בתשובה לדורון הגלילי, 19/07/07 8:45
תרגיל ביחסי ציבור 452671
דומני שאתה לא מדייק לגמרי. ראשית, תחנת כח פחמית צריכה לשמור על לחץ קיטור פחות או יותר קבוע בטורבינות (להבדיל מתחנות גז טבעי במחזור משולב שיכולות להפסיק ולהתחיל מחדש את פעולתן בקלות יחסית). המשמעות היא שאתה חייב לשרוף פחם ולהפעיל את הטורבינות גם כאשר אין ביקוש לחשמל. כאשר אתה יוצר ביקוש גבוה יותר בשעות הלילה אתה מנצל את הפחם המבוזבז הזה לביצוע עבודה מועילה - זה חיסכון נטו.

שנית, טענתך שטורבינות גז מזהמות יותר מפחמיות היא תמוהה מאד. קודם כל, טורבינות גז אינן פולטות כמעט מזהמים כמו כספית, גפרית וחומרים אחרים המצויים בכמויות גדולות בפחם (וחלקם נפלטים למרות המסננים). שנית, גם לגבי פחמן דו חמצני (גז החממה העיקרי) הגז יעיל יותר ומזהם פחות. כך למשל כתוב כאן:
http://www.news.uiuc.edu/scitips/02/0703fuels.html
It is well-known that switching from coal to natural gas would significantly reduce carbon dioxide emissions. The carbon content of natural gas is only 60 percent that of coal per unit of primary energy content. The higher efficiency of state-of-the-art natural gas turbines over older, coal-fired power plants could reduce emissions by an additional 30 percent.

ע"פ דו"ח לגבי פליטת ה-CO2 מיצור חשמל בארה"ב (http://tonto.eia.doe.gov/FTPROOT/environment/co2emis...), נכון לשנת 1999 יוצרו בארה"ב כ-‏950 גרם CO2 לכל קילווט-שעה שהופק מפחם, לעומת 596 גרם לקוט"ש מגז.
תרגיל ביחסי ציבור 452681
נכון, אני לא מדייק לגמרי, אבל:
1. תמיד, אבל תמיד, ייצור החשמל והשימוש בחשמל (באותה מערכת) זהים.
2. לא דיברתי על סוגי הדלקים, אלא על סוגי תחנות הכח‏1: תחנות קיטוריות מול טורבינות גז‏2. תחנות קיטוריות יעילות יותר מטורבינות גז. (יתרונן של טורבינות הגז הוא בגמישות של כיבוין והדלקתן, לכן הן משמשות לתגובה מהירה לשינויים בצריכה).
____
1 יש כוונה להפוך את תחנות הכח הפחמיות למופעלות גז טבעי. עדיין מדובר בתחנות קיטוריות.
2 רוב טורבינות הגז בארץ מונעות בדס"ל (קרוסין) ולא בגז טבעי, אם כי גם אותן יש כוונה להסב לשימוש בגז.
תרגיל ביחסי ציבור 452687
1. העובדה שאתה שורף פחם ומסובב טורבינה אינה מחייבת שאתה גם מייצר חשמל באותה טורבינה, או שיש שימוש מועיל לכל החשמל שאתה מייצר.
2. למיטב ידיעתי, בארץ אין היום כלל שימוש בטורבינות גז "נטו" אלא רק במחזור משולב. יחידות יצור כאלה משלבות נצילות גבוהה עם גמישות הפעלה של גז. היחידות הקיטוריות שאינן ניתנות להפעלה והפסקה מהירה הן היחידות הפחמיות. במידה והיחידות הפחמיות הקיימות תוסבנה לשימוש בגז תהיה להן הגמישות התפעולית של הגז. דומני, אגב, שאין כל כוונה כזו - הדבר שקול לבניה של יחידות חדשות. ההסבה המתוכננת היא רק של יחידות המזוט, כפי שכבר נעשה ברדינג:

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים