|
||||
|
||||
האם יש זיהוי ביולוגי לגורמים של מחלות אלו, או שמדובר במחלות המזוהות על פי הסמפטומים. אני יכול להביא מקרה של ילדה אשר גדלה "פרא" במשך 3 שנותיה הראשונות. היא היתה מחטטת חופשי בתיקים של אחרים, מתעסקת עם כל דבר, וחסרת כל הבנה למה מותר ומה אסור. לאחר שנתיים במשפחה אחרת, דברים אלו נעלמו במידה רבה. האם לזה את מתכוונת? |
|
||||
|
||||
האבחנה היא סימפטומטולוגית (קיום סדרה של תנאים). אבל ישנם מתאמים גבוהים לאבחנה עם מדדים ביולוגיים (בעיקר בדיקות הדמיה דינמיות). זה נכון לפסיכיאטריה באופן כללי. גם סכיזופרניה מאובחנת סימפטומטולוגית. הגורם להפרעה (אם להתייחס לפסקה השניה) לא ברור, אבל סביר להניח שהוא מורכב מגורמים סביבתיים וגנטיים ביחד. (למיטב זכרוני, פורסמו עבודות הקושרות הזנחה בילדות עם הפרעת אישיות אנטיסוציאלית בהמשך, ואף מצאו גן ספציפי שמתקשר להבדל בין אנשים שונים שנחשפו להזנחה). הילדה שאתה מתאר - ייתכן והיתה בעלת מערך גנטי מוצלח שאפשר לה לצאת בריאה בנפשה למרות תנאי הגידול הקשים. |
|
||||
|
||||
מה הן אותן בדיקות הדמיה דינאמיות? למה את מניחה שיש פה מרכיבים גנטיים? האם ההזנחה אינה מספיקה על מנת להסביר את ההתנהגויות המוזרות? מניין ילדה אשר גדלה בלי שמישהו דאג באופן עקבי היכן היא נמצאת בבוקר ובערב, שאף אחד לא שיחק איתה ואף אחד לא לימד אותה מה מותר לעשות למבוגר או לילדה אחרת ומה אסור לעשות אמורה ללמוד דברים מעין אלו? אני יודע שחלק מהילדים הם יותר ביישנים מטבעם וחלקם יותר מעיזים מטבעם, אבל אני מניח שאינך מדברת על נטייה גנטית של 20-50% מהאוכלוסיה. |
|
||||
|
||||
בדיקות הדמייה דינמיות יכולות להראות על איזורי פעילות מוחית בתגובה לגירויים שונים. יש דרכים שונות להדמייה דינמית. למשל, להחדיר חומר מסומן רדיואקטיבית שמצוי יותר באיזורים פעילים, ולהקליט את הפעילות על פי ריכוז החומר, או למדוד זרימת דם למקום. נטיות גנטיות (כלשהן) יש ל 100% מהאוכלוסיה. ההנחה שיש מרכיב גנטי להתנהגות היא הנחה מבוססת למדי. כמו שאמרתי קודם, יודעים היום שיש אינטראקציה בין הגנטיקה לבין תנאי הסביבה. הנה שתי דוגמאות ספציפיות לקשרים כאלה בילדים עם התנהגויות אנטיסוציאליות: אתה צודק, שאם לא נלמד ילד את "הכללים", הוא באמת לא ידע את הכללים. אני טוענת שלא כל ילד שתלמד אותו את הכללים (אחרי שלא לימדת אותו בזמן) יצליח ללמוד. ואולי אפילו שיש ילדים שלא משנה מה שתעשה, הם לעולם לא ילמדו. |
|
||||
|
||||
את הלינק הראשון לא הבנתי. השני לא מתייחס לגנטיקה. השאלה הכי חשובה, לדעתי, היא מה יוצא לנו מזה? האם היום אנו יכולים לזהות את הילדים עם הגנים הפגועים? לא. האם אנו יכולים להניח שילד הוא חסר סיכוי? ודאי שלא. מה נשאר לנו חוץ מעבודה סיזיפית של ללמד את הילדים הללו איך להתנהג? האם יש תרופות לדברים מעין אלו? מה עוד אפשר לעשות? |
|
||||
|
||||
מסכימה בעיקרון. ולא, אין תרופות שיתקנו את האישיות. |
|
||||
|
||||
הנה משהו על דיכאון וסביבה: (מתאבן: "A child's social environment may have only a modest effect on whether very young children become depressed, according to new Australian research." - פינקר בטח לא מופתע במיוחד) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |