|
||||
|
||||
ב. "במציאות הנוכחית של המערכת החינוכית, אני משער שתצטרך לשלם שכר בלתי סביר כדי למשוך לתחום את סוג הצעירים שכרגע מתרחקים ממנו". המילים "בילתי סביר" הן בלתי סבירות אם אתה מגדיר מטרה בתחום החינוך שאתה רוצה להשיג. אם אתה רוצה לנהל תהליך ארוך של שינוי שבמהלכו יפרשו המורים/ות המשעממים והלא טובים, ויוחלפו לאט לאט על ידי מורים בעלי סגולות מנהיגותיות - שכר גבוה יהיה סביר. אם תרצה לנהל פרישה מכובדת והוגנת של מורים מהמערכת ולא TO FIRE THEM, גם זה יעלה כסף שיהווה עלות סבירה. הבעיה היא שכולנו מדברים על חשיבות החינוך אך לא מתכוונים לכך. אני יודע מה כותב נחמיה שטרסלר על התכנית לרפורמה בשכר המורים. כבר התקבעה התפיסה שעבודת ההוראה היא עבודה קלה; יש הרבה חופשים, לא עובדים 45 שעות בשבוע אלא חצי מזה. אני כבר רואה הסדר עם המורים שמקבלים תוספת של 30% בשכרם ומוסיפים 30% שעות עבודה. מורה מתחיל יקבל במקום 2600 ש"ח- 3600 ש"ח. עבודת הוראה היא אחת העבודות הקשות נכון, גם המתגמלות שיש אם עושים אותה ברצינות. מי שמלמד 20-24 שעות בשבוע אינו עובד 20-24 שעות; הוא עובד הרבה יותר למעשה הוא עובד כפול. לעמוד מול כתה הרבה יותר קשה מלשבת מול מחשב, או לעמוד מול מכונה. נכון שעד שהמערכות ילמדו לסנן את האנשים הלא מתאימים ויובילו את אלו שבפנים לפרישה, אתה תראה מערכת לא טובה עם שכר בעליה תלולה. צריך לראות את המטרות ואת התהליך. |
|
||||
|
||||
אתה זוכר את שולמית אלוני שהצליחה להעלות את שכר המורים בכמה מאות שקלים? ביום שהרב עובדיה החליט שצריך להפטר מן ה"משומדת" הזו, כמה מורים התחייבו לשבות עד שתוחזר לתפקידה? כפי שכתבתי לקהלת, אני לא חושב שבעיית החינוך היא בעיה של משכורות. מבחינתי שכר לא סביר הוא לשלם 3600 ש"ח במקום 2600, כאשר בסכומים האלו ברור שתקבל את אותם המורים. אני חושב שכיוון יותר נכון הוא כיוון "הפרטת" החינוך. לא הפרטה במובן של השו"ח הפראי שיאפשר לכל מיני "יזמים" לגזור קופון ואח"כ לזרוק את ההשלכות האסוניות לפתחה של הממשלה, אלא הפרטה במובן החברתי. נראה לי שמשרד החינוך צריך להיפתח יותר לנושא בתי הספר היחודיים (בתי ספר לאמנות, אומנות ומדע, בתי ספר לענייני טבע, בתי ספר ברוח תנועת העובדים, בתי ספר של תנועות ההתיישבות). ה"יזמים" צריכים להיות המנהלים או חבורות המורים שיובילו בתי ספר אלו. בתי הספר לא ינוהלו ע"י שכירים שתפקידם בכח הוא לקבל שכר ולהימנע מצרות אלא ע"י אנשים שיהיו מחוייבים באופן אישי להצלחת המערכת אותה הם מובילים והיא מפעל חייהם אם ניתן להשתמש במילים אלו. מחוייבות אישית והרגשת בעלות היא להערכתי חזקה וחשובה יותר מתוספת שכר שולית כלשהי. |
|
||||
|
||||
זה בדיוק מה שכתבתי: כדי שיתחיל תהליך של שינוי משמעותי באיכות המורים, השכר צריך להיות יותר מכפול. במילה "הפרטה" אתה מתכוון לדרך התנהלות אחרת -לא להפרטה ולזה אני כמובן מסכים. הפרטה במובן שהחברה שלנו מכירה היא שבתי הספר יהפכו לקניין פרטי וממילא, למרות שודאי ישפכו הררי מלל, בסופו של דבר המוסדות ירצו להיות רווחיים. תעשה חשבון: השכר יוכפל ויגדל גם מספר המורים כי הרי לא תרצה שיהיו 40 תלמידים בכתה. לא יעזור; הממשלה תצטרך להשתתף באופן מאסיבי. |
|
||||
|
||||
לא. כמו שכתב שוקי, זה יכול להיות אולי צעד ראשון. מה שרן ארז כותב שם זו האמת. אם היה שידרוג אמיתי של השכר, האוצר לא היה מסכים. מורה יתחיל במקום עם 2600ש"ח -עם 3500ש"ח. מורה עם ותק ותארים שמקבל 6000 ש"ח, יקבל 9000 ש"ח. זה יתחרה בהייטק? במהנדסים? בעובדי הבנקים? זה טוב כצעד ראשון. היות שאני מכיר את ההתנהלות של האוצר, הוא יעשה כל תרגיל כדי לשחוק את התוספת הזאת ויצליח. המורים בשביל משרד האוצר אינם אותם אנשים שמלמדים ומשמשים מחנכים גם לילדי פקידי האוצר. הם מתייחסים לציבור הזה כאגרגאט -כעלויות שצריך להפחית. לא מעניין אותם התהליך של שינוי מערך ההוראה. משרד החינוך אינו עושה כאן את תפקידו. מה שקורה כאן הוא האבסורד שאת הצעות החקיקה בנושאי חינוך מגישים דוקא פקידי האוצר במסגרת חוק ההסדרים וכך גם עם הבריאות וכל יתר העניינים המיקצועיים. אני מציע לכל אחד כאן לנסות ולהשיג הזמנה לדיוני ועדת הכספים בחוק ההסדרים- חויה ביזארית בילתי נישכחת. |
|
||||
|
||||
"מורה יתחיל במקום עם 2600ש"ח -עם 3500ש"ח. מורה עם ותק ותארים שמקבל 6000 ש"ח, יקבל 9000 ש"ח. זה יתחרה בהייטק? במהנדסים? בעובדי הבנקים? זה טוב כצעד ראשון" גם מספר שעות העבודה של המורים לא מתחרה עם אנשי ההיי טק והמהנדסים. 10,000 שקלים לחודש עבור אדם שעובד עד 3-4 ומקבל שלושה חודשים חופש בשנה זה יפה מאוד. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |