|
אכן, העיצוב התעשייתי נמצא בספרה קרובה לאדריכלות, מבחינה, איך נאמר.. בראנג'אית. יש מידה מסויימת של שיפור ביחס התעשייה לנושא העיצוב, מה שתמיד היה חלש בארץ (חוסר של תרבות עיצובית, חוסר הבנה מה זה "עיצוב תעשייתי" בכלל) - אבל העיצוב התעשייתי רחוק מהמנוחה והנחלה.
בתחום הזה קשה מאוד לבוגרים טריים להשתלב. גם היום. מעטי מעט עובדים בתחום בסוף לימודיהם - אני משער שבין 20% ל30% מהבוגרים הטריים של השנה שעברה עובדים בתחום העיצוב התעשייתי - וגם זה בגלל שכתר מנהלים תוכנית שגייסה כ15 מעצבים חדשים השנה (כמות עצומה - כ10% מהבוגרים השנה עובדים בה). חלק גדול מוצאים את עצמם עובדים ביצירת מודלים ועיצוב דוכנים לתערוכות, וחלק זולגים לתחום העיצוב הגראפי. כמה גם יעסקו בתכומים שמתרחקים מעיצוב תעשייתי - תכנון ממשק משתמש, או כתיבה אודות עיצוב.
מתוך אותם 20-30 אחוז אני מעריך שבערך 10% עוסקים בעיצוב ממש. השאר יהיו ביצועיסטים\\\\אנשי מחשב - ורובם לא ישרדו במקצוע יותר משנה שנתיים (עד שדור חדש של קופיפי סולידוורקס יצא מהאקדמיה ויסתפק בשכר שנמצא במדרגת המס הנמוכה ביותר).
בארץ ישנם בסביבות 20 משרדי עיצוב שבהם עובדים יותר מ3 מעצבים. משרד שבו יש יותר מ5 מעצבים נחשב משרד גדול (יש, אולי, 5 כאילו בארץ - אני כרגע מסוגל לחשוב רק על שלוש. בקושי). ישנם המון משרד עיצוב קטנים 3 אנשים ומטה - רובם שורדים בקושי עם מוסר התשלומים בארץ.
ולחדשות הטובות: יש שינוי, הוא מורגש באויר. אבל יקח הרבה זמן עד שתהיה הבנה של התעשייה (כולל חלק לא קטן של המעצבים הפועלים היום) שעיצוב הופך להיות פארמטר קריטי בפיתוח מוצר - להצלחה בעתיד. כרגע עיצוב נמצא ברמת חשיבות נמוכה, כמעט בכל החברות שמיצרות מוצרים תעשייתיים בארץ (או ליתר דיוק שמתכננות מוצרים בארץ). צאג, סאיטקס, אינדיגו, מ-סיסטמס, סאן דיסק וכמה נוספים הם יוצאים מהכלל בהקשר הזה.
|
|