|
||||
|
||||
אוי יעקב, יעקב... אתה טוען שאם אין רצון חופשי אז אי אפשר לשכנע אף אחד בשום דבר ולא קולט שיש הבדל בין *אשליה* של רצון חופשי, שאף אחד לא מכחיש שהיא קיימת, לרצון שהוא חופשי באמת ומשוחרר מסיבתיות. הרי על זה כל הדיון פה. האם יש רצון חופשי ולא סיבתי או שתחושת הרצון החופשי היא אשליה. |
|
||||
|
||||
ברור שיש אשליה של רצון חופשי. אבל שכ"ג, אנוס על פי הכתוב, האיר את עינינו שאין רצון חופשי. לכן כל אדם ששכל בקודקודו, ואינו כופר בדברי שכ"ג, עליו לחיות באשליה שהוא בוחר להתעצל ולא לנסות לשכנע מישהו בשום דבר כי חבל על הזמן. הרי ממילא הכל מכתוב, אז בשביל מה להתאמץ *באשליה*. שלפחות תהיה לנו אשליה של חיים נוחים חסרי דאגות, הגם שאין לנו ברירה אלא לנהוג כך. |
|
||||
|
||||
ראשית, האשליה שאתה חי בתוכה אינה ניתנת לבחירה. אפילו חסידי הרצון החופשי מודים שאינם יכולים להחליט כל מה שעולה בדעתם, למשל להחליט לוותר על הרצון החופשי (הבאתי ציטוט בעניין בגוף המאמר), או להחליט לא לחשוב כרגע על ''פרה אדומה'' (נסה ותיהנה). שנית, אם אתה חי בשלום עם ''חיים נוחים וחסרי דאגות'', כלומר אותן פונקציות מוחיות שלך שקובעות את מצב הרוח מרגישות טוב עם המצב הזה, ממילא תמשיך לחיות כך מבחירה חופשית או לא, ויוצא ששאלת החופש אינה משנה לעניין זה. ושלישית, ה''מאמץ'' עצמו אינו אשליה. הוא מעיד על קונפליקט בין כמה הערכות מצב (נניח ''איזה כיף לא לעשות כלום'' לעומת ''אני רעב והמקרר ריק''). גם כאן השאלה אם ההחלטה שמתקבלת בסוף היא ''חופשית'' או לא אינה ממש רלבנטית להרגשה שלנו. פאטאליזם מהסוג של ''אם הכל צפוי בשביל מה להתאמץ'' מעיד רק על תפקוד תודעתי עלוב. זאת, כמובן, לא אשמתו של בעל התפקוד הפגום הזה, אבל זה לא מעניק לו שום הנחות בשאלה עד כמה אני - והחברה - צריכים להעריך אותו. |
|
||||
|
||||
אם אין לי שום בחירה, הרי שהאפשרות שלי להודות או לא להודות בכך שהמאמץ היא אשליה היא חסרת מובן. גם שגיאות הכתיו שליי אינן תלוייות בבחירה שלייי ןגמ עצמ האובדא שעני אונה לך עינה נמצט בבכירתח כי אנשהג שכליחכיכ מעהחלגכעדחגעכ מנעכחידלגעכחךי עכחלדגכךלעדךיכ ילחךדךחםןרק. דגעכיח בעעב כביעיע בב סיט וןוכ כחםךלכ כחלךדיג כוח כח כןןכ כחלח. |
|
||||
|
||||
הקטע הזה של חסר רצון חופשי הוא קטע פלצני של חוכמולוגים המכנים עצמם משום מה פיזיקליסטים. האמת שדי נמאס מהשטות הזאת ומכאן הערכתי לתגובתך. די נמאס לחלוק דיעות עם מי שחושב שהוא איננו אחראי לדבריו. איך נפתרו להם כל בעיות העולם. אני מציע לשכ''ג להצהיר שהוא חושב שלהיטלר,סאדאם חוסיין,מנגלה,יגאל עמיר,פול פוט לא היתה ברירה אלא לעשות את מה שהם עשו. הוא בטח לא יעשה את זה ויסביר לנו שבטח לא היתה לו ברירה אלא לא לעשות את זה. |
|
||||
|
||||
מי אתה? (בתקווה שתקבל את השאלה כממשית, ולא תחמיץ את החיוך המובלע) |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת מי אתה? אני לא חייזר ויש לי רצון חופשי. אני גם לא בולע חיוכים ומתייחס לכל שאלה באופן ממשי שלא כמו חלק מהאחרים הרואים בכל חיינו מין אשליה...... |
|
||||
|
||||
אני רואה שדווקא כן החמצת את השאלה שבכלל לא היתה במגמה קנטרנית אלא שרציתי לדעת ברצינות מי זה ''אתה'' עם הרצון החופשי. |
|
||||
|
||||
איך אתה מעיז לשים את סאדאם חוסיין ביחד עם רוצחים דוגמת היטלר, מנגלה ויגאל עמיר? איך לא רעדו אצבעותיך כשכתבת את הדברים? |
|
||||
|
||||
באמת אין לך בחירה חופשית. סאדאם חוסיין היה מנהיג חזק ונאור אשר למען עמו היה מוכן לסכן את כסאו ולכבוש להם את מרבצי הנפט של כווית. הוא דאג להם למחשב לכל ילד מכווית, והגן עליהם מפני האמפריאליזים האמריקאי. איך אתה יכול להשוות אותו, גם אם עשה פה ושם טעויות למען עמו, לרוצחי המונים כהיטלר סטלין ופול פוט או לרוצח ראש ממשלתינו האהוב, האדם הגדול בענקים, גיבור ישראל ומושיעו מיני קדם ועד היום? |
|
||||
|
||||
תגיד, מה יש לך? מה עובר עליך? ולמה אתה לא מטפל בזה? |
|
||||
|
||||
אם מהשהו מפריע לך, נא הסבירי. אם לא, נא השמיצי. תודה! |
|
||||
|
||||
מפריע: כשבנאדם תוקע כל כמה זמן עקיצות כלפי איש מת שכבר איננו כאן ואינו יכול להגן על עצמו, והבנאדם עושה את זה מתוך כוונה להתגרות באנשים חיים. השמצה: אין. הערכת מצב פסיכולוגית: מנייאק מופרע ומחורפן על כל הראש. בבקשה! |
|
||||
|
||||
יגאל עמיר לא מת. הוא בכלא על רצח מתועב, המתועב ביותר בכל תולדות האנושות. נכון שהוא לא יכול להגן על עצמו, אבל לא מגיע לו להגן על עצמו. |
|
||||
|
||||
סליחה, ההערכה הפסיכולוגית היתה קצרה מדי, אני מתנצלת על רשלנותי. הרי הערכה מפורטת מעט יותר: מנייאק מופרע ומחורפן על כל הראש, קנאי ואכול רגשי נחיתות (לשם רענון מינימלי של הזכרון גש בבקשה לדיון 2000, ושוב, צר לי שאינני משקיעה מספיק ואיני טורחת למצוא תיעוד נוסף בדיונים אחרים. שא נא), אוסף אלבומי נצחון, יושב עם הילדים ועם האלבומים, משתגע מגעגועים למלחמות הנפלאות שאינן ובייחוד למעשי הגבורה המפוארים שמעולם לא עשה וכבר לא יעשה. כמה עצוב. עצוב, אמנם, ובכל זאת, נקרופיל יקר וטראגי - את רבין אתה יכול לעזוב כבר במנוחה. להתעלל בגוויה, אא"ט - זה מנוגד למצוות היהדות. |
|
||||
|
||||
מה נאים דברי חכמינו - כל הפוסל במומו פוסל. שים לאנשים מראה מול העיניים וזה לא יעזור. עצוב. ותודה על הניתוח הפסיכולוגי אינסטנט. אני מניח ששכ''ג צודק שמחשב ממוצע יוכל להוציא הערכות מעין אלו. ושוב תודה מעומק הלב. |
|
||||
|
||||
דף יז,א גמרא אבל המינין והמסורות {והמשומדים} והאפיקורסים שכפרו בתורה ושכפרו בתחיית המתים ושפירשו מדרכי צבור ושנתנו חיתיתם בארץ חיים ושחטאו והחטיאו את הרבים כגון ירבעם בן נבט וחביריו יורדין לגיהנם ונידונין בה לדורי דורות שנאמר (ישעיהו סו) ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי וגו' גיהנם כלה והן אינן כלין שנאמר (תהילים מט) וצורם לבלות שאול <מזבול לו> וכל כך למה מפני שפשטו ידיהם בזבול שנאמר מזבול לו ואין זבול אלא בית המקדש שנאמר (מלכים א ח) בנה בניתי בית זבול לך ועליהם אמרה חנה (שמואל א ב) ה' יחתו מריביו א"ר יצחק בר אבין ופניהם דומין לשולי קדירה ואמר רבא ואינהו משפירי שפירי בני מחוזא ומקריין בני גיהנם. |
|
||||
|
||||
הכי טוב, תוציא פולסא דנורא על כל המינים שכופרים בתחיית המתים, לפני שיחטיאו את הרבים. |
|
||||
|
||||
וסתם כדי לקיים והייתם נקיים: "אוסף אלבומי נצחון, יושב עם הילדים ועם האלבומים, משתגע מגעגועים למלחמות הנפלאות שאינן ובייחוד למעשי הגבורה המפוארים שמעולם לא עשה וכבר לא יעשה." לא היה ולא נברא, חוסר הבנת הנקרא מינימלית. |
|
||||
|
||||
תגובה 232896, 3, לא חוסר הבנת הנקרא אלא בעיה קשה בניסוח. הרי תיקון: במקום - "משתגע מגעגועים למלחמות הנפלאות שאינן...", צ"ל: "משתגע מעצבים על זה שהמלחמות לא היו מספיק נפלאות...". השאר - "מעשי הגבורה המפוארים שלא עשה..." - נכון, עצוב מאוד, וצר לי שפגעתי בנקודה רגישה ושזה מרגיז אותך. עם זאת, זה שאתה מתרגז זו אינה סיבה להתעלל בגוויה, ולנסות להיתלות בגמרא לשם הצדקת מעשי הנבלה החוזרים שלך - זוהי נבלה על גבי נבלה. |
|
||||
|
||||
תודה שנתת את הלינק לדברים המקוריים. הם אכן מבטאים נאמנה את השקפתי. אני על כן פטור מלהתייחס לדברייך. |
|
||||
|
||||
אני חושב שלהיטלר,סאדאם חוסיין,מנגלה,יגאל עמיר,פול פוט לא היתה ברירה אלא לעשות את מה שהם עשו. אני חושב שגם לך לא היתה ברירה אלא לכתוב את התגובה שכתבת, מאחר וכנראה זה מה שהאינטלקט שלך מסוגל להפיק. אם אי אפשר לדבר לעניין, ''פלצנות'' ו''חוכמולוגיה'' בטח יפתרו את הדילמה. עובדה שזה עובד יופי בטוקבק של ווינט. |
|
||||
|
||||
כנראה שהצלחתי להוציא אותך משלוותך.....ועל כך קבל את התנצלותי. יתכן מאוד ואינני מבין את הדילמות שעולות בדיון- בעיות אינטלקט אתה יודע.... לא נותר לי אלא לקרוא בשקיקה את שלל התגובות המרתקות למאמרך וללמוד מהם. אני מבטיח לא להגיב עד שאחוש שיפור באינטלקט...... |
|
||||
|
||||
תגובות הן דבר רצוי מאד (אחרי האלף אני מקבל בונוס מהמערכת) אבל כשהן מסתכמות במלים שבחרת אל תיעלב מהתשובות שלי. ''על דאטפת אטפוך'' או משהו. |
|
||||
|
||||
יש לי הרגשה, שבאייל מתקיים באופן מופלא תורת הגלגולים, על פיו אנשים מסויימים נעלמים ומופיעים בדמות חדשה. האם ייתכן שאני גלגול של מישהו אחר? או שמא יש בכל זאת מצטרפים חדשים לכת האייל הקורא? |
|
||||
|
||||
על איילים, כמו על נשמות של דרוזים, חלים חוקי שימור. |
|
||||
|
||||
מדויק . להיטלר , סאדאם ושות' לא היתה ברירה אלא לעשות את מה שהם עשו . מדובר בתאור תהליכים . בתאור תופעות . דגש על ''תאור''. הרבה פחות ביכולתנו לשנות את התהליכים והתופעות . ובהחלט , יש לזה השפעה מרחיקת לכת על מושגי הטוב והרע המוכרים לנו . מדובר בנקיון השפה . בנקיון החשיבה . מדובר בהתנערות מהשילשול המחשבתי- פילוסופי הקיים בחשיבה של העולם המערבי . ראה את שוטה הכפר הגלובלי כפועל נקיון( עם מלוא הכבוד מצידי ) . דברים יותר ספציפיים אוכל לתת אם וכאשר אסיים לנסח את תזת הנקיון השלמה , כפי שאני רואה אותה . |
|
||||
|
||||
אני מוכרח להגיד שיש לך דרך מאד ייחודית לחלק מחמאות :-). מעניין איך את נשמעת כשיש לך ביקורת. |
|
||||
|
||||
ומי יכול להתנער מהשילשול המחשבתי? אנחנו או שגם פה אין לנו אפשרות בחירה? "כפי שאני רואה אותה"- תגדירי...... |
|
||||
|
||||
מי יכול להתנער ? אין לי מושג ומאחר ונבואה , חיזוי וסטטיסטיקה ניתנו ל...אזי התשובה היחידה שאני נותנת לך היא : מי שמתנער . להגדיר "כפי שאני רואה אותה " ? הסבר , בבקשה , את שאלתך . |
|
||||
|
||||
האפשרות שלך "להודות או לא להודות" היא לא חסרת מובן, הכל תלוי ברמת ההפשטה שאנחנו מתעסקים איתה בדיון. למשל, כשאנחנו מדברים על האסתטיקה של יצירותיו של דאלי אין טעם לדבר על הספין של הקווארקים שמרכיבים את הצבעים בהם השתמש, ובה בעת טוב לשמור את המידע הזה שמא הוא יוכל לעזור לנו באיזה אופן *גם* ברמה הגבוהה של הניתוח האסתטי (מי יודע, אולי אפקטים מסויימים של הצבע תלויים בו). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |