|
||||
|
||||
בימים אלה, כשליברמן מקדם הפקעה נוספת של זכויות דמוקרטיות מידי הציבור והפקדתן בכיסו של שלטון ריכוזי וכוחני, הייתי נוקט משנה זהירות בקובלנות מהסוג ''אין מלך בישראל''. גם מאד הוטרדתי מהתשואות הרמות שבאו בעקבות ההצהרה, אם כי עלי להודות שזה דוקא מסתדר מצוין עם האבחנה שאנחנו חברה חלולה. מעבר לזה, נאום חזק נאום. |
|
||||
|
||||
כן, גם אני הופתעתי וחשתי אי נעימות מסוימת מהאמרה ''אין מלך בישראל''. והאמת, לא ראיתי שהיה בנאום משהו חדש או מחדש. נראה לי שהוא נשמע חזק בעיקר משום שגרוסמן יודע להשתמש במלים ומשום שהוא שכל את בנו לא כל כך מזמן. |
|
||||
|
||||
"בימים ההם אין מלך בישראל" הוא ציטוט מהתנ"ך. הוא מופיע בכמה מקומות בספר שופטים, אבל נקשר אסוציאטיבית לפסוק הסיום של ספר שופטים "בימים ההם, אין מלך בישראל: איש הישר בעיניו, יעשה". כמו שזכור לכולנו, הסופר התנכ"י (וגרוסמן בעקבותיו) לא "מקטר" על המצב הקיים, אלה מזהיר מחומר הנפץ שהמצב הזה נושא בתוכו. לאמור: "היום אין מלך בישראל, כולם מרגישים את זה ואיש הישר בעיניו יעשה, מחר (או שזה כבר היום) ישלטו כאן משפחות חסרות תועלת ומושחטות (חפני ופנחס), מחרותיים יכול עוד לשלוט כאן פנאט דתי (שמואל) ואחרי זה בני ישראל עוד יבקשו להם מלך, והם עלולים לבחור להם את מחפש החמורים הראשון שיופיע בשער." בקיצור, הבעיה היא לא שחסר מלך, הבעיה היא בתחושה שקיימת במדינה, תחושת הצורך במלך, תחושת "איש הישר בעיניו יעשה". |
|
||||
|
||||
ודאי שהוא ציטט מן התנ"ך, ולא התכוון ל*מלך* כפשוטו. לא חשבתי אחרת. אבל לא הייתי מצפה מגרוסמן לתלות את שורש הבעיה בישראל היום דווקא בחוסר מנהיגות רצינית. לא שמנהיגות כזו קיימת, אבל הבעיה העיקרית בעיניי היא יותר בכיוון שהיא הולכת בו. |
|
||||
|
||||
באופן חריג, תגובה 418177 נערכה ע"י מערכת האתר כדי לתקן שגגה שנפלה בה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שצריך להבין את כוונתו של גרוסמן בעת שציטט את המשפט הזה, ולא פשוט להתייחס ל''פשט'' של הדברים. ברור הרי שגרוסמן לא רוצה להמליך מלך בישראל, אבל הוא רוצה מנהיג. שינהיג, כאילו. |
|
||||
|
||||
זה ציטוט (שחוזר על עצמו ארבע פעמים) מספר שופטים ''בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה'', או במלים אחרות - אנרכיה. |
|
||||
|
||||
כן, אני יודע. (בגלל זה כתבתי ''שציטט'' בתגובה המקורית שלי). |
|
||||
|
||||
אבל זה כן הפשט. |
|
||||
|
||||
הפשט של דבריו, לא הפשט של הפסוק המקורי. |
|
||||
|
||||
מאדם כמו גרוסמן, האמון על ברירת מילותיו ובעל כשרון מוכח בתחום, מותר לצפות שישכיל לעקוף מוקשים מעין אלה. הפסוק המקורי טעון ובעייתי למדי (קריאה מומלצת: שמואל א' פרק ח') ויש סיבות לחשוד שכותבו לא היה אובייקטיבי בנוגע לסוגיית המלוכה. אני מניח שגרוסמן מכיר את ההקשר המקורי ואת המשמעויות הנילוות אליו לפחות כמוני. מוטב היה אילו השתמש רק בחלקו השני של הפסוק, או אילו בחר בניסוח חלופי ("לית דין ולית דיין", נניח). |
|
||||
|
||||
הציטוט הוא דווקא מספר שופטים. מופיע שם ארבע פעמים אאל''ט. |
|
||||
|
||||
לא ידוע לי כמה זמן את/ה נמצא/ת באייל, אבל אני, המכירה את הקשה המקשה ואת הידע הרב שלו בתחומים רבים, זה זמן רב - סבורה שהוא *יודע היטב* מנין בא הציטוט ואף כמה פעמים הוא מופיע. בדבריו בסוגריים טרח הקשה להשתמש בהגדרה המקובלת בכל מסגרת לימודית ומובנת לכל מי שעבר מסגרות כאלה - "קריאה מומלצת", ואם תקרא/י - תראה/י שבפרק מאלף זה מסביר שמואל לעם את משפט המלך הידוע, "את בניכם יקח ושם לו במרכבתו ובפרשיו... לחרוש חרישו ולקצור קצירו ולעשות כלי מלחמתו... ואת בנותיכם יקח לרקחות ולטבחות ולאופות... צאנכם יעשר ואתם תהיו לו לעבדים, וזעקתם ביום ההוא מלפני מלככם אשר בחרתם לכם..." -- כלומר, לא רודף השררה הוא שיביא גאולה לעם, ודויד גרוסמן, אומר הקשה המקשה - צריך היה לקחת בחשבון את הנקודה הזאת ולברור את דבריו ביתר הקפדה ודייקנות. |
|
||||
|
||||
מצד אחד: חן-חן על ההחלצות האבירית להגנתי. מצד שני: הבריות עוד עלולים לחשוב שאני כותב את הסופרלטיבים האלה לעצמי, ואין המלך בישראל שֹׁוֶה בנזק הצאר. (-; ------------- והמהדרין יתקנו: ואין אין המלך בישראל וגו'. |
|
||||
|
||||
אל חשש, הסגנון של ההודעה מסיר חשד מעליך1. ____________ 1- כאילו אנחנו לא יודעים שעוד בגן היו קוראים לך "הזיקית האנושית" |
|
||||
|
||||
החשד הוסר מעל הקשה המקשה אבל יש חשד דוקא על השוטה(-: תגובה 276518 |
|
||||
|
||||
ואם כבר מצטטים, הייתי מוסיף: "יד וְאֶת-שְׂדוֹתֵיכֶם וְאֶת-כַּרְמֵיכֶם וְזֵיתֵיכֶם, הַטּוֹבִים--יִקָּח; וְנָתַן, לַעֲבָדָיו." החליפי את "עבדיו" בנאמניו ובאנ"ש, והרחיבי את השדות והכרמים כך שיכללו גם מכרזים ממשלתיים, זכיונות לבתי זיקוק, בנקים מסוימים, ג'ובים נחשקים במגזר הציבורי וכו'. איזה מזל שבמדינתנו המתוקנת אין מצב לדברים כאלה. כמובן שאיני חושד בנטיות מלוכניות אצל גרוסמן, אבל ההמון המריע בככרות (כדרש וכפשט) מעלה ניחוח מוכר: "יט וַיְמָאֲנוּ הָעָם, לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל שְׁמוּאֵל; וַיֹּאמְרוּ לֹּא, כִּי אִם-מֶלֶךְ יִהְיֶה עָלֵינוּ. כ וְהָיִינוּ גַם-אֲנַחְנוּ, כְּכָל-הַגּוֹיִם; וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ, וְנִלְחַם אֶת-מִלְחֲמֹתֵנוּ." כמו כל הגוים, מה רע? |
|
||||
|
||||
לא מדויק. מישהו כבר הזכיר את ליברמן בדיון הזה. אני לא בטוחה שגרוסמן יהיה מאושר במיוחד אם חלילה הנ''ל ייבחר לראש הממשלה. וליברמן בהחלט עלול להיות מנהיג שינהיג, אפילו לא כאילו. הבעיה של ישראל איננה הצורך במנהיג אלא הצורך במנהיג טוב. גרוסמן אמור לדעת את זה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |