|
||||
|
||||
לחטאים יש מחיר בעולם הזה? האם זה עובד גם הפוך (למחיר יש חטא, ז"א, אם קורה משהו רע, הוא קורה בגלל חטא, ואם קורה משהו טוב זה קורה בגלל מעשה צדקה)? האמנם צדיק וטוב לו? רשע ורע לו? |
|
||||
|
||||
4 מתו בעטיו של נחש 1, וזה מעט מאוד. באופן כללי, הצרות בעולם הזה הם בגלל חטאים. לאו דווקא חטאו של האדם שנפגע. אדם יכול להיות מעשן פאסיבי. 1 כלומר לא בגלל חטאיהם אלא בגלל שנגזר על כל בני האדם למות. |
|
||||
|
||||
ואיך (אם בכלל) אפשר לדעת איזה חטא הוביל לאיזה עונש? איזה חטא גרר את הטרור? את ההתנתקות? את העוני? את הפשע? את תאונות הדרכים? |
|
||||
|
||||
כל אדם צריך לפשפש במעשיו ולבדוק במה הוא לא בסדר ומה הוא יכול לתקן. קשה להצביע על חטא ספציפי ולא ראוי שאדם יעשה זאת למישהו אחר. באופן כללי ניתן לעורר לתשובה, ולהזכיר שהחטא גורם לצרות. לגבי תופעות חברתיות אתה יכול להשתמש בשכל ולראות מה גורם. נימוקים הגיוניים של ידע אנושי יתנו הרבה דברים שניתן לתקן. תאונות דרכים, למשל, נובעות פעמים רבות מתשתית לקויה ועבירת אי בניית מעקה על כל המסתעף ממנה (תשתית לא בטוחה). |
|
||||
|
||||
מהו הבסיס האמפירי לטענה שהצרות בעולם נגרמות בגלל חטאים דווקא? |
|
||||
|
||||
במובן הרחב, אנו יודעים זאת מכל המדע האנושי. עישון, עודף משקל, בנייה רשלנית, וכו' - גורמים למוות. רשלנות בתחזוקת המשפחה גורמת לבגידות וגירושין ולסבל בל תתואר לכל המעורבים. רשלנות בחינוך גורמת לגידול דור של אנוכיים. מיסוי מטורף ונטייה לסוציאליזים גורמים לבטלנות ואכול ושתו. במובן הצר יותר התורני אפשר להוסיף לאלו שלעיל את דברי התורה על שכר ועונש וממילא גם את העונשים על מצוות שאנו לא מבינים איך החטא גורם את העונש. |
|
||||
|
||||
אשאל שוב: אלמלא היה העישון (וגם עודף המשקל) מזיק לבריאות, למה הוא היה חטא? |
|
||||
|
||||
זו לא סיבה מספיק טובה? |
|
||||
|
||||
זו סיבה מצויינת, אבל שוב אתה תקוע במעגליות: אם אתה אומר "חטא הוא כל מה שגורם נזק" פספסת את המשמעות הקיימת של "חטא" (שלפיה גם להוריד את הזבל בשבת במקום שיישאר בבית ויצטברו בו תולעים זה חטא). |
|
||||
|
||||
לא. כי אנשים לא מוכנים לשלם מחיר על כלום. אם יקבלו שלעישון יש מחיר, הם יתקדמו צעד ענק קדימה. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את הקשר. |
|
||||
|
||||
בוודאי. אתה מאמין שכשאדם מת לא נשאר אחריו כלום? אין שום משמעות בעתיד למעשיו בהווה? |
|
||||
|
||||
ואדם משלם על חטאיו גם בעולמנו וגם בעולם הבא? (לא רוצה להכנס למה שאני מאמין, תאמין לי שזה מעניין, אני רק רוצה להבין במה אתה מאמין). |
|
||||
|
||||
בוודאי. מותו של אייכמן גמר את הסיפור איתו? סטלין איננו וזהו? |
|
||||
|
||||
וצדיק מקבל את שכרו גם בעולמנו וגם בעולם הבא? האם זאת התפיסה התיאולוגית המקובלת ביהדות? אם כך, האם שכרו של צדיק בעולמנו לא צריך להיות מוות (ככה שיגיע לגן עדן מהר ככל האפשר)? |
|
||||
|
||||
1) בוודאי. אך יש לזכור ששכר פרטי בעולם הזה הוא מאוד מצומצם. בעולם הזה אנו נידונים ביחד. 2) אני חושב שכן. אבל אני בספק אם הסברתי אותה במלואה. 3) לא. רק בעולם הזה אדם יכול לעשות ולצבור נכסים לעולם שכולו טוב. למה שתרצה לצאת דקה לפני הזמן? |
|
||||
|
||||
1+2) תודה. 3) לצבור נכסים לעולם שכולו טוב? גם שם יש שוק חופשי? כמה עולה קילו בשר לוויתנים היום? |
|
||||
|
||||
3. תליינו של ר' חנינא בן תרדיון עשה את זה. |
|
||||
|
||||
הרומאים גזרו על ר' חנינא בן תרדיון להשרף בתוך ספר תורה, עם ספוגים רטובים על החזה, כדי שלא ימות מהר1. התליין שאל אותו, "אם אני מגביר את האש ומעיף את הספוגים, יש לי חלק בעולם הבא?" ר' חנינא אמר לו, "כן". התליין הגביר את האש, העיף את הספוגים, וקפץ לתוך האש. יצאה בת קול, "ר' חנינא ותליינו יש להם חלק בעולם הבא". 1 ונדמה לי שעם אש קטנה. |
|
||||
|
||||
דווקא לא - (עבודה זרה יח.) אמרו לו תלמידיו רבי מה אתה רואה אמר להן גליון נשרפין ואותיות פורחות אף אתה פתח פיך ותכנס [בך] האש אמר להן מוטב שיטלנה מי שנתנה ואל יחבל הוא בעצמו אמר לו קלצטונירי רבי אם אני מרבה בשלהבת ונוטל ספוגין של צמר מעל לבך אתה מביאני לחיי העולם הבא אמר לו הן השבע לי נשבע לו מיד הרבה בשלהבת ונטל ספוגין של צמר מעל לבו יצאה נשמתו במהרה אף הוא קפץ ונפל לתוך האור יצאה בת קול ואמרה רבי חנינא בן תרדיון וקלצטונירי מזומנין הן לחיי העולם הבא בכה רבי ואמר יש קונה עולמו בשעה אחת ויש קונה עולמו בכמה שנים הבאתי את הדברים להראות שהוא דבר על זימון לחיי העולם הבא ולא חלק בעולם הבא. אלולא מעשהו של אותו קלצטונירי הרי שזכרו אבד ביחד עם כל אותם מליוני רומאים אשר כל שעשו עשו להנאת עצמם. והנה נבדל הוא מהם, וגם קרוב ל 2000 שנים אחר מותו לומדים את מעשהו של אותו קלצטונירי ודנים האם נכון עשה כאשר התאבד. לגבי ההתאבדות: אנו רואים שרבי חנינא שולל את האפשרות להאיץ את רגע המוות בעצמו, אך מודה לתליין על שהוא מאיץ את המוות. אמנם התאבדותו של הקלצטונירי אינה ראויה, אבל אנו מבינים את מניעיו ומקבלים אותם באהבה. |
|
||||
|
||||
לרומאים זה מותר. וחוצמזה, לזה קוראים למות מאהבה. |
|
||||
|
||||
ולרומאים יש מקום בעולם הבא? |
|
||||
|
||||
בעלי נתן לו חנינה על רומאותו. |
|
||||
|
||||
כאנשים פרטיים, יש להם חלק לעולם הבא. נוספים עליהם ישראל שיש להם חלק לעולם הבא מתוקף היותם חלק מישראל. שרק לא יאבדו את החלק שלהם. |
|
||||
|
||||
ברצוני להזכיר לבי''ד של מעלה שאני ויתרתי על חלקי לטובת מר פז. אני לא רוצה שום אי הבנות בעניין הזה. |
|
||||
|
||||
מה הוא עשה עם הספוגים? אני צריך ספוגים |
|
||||
|
||||
לך ל"פנאי לי" ותקנה לך חדשים. ההם נשרפו. הם גם היו בני 2,000 שנה כמעט, כך שאני לא יודעת כמה הם היו אפקיביים היום. |
|
||||
|
||||
אפשר לומר "ככה אני מאמין", אבל האם זה לא קצת מוזר להגיד "בוודאי" על דבר שאין לגביו שום ודאות? וגם זה שאייכמן וסטאלין עשו פשעים נוראים נגד האנושות, מה לעשות שזה עדיין לא נותן לנו שום ודאות שקיים עונש, או שקיים בכלל משהו, אחרי המוות. ולמרבה הצער, זה שהמחשבה על כך שהם לא ייענשו היא נורא מרגיזה - גם זה לא נותן שום ודאות לגבי מה שמעבר להכרתנו. לכן "אני מאמין", ולא "בוודאי". |
|
||||
|
||||
אתה יכול לעשות החלף אצלך במחשב. קשה לי להאמין שאתה לא מודע לזה שהשם אייכמן משמש לדראון עולם כקללה. לפחות בתל נוף. |
|
||||
|
||||
נו, ולאייכמן אכפת, כי? |
|
||||
|
||||
שאלת על עולם הבא. לא שאלת איך קיום עולם הבא אמור למנוע אנשים מלחטוא. יש כאלו שזה מונע מהם ויש כאלו שלא. ויש הרבה שלא מבינים מה זה עולם הבא וחושבים, למשל, שזה מקום לכיופים גשמיים כמו שחושבים אלו שטופי הזימה. |
|
||||
|
||||
להגיד שעישון הוא חטא זה לבלבל סיבה ותוצאה. העישון רע בגלל נזקיו הבריאותיים. כלומר, לא מדובר כאן במעשה מסויים שבגלל שהוא נחשב לחטא גם נותנים עליו עונש, אלא במעשה שבגלל שיש עליו ''עונש'' הוא נחשב לרע מלכתחילה. |
|
||||
|
||||
כמדומני, יעקב התכוון שאדם יכול להפגע גם בגלל חטאי אחרים. לא שעישון הוא חטא. אם כי, אדם מעשן עובר על ''ונשמרתם לנפשותכם'', והוא גם מסכן את סביבתו. |
|
||||
|
||||
אני הבנתי את זה כך: המעשן הפסיבי נפגע בגלל חטא העישון של המעשן האקטיבי. |
|
||||
|
||||
חמירא סכנתא מאיסורא. משיודע אדם שדבר מזיק לגופו אסור לו לעשות את אותו דבר. שאל אותי חבר מה יותר חמור? לאכול דגים עם בשר או לעשן? אך גם אם לא, ההדגמה חשובה. כמו שעישון מזיק לסובבים כך גם חטאים מזיקים לסובבים. |
|
||||
|
||||
יש איסור על אכילת דגים עם בשר? |
|
||||
|
||||
מדרבנן. זה נחשב מסוכן. צריך לאכול אותם אחד אחרי השני (לרוב הבשר אחרי הדגים) ולא ממש ביחד. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |