|
||||
|
||||
המדינה כבר היום עושה דברים כאלה. היא לא אומרת לאדם, היא אומרת לאוניברסיטה. היא נותנת לאוניברסיטאות מימון לתארים גבוהים לפי שנתיים לתואר שני וארבע לדוקטורט (אא"ט), והתוצאה היא שהאונ' עושות הרבה יותר מאמץ לדחוף את הסטודנטים לסיים בפרקי הזמן האלה. הדוגמה שלך ממש לא מוצלחת. אדם שלומד ספרות (וכל מקצוע במדעי הרוח) הוא רווח נקי לאוניברסיטה גם בשכר הלימוד הנוכחי, ומי שמוכן לוותר על שנתיים מחייו וללמוד משהו שאינו מועיל לו לא יירתע מזה גם אם שכר הלימוד יעלה לו קצת יותר. מה הקשר בין הדברים במשפט האחרון? לימודים זה חשוב, אבל זה לאו דווקא הדבר הראשון שאדם רוצה (או יכול) לעשות. אם הם יעלו פי 10 הם עדיין לא יהפכו לדבר הראשון שאדם רוצה לעשות - רק לדבר שאדם צריך לדחות פי 10 כדי לחסוך לקראתו. מימון מלא אף אחד לא מקבל פרט לתוכניות מצטיינים מסוימות; גם אם יבטלו לגמרי את שכר הלימוד לא יהיה "מימון מלא" כי הוצאות המחיה תמשכנה להתקיים (והן גבוהות כמעט תמיד משכר הלימוד) והעלות האלטרנטיבית (אי-עבודה) תמשיך להתקיים. אינני יודע איזה כסף יש, אין או היה לך לשרוף לפני הלימודים; אני השתחררתי מצה"ל עם משהו כמו 1800 ש"ח מענק שחרור, רציתי לקנות רכב ורציתי ללמוד (אבל לא הייתי לגמרי בטוח מה). קיויתי לחסוך מספיק כסף כדי ללמוד ללא הפרעה מתוך החסכונות שלי. כדי לעשות את כל זה הייתי צריך לעבוד לפחות שנה; בסופו של דבר עבדתי שלוש שנים, והחל מהשנה השניה ללימודים חזרתי לעבוד בחצי משרה. אילולא הייתי צריך לשלם שכר לימוד יתכן שהייתי מתחיל ללמוד מוקדם יותר, או מוותר על עבודה במהלך הלימודים ומסיים מהר יותר; לו הייתי צריך לשלם שכ"ל גבוה יותר סביר להניח שהייתי מסיים מאוחר יותר. |
|
||||
|
||||
"לוותר על שנתיים מחייו וללמוד משהו שאינו מועיל לו"? זה סוג של הומור שאני לא מבין? |
|
||||
|
||||
הכוונה (אני מניח) במישור הפיננסי, שזה כמובן הכל בשביל הקפיטליסט האמיתי (הומור). |
|
||||
|
||||
הדוגמה של קהלת התיחסה למי שאחרי שנתיים של לימודי ספרות עובר ללמוד כלכלה. מי שעושה את זה בזבז שנתיים על דבר שאינו מועיל לו - כנראה לא מעניין אותו (אחרת היה ממשיך), ובתור כלכלן - איך לומר - הרקע הספרותי לא יתן הרבה. מי שלא מפריע לו לבזבז שנתיים בצורה כזו לא יפעל אחרת אם שכר הלימוד יהיה גבוה יותר. |
|
||||
|
||||
...ובכל זאת כמעט בכל שנה יש דיונים חוזרים בשאלה אם לסגור את החוגים לספרות. |
|
||||
|
||||
מקבלים שכר לימוד חינם וגם מימון ממשלתי לשכר דירה (עד 45 מ"ר לאדם), אבל יש הגבלות למספר הפעמים שאדם יכול להתחיל תואר בתחום שונה. |
|
||||
|
||||
טוב, כפי שאתה רואה מצבם העלוב של הכלכלה, התרבות והמדע בגרמניה מראה עד לאן עלולה להידרדר מדינה שמרשה לעצמה בזבזנות נפשעת כזו על חשבונם של משלמי המסים האומללים. |
|
||||
|
||||
ההודעה הזאת היא המועמדת שלי לתואר "התגובה הדמגוגית של השנה". תגובת ראי: בסדר, נדון בנושא שוב כשנגיע לתל"ג של גרמניה. |
|
||||
|
||||
היא לא התכוונה להיות רצינית מדי. בכל אופן, אתה יודע, אחת הדרכים שבהן גרמניה *הגיעה* לתל"ג שלה היא פתיחת שערי ההשכלה הגבוהה. היא לא נזכרה לתת את הלימודים חינם רק עכשיו כשהיא כבר כזו עשירה. |
|
||||
|
||||
"אחת הדרכים שבהן גרמניה *הגיעה* לתל"ג שלה היא פתיחת שערי ההשכלה הגבוהה" - מה מוביל אותך להגיד את זה? |
|
||||
|
||||
באותה דרך שבה אני מגיע למסקנה שמה שקורה אצלנו הוא תוצאה של השיטה שלנו ומה שקורה בארה''ב הוא תוצאה של השיטה שלהם. |
|
||||
|
||||
מה שקורה לאמריקאים בעיראק לא נובע מהפרסומות במחצית של הסופרבול של 1996. "השיטה" שלנו, של האמריקאים ושל הגרמנים מורכבת מיותר מהגישה להשכלה. |
|
||||
|
||||
הייתי בגרמניה וחיפשתי את המצב העלוב שם. עדיין אני מחפש. כבר מזמן הגיע הזמן שנקרא עיתונים באופן הרבה יותר ביקורתי. לפני 10 שנים העיתונים כתבו על המשבר הכלכלי בו נתונה יפן.לפני 30 שנה כתבו על המשבר הכלכלי ששרויה בו ארה"ב. אני מניח שעובדי קבלן אצלנו מעיינים בעיתון ואומרים לעצמם: כמה שאני גאה לחיות במדינה שלי! אצלנו אין משבר, אנחנו צומחים. |
|
||||
|
||||
והם צודקים. ראשית, שמעתי את זה גם ברדיו. שנית, כעובדה צומחים המון סביוניפ עכשיו בחצר שלי. עובדה. |
|
||||
|
||||
אם קראת את שאר תגובותי בדיון הזה אתה צריך להבין שהדברים נכתבו בציניות. |
|
||||
|
||||
לאיציק יש עם זה בעיה קלה. |
|
||||
|
||||
לפעמים אני עונה מהר מדי. לאחר שעניתי הבחנתי בנימה הצינית של התשובה. מצטער. |
|
||||
|
||||
נסה פעם לענות להודעות *אחרי* שאתה קורא אותן. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |