחרת 474560
זה לא בגלל זה. הדד-ליינס בדרך כלל קשורים בגורמים חיצוניים, כמו לקוחות או חברות איתן יש שיתוף פעולה. אי-עמידה בהם, למרות שמדובר בעניין קבוע וכמעט בלתי נמנע, גורר תמיד ''מיני'' משבר דיפלומטי עבור ההנהלה.
אפשר גם אחרת 474548
במשך שנים חשבתי שזמני יעד (לא רוצה לכתוב דד-ליין) לא ריאליים הם תופעה מגונה שנובעת מחוסר כישורים ויכולת של ההנהלה. לפני כמה שנים התערערה אמונתי (ועדיין לא שבה על כנה) עקב מאמר שנתקלתי בו. במאמר צוטטו מחקרים שטענו שהצבת זמני יעד לא ריאליים אמנם מגדילה את הסיכוי שלא לעמוד בזמן, אך מקצרת את זמן הפרויקט ואפילו באופן משמעותי (כמה עשרות אחוזים למיטב זכרוני), כל זאת בהשוואה להצבת יעדים סבירים.

איכשהו המחשבה האינטואיטיבית שלי היא שזמני יעד מטורפים דווקא יצרו תחושת יאוש ולא יתרמו לעמידה במשימה, אבל אולי הניסיון מראה שדווקא מדיניות כזו מביאה להגברת התפוקה.
אפשר גם אחרת 474564
גם בתחום שלי (הלא היי טקי) יש פרויקטים שזמני היעד שלהם הם בדרך כלל ליום לפני שהחומר הגיע אליך בכלל. לי זה תמיד נותן תחושה שאפשר להתברבר איתם לגמרי, כי זמן היעד ממילא עבר...
אפשר גם אחרת 474572
בדרך כלל זה עובד ככה:
החברה נגשת למכרז. על כל הסעיפים הטכנים היא מציינת Comply למרות שבפועל זה נכון רק לחצי מהם, אחרת ההצעה תדחה על הסף.
לא ידוע בשלב הזה מה סיכויי הזכיה, לכן לא עושים מאמץ רציני למלא במהירות את הפערים בין ההצהרה במכרז ובין מצב המוצר בפועל, לכל היותר עושים משנים קצת את סדרי העדיפויות בתכנית הפיתוח המקורית.
השלב הטכני מסתיים, החברה נשארת במכרז ועוברת לשלב הפיננסי, כעת יודעים מי המתחרים במכרז (אלו שנגשו ועברו את השלב הטכני) ויש כבר מושג מהם סיכויי הזכיה. אם הם נראים טובים, מתחילים לעבוד על החלקים החסרים.
זוכים במכרז - עכשיו כבר ברור שאין מספיק זמן לסיים את הכל עד מועד האספקה, אבל אם יודיעו את זה ללקוח הוא יקח את מספר שתיים. קובעים את זמן היעד לפי המכרז מתוך ידיעה ששבועיים לפני יבקשו מהלקוח הארכה.
שבועיים לפני מבקשים מהלקוח הארכה של חודש, הלקוח מסכים לשבוע (גם לו יש התחייבויות כלפי הלקוחות שלו), שלושה שבועות עובדים כמו מטורפים, כולל ימי עבודה ארוכים וימי שישי קצרים, בערב שלפני הכל מתרסק, וכולם בהסטריה, באיחור של שבוע הלקוח מקבל את המוצר כשהוא מלא באגים, סופגים קצת קנסות על האיחור, הרבה צעקות על הבאגים, מוציאים בתוך חודש גרסת עדכון שפותרת את הבאגים הבולטים ביותר (בעיקר כאלו שקשורים לממשק המשתמש) ונושמים לרווחה.
אפשר גם אחרת 474578
יפה!
אפשר גם אחרת 474606
תיאור ממש אמיתי של העליה שלנו עם הERP .
אפשר גם אחרת 474607
אז אולי תנסו להשתנות? הרי באופן זה, בשונה מחברות רבות בישראל, לעולם לא תגיעו לרווחיות הנשענת על שווקים בחו"ל.

למרות שנהניתי מן התגובה של איזי ואף הכרתי חברות כאלו, לא כולם עובדים כך. חברות הדואגות לשמן הטוב לטווח הרחוק ישתדלו להמנע מתבנית זו. למשל החברה בה אני עובד בשנים האחרונות החלה כסטארט-אפ שכאשר ניגש לפילוטים, תמיד הבטיח כמעט תמיד פחות (פיצ'רים, איכות, מהירות אספקה) ממה שידע שייתן בסופו של דבר.
שאלת תם 474612
החברה שלך לא הפסידה במכרזים לחברות שמבטיחות יותר ממה שהן יכולות לתת?
שאלת תם 474617
אכן החברה לא קיבלה כל פרוייקט בו רצתה. קשה לי לזכור כרגע מדוע (לא אני ניהלתי וגם עברו שנים). אך בעזרת שמה הטוב‏1 וטכנולוגייתה העדיפה הפכה היא רווחית אחרי שנתיים ועם תוספת השקעה היא רכשה את המתחרות האמריקניות.

1 המדיניות אותה ציינתי קודם לכן הושפעה מאוד ממצב דומה לשתיאר איזי, אותו חוויתי בחברה קודמת. דברים אלו הופנמו ע"י המנכ"ל בחברה החדשה שהיה חסר ניסיון.
אפשר גם אחרת 474693
הרווחיות שלנו מעולה ולאט לאט אנחנו משתלטים על ה-ERP .התכוונתי בעיקר לחברה המיישמת ולדרך ההתארגנות תוך כדי תנועה וברגע האחרון.
אפשר גם אחרת 474965
איציק ש., בעל הון ואון - בגילך (עשרים שנות חינוך מתחת לחגורה, לא?) בקריירה חדשה כתוכניתן, או כבעלבית?
אפשר גם אחרת 474974
לא זה ולא זה.
אפשר גם אחרת 474577
יש שיטת ניהול שמתבססת על ההנחה הזאת (CCPM), לפחות כך ראיתי אותה מיושמת (1).
בקצרה, לוקחים את לוחות הזמנים ומקצרים אותם לזמנים לא ריאליים, את כל הזמן ש'נחסך' שמים כחוצצים (Buffer) בסוף כל שרשרת בפרויקט. כך, במקרה הגרוע ינוצל כל זמן החוצץ, במקרה הטוב חלק מהמשימות יבוצעו לפני זמני היעד והזמן יחסך לכל הפרויקט.

כשלימדו אותנו את השיטה באחד ממקומות עבודתי המוקדמים (ימי הבועה), המשילו את המשימה ללמידה למבחן, כאשר אם המבחן נדחה בשבוע, נתחיל ללמוד אליו שבוע מאוחר יותר ובסוף נהיה בלחץ זמן בכל מקרה.

השיטה עשויה, אם אני זוכר נכון, לחסוך 30% מזמן הפרויקט, אבל היא אינה לוקחת בחשבון (לפחות לא במקרה שאני חוויתי) את השחיקה והלחץ שנגרם לעובדים בכך שתמיד ניצב בפניהם יעד לא ריאלי

(1) אני לא מומחה לשיטה ויכול להיות שהישום שלה היה לא מדויק במקרה שאני נחשפתי אליו
זה פשוט חוק פרקינסון 474580
העבודה מתרחבת כדי לתפוס את הזמן שהוקצה לה.
זה פשוט חוק פרקינסון 474600
תגובה 86331
אפשר גם אחרת 474583
אצלינו ניסו פעם שיטה דומה של איזה גורו ניהול ישראלי לשעבר (נדמה לי שקראו לזה בשם תורת האילוצים או שם מפוצץ אחר). אפילו הביאו תוכנה מפוארת שהתחברה לגאנטטים. באיזשהו שלב השיטה נקברה וחזרו לשיטה הישנה של לסמוך על ראשי הצוותים שהם יודעים מה הם אומרים.
אפשר גם אחרת 474585
אנחנו מדברים בדיוק על אותו דבר - השיטה שדיברתי עליה יצאה מ- TOC. זה למעשה הרחבה של גולדרט לתיאוריה שלו.

אצלנו זה ב'אופק העולם החדש' במקרה או שניסו את השטות הזאת בעוד מקומות?
אפשר גם אחרת 474587
TOC, נכון.
לא מכיר את החברה שאתה מדבר עליה. אני גם לא בטוח שזאת שטות, על הנייר זה נראה משכנע, רק שאצלנו זה לא הלך.
אפשר גם אחרת 474584
מנסיוני רב השנים מה שמתפתח היא תרבות ארגונית בה ידוע לכל שאין שום חשיבות למה שמוגדר כלו"ז של הפרוייקט, מאחר ואף אחד לא מתכוון לעמוד בו ממילא. כמו שאמר דוגלאס אדאמס: I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.
אפשר גם אחרת 474592
לא יודע על מה אתם מדברים. מנסיוני (יותר מ-‏10 שנים בפיתוח תוכנה), רוב (בערך 70%) הפרוייקטים עומדים בלוח הזמנים שלהם בלי מאמץ מיוחד (למרות שזוכרים טוב יותר את הפרוייקטים שלא עמדו או שהיה צריך להשקיע מאמץ מיוחד על מנת שיעמדו), ורוב הפרוייקטים בהם היה צריך להשקיע מאמץ מיוחד זה נגרם בגלל הערכות לא נכונות של הפיתוח. הבעיה היא שהרבה מפתחים לא לוקחים מראש מרווחי ביטחון מתאימים ומכפילים מספיק גבוהים.
אפשר גם אחרת 474465
אכן כך וההמלצה היא להציב גבולות לחברה. כך גם עושה אני וכך אני גם נוהג עם הכפופים לי ככל הניתן - וכמעט תמיד ניתן‏1. זה משתלם הן לחברה‏2 והן למשפחה:
1 ירד בעריכה.
2 מוריד אחוזי עזיבה והשקעה בהכשרת חדשים, מוריד כמויות באגים ומשפר איכות רעיונות (ההתרחקות מן העבודה "מוציאה מן הקופסא")
לא בטוח שאפשר גם אחרת 474524
אני חולקת עליך בעניין "לשים גבולות לבוסים שלי".בחלק מהפעמים אפשר,בחלק מהמקרים,אבל בסופו של דבר זה עניין של תרבות ארגונית ושל "רוח הבוס",ובעיקר של התפקיד.
יצא לי לעבוד לא פעם בסופי שבוע,באמצע הלילה,ואני לא מדברת כלל על השעות המוטרפות שעובדים כשנמצאים בחו"ל.
אז נכון- לפעמים יש גם שכר נאה בצד,או הטבות כלשהן,אבל אני מסכימה עם חיים שזה בעצם כלוב של זהב-כי היכולות שלך "להשתמש בהטבות" נמוכה יחסית.אני לא חושבת שההתיחסות לאלה שמעדיפים את העבודה על המשפחה נכונה רק להייטק-באותה מידה זה יכול להיות מוסכניק,או בעל פיצוציה שיעבוד לילות.

לגבי לויאליות- רוב חברות ההיטק (ובפרט הצעירות יותר) רוצות לשעבד את העובדים למה שנקרה "המשפחה המודרנית" ולהבטיח לעצמם את הלויאליות של עובדיהם- הרי בשביל זה יש בונוסים ואופציות לא? בעיני זה לגיטימי בכל מקום עבודה.
התחלופה בענף הזה היא פועל יוצא של שחיקה בתפקיד,ושל יכלות לקפיצה בשכר ותו לא.
לא בטוח שאפשר גם אחרת 474530
מאחר והביקוש לעובדי היי-טק הוא גבוה, מי שנשאר בחברת היי-טק עם תרבות ארגונית שהופכת אותו לעבד, את החברה לביתו ואת ''רוח הבוס'' לחוקת המדינה, עושה זאת מרצונו ומטעמיו האישיים.
מי שרוצע את אוזנו לא יכול לבוא בתלונות למזוזה.
לא בטוח שאפשר גם אחרת 474535
אולי אתה גאון היי-טק, ולכן יכול להכתיב את תנאי ההעסקה שלך. אבל לעובד היי-טק ממוצע אין ברירה בד''כ והוא חייב להיכנע לדרישות החברה.
לא בטוח שאפשר גם אחרת 474544
אתה מתכוון שאני אולי עובד עם גאוני היי-טק - כפי שכבר אמרתי, פחות מ-‏5 אחוזים מהאנשים שעבדו בקבוצה אליה הצטרפתי באוקטובר 1999 עדיין היו שם כשעזבתי בינואר 2008. לאף אחד מהם לא היתה בעיה למצוא לו עבודה אחרת.
אפשר גם אחרת 474865
יתרה מזאת בכל מה שהוא לא הייטק כל ה''רע '' היחסי מתקיים שם ואילו כל הטוב של ההיטק לא מתקיים.
צר לי מי שכותב מאמר כזה מעולם לא עבד בלא הייטק ולא מבין כמה זה גרוע פי כמה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים