|
||||
|
||||
ב. המשותף לכל המעשים הללו של ארה"ב, שנויים במחלוקת ככל שיהיו, הוא שאף לא אחד מהם נעשה ללא פרובוקציה. פצצת האטום הוטלה כי ארה"ב היתה סבורה שתכנון הרחובות בהירושימה היה לקוי? ההנחה הבסיסית שלי היא שבעולם בו ארה"ב תשלוט, אם תתנהג יפה ולא תגלה שאיפות לכיבוש העולם או להפיכת הסדר הכלכלי על כנו באלימות, הכל יהיה בסדר ואף אחד לא ירדוף אותך. נחמד, לא? זה יותר ממה שיש לאזרחי אפגניסטן. ג. העני במקרה הזה גונב בעצמו כבשים, ואף הורג אותן וחוטף מטוסים שלהן. |
|
||||
|
||||
ב. אף אחד לא ירדוף אותך אם: 1. לא תהיה אזרח אמריקאי ממוצא יפני במלחה"ע השנייה. 2. לא תהיה קשור בדרך עקיפה למישהו שאי פעם אמר את המילה "קומוניזם" בזמן הוועדה לחקירת פעולו אנטי-אמריקאיות של מקארתי. 3. לא תהיה נגד מלחמת וויאטנם בשנות השישים. 4. לא תהיה שחום עור בלוס-אנג'לס. וכו'. ג. שוב, הטיעון הזה מאפשר להשתיק את החלש ולמנוע צדק. זה כמו לומר לפושע "אם הרגת אז בטח גם אנסת וגנבת". מעין טיעון אד הומינם מוכלל שכזה. |
|
||||
|
||||
נו, כשאנשים רעים רודפים אותך (הנאצים/יפנים, הקומוניסטים/סובייטים) ומעוניינים שלא תהיה קיים יותר, אתה מתחיל לפחד ולעשות מעשים קיצוניים ולא תמיד מוצדקים. האשמה היא עדיין ברודפים המקוריים. האם יש להצדיק את "השלדים" בארון האמריקני? לא. האם אפשר להבין אותם? כן. אני לא מבין; חוסר הצדק החל כשהפושע הרג, לא? למה לא להתמקד בזה? |
|
||||
|
||||
1. כך בדיוק הצדיקו את אותם מעשים. האם אפשר להבין אותם? אולי. האם זה בסדר? לא נראה לי. אני עדיין מזכיר לך 2 נקודות - המנצחים כותבים את ההסטוריה, כלומר לא ממש נחשפת לנקודת המבט מהצד השני, וגם two wrongs don't make a right כלומר אם שכנך עשה לך עוול זה לא מצדיק שתעשה לו (או למישהו אחר) עוול. 2. זמן הדוגמא האישית. סלבריטאי עוקף אותך במהירות מסחררת ומולכם עומד שוטר עם מכמונת. השוטר עוצר אותך דווקא. אתה שואל "רגע, אבל הוא גם נסע מהר, לפחות כמוני" והשוטר עונה "כשתהייה אתה סלבריטי אז גם לך אוותר". כלומר, הנטייה שלא להקפיד על קלה כחמורה ולוותר על מה שאנחנו מסמנים כ"החלקות" (במקום לקרוא להם בשמן האמיתי "עברות") רק בגלל שהנשוא נחשב בעינינו ל"טוב" או "עדיף" פסולה בעיני. |
|
||||
|
||||
1. לדעתי המשפט "...Two wrongs" מתייחס לענייני נקמה, כלומר - אם לאחר הלינץ' בראמללה היתה הממשלה מורה לצה"ל לערוך לינץ' בכמה פלסטינאים, המשפט הזה היה מתאים. במקרים אותם הזכרנו, לעומת זאת, מדובר יותר בהגנה עצמית, גם אם פרנואידית במקצת, וה-Wrong כאן לא נעשה מהסיבה הטהורה של נקמה וגרימת עוול, אלא מסיבות אחרות, פרקטיות והגיוניות למדי, גם אם לא בעיני אנשים מסוימים. 2. אם נשתמש בדוגמא שלך, אז במקרה שלנו השוטר עצר אותך כי בנוסף למהירותך המופרזת הברחת פצצות אטום באוטו, ואילו הסלבריטאי הסיע את אמא שלו לביה"ח. במקרה זה ה"החלקה" מוצדקת? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |