בתשובה ליובל רבינוביץ, 30/12/06 2:01
לסיכום 426969
עזוב את הויכוחים התיאורטיים האלו; מה שאתה צריך הוא לדבר עם הערבים אזרחי ישראל. היום אינך מדבר איתם אלא מפתח חזיונות זוועה של העלמות האופי היהודי של המדינה. אני מאמץ את דמיוני ואינני מצליח לראות מה מהאופי היהודי יעלם אם נדבר איתם ונשתדל להגיע להבנה-קודם פנימית שלנו- שאנחנו רוצים שחמישית מהאוכלוסיה ירגישו שזו גם המדינה שלהם. שנהיה ערים לעובדה שהאנשים האלו-הערבים- אינם כמו המהגרים באירופה. הם חיו כאן לפנינו למרות כל הנסיונות להוכיח שגם רובם היו מהגרים.בינתיים אנחנו מפסידים זמן ומה שאפשר היה לעשות אתמול, אי אפשר כבר לעשות היום.
לסיכום 426995
אני מציע שתקרא את התגובות אליהן אתה מגיב, אחר כך קרא בתשומת לב את התגובות שלך ורק אחר-כך לחץ על הכפתור „אשר”.

לגופו של עניין, אתה האשמת אותי בשטחיות בתגובה 423918. מובן שלא קראת בתשומת לב ראויה את מה שהקפיץ אותך. כשהעמדתי אותך על טעותך, הסביר ביותר היה שתקבל את זה; אבל לא. אתה פתאום פונה לדרך הנראית לך חדשה וכותב: „עזוב את הויכוחים התיאורטיים האלו”. זהו ויכוח מעשי, לא תיאורטי. מכאן ואילך אתה שוטח את משנתך בסוגיה שבה עוסק כל המאמר. את דעתי לעניין זה כתבתי כבר בתגובה 423403.

אני מציע שאם יש לך השגות לתגובה ההיא, הגב אליה.
לסיכום 427136
ראשית אגיב על תגובה 423403 :
על קביעתך שישראל היא מדינת כל אזרחיה יחלקו הן הערבים והם רוב היהודים שגרים כך; גם השופטים העליונים כולל חשין וברק, אמרו שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית ולא מדינת כל אזרחיה.
לגופו של עניין, התמקדות בתולדות הדגל האמריקאי כשלב הויכוח הוא דרישת הערבים לדבר עימם על עניין הדגל של המדינה, הוא ויכוח תיאורטי.
לסיכום 427144
חשין וברק אמרו שישראל היא לא מדינת כל אזרחיה?
לסיכום 427166
כשמישהו אומר שישראל היא מדינה יהודית, בידיעה ברורה שיש בה מיעוט גדול של אזרחים לא יהודים, משמעות דבריו היא שהמדינה הזאת איננה מדינת כל אזרחיה.
לסיכום 427195
לא. (רמז: כשמישהו אומר שקנדה היא מדינה גדולה, בידיעה ברורה שיש בה מיעוט גדול של אזרחים קטנים, משמעות דבריו היא לא שהמדינה ההיא איננה מדינת כל אזרחיה).
לסיכום 427211
דוגמא מעניינת ומלאת תבונה.
לסיכום 427173
כן ובפירוש. ברק כתב ונאם על הסוגיה של מדינה יהודית ודמוקרטית. הוא עשה הרבה מעשי לוליינות, לדעתי, כדי לבנות את המיבנה שיקרא מדינה יהודית-דמוקרטית. חשין התבטא בנושא כשישב בבג"צים בעניין הוראת השעה לאיסור איחוד משפחות עם תושבי השטחים . קרא את הדיון בנושא המבוא במכון הדמוקרטי על החוקה:
והדיונים הבאים:
אם תחפש היטב, תמצא כל מיני פרשנויות לגבי אהרון ברק: כאלה הרואים בוא את קברנה של המדינה היהודית וההיפך- המכשיר כל שרץ. לדעתי, המפתח להבנת תפיסתו הוא בבחינת מעשיו ולא נאומיו.
בזה שהוא כמישפטן דבק במושג יהודית ודמוקרטית- הוא מביע דעה גם לגבי השאלה של מי המדינה הזאת.
לסיכום 427185
אגב, שאלה לא קשורה: אתה רואה את עצמך כציוני?
לסיכום 427199
הגדר נא "ציוני" במונחי 2007
לסיכום 427201
אני לא צריך להגדיר כי שאלתי את איציק ש. להגדרתו-הוא. אבל אם אתה שואל במונחי 2006 (במונחי 2007 אענה לך לא מוקדם ממחר): מי שתומך עקרונית בקיום מדינה יהודית בארץ-ישראל לפי משפט העמים.
לסיכום 427204
ואיפה אתה מכניס "דמוקרטית?
מה זה "משפט העמים, החלטות האו"ם?
לסיכום 427208
הסכמה וחוקים בינ"ל. דמוקרטיה נכנס בתוך זה.

אבל, עבור מה כל השאלות האלו?
לסיכום 427222
השאלה שלך לאיציק נשמעה לי כאילו קנטרנית ורציתי לנטרל אותה
הסכמה וחוקים בינ''ל לא כוללים דמוקרטיה וזה עובדה משמעותית שלא הזכרת דמוקרטיה, רק התרכזת ביהודית
לסיכום 427228
לא, לא התכוונתי לקנטר את איציק בכלל, ולכן הוספתי בפירוש: "שאלה לא קשורה". יש הרבה ישראלים דוברי עברית שלא רואים את עצמם כציונים בכלל, ולא מרגישים צורך להתנצל על זה, ושיש להם תפיסה פוליטית מאוד ברורה ומגובשת. אני לא יודע אם איציק מונה את עצמו עימם או שהוא ציוני, וקשה לי לשים את הדברים שהוא אומר בהקשר המתאים בלי לדעת, ולכן שאלתי. לדעתי אין כל-כך מה לנטרל בשאלה, כי שאלתי אם _הוא_ רואה את עצמו כציוני, ולא אם הוא ציוני לפי ההגדרות שלי, שממילא לא ציינתי.

ולשאלתך, שפותחת דיון נפרד לגמרי: הסכמה וחוקים בינ"ל בעולם של היום בד"כ אומרים דמוקרטיה, לפחות דה-יורה, ובמקרה שלנו אני חושב שגם דה-פקטו. אבל אתה צודק לגמרי כשאתה מבחין שההגדרה שלי לא נותנת לדמוקרטיה מקום מרכזי. אכן, לדעתי, דמוקרטיה זה דבר חשוב, אבל היא לא קריטית לעצם הגדרתה של הציונות, בטח לא כמו "מדינה", "יהודית", ו"משפט העמים". הציונות שואפת לדמוקרטיה בגלל שזה הסטנדרט המודרני, ולא כלשעצמה. להקים מדינה מודרנית ומתקדמת "ככל העמים" זו שאיפה ראשונית של הציונות. בעולם של ימינו, כאן ועכשיו, זה אומר דמוקרטיה, ולכן אי-אפשר להיות ציוני באמת בלעדיה. אבל אם עוד חמישים שנה שיטת המשטר של כל המדינות המתקדמות והמובילות תהיה, בתור דוגמה היפותטית, משטר ליברלי שמבוסס על איזונים ובלמים בין קרטלים של מסחר ותקשורת, וישראל היהודית תאמץ משטר כזה, אני לא אגיד שזנחנו את הציונות כי אנחנו לא דמוקרטיים לפי המודל שאתה ואני מכירים היום, ואני לא אגיד שמפלגות השלטון הן לא ציוניות. באותה מידה, אני לא אומר שהרצל לא היה ציוני כי הוא רצה להקים מדינת מלוכה-חוקתית בסגנון הפרוסי. זה היה הסטנדרט אז, והסטנדרט קובע.
לסיכום 427193
בשני הקישורים הראשונים לא כתוב שברק אמר שישראל היא לא מדינת כל אזרחיה. טענת שברק אמר משהו, אנא גבה את טענתך.
לסיכום 427255
לסיכום 427169
>„על קביעתך שישראל היא מדינת כל אזרחיה יחלקו הן הערבים והם רוב היהודים שגרים כך”.
איך אתה יודע? עשית סקר?
לא שזה חשוב. אני נימקתי מדוע ישראל היא מדינת כל אזרחיה. אתה לא מנמק כאן שום דבר מעבר לכך שהרוב יחלקו עלי.
מלבד זאת – מהי בדיוק „מדינת כל אזרחיה”, אם לא מה שאמרתי? האם צרפת, ארה"ב, רוסיה וארגנטינה הן מדינות כל אזרחיהן?

>„התמקדות בתולדות הדגל האמריקאי כשלב הויכוח הוא דרישת הערבים לדבר עימם על עניין הדגל של המדינה, הוא ויכוח תיאורטי.”
מי מתמקד? מה מתמקד? היה כאן מישהו שאמר שארה"ב החליפה את דגלה ואמרתי לו שהוא טועה. האם היה עלי להימנע מלענות לו משום שזה לא „לב הויכוח”?
לסיכום 427170
תגובה 427166
לסיכום 427174
אתה יכול לענות מה שאתה רוצה ולמי שאתה רוצה. התכוונתי שהדיון כאן גלש לנושא הדגלים בעולם; זה לגיטימי שיגלוש לשם ואפשר להמשיך בכך ולבריאות. הדיונים באייל גולשים לכל הכיוונים ולדעתי זהו האופי המעניין של האתר וטוב שכך. לי אישית לא היה עניין בכך ונא לא לכעוס עלי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים