|
||||
|
||||
הסקר בנוי כך שהוא אינו מאפשר להבחין בין הקבוצה הגדולה שאפיינת (אנשים שמעדיפים בלי הכשר אבל כנראה לא משנה להם אם בכל זאת יש הכשר) לבין הקבוצה הקטנה יותר של אנשים שממש לא יכניסו הביתה מוצר בגלל שיש לו הכשר מסוים. במקרה שלי, אני נמנע באופן עקרוני מקניית מוצרים שמוטבעת עליהם החותמת של בד''צ אגו''י או של בד''צ העדה החרדית, אך הסקר לא איפשר לי לבטא זאת ולכן גם קולי נוסף לרשימה הכללית של מצביעי ''בלי הכשר''. |
|
||||
|
||||
בשביל זה יש הבדלה בין "ללא הכשר" לבין "לא משנה לי אם יש או אין". אם אתה *מעדיף* ללא הכשר, הרי שתעשה מאמץ כדי לקנות מוצרים ללא הכשר (בדיוק כמו שמי שמעדיף הכשר של בד"ץ מסויים יעשה מאמץ כדי להשיג מזון עם ההכשר הזה). או בקיצור, הפוסל במומו פוסל. אגב, נניח ואתה מבקר אצל חבר, והוא מציע לך עוגיות, שאתה במקרה יודע שיש עליהן הכשר (לא של העדה החרדית, נגיד, של בד"צ אחר. אגודה) - האם תסרב לאכול מהן? |
|
||||
|
||||
טוב, אמנם יש שביתת הגהות, אבל היות שכאן לא מדובר על חומר מערכתי אלא על תגובה של העורך, והיות שמדובר בשגיאה כואבת שכבר הערתי עליה: "נניח ו" - זה בפואדית. בעברית: "נניח ש" או "אם". |
|
||||
|
||||
לא. ההימנעות שלי היא מקניית המוצרים הנ''ל וע''י כך מימון הארגונים החרדיים העומדים מאחורי החותמת. אם לאחרים לא אכפת שחלק מהמחיר שהם משלמים הולך למימון מפלגות חרדיות וארגונים העוסקים בין השאר בהחזרה בתשובה, שיבושם להם. אני לא אומר לאף אחד מה לעשות עם הכסף שלו. |
|
||||
|
||||
נו, אז מה לא בסדר באפשרות "אני מעדיף מוצרים ללא כל הכשר"? |
|
||||
|
||||
שהיא לא מתייחסת להכשר ספציפי שהוא אולי בעייתי עבור אנשים מסוימים אלא לעצם קיומו (או אי קיומו) של הכשר באופן כללי. לא חשוב. אי אפשר לעשות סקר כללי שהאפשרויות שלו ישביעו את רצון כולם. בכל אופן, אותי הרבה יותר מעניין למה התכוונו השניים שבחרו באפשרות התמוהה ''בד''צ, לא משנה איזה''. יש היום איזה עשרה סוגים שונים של ארגונים שנותנים חותמות של הכשר בד''צ כלשהו, ואני לא מצליח להבין מה משותף לכולם ולא, למשל, להכשר הרגיל של הרבנות. |
|
||||
|
||||
ואם אתה נגד עישון וחבר יבקש ממך כסף לסיגריות? או בדוגמה שלך - יבקש ממך כסף לקניות ובין היתר יקנה עוגיות עם הכשר? |
|
||||
|
||||
האמת שהשאלה שלך נראית לי קצת מוזרה. אם חבר מבקש ממני כסף אני יכול להיענות לבקשה שלו או לסרב לה, אבל בכל מקרה זה לא יקנה לי את הזכות לקבוע עבורו מה לעשות בכסף הזה. ברגע שהכסף עבר לידיו, הוא הפסיק להיות הכסף שלי וכאמור אני לא אומר לאנשים אחרים מה לעשות בכסף שלהם. אם לעומת זאת חבר (או כל אדם אחר) יבקש ממני ישר לתרום תרומה לאגודת ישראל או לגוף חרדי דומה, אני מן הסתם אסרב לכך. אני מאמין שאדם חרדי מן היישוב יסרב באותו אופן לתרום למפלגת 'שינוי' או לממן את ארגון 'הלל' המסייע לחוזרים בשאלה. חבל רק שלמרות שאף אדם חרדי אינו מממן את ארגון 'הלל' (אלא אם הוא עושה זאת מתוך בחירה), חלק מהכסף שאני ''תורם'' למדינה על בסיס חודשי משמש כבר היום למימון מוסדות העוסקים בהחזרה בתשובה ובוודאי שאין צורך שאוסיף לכך עוד מימון וולנטרי ע''י רכישת מוצרים של בד''צ העדה החרדית או בד''צ אגו''י. בעיני זה המינימום שכל אדם שמתנגד לקיומם של מוסדות ההחזרה בתשובה חייב לעצמו. |
|
||||
|
||||
האמת היא שהתשובה שלך נראית לי מוזרה. אני לא ממש מבינה מה ההבדל אם אתה מממן אותם באופן ישיר או דרך הצינור של חברים שלך, גם אם הנימוק הוא נורא ''דמוקרטי''. אם כי אני כשחבר שלך מציע לך עוגיות עם הכשר אני בהחלט לא מצפה ממך שתרים שלט ''די לכפיה הדתית'' ותפרוץ במעגלים בסלון. |
|
||||
|
||||
מאה אחוז, אז מה את כן מצפה שאעשה? לדעתי זה דווקא ממש פשוט: מאחר וכל אחד רשאי לעשות בכספו ככל העולה על רוחו, אני לא אוציא את הכסף שלי למטרות מסוימות, אבל אחרים מוזמנים לעשות זאת אם הדבר תואם את עקרונותיהם, וזאת אפילו אם הם חברים שלי. כאשר אני נותן כסף לחבר אני לא מרגיש שאני משתמש בו כצינור, ובטח שלא אחקור אותו או אלך לבלוש אחריו כדי לגלות מה הוא עושה בכסף הזה שפעם היה שלי. מה כל כך מוזר בזה? בעיני זה הדבר הכי טבעי בעולם. תגידי, לא כולם מתנהגים ככה? |
|
||||
|
||||
נילי לא שאלה אם תגיד לו מה לעשות בכסף. האם תתן את הכסף? האם זה תלוי במה שייעשה בכסף? ההגיון שלך מורה שכן: חברה מסחרית, שתורמת (ישירות או בעקיפין) כסף לאגו"י מבקשת ממך כסף (עבור חומרי-נקיון, נניח. יש לזכור שבמקומותינו, גם לאלה יש הכשר. וכבר נאמר: במופרע ממך אל תחקור). לדבריך, לא תתן. עתה, חבר שלך, שתורם (ישירות או בעקיפין) לאגו"י מבקש ממך כסף. תתן לו? או שכמו בדוגמא של החברה המסחרית, תתנה את הפיכת הכסף שלך לכסף שלו בכך שהכסף לא יעבור לאגו"י? |
|
||||
|
||||
אם חבר שלי יבקש ממני כסף (ונניח לרגע בצד שאלות מאד רלוונטיות כגון למה הוא מבקש את הכסף, האם יש לי כרגע כסף לתת לו, וכו'), כברירת מחדל אני אתן לו את הכסף כי הוא חבר שלי. אם תציג בפני מצב היפותטי בו אותו חבר מבקש ממני כסף על מנת להעביר אותו לאגו''י, אני לא יודע מה אעשה. יש פה התנגשות של שני עקרונות (המנעות ממימון האגודות הללו מול החברות שלי איתו) ולכן זו שאלה שאינני יכול לענות עליה תשובה כללית. בפועל אין לי חברים שמבקשים דברים כאלה, וכנראה שזה לא במקרה. |
|
||||
|
||||
Fair enough. זה מה שחשבתי, אלא שתשובתך הראשונה לנילי (שוב, לדעתי) סתם נראתה כהתחמקות בלתי-נחוצה משאלה מתפלפלת-כשלעצמה. |
|
||||
|
||||
טוב. מוזר לי, אבל בסדר. מה אני יודע. אם חבר שלי יבקש ממני כסף לסיגריות, אני לא אתן לו. אבל זה אני. תגיד, אם חבר שלך יבוא ויבקש ממך כסף בשביל אקדח, כדי שיוכל להתאבד, או בשביל הרואין - האם גם אז תגיד שזה כסף שלו מרגע שאתה נותן לו אותו, ולכן אתה לא יכול לקבוע עבורו? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מה פירוש "לתת כסף"? אתה יכול להלוות כסף לאנשים, אתה יכול לתת להם מתנות (שהן אקט סמלי כשלעצמו, לא משנה כמה המתנה עצמה שימושית ורלוונטית, ובסיטואציות כאלה, שהן לא כל מיני 'שמחות' למיניהן, או לחילופין אם המקבל הוא לא, נגיד, נכד שלך, לא נהוג סתם לרשום צ'ק. אני אצא מנקודת הנחה יומרנית ומתאגרת במיוחד שלכל המשתתפים בדיון אין נכדים שהם יודעים עליהם), אתה יכול לתרום כסף למוסדות או לאנשים פרטיים שמבקשים ממך כסף. אפשר לבחור לא לקנות למישהו מתנה שהיא לא לרוחך (נניח סיגריות), אפשר לבחור לא להלוות למישהו כסף (כדי שיוכל לקנות סיגריות), אפשר להימנע מלתרום מכספך הפרטי לחברות שהאינטרסים שלהן נוגדים את שלך (נניח חברות לסיגריות), ולהימנע מלתת כסף לקבצנים אם לדעתך השימוש שהם יעשו בכסף לא מהווה סיבה לתת להם אותו (למשל סיגריות, סתם דוגמא). אבל זה כבר לא רלוונטי ללקבוע מה ייעשה בכסף שלך, מדובר על החלטה מה נכון בעיניך ומה לא, ועל סמך זה לקבוע *למשל* אם לתמוך בדברים שאינם לרוחך ישירות או בעקיפין. כמו שאסף ציין, זה לא מקרי שאין לו חברים שתורמים לאגו"י, וכמה לא מפתיע, לאנשים שמעשנים יש בעיה מאוד מעשית ומוחשית להיעשות חברים שלי. השאלה צריכה להיות לפי דעתי, אם חבר שלך יבקש ממך כסף כדי לתרום לטאליבן, האם הוא יישאר חבר שלך? האם מהתחלה אדם כזה יכול להיות חבר שלך? סיגריות כן והירואין לא? איפה עובר הגבול? לדעתי זו שאלה הרבה יותר רלוונטית מאשר "מה לעשות עם הכסף שלך". כסף הוא רק דרך אחת לקדם את האינטרסים שלך, או להימנע מלקדם את אלה שאינם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |