|
||||
|
||||
"מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית שתי הצעות חוק שיזמו סיעות ש"ס ויהדות התורה, שמטרתן לרוקן מתוכן את סמכויות משרד החינוך כלפי החינוך החרדי ולהסיר את הפיקוח על לימודי הליבה, הכוללים אנגלית, מתמטיקה ומחשבים." אני לא מבין. מה יש למפלגות החרדיות נגד מתמטיקה? (אנגלית ומחשבים מילא - אנגלית היא שפת הגויים ומחשבים זה רק פורנו וחזיר). |
|
||||
|
||||
אין לנו שום דבר נגד מתמטיקה, אבל יש לנו משהו בעד לימוד תורה. וכשיש משהו חשוב שצריך ללמוד, אי אפשר לבזבז את זמן הלימוד המועט שיש על קורסי בחירה כללית כמו מתמטיקה ואנגלית. כשמגיע הגיל שצריך לבחור מקצוע אז כל אחד ילך ללמוד מה שהוא רוצה כדי להתפרנס. אם רק תתנו לנו ולא תגייסו אותנו לצבא. |
|
||||
|
||||
למרות כל הנזק שבלימוד מתמטיקה בתיכון בימינו, דומני שהנזק שבאי לימוד מתמטיקה כלל יהיה עצום עבור מי שיזדקק למתמטיקה בהמשך הדרך. וחוץ מזה, מתמטיקה הרבה יותר חשוב מלימוד תורה. (!) |
|
||||
|
||||
''כשמגיע הגיל שצריך לבחור מקצוע אז כל אחד ילך ללמוד מה שהוא רוצה כדי להתפרנס.'' בכל הפעמים שילדתי הייתי עם נשים חרדיות. הן דיברו בקול רם, ביידיש, עם האמהות וקרובות המשפחה שלהן, מתוך תחושת בטחון שלא מבינים אותן, אבל אני דווקא הבנתי קצת. בין עוד דברים מופלאים שלמדתי מהשיחות ההן, למדתי גם שלחיות על קצבאות ותרומות זה מקצוע שלא לוקח כל כך הרבה זמן ללמוד אותו, למען האמת לומדים את זה מהר מאוד. |
|
||||
|
||||
והן בטח שוחות בכסף של קצבאות הילדים. ימבה כסף. 140 ש"ח לילד. 15 ילדים = 2100 ש"ח לחודש. סבבה. |
|
||||
|
||||
אם אני פורץ לך לבית וגונב רק חמישה שקלים, זה פתאום בסדר? |
|
||||
|
||||
לא דיברנו על זה פעם? הבעיה היא הפריצה בכוח. |
|
||||
|
||||
זו לא הבעיה היחידה. החלף פריצה בכיוס. החלף פריצה בלקחת משהו שהשארתי על הכיסא ואמרתי ''אני מיד חוזר''. |
|
||||
|
||||
אם כך, נדמה לי שמוסכם שלמרות שגם גניבה של 5שח וגם גניבה של 10000 שח הם לא בסדר, אבל גניבה של 10000 היא יותר לא בסדר. |
|
||||
|
||||
זה מוסכם גם במקרה של פריצה. אז מה? |
|
||||
|
||||
לא יודע. חשבתי שאתה יודע. |
|
||||
|
||||
החרדי בתגובה 450750 מדבר על "כ-" (ואתה בעקבותיו), והוא כנראה לא מכיר את הנושא בצורה מדוייקת ומשום כך יש פער בין מה שהוא אומר לבין זה: האתר אמנם מדבר בצורה לא ברורה לגבי אותם 148 (ולא 140) שקלים, וההערכה שלי היא כי מדובר בילדים שנולדו בין 2003 ל-2006 (בכל משפחה יכלו להיוולד בשנים האלה לכל היותר 3 ילדים). בכל אופן, לפי *שום חישוב* שלא יהיה, זה לא יוצא 2100 ל-15 ילדים אלא 3435 ל-12 ילדים. בנוסף על כך האבא מקבל קצבת תלמיד ישיבה, ועד כמה שהבנתי, משפחות רבות מקבלות גם תרומות מעמותות שהוקמו ע"י מספר אישים חרדים עשירים. בסופו של דבר המגזר הנ"ל שרבים בו מאוד הבלתי-מועסקים, באמת לא שוחה בכסף (לא כמגזר - *ישנם* מתוכו כאלה ששוחים בכסף, כמו במגזרים אחרים, כמובן), ובממוצע החרדים והערבים הם עדיין שני הסקטורים העניים במדינה, אין על כך ויכוח. אבל תגובה 450700 התייחסה לא לשאלה אם מישהו שוחה או לא שוחה. התגובה התייחסה למשפט של החרדי מתוך תגובה 450693: "כשמגיע הגיל שצריך לבחור מקצוע אז כל אחד ילך ללמוד מה שהוא רוצה כדי להתפרנס. אם רק תתנו לנו ולא תגייסו אותנו לצבא". עיני לא צרה באנשים חיים, אבל הבחור כנראה לא מתמצא בכל הפרטים, והוא לא יודע שהמשפט הזה הוא נכון לגבי פחות מ-50% מהסקטור, ולגבי יותר מ-50% תקף עדיין המצב שתיארתי (אם כי בעבר מספר הלא-מועסקים היה יותר גדול, ויש לציין לזכות האנשים המדוברים כי מספר המועסקים במשרות חלקיות ולפעמים אפילו במשרות מלאות, גדל בהדרגה בשנים האחרונות. נתונים על כך הופיעו בעיתונות) |
|
||||
|
||||
אני לא רואה קשר בין אי העבודה של החרדים לבין העובדה שאין להם השכלה מתמטית. חרדי חסר כל השכלה חילונית המעוניין בכך יכול להשלים את כל הנדרש על מנת להתחיל לימודי הנדסה ב 12 חודשים. הבעייה היא האם הוא מעוניין ללמוד לימודי הנדסה? האם לימודי תיכון ובגרות יגרמו לחרדים לרצות ללמוד הנדסה? אני בספק. האם לימודי תיכון בכפייה יביאו אותם לרצון ללמוד הנדסה? אני די בטוח שלא. אני חושב שעדיף להמשיך לקצץ בקצבאות והם לבד יבינו שלעבוד באבטחה זה לא משהו. |
|
||||
|
||||
האמנם האדם הממוצע שלא נחשף אף פעם ללימודי מתמטיקה ומדעים (מעבר לאריתמטיקה ברמה הבסיסית ביותר) מסוגל להשלים את כל הנדרש ללימודי הנדסה תוך 12 חודשים? הטענה הזאת נשמעת לי, בלשון המעטה, מפוקפקת ביותר. |
|
||||
|
||||
יש בסיס לאמירה זו שלך? (אני יודע שחובת ההוכחה היא עלי, אך ברפרוף מהיר לא הצלחתי למצוא מחקרים אמפיריים שתומכים בעמדה שלי. בכל זאת, האינטואיציה שלי בעניין היא די חזקה. נסה לחשוב על עקומות הלמידה של ילדים מול בוגרים ברכישת שפה, ובפרט אצל בוגרים אשר החמיצו תקופה קריטית כלשהי. בנוסף, ייתכן שעוד אמצא משהו משכנע יותר.) |
|
||||
|
||||
להבהיר - התכוונתי כדי להתחיל לימודי הנדסה. אולי יהיה קושי עם האנגלית, כי הם ממש לא יודעים כלום. אבל למודיעין מגייסים אנשים שלא יודעים כלום בערבית ומלמדים אותם את השפה על בוריה בתשעה חודשים או פחות. במתמטיקה הם יכולים ללמוד מתמטיקה תיכונית לחמש יחידות במספר חודשים כפי שלומדים בכל מכינה. פיזיקה ניתן להשלים תוך מספר שבועות את כל לימודי התיכון. הכל שאלה של רצון. האם הם רוצים? זו שאלה אחרת. לצאת בגיל 24 נגיד, להחשב נפולת של נמושות כי יצאת מעולם התורה, וללכת עם רצון עז ללמוד ארבע שנים (1+3) זה לא פשוט. |
|
||||
|
||||
מלמדים ערבית בתשעה חודשים, אבל ממש לא על בוריה. בנוסף, המגוייסים הינם דוברי עברית כשפת-אם, שהיא כמו הערבית, שפה שמית. אבל משמעותי אף יותר (הרבה יותר); נסה ללמד מגוייס בן 18, שלא דיבר שפה אחרת מימיו[!], ערבית בתשעה חודשים... שוב, ההנחות שלך לגבי הזמן שבו ניתן להשלים לימודי פיזיקה ומתמטיקה ברמה תיכונית הינן, לטעמי, שגויות. הן נכונות, במידה שמדובר בתלמיד מוכשר אשר נחשף למתמטיקה במידה כזאת או אחרת מאז גיל -/+5, למשך כתריסר שנים, לא למי שהידע המתמטי שלו בגיל 18 מסתכם בלוח הכפל (אם בכלל). אני לחלוטין לא בקי בתוכנית הלימודים החרדית. מין הסתם המצב כרגע טוב בהרבה מזה ההיפותטי שה-"חרדי" מציע. מאידך, יש כנראה סיבה לכך שמאמללים ילדים במהלך 12 שנים, ומכריחים אותם ללמוד מקצועות שרובם לא נהנה מהם/לא מבין את חשיבותם. לא היה עדיף לתת להם "למצות" את ילדותם באופן טבעי יותר, ולתת להם בחירה חופשית להשלים את השכלתם באופן ובגיל בו יבחרו לעשות כן? (לא קשור לכלום, אבל הנדסה לומדים ארבע שנים, לפחות בכל הפקולטות שיצא לי להכיר) |
|
||||
|
||||
יש כנראה סיבה, אבל לא בהכרח טובה. ההורים סבלו 12 שנים בבית ספר, אז למה לא הילדים? שילכו לאנשהו במקום להסתובב בין הרגלים, ילמדו קצת, ישכחו הרבה, יחזרו עם תעודה ורשיון, יגידו שלום וילכו לצבא. מה רע? |
|
||||
|
||||
נניח שההצעה עוברת. איזו מתמטיקה כן תילמד אצל החרדים? למשל, האם למשוואות בנעלם אחד יגיעו שם? |
|
||||
|
||||
איזו הצעה? ההצעה הזאת נועדה בסך הכל להמשיך את המצב הקיים שבו הם מקבלים תקצוב לישיבות קטנות (ישיבות גילאי 15-17) למרות שלא מלמדים בהם מתמטיקה. מלמדים שם מתמטיקה עד כיתה ח', כמדומני, אבל האם טורחים לקראת הסוף ללמוד ברצינות איני יודע. לשנות את החרדים לא ניתן בכח. צריך לתת לחיים לעשות את מה שצריך בקצב שלהם. יש ארבע ישיבות חרדיות בהם לומדים לימודי חול לבגרות: ישיבת מערבא [ויקיפדיה] ישיבת היישוב החדש [ויקיפדיה] ישיבת נהורא [ויקיפדיה] ולימודים גבוהים: אם ניתן להם להתקדם בקצב שלהם לקראת שינוי, השינוי יגיע. הרצון לדחוף אותם בכח לא יועיל כאן. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע מי זה ''הם'' ומה יש לשנות כאן. מדובר על הילדים החרדים, לא על הקהילה החרדית, וילדים חרדים לא צריכים להסתגל לרעיון של לימודי מתמטיקה יותר משצריך כל ילד אחר. |
|
||||
|
||||
את הילדים החרדים שלך אתה יכול ללמד מתמטיקה. אני הייתי עושה אותו דבר. אבל מה לעשות ואתה לא אחראי על חינוכם של הילדים החרדים האחרים במדינת ישראל.והוריהם רוצים שהם ילמדו תורה כל היום ויהיו גדולי הדור. אז אתה יכול לנסות הפסיק לתקצב בתי ספר שלא מלמדים מתמטיקה, אם יש לך את הכח הפוליטי לעשות זאת, אבל ספק אם זה יביא לכך שילמדו מתמטיקה באמת. לעומת זאת, אתה יכול לנסות לעשות פעולות קצת יותר מתונות שיביאו את השינוי שאתה מעוניין בו, בלי רעש וצלצולים. למשל, השינוי של קיצוץ קצבאות הילדים היה חשוב ביותר. למשל, שיתוף פעולה עם יוזמות להכשרה אקדמית לחרדים בלי לדרוש שיעשו בגרות בספרות כדי לעצבן אותם. שתף איתם פעולה, הם רוצים את השינוי! |
|
||||
|
||||
מי זה "הם"? ברור שאתה לא מתכוון להנהגה הפוליטית שלהם (אני מקווה...) |
|
||||
|
||||
"הם" רוצים שינוי זה קודם כל האדם הפשוט שנמאס לו לחיות בזבל, למשכן את הדירה שלו כדי לחתן את הבת שלו ולחטוף התקף לב מדאגה איך יחתן את הבת השנייה. "הם" מבינים שצריך שינוי זה ההנהגה שלהם אשר רואה בכל יום את הקשיים של הציבור שלהם. "הם" מפחדים משינוי כי כשיש שינוי אתה יודע איפה זה מתחיל אתה לא יודע איפה זה נגמר. אז הם הולכים בין הטיפות, נותנים אישור בשתיקה ובציבור מדברים נגד. נותנים לכמה לעשות הכשרה אקדמית, עוצרים ובודקים. האם הפסקת תקצוב של ישיבות קטנות יעזור כאן? אני בספק גדול. לדעתי זה יכול גם להביא דווקא לרגרסיה. |
|
||||
|
||||
עוד לא הבנתי מי זה ''הם'', אבל לא נורא. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין איפה הבעיה. כפי שמספרים לנו הקפיטליסטים, הורים הרי רוצים את טובת ילדיהם, ולכן הם ידאגו כבר שילדיהם ילמדו את המקצועות הנחוצים ללא סמכויות של משרד החינוך (מה, לא?). |
|
||||
|
||||
איזה קפיטליסט מספר שטויות כאלו? אפילו איין ראנד לא. |
|
||||
|
||||
בדיון הזה? יעקב (ואני חושב שגם קהלת). |
|
||||
|
||||
לא הייתי בונה על זה. להורה הממוצע אין את היכולת לזהות הכשרה שבגיל מוקדם תכין את הילד להתמודד עם אתגרי העתיד. |
|
||||
|
||||
אז אנחנו שוב צריכים פיקוח מלמעלה ותכנות תכניות לימודים של משרד החינוך. אוף. רגולציה בכל מקום. |
|
||||
|
||||
אם המדינה מרימה את החשבון, עדיף שהיא גם תבחר אילו תחומים לתגמל יותר. |
|
||||
|
||||
אתה הופך את סדר הדברים. המדינה בוחרת באילו תחומים חשוב שלכל אזרח תהיינה ידיעות בסיסיות, ובגלל זה היא בוחרת לממן את הלימודים. |
|
||||
|
||||
מי זה המדינה? משלמי המיסים שלה! חכה קצת שהחינוך החרדי יגיע ל 40% ואז בתי ספר שלא ילמדו גמרא כל היום יקבלו רק 25% תקצוב כי הם לא לומדים את מה שבאמת חשוב לבן אדם. ואז אתם תתבכיינו שיש כפייה דתית. |
|
||||
|
||||
אנחנו לא נתבכיין. אנחנו נשב בניו-יורק ונגחך. |
|
||||
|
||||
ומה אתה חושב שאנחנו עושים היום בניו יורק? מגחכים על הציונים שמקיזים את דמם, כופים על הילדים של אחרים ללמוד שטויות וממנים לעצמם מנהיגים ברמה של אולמרט, פרץ וחלוץ, אנשים משכילים לעילא שלמדו המון יחידות במתמטיקה וקומבינטיקה. |
|
||||
|
||||
קומבינטיקה לא הסכימה. מה לא עשיתי, כתבתי לה שירים, שלחתי לה פרחים, התבכיינתי לה מתחת לחלון: "קומבינטיקה, קומבינטיצ'קה, בואי אלי ותחיי כמו מלכה!", וכלום לא עזר. בסוף התפשרתי על אחותה הצולעת, קומבינטוריקה. |
|
||||
|
||||
ובגלל זה אתה מתמטיקאי ולא פוליטיקאי. |
|
||||
|
||||
אני שומע כבר הרבה שנים את התחזיות על גידול החינוך הדתי והחרדי, גידול המפלגות הדתיות והחרדיות בכנסת וכולי. בינתיים, המפלגות הדתיות נמחקות, והמפלגות החרדיות אינן גדלות כלל. אין לי מושג מה קורה בתחום החינוך. אני סקרן מאוד לדעת מה אחוז החוזרים בשאלה מקרב החרדים. |
|
||||
|
||||
אגודה היתה פעם ארבעה מנדטים. היום היא שישה, אחרי שהשילה מתוכה את הספרדים. החרדים גדלים ברוך ה', ונשמח אם גם אתה תצטרף. |
|
||||
|
||||
יהונתן, אל תקשיב לו. |
|
||||
|
||||
בסדר. למרות שזה היה יכול להיות משעשע. |
|
||||
|
||||
קולרידג', בודלר, א.א. פו הצליחו להשתמש באופיום בדרך יצירתית, הרוב סתם מטמטמים עצמם. |
|
||||
|
||||
אני לא קונה את ההשוואה. יש מספיק סיבות לדחות את הדת בלעדיה (למשל, זה שביקשת ממני). |
|
||||
|
||||
אלו שלא ירצו ללמוד גמרא ולכן יהיו בתת תקצוב ילכו לצבא. שם יקבלו שיחות שבועיות ממחזירים בתשובה. |
|
||||
|
||||
וכשכולם יגלו את נפלאות הגמרא? יגיע המשיח? |
|
||||
|
||||
כשהצבא יהיה כשר מה אכפת לנו לשרת בצבא? יהודי ששאל את החפץ חיים האם מותר לו להטיל בעצמו מום כדי להפטר משירות בצבא נענה שצריך ללכת לצבא כי במדינה היהודית נצטרך לוחמים יהודיים. כדי לתחזק את הקרקס שלכם אין לנו חשק ללכת לצבא. |
|
||||
|
||||
לאיזה קרקס אתה מתכון. ובלי השמצות. ולמה אתה קורא צבא כשר, הרי יש רבנות וחדר אוכל כשר וכו' |
|
||||
|
||||
מלחמת לבנון השנייה זה לא קרקס? מומחה לשוק ההון מוציא את העם למלחמה בלבנון בלי שיש לו מושג ירוק מה הוא הולך לעשות שם? מי הסמלים הגדולים של הצבאיות שלכם? חובב נשים ועתיקות שאל מול פני המלחמה דיבר על חורבן הבית השלישי וחובב הטיפה המרה שבפעם היחידה שירו עליו ברח משדה הקרב תוך הפקרת פקודיו "כדי להזעיק עזרה". מה זה צבא כשר? כשרות זה לא רק אוכל. לפני הכל זה מחנה קדוש שאין בו ערוות דבר. |
|
||||
|
||||
אני ממלא פי מים נוכח דבריך, בגלל קדושת השם והמקום אני מנוע מלהגיב וזאת על מנת שלא יהיו חילופי מילים ששני הצדדים ינזקו. |
|
||||
|
||||
כיוונת כנראה לדֶבֶר הערווה, מחלת מין ידועה שמועברת ע"י שימוש לא נאות בשמן רובים. |
|
||||
|
||||
בחלק מהבסיסים יש אפילו חדר Kosher. |
|
||||
|
||||
אם חדר הכושר משיג את מטרתו, זה בסדר מצידי. אני את מטרתי השגתי. |
|
||||
|
||||
החפץ חיים נפטר בעיירה שלו ב-1933. ואף שהוא לא היה אנטי-ציוני מובהק הוא לגלג על הרעיון של "מדינה יהודית ליהודים כמו מדינה בולגרית לבולגרים" והסביר שהוא לא רואה טעם בהגדרה עצמית לאומית. מה לו וללוחמים יהודים במדינה היהודית? |
|
||||
|
||||
מדינה יהודית היא מדינה המתנהלת על פי תורת ישראל. מדינה יהודית ליהודים כמו בולגריה לבולגרים מתנהלת על פי תורת האכול, שתו וחטוף כפי יכולתך. |
|
||||
|
||||
טוב, לא אתווכח למרות שהסיפור נשמע לי תמוה. אני רק רוצה להעיר שלהשתמש דווקא בחפץ-חיים בפתיל שכולו גידופים, דיבה ולשון הרע מצדך זאת בחירה קצת מוזרה. |
|
||||
|
||||
איזה שטויות. הורה ממוצע לא יודע שאם הילד ילמד בטכניון הנדסת מחשבים הוא יוכל להתמודד יותר טוב מאשר אם ילמד סוציולוגיה? ומשרד החינוך בוודאי יודע ולכן משקיע הון עתק בחינוך המקצועי שלא נותן מקצוע, ובמגמות ספרות וצרפתית שהן מאוד מאוד חשובות להכשרה המקצועית של הילדים. |
|
||||
|
||||
מה פשר הזלזול הזה בהורה הממוצע? אולי הוא לא יכול להגיע להחלטה האופטימלית, אבל אחת מספקת לגמרי - בוודאי ובוודאי. |
|
||||
|
||||
כמה חיילים אתה מכיר שביזבזו את כספי הפיקדון שלהם על שטויות ? מכללות שמציעות להם ללמוד קורס ברמנים ע"ח הפיקדון + לפטופ מתנה ? תציע להורה לילד בכיתה נמוכה להכניס את הילד שלו למסלול לימודי מתמטיקה, או לימודי מחשבים, הרוב ילכו על מחשבים, עם פירסומת מרשימה ילמדו אותו את מה שהוא כבר יודע. בסופו של יום הוא יהיה פחות מוכשר אפילו לעבודה (מתקדמת) עם מחשבים מאשר זה שלמד מתמטיקה. שוב, אם אתה מדבר על שוק חופשי, בו ההורה משלם, אני מסכים שהמדינה לא צריכה להתערב. אבל אם אתה כבר לוקח מהעשירים כדי לממן את העניים, קח גם את הזכות להפעיל שיקול דעת לגבי איך להפוך את העניים לעשירים יותר. |
|
||||
|
||||
לא מכיר חיילים כאלו. אחרי שכתבה בנושא תפורסם בעיתונים, אני לא מאמין שהורים יתפתו לשלוח את ילדיהם לשטות הזאת. |
|
||||
|
||||
זה מה שקורה היום במקרים רבים. כנראה שהעיתונים לא רצים לפרסם ומשוחררים ממשיכים לבזבז כספים על שטויות. |
|
||||
|
||||
אתה טוען שהורים לא רוצים בטובת ילדיהם? אתה טוען שהפקיד ממשרד החינוך רוצה את טובת הילדים יותר מהוריהם? אתה טוען שהפקיד ממשרד החינוך יודע יותר טוב מה טוב לילד מההורים שלו? ואם אתה מאמין בשלישי, האם תוכל להסביר מדוע אותו מקטע של החינוך במדינת ישראל המנוהל על ידי פקידים במצב כה גרוע? |
|
||||
|
||||
1. ממש לא בהכרח. 2. ממש לא בהכרח. 3. ממש לא בהכרח. |
|
||||
|
||||
בדיוק. הבעיה הקטנה היא שהסביבה אליה הילד יגדל אינה סביבה שו''חיסטית כלל, בהיותה משופעת קצבאות, הנחות ופטורים. הכנה לחיים כאלה היא, אולי, אינטרס של ההורה ושל הילד, אבל לא של אלה שיצטרכו לספק את הקצבאות ולמלא את החסר בגלל ההנחות והפטורים. אלה רואים לעצמם זכות לכפות על ההורה את המינימום הנדרש כדי שהילד יוכל לבחור חיים פחות טפיליים בעת הצורך, אם במקרה הוא יפול על הראש וזה מה שיתחשק לו. |
|
||||
|
||||
סביבה שו''חיסטית היא מיסטיקה, בדיוק כמו חברה ''מרכסיסטית אמיתית''. ולי אין משהו מעניין לומר על מיסטיקה. אגב, עברתי קודם אצל סנדלר, עולה מאחת ממדינות חבר העמים. בזמן שטיפל בנעליי הוא סיפר לי שכשהוא גדל הוא חשב ללכת ללמוד מקצוע אחר, אבל אבא שלו לא הסכים וטען שמקצועות טובים הם סנדלר או ספר. אנשים תמיד יצטרכו סנדלרים וספרים, ולא כל מיני מקצועות אינטלקטואליים (כמו מכונאות רכב). |
|
||||
|
||||
לא ברורה העמדה. "הורים רוצים את טובת הילד וידאגו שילמדו מקצוע נחוץ" השאלה למי נחוץ? להורה? לילד? או למדינה? |
|
||||
|
||||
השתמשתי בחרדים כדוגמא נגד הטיעון הכלכלי של ''הורים רוצים תמיד את טובת ילדיהם''. ברור שזאת טענה לא נכונה במשמעות שנותנת לה התיאוריה הכלכלית. להורים יש ערכים שמשפיעים על הבחירות שלהם, הורים מוגבלים ע''י הידיעות והכישורים שלהם עצמם, ועוד לא הזכרנו הורים שמנסים להגשים את עצמם דרך ילדיהם לכיוונים שלא תמיד מתאימים לילדים, הורים שמעתיקים דפוסי-גידול הרסניים מהוריהם או הורים ששקועים מדי בעצמם בכדי שיהיה מספיק אכפת להם מילדיהם, כל זמן שהכל פחות או יותר ''בסדר''. |
|
||||
|
||||
ועדיין נדמה לי כי קשה להורה לצפות מה טוב עבור בנו, בעצם גם לילד קשה לצפות. גם אם נקח את ההורה הרגיש לילדו, לא ההרסני, או מגשים ציפיות דרך ילדיו, אלא את ההורה שמבין את ילדו, גם כאן לא נצליח לדעת מהי טובתו. אז מהי ההורות, או החינוך של משרד ממשלתי, שאלה קשה. בשנים האחרונות נעשה נסיון לשלב בין ההורים למשרד החינוך האם הצליח? אין לי תשובה? ובענין המצוינות, המחוננות והקשר למדעים, גם כאן אני חושש שההצלחה התאידה בין רצון ההורים שילדהם יסימו מהר את בחינות הבגרות ויגיעו לתואר, לבין מצוינות שתתרום לחברה, משהו כמו אינשטין. |
|
||||
|
||||
אני שותף לראיית הקושי. כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לנסות לעשות טוב. |
|
||||
|
||||
מסכים, עכשיו קראתי, כי מתגבשת הצעת חוק לאיתור תלמידים מחוננים. נדמה כי חזרנו לשאלה הבסיסית מה קודם הביצה או התרנגלות. אם איני טועה ישנה תוכנית למצוינות ואיתור מחוננים. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? גם אם מאתרים מחוננים בכיתה ב' מה יהיה עליהם ביב'. אני זוכר חלק מתלמידי המחוננים שסימו תיכון ללא תעודת בגרות. אז? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את השאלה. |
|
||||
|
||||
אם כבר יש תוכנית למחוננים וכיתות מחוננים, למה צריך חוק לאתר מחוננים? איך קובעים מי מחונן והאם זה לכל החיים, או שצריך להוסיף סעיף של השתדלות ומימוש פוטנציל במהלך הלימודים? מי ילמד מחוננים? מה ילמדו המחוננים, כמו היום אבל יותר מהר? ויש עוד המון שאלות שיש לתת עליהן את הדעת. |
|
||||
|
||||
אין לי תשובות לשאלות הללו. אני מתאר לעצמי שיש הגדרות ומדדים למחוננות. לא הוגדרתי כמחונן כך שלא יצא לי להיתקל בנושא, אבל יש אנשי חינוך וחוקרים שזאת היא מומחיותם. |
|
||||
|
||||
אם לא יאתרו את המחוננים, איך יידעו את מי לשלוח לכיתות למחוננים? מחונן זה לכל החיים, כי מדובר בפוטנציאל, לא במימושו. כשמדובר בלימודים, אז "יותר מהר" פירושו גם "שונה" - כשהם מסיימים את חומר הלימוד הרגיל, נשאר להם זמן לחומרים נוספים. |
|
||||
|
||||
חולק עליך. יותר מהר אינו שונה ,באחריות. הזמן שנותר אינו מאפשר למימוש עבור חומרים אחרים, פרט לנסיון לרכוש תואר לפני כולם, אבל גם הבגרות נעשתה לפני כולם. המחונן ילמד וירכוש תואר בכל מצב, השאלה אם איתורו ותיוגו ככזה מועיל לו ולחברה. לדעתי לא, המחקרים מוכיחים כי התלמידים שאותרו כמחוננים אינם מצליחם יותר מתלמידים מוכשרים בכיתות רגילות. אז למה לבזבז תקציב בתוכנית הנוכחית? אולי לשנות את תוכנית? |
|
||||
|
||||
הממם, אני למדתי שנתיים בתוכנית למחוננים ולא למדנו שם את החומר הרגיל אלא נושאים שלא נלמדים בבית הספר (זו הייתה תוכנית של יום בשבוע, ואת החומר שהכיתה הרגילה שלנו למדה בינתיים היינו צריכים להשלים לבד). |
|
||||
|
||||
קימת אפשרות נוספת. מכיתה ג' נאספים כל התלמידים המחוננים בעיר ולומדים יחד עד ליב'. עד לחטיבת הבינים הם אכן לומדים חומר מועשר ומחטיבת הבינים לומדים לבגרות בהבדל מהותי, בהאצה, בכיתה יב הם סימו כמעט את כל בחינות הבגרות, ואחוז קטן מהתלמידים ממשיך לתואר. איני יודע איזו תוכנית עדיפה. מנסיוני תלמיד מחונן הלומד בכיתה רגילה מגיע לאותם ההשגים בפחות לחץ ובכיף. |
|
||||
|
||||
ברמת-גן יש כיתת מחוננים רק עד כיתה ח'. בתיכון (ברמת-גן אין חטיבת-ביניים) הם לומדים עם כל השאר. |
|
||||
|
||||
בתיכון אוהל שם יש כיתת מחוננים. |
|
||||
|
||||
תודה על התיקון. אז: הרבה מהילדים מדרום ר"ג שנשלחו לכיתת המחוננים בצפון ר"ג כשהיו ביסודי, לומדים בתיכון בליך שבדרום במקום באוהל שם שבצפון, למרות ששם אין כיתת מחוננים, ולמרות שאם כילדים צעירים יותר לא הייתה להם בעיה להגיע כל בוקר לצפון, עכשיו צריכה להיות להם אפילו פחות. מה לדעתך הסיבה? |
|
||||
|
||||
אני ממש לא מכיר את רמת גן, אבל בתיכונים אין אזורי רישום, אז הסיבה יכולה להיות אחת מאלו: 1. בליך (נחשב) בית ספר טוב יותר, עד כדי כך שכיתה רגילה בו עדיפה על כיתת המחוננים באוהל שם. 2. כי רוב החבר'ה שלהם לומדים בבליך (וזה יותר חשוב להם/להוריהם מקיומה של כיתת המחוננים). 3. אינרציה. אישית, אני מאמין שזה שילוב של שתי הסיבות האחרונות. |
|
||||
|
||||
טעות. בכל עיר נפתחת כיתת מחוננים אחת בלבד. וגם לא בכל הערים בארץ, בעית תקציב כנראה. לכן ברמת גן יש כיתה באוהל שם ובבליך לא. אוהל שם ''תפס'' בעלות על הכיתות הנ''ל. יש תלמידים שמאותרים כמחוננים וההורים מעדיפים שילמדו בכיתה רגילה ביודעין שיגיעו לתיכון רציני. מנסיוני. |
|
||||
|
||||
טוב ויפה, אבל איפה הטעות? |
|
||||
|
||||
הטעות שלו היתה בחשיבה מדוע יש באוהל שם כיתת מחוננים וובליך לא. ניסיתי להסביר שזו חשיבה מערכתית של משרד החינוך והרשויות ולא נקודתית של בית ספר זה או אחר. |
|
||||
|
||||
איפה הוא תהה *מדוע* יש באוהל שם כיתת מחוננים ובבליך לא, איפה הוא פתר את התהיה, ואיפה הוא פתר אותה פתרון מוטעה? |
|
||||
|
||||
עכש"י אתה צודק, הסיבה היא מספר 2 - סיבה חברתית-גיאוגרפית, וקצת שילוב של שתי הסיבות האחרונות. ועל סיבה מספר 1 עלולה לפרוץ כאן תגרה שתביא לנזקים גופניים ולידיים ורגליים בגבס, אז אנא, איילים, זהירות במשלוח תגובות! :-) |
|
||||
|
||||
בבליך הילד מקבל להכריע (יחד עם חבריו לתיכון) את תוצאות הבחירות. |
|
||||
|
||||
היה פעם בי''ס מתמטי למחוננים ליד אוניברסיטת ת''א, בו חלק מהתלמידים התחילו את התואר השני לקראת סוף יב. |
|
||||
|
||||
אפשר קישור למחקרים ההלו ? |
|
||||
|
||||
לך נראה שללמד ילדים תורה כל היום זו טעות, אבל להם זה נראה הדבר הנכון. במה אזרחות, ספרדית, כדורגל וטניס יקדמו אותם? כשיהיה להם חינוך נכון, כבוד ודרך ארץ הם יוכלו לממש את כל מה שחשוב, וכסף זה לא הדבר הכי חשוב בחיים. |
|
||||
|
||||
כסף זה אולי לא הדבר הכי חשוב בחיים לזה שמקבל אותו. זה שעובד וקורע את התחת ומגלחים לו את הכסף במיסים בשביל זה שמקבל, זה כן קצת חשוב לו. |
|
||||
|
||||
לא יודע, כי אני לא ממש קורע את התחת (אני עובד במשרד ממוזג, וכבר מזמן שכחתי איך נראית טוריה), אבל אני עובד ומשלם (לא מעט) מיסים. אני לרגע לא מזלזל בכסף (לא זה שאני משלם, ולא זה שאין לי), אבל הוא ממש לא הדבר הכי חשוב בחיים שלי. |
|
||||
|
||||
יופי, אז תעביר לי תרומה חד פעמית שתפתור לי ולחברי המזיעים לפחות את בעיית המיזוג, אם לא את כל הבעיות האחרות. |
|
||||
|
||||
אבל אם זה שמקבל את הכסף הוא קולנוען שעושה סרטים, או להקת מחול שרוקדת בגטקס, זה שעובד מתרונן כל היום על שהוא זכה לממן ממיסיו דברים כה חשובים. גם אם אלו שנהנים מהכסף הם דוברי ערבית זה כיף לשלם מיסים. רק אם מקבלי הכסף הם דוברי יידיש נהיה מאוד קשה לעבוד. |
|
||||
|
||||
מהמחול עם הגטקעס ומתיאטרון בית הגפן לפחות נהניתי, ולא זכור לי שנהניתי אי פעם ממישהו שלומד גמרא. |
|
||||
|
||||
נו, אז נהנית, ואתה שמח (או לפחות מסכים) לשלם מיסים כדי לתמוך במחול עם הגטקס וכו', אז גם עבורך כסף הוא לא הדבר הכי חשוב חיים (ולמרות זאת אתה לא הולך לקנות מזגנים לכל מיני אלמונים). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |