בתשובה ליהונתן אורן, 14/12/05 10:07
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354554
אתה מערער על רמת הפירוט של התיאור, ואין לי כל בעיה עם זה. לא נסיתי לכתוב מחקר היסטורי רציני. זאת בסה"כ הדגמה פשטנית של תהליכים היסטוריים (ה"עובדות ההיסטוריות").
מה ה"אמת" שלי כאן? הצגתי שתי "אמיתות" נארטיביות שונות, וכיצד ניתן לספר את הסיפור ההיסטורי בלי להשתמש בהן.
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354560
מה שאתה עושה זה לא לדחות את שתיהן אלא לקבל את שתיהן.
אתה מקבל גם את ההנחה שהציונים התערבו בעיראק בגלל התגברות התקיפות כנגד יהודים, וגם שהעיראקים תקפו יהודים בגלל התערבות הציונים.
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354624
אני מקבל את ההנחה ש[א] משפיע על [ב], כי ‏1 הסביר מדוע והביא תימוכין לכך,
ואני מקבל את ההנחה ש[ב] משפיע על [א], כי ‏2 הסבירה מדוע והביאה תימוכין לכך.
אבל ‏1 מתעלם (במכוון?) מכך ש[ב] משפיע על [א], כי זה לא מסתדר עם הנראטיב שהוא רוצה להציג,
ו‏2 מתעלמת (במכוון?) מכך ש[א] משפיע על [ב], כי זה לא מסתדר עם הנראטיב שהיא רוצה להציג.
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354660
הסינתזה שלך היא בעייתית, כי היא מקבלת את שני התהליכים שמתבססים על הנחות יסוד הפוכות. הציונים מניחים שהיה יסוד לאומי ביהדות עיראק, ולכן מראש תנועה לאומית עיראקית מסוכנת ליהודים. שנהב מניח שלא. אתה לא יכול להתעלם מהשאלה הזאת ולהגיד ששני הניתוחים מסתדרים פתאום.
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354663
לא בדיוק.
תהליך [א] אינו נובע ישירות מתהליך [ב], כי ...
תהליך [ב] אינו נובע ישירות מתהליך [א], כי ...
אבל בהנתן תהליך [ב], תהליך [א] מעצים אותו,
ובהנתן תהליך [א], תהליך [ב] מעצים אותו.
כלומר התהליכים הם לא המקור אחד של השני (על-אף ש‏1 טוען ש[א->ב], ו‏2 טוענת ש[ב->א]), אבל הם מחזקים זה את זה, או משפיעים זה על זה בדרך אחרת.
חוק השלישי מן הנמנע 354720
תהליך א' מניח שליהודי עיראק הייתה תודעה לאומית לפני בוא הציונות.
תהליך ב' מניח שליהודי עיראק *לא* הייתה תודעה לאומית לפני בוא הציונות.
חוק השלישי מן הנמנע 354744
למה?
חוק השלישי מן הנמנע 354754
אם ליהודי עיראק לא היתה תודעה לאומית-יהודית, לא היתה סיבה שהם לא יצטרפו לתנועה הלאומית העיראקית, ואז הלאומנות לא תופנה כנגדם. (הם לא חייבים להיות *מקור* התודעה - יכול להיות שמישהו 'סימן' אותם כלאום. זה לא עקרוני לטיעון)
אם הייתה להם תודעה כזו, זו הסיבה שהותקפו - ואז צודקים הציונים שבאו להצילם, גם אם בכך תרמו במידת מה להרעת המצב.
חוק השלישי מן הנמנע 354776
אני ממש לא רוצה להיכנס לוויכוחים היסטוריים, כי זאת לא המטרה. בכל זאת, התייחסות לנקודה שלך:
יהודי גרמניה בסוף המאה ה-‏19 ראו עצמם חלק מהאומה הגרמנית, וניסו להשתלב בהוויה הגרמנית בכל דרך אפשרית – התערבות בפוליטיקה, התערבות תרבותית ובניית קריירות צבאיות מרשימות. זה לא הפריע לגורמים לאומיים לראותם כנטע זר, ובסופו של דבר הלאומיות גם אז הופנתה כנגדם.
בבריטניה היתה ליהודים "תודעה ציונית" (ע"ע הרקע להצהרת בלפור), אבל הם לא נרדפו.
חוק השלישי מן הנמנע 354812
לא אמרתי שרדיפה היא תוצר הכרחי של תודעה לאומית, אלא שתודעה לאומית (שלא חייבת להתחיל מהיהודים דווקא) היא תנאי הכרחי לרדיפה. יש הבדל, ולכן המקרה של אנגליה לא רלוונטי.

בגרמניה הסיפור הוא שהרדיפות יצרו את התנועה הציונית - דומה במידה רבה למה שקראתי 'הסיפור הציוני' כאן. אם המצב הוא כמו בגרמניה - היו רדיפות ואז הציונים באו כדי להציל את המצב - אתה לא מתאר סינתזה שלישית לא מוטה, אלא את הסינתזה הציונית בואריאציות קלות.

כלומר - אם הייתה לאומיות יהודית בעיראק לפני בוא הציונים, בין אם בגלל ההתקפות העיראקיות ובין אם בגלל התעוררות לאומית ספונטנית של היהודים, במידה שתצדיק את ההתערבות הציונית, אז שנהב *טועה* . אין כאן סינתזה.
חוק השלישי מן הנמנע 355323
למען הסדר הטוב, בוא נפרק את הטיעונים שלך לגורמים. נסמן:
תהליך A = "התגברות ההתנכלויות ליהודי ____".
תהליך B = "פעילות של גורמים ציוניים".
הנחה C = "ליהודי ____ היתה תודעה לאומית במקור".
הסמן X –> Y = גרירה לוגית (אם X אז בהכרח Y).
הסמן X => Y = השפעה של X על Y (למשל X יכול לגרום ל-Y, או X מעודד Y).

מתוך תגובה 354754 שלך, היה אפשר להבין כי לדעתך A <–> C:

טענה ראשונה – "אם ליהודי עיראק לא היתה תודעה לאומית-יהודית, לא היתה סיבה שהם לא יצטרפו לתנועה הלאומית העיראקית, ואז הלאומנות לא תופנה כנגדם"
not(C) –> not(A)
טענה שקולה – "תודעה לאומית [יהודית]... היא תנאי הכרחי לרדיפה"
A –> C
עובדה היסטורית – "יהודי גרמניה בסוף המאה ה-‏19"
A & not(C)
לכן הטענה הראשונה אינה נכונה בהכרח.
לא מתאימה לך יהדות גרמניה? קח את תור הזהר בספרד.
לא מתאימה לך יהדות ספרד? קח כל מיעוט דתי בסביבה חסרת סובלנות דתית.

"בגרמניה הסיפור הוא שהרדיפות יצרו את התנועה הציונית"
A => Zionism => B
הטענה A => B מופיעה בסינטזה שלי, ואין לכך כל קשר עם C.
גם הטענה ש B => A מופיעה בסינטזה שלי, והיא נכונה גם בין אם B מוצדק או לא.

טענה שניה (כפי שהבינותי במקור) – "אם הייתה להם תודעה כזו, זו הסיבה שהותקפו"
C –> A
עובדה היסטורית – "יהודי בריטניה"
C & not(A)
לכן גם הטענה השניה אינה נכונה בהכרח.
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354588
אני לא מערער על רמת הפירוט, אני מערער על כל מערכת הייצוגים שהשתמשת בה. ציונים, עיראקים, יהודים-עיראקים.

אתה רוצה נראטיבים חלופיים? סתם דוגמא, אני יכול להמציא עוד כמה שתרצה:

הקבוצה הציונית שהחליטה ליצור לאום איבדה את עיקר עתודת כוח-האדם של הלאום (וממילא, את המקור לתביעות הלגיטימיות שלו) כתוצאה מהשמדת היהודים המזרח-אירופאים במהלך השואה. לכן, עם הכרזת המדינה, פנו ראשי הקבוצה הציונית לעבר המזרח, ועמלו להקנות לבני הדת היהודית שישבו בארצות אלו (למשל, עיראק) תודעה לאומית נפרדת מזאת של שאר יושבי עיראק. כדי שמעשיהם ישאו פרי, הם דאגו גם לפעול באופן גלוי. דבר זה היווה איום על הניסיונות לכונן את האומה העיראקית המתהווה. הציונים עשו זאת כדי במכוון לעורר עליהם את כעסם של הסובבים והשלטונות שהתחילו להתנכל לבני הדת היהודית. התנכלויות אלו הבטיחו את תהליך התנתקותם של בני הדת היהודית בעיראק מהזהות העיראקית שלהם, ובסופו של דבר, הן אף אילצו רבים מהם לעזוב את עיראק בניגוד לרצונם בתחילת התהליך.
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354593
אתה ממש אשף בייצור נראטיבים היסטוריים.:)
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354598
זה כלום לעומת הסיפורים שהשוטה יכול להמציא על הקשר בין תורת הערך ותולדות המין האנושי.
(סתם. מאמר טוב).
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354600
:-)

(איך ידעתי שזה יגיע...)
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354602
אותי הנראטיבים שלך משכנעים יותר.
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354606
אתה בטח אישה.
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 354843
הנרטיב לגבי העתודה היהודית החלופית הוא נרטיב מקובל/לגיטימי כיום בסוציולוגיה/היסטוריה.
הנרטיב המדבר על פרובוקציות מכוונות של הציונים בעירק הוא נרטיב מקובל הרבה פחות, שנאמר/נרמז על ידי חלק קטן מהסוציולוגים/היסטוריונים.
תהיות פוסט-פוסטמודרניסטיות 355325
מעניין אם כך מה יש להם לומר על ''עסק הביש''...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים