|
||||
|
||||
שמעון, אם דבריך כוונו אל האמירה "לא חסרים חרוז ומשקל אצל אבידן", אזי אתה צודק אלף צידוקים. אך באשר לניסוח המקורי "לא חסרה אלתרמניות גם באבידן"; עלי לשלול זאת ומכל וכל. מהפכתו של אבידן המוקדם הייתה מהפיכה תכנית, שדמתה (אם לגשר גשרים ארוכי-טווח) למהפכתם של ת.ס. אליוט וו.ה. אודן; המבנים המקובלים שומרו ואף פותחו פה ושם, אך הטון המודרני המגה-מטפורי ("רק ידיך שרות מן הקיר כמו מלמול של אזוב ירקרק", "הקירות הכבדים מבינים משהו ונופלים בשתיקה") או הטיפול בעניינים מופשטים יותר ("ביום שכזה מן הסתם בבתים שום תינוק לא נולד אף לא מת שום אדם ואכן"--- וגו') אלו כינסו בשיר אתת ראשית המיפוי החדש, ושם בסיס רחב לשינוי הצורני בשירה שהגיע מאוחר יותר, ולא בכדי. אצל אבידן הייתה אלתרמניות בעל כורחה, כפי שבך ובי יש בן לאדן. זוהי רוח התקופה, לא התקדמות רצונית. אלתרמן אצל אבידן, אפשר שהיה נקודת התחלה; אך אי אפשר לכנות זאת תופעה דוגמטית-אבידנית-שירית. |
|
||||
|
||||
תומר, אין לי מחלוקת ממשית איתך, במידה רבה רציתי לומר ''אל ייאוש, יש מנין לבוא'' בהתייחסות לשורות האחרונות במנשר שלך. אני מניח ששמת לב שציינתי בסוגריים אבידן המוקדם, אז אפשר אולי לכנות זאת אלתרמניות בעל כורחה. אך לא התכוונתי רק לחריזה. אין לי הכלים לנתח זאת, אך באינסטינקט אני יכול ''להריח'' אלתרמניות אצל אבידן אך לא ביאליקיות למשל. אפשר שזה קשור בין היתר לעניין הלהטוטנות המילולית שייחסת בזלזול מה, דומני, לאלתרמן. גם אצל אבידן יש הלהטוטנות הזו. אצל אבידן המאוחר יש בעניין זה גלישה והפרזה עד כדי כך שחלק משיריו הפכו לתרגילי שירה (כפי שהוא עצמו מעיד עליהם) ואחרים לשילשול מילולי מימי. אשמח אם תסביר לעומק את מונח ''המיפוי'' שאתה משתמש בו וגם תדגים מעט אם אפשר. |
|
||||
|
||||
טענתם הראשית של אבידן/וולך/מוקד/עמיחי נגד זך וניתוץ האלתרמניות הטוטאלי הייתה נגד הטוטאליות. זך טען שאלתרמן בחרוזיו ומשקליו לא יוכל לתיאור שירי-חווייתי אמיתי, ולכן כל שיריו בטלים. קפצו החבורה הנ"ל ואמרו "אך ראה, 'כוכבים בחוץ' הרי היא יצירת מופת! כיצד תוכל להכחיש את התיעוד ב'כוכבים בחוץ'?" והללו שכללו את הטענה: אלתרמן אינו בטל; הוא פשוט אינו עובד על חוויות עדכניות. החוויה העדכנית היא במלים פשוטות - המודרנה. שיר על מע"מ שיר על מחשב על מעבדי תמלילים (אני נוטל גוזמאות גרוטסקיות בכוונה תחילה, אין לי צידוד או חציצידוד לשירים מעין אלו, לא כעת, לפחות) ושירים כיו"ב אלו מתארים מצבים מודרניים--- מצבים של תודעה מתקדמת יותר, תודעה מדינית מתקדמת יותר, תודעה חברתית מתקדמת יותר וחשוב מכל - תודעה שירית מתקדמת יותר. "מיפוי" החוויה הוא היכולת לתפשה בעזרת החוש השירי על ארכה ורחבה מבלי לפספסה בתרגום מן התודעה האנושית אל טורי השירה. אלתרמן לא היה יכול לכתוב שהרחובות ממריאים לאט מפני שלא היה בידו לחוש זאת, חושיו הרלבנים היו מנווונים, עם זאת, אבידן למרות דיגומיו המושלמים, לא כתב את כוכבים בחוץ, מפני שבשק חפציו היו מטא-כוכבים, ושירים אלתרמניים היו אפשרות, לא הגיון. המשך יבוא? |
|
||||
|
||||
דוד אבידן כתב שירים ופרוזה על מע''מ, על מחשב, ועל מעבדי תמלילים. ראה, למשל, ''הפסיכיאטור האלקטרוני שלי'', שהודפס מחדש לא מזמן, לשמחתי. |
|
||||
|
||||
למיטב זכרוני אין בו, בפסיכיאטור האלק', איזכור למע"מ כלל וכלל, ויש שימוש מתודי במחשב ובמעבד תמלילים; עם זאת, הטקסט הוא פואטי, ואינו מתקרא "שיר" אלא "שיחה" ("שמונה שיחות עם מחשב"). אבידן השתמש במתודה המודרנית, ולא סגד למודרניזם כמושא שירי. |
|
||||
|
||||
ייתכן שלא מוזכר הצירוף _מע"מ_, אך אבידן בהחלט משוחח שם על מסים והכנסות, וגולש לוידוי ספק מרתק ספק מביך על המניע לכתיבת הספר, יחד עם המניע השני, שהוא, בניגוד לטענתך, בהחלט עוסק במודרנה (אם לא במודרניזם) בצורה ישירה: אבידן מייחל לפתרון טכנולוגי לתחלואי הגוף, לתשוקת הבשרים, ולבעית הגוף והנפש בכללותה, ואף מתאר תוואי אפשרי לפתרון – זהו בפירוש עיסוק משמעותי במודרנה (לא הייתי משתמש בפועל 'סגד'). אגב, כה לחי על מפעלכם בענין השירה העברית העכשווית. |
|
||||
|
||||
בספר, כמדומני, אבידן מנסה להיות הפסיכאטר של עצמו, מנתח רזי נפשו שלו, דרך תשובותיו הסתומות של המחשב. הוא מוביל עצמו באף שאלה אחר שאלה ומתעקש לחקור את המחשב בעניינים, שלמעשה, הוא נמנע מלתחקר את עצמו ברצינות. כך שאין בשיחות הללו שירה (למרות הפואטיקה האבידנית המודרנית לה איני מתכחש) ויש בהן סוגיות מודרניות (אך רק בבחינת סיטואציות לא מטאפוריות, אלא מתודיות; לצורך קידום השיחה באופן מעשי, ולא על מנת ליצור מתח שירי כלשהו בה) אך אין בהן, למיטב זכרוני, ייחול אבידני לפיתרון טכנולוגי לתחלואי המין האנושי. מדובר בעזר-טכנולוגי שכל אדם בעל הכישורים המילולים האבידניים המפותחים מספיק יוכל להשתמש בו; ואני כותב "מפותחים מספיק" כי הפסיכיאטור האלק' שלי הוא חוברת-עזר לתקופה הזו (שתבוא, בוודאי תוך שנים מספר) כדי לעודד את הכושר המילולי בשיחה מול מחשב, הוא כינוס מלל אמיתי בעל איכויות רטוריות ופואטיות מול מחשב שאינו מעריך זאת על מנת לנתח נפש אדם, הוא אגב, קשור מאוד למפעל השירה העברית - שעל מחמאותיך לגביו נותר לי רק להודות - בגין פיתוח פואטיקה בסביבה נטולת הערכה פואטית. אך זה כבר דיון אחר, ואולי אפתח אותו. אולי לא אפתח אותו. אולי תפתח אותו אתה ואתפתה. |
|
||||
|
||||
שניה לפני שמאתחלים או מאפסים את ה GPS הנה לינק (מצטער על הפורמט זה מה מצאתי) והעברית עדכנית מתמיד. |
|
||||
|
||||
תומר, אני חושב שהאלתרמניות של ''הרחובות ממריאים לאט'' היא לא אלתרמניות-בעל-כורחה אלא פרודיה מודעת. אבידן מוכיח ב''ברזים'' שהוא יודע לכתוב בצורה שונה מאוד מזו, ונראה לי שב''הרחובות ממריאים לאט'' יש כוונה ברורה למצות את כל השטיקים האלתרמניים, לעוות אותם, ואחר כך לדרוך עליהם בכוח. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |