בתשובה לברקת, 22/12/06 12:04
זה קצת תת רמה, אבל 425751
אם איני טועה, ה"הסבר" למעשהו של פימשטיין הוא רצון לפגוע באם התינוקת, שאותה הוא האשים ב"גניבת זרע". לי זה נראה כמו מקרה מעוות וקיצוני של "פגיעה בכבוד" - שייחודו בכך שבוצע בדם קר לגמרי.

התנהגות אנושית שמתאימה ל-איזה- מצב? מצב שבו אתה מחפש ריגושים ולא מוצא? יש אנשים שהולכים לעשות צניחה חופשית או לטפס על האוורסט. יש כאלו שלומדים סקס טנטרי, ויש כאלו שהולכים ולומדים זן בודהיזם. יש כאלו שסתם לוקחים סמים קשים יותר ויותר. לא כל ריגוש בחיים נובע מאלימות.
זה קצת תת רמה, אבל 425821
התנהגות אנושית שמתאימה למצבו של *סוציופת* שמחפש ריגושים ולא מוצא. לא לאיזה דודו מראשון שמשעמם לו בדירתו השכורה.

אני יודעת מעט מאוד על טנטרה (דווקא שמעתי טובות). אבל לא נראה לי שסוציופת יכול לחוות אותה. בשביל טנטרה צריך תקשורת טובה, עבודת צוות, פתיחות גופנית ורגשית, שיתוף ואינטימיות עם עם הצד השני. גם את רבדי הרבדים של הזן בודהיזם לא נראה לי שאותו סוציופת יעריך במיוחד.

סמים קשים (ובפרט סמי הזיה) - דווקא רעיון לא רע לסוציופתים.
זה קצת תת רמה, אבל 425829
אוקיי, נראה לי שאני צריך קצת יותר הסבר על מה זה "סוציופת". חשבתי שהבעיות שלו קשורות ליחס שלו אל החברה - לא ברור לי למה אדם כזה לא מסוגל באופן עקרוני להפיק ריגוש מטיפוס על האוורסט (מה, חייבים להיות דוד מראשון בשביל להתרגש מזה? קצת מזלזל, לא?)
זה קצת תת רמה, אבל 425830
לא אוורסט, שאינו יצור חי, וגם לא "ריגושים", במובן הקצת תמים ורומנטי מדי שאתה וברקת מייחסים, כנראה, לנושא.

זה קצת תת רמה, אבל 425835
תודה.
לא התכוונתי ל''ריגושים'' במובן רגשות או צבירת חוויות, אלא לרצון לחוש משהו כשאין אפשרות לחוש, כמו שמגרדים רגל משותקת עד זוב דם.
זה קצת תת רמה, אבל 425839
אני לא התחלתי עם ה''ריגושים'' בתור מה שהמחסור בו גורם לפשע, אבל לא ברור לי איזו משמעות אחרת אפשר לייחס. הקישור שהבאת מלמד בעיקר על הקשר של בעל ההפרעה לשאר החברה (או ליתר דיוק, חוסר הקשר) אבל לא מלמד מה גורם לו לרצות לרצוח - לכל היותר מבינים מהקישור שאין לו בעיה לרצוח.
זה קצת תת רמה, אבל 425840
הזכרתי שני מניעים: 1. אותם ריגושים. 2. תסכול בגלל חוסר היכולת לחוות רגשות כפי שנראה שהכל חווים. אפשר להוסיף את 3. התמקדות בערכים "אסתטיים" (מונח גרוע בהקשר זה אבל לא מוצאת אחר), טכנוקרטיים או אחרים כתחליף לרגשות הנעדרים. למשל, נראה לך מעניין או מגניב לרצוח את כל השכנים בבניין ששמם מתחיל ב-א' ואין להם חתול.
זה קצת תת רמה, אבל 425841
זה מעניין. לא קיבלתי את הרושם שהסוציופתים חשים תסכול בגלל המחסור ברגשות - ההפך, הרושם שקיבלתי (מהקריאה המאוד שטחית והכנראה שגויה שלי) הוא שפשוט לא אכפת להם. אגב, אם אכן נגרם להם תסכול בגלל זה, הייתי מצפה למצוא אחוז לא קטן של סוציופתים שפוגעים *בעצמם*, לא רק באנשים אחרים.

נראה לי שאנחנו מתמקדים ב-‏3 מעכשיו. למה ה"אסתטיקה" הזו צריכה להיות מבוססת על רציחות? למה, למשל, אי אפשר להחליף את הדוגמה שלך במשהו מהסוג "נראה לך מעניין או מגניב ליצור פסלים של כל הפילוסופים ששמם מתחיל בא' ולא דיברו על החתול של שרדינגר"?
זה קצת תת רמה, אבל 425917
זה עובד גם ההפך - אם ממש לא איכפת להם, למה שייכנסו לכל הטרחה של רצח (ובעקבותיה אולי עונש?). בהגדרה שהאלמוני הביא מדובר בפירוש על נטייה לחיפוש אחר הנאות סדיסטיות.

... כי יצירת פסל‏1 היא מעשה של בנייה, שמערב חשיפה מסוימת של עצמך ופנימיותך, היא צורת התבטאות, שיש בה גם נתינה מסוימת. אמנות, יצירה והעיסוק בהן משקפים הערכה מסוימת לחיים, לטבע, לאנושות, לחלק מאלה או לכולם גם יחד (אפילו אם האמן הוא מיזנטרופ שחושב שכל המין האנושי מקולל, עדיין הוא טורח לומר את זה ולעטוף זאת באמצעי מבע אמנותיים, כך שהמסר יעבור בצורה מסוימת. איכפת לו מהקהל).
כל אלה לא דברים שמעניינים סוציופת.

1לגבי כל מה שכתבתי כאן על יצירה: בוא נתעלם רגע מדוגמאות של אמנות קיצונית או דקונסטרוקטיבית.
זה קצת תת רמה, אבל 425920
זה בהחלט מעניין, מה שאת אומרת כאן על הסיבה ליצירת פסלים. אני כמובן לא משוכנע, אבל זה עדיין מעניין.
זה קצת תת רמה, אבל 425842
אפשר לשאול בדיוק באיזה בית? זה נשמע לי קצת מסוכן!
זה קצת תת רמה, אבל 425916
חושש לחייך? קח חתול.
זה קצת תת רמה, אבל 425925
כבר יותר קל לשנות את השם...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים