בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 26/07/06 17:53
בינת ג'ביל 399432
בעיקר מסיבות מוסריות.
יכול להיות שאחרי היום כבר ישנו את הכללים.
בינת ג'ביל 399445
קשה לי להאמין שמוסר הוא מה שמנחה את מקבלי ההחלטות. אולי, למשל, החשש מיצירת אפקט דומה להפצצת כפר קנא במבצע ענבי זעם. מעניין לשים לב שבשני המבצעים הגדולים האחרונים שנעשו בלבנון, דין וחשבון וענבי זעם, נהרגו *ביחד* כ250 אנשים, שניהם נקטעו באיבם בעקבות לחץ בינלאומי, במבצע הנוכחי, לעומת זאת, נהרגו ע"פ ההערכות יותר מ400 אזרחים לבנונים, והסוף לא נראה באופק. אני הייתי זוקף את העובדה הזו לטובת הנסיגה, אבל זו רק דעתי.
בינת ג'ביל 399447
הרבה השתנה. יתכן שחלק מה"עולם" רואה היום את המלחמה כחזית במאבק המערב הנאור באיסלאם השחור ‏1

1 התיאור לצורך חריזה בלבד.
בינת ג'ביל 399448
לכל צורך מעשי קוראים לזה מוסר. מוסר נבחן במעשים ולא בקריאת מחשבות. אתה למשל מתנהג בצורה מוסרית (אני מקווה), אבל תמיד אפשר להגיד שאתה לא *באמת* מוסרי אלא רק מתנהג באופן שיגרום לאנשים להגיד שאתה מוסרי, כי מסיבות כאלה ואחרות אתה רוצה שזה מה שהם יחשבו. וזה לא משנה כי עובדתית אתה מתנהג כמו אדם מוסרי.
בקשר ללחץ הבינלאומי אני מסכים עם מה שאתה אומר.
בינת ג'ביל 399480
אני מסכים שכל מוסר הוא בסופו של דבר אגואיסטי, ושאלתרואיזם *אמיתי* הוא שטות. ברם, יש הבדל בין הרמות בהן התנהגות מוסרית משתלמת. כלומר, אם אני נוהג באופן מוסרי מפני שמצמידים לי אקדח לרקה אני פחות מוסרי, בעיני לפחות, מאדם שנוהג באופן מוסרי רק מפני שזה גורם לו להרגיש טוב עם עצמו (וגם זו מטרה אגואיסטית בסופו של דבר), או כדי שיחשבו שהוא בנאדם טוב.

המקרה ד'נן עומד איפשהו באמצע על הציר הזה, לדעתי קצת יותר קרוב לדוגמא הראשונה. כמו שאומר משפט ישן ושחוק - בדיפלומטיה אין טוב ורע, רק אינטרסים.
בינת ג'ביל 399516
סבבה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים