|
כאן עולה השאלה מהי בדיוק אותה 'אמת' שאתה רוצה להשיג? אם במונח אמת אתה מתכוון לגוף ידע מסוים שכרגע נעלם ממך - אז אתה צודק. התפיסה שהוצעה במאמר לא עונה על הצורך הזה. הידע תמיד יהיה נכון רק בערך ורק באופן יחסי. מצד שני אם אתה אכן שואף לגלות את גוף הידע הנכון באופן מוחלט - אתה מסתבך בערימה של בעיות מתודולוגיות שעליהן עמדו כבר כל הפילוסופים במאות השנים האחרונות. אולם, אם במילה 'אמת' אתה מתכוון למצב מסוים - למשל מצב של וודאות, מצב של שלמות נפשית, מצב שבו ברור לך מה עליך לעשות וכד' - אז אם כך אתה יכול להשתמש במודלים שונים וחלקיים לפי הצורך, בכדי לנוע ממצב למצב עד שתגיע בסופו של דבר אל המקום המיוחל.
(אם תרצה, בהכללה גסה אפשר להגיד שזה אחד ההבדלים בין הפילוסופיה המערבית למזרחית. בפילוסופיה המערבית המטרה היא השגת ידע.השימוש בידע הוא רק תוצר לוואי. לכן אם הידע הוא חלקי או מוטעה לא השגנו כלום. בחשיבה המזרחית - שוב בהכללה גסה באופן קיצוני - המטרה היא להגיע למצב נפשי כלשהו - שחרור, הארה וכד'. התיאוריות המטאפיסיות השונות הן רק כלי עזר בכדי להגיע למצב הזה. לכן, גם אם התיאוריות לא מדוייקות או לא לגמרי נכונות, זה לא צריך להפריע לנו. המדד הוא רק השאלה האם הן אכן עוזרות לנו להתקדם לקראת המטרה.)
|
|