|
||||
|
||||
אבידה גדולה למדע. התמונות של האבל פתחו מימד חדש לאסטרונומיה. יקח כמה שנים עד שנוכל לחזור ליכולת התצפית שיש לנו כיום. |
|
||||
|
||||
כנראה שהיום כמעט אין צורך בטלסקופים אופטיים בחלל. הבעיה העיקרית שטלסקופ חללי מנסה לפתור היא של ההפרעות עקב שינויי דחיסות באטמוספירה. כוכבים כידוע מנצנצים. הסיבה היא שמקדם השבירה של האטמוספירה משתנה מעט אבל לעיתים תכופות, דבר שמשנה מעט את המסלול שקרני האור עושות. מכיוון שבחלל אין בעיה כזאת1 ההאבל הצליח במקום שטלסקופים אחרים נכשלו. היום יש פיתרון יפה לבעיה- בונים טלסקופים עם מראה מעט גמישה, ובעזרת אלקטרומכניקה שומרים על מיקוד. בוחרים עצם ייחוס בשמיים, בדרך כלל כוכב בהיר יחסית, ושומרים על המיקוד כך שהעצם הזה יראה נקודתי. זה מבטל לגמרי את ההפרעות האטמוספיריות בסביבה הקרובה לעצם, ומחדד מאוד את שדה הראיה. יש מספר יתרונות משניים לטלסקופ חללי, בעיקר זה שאין עננים ואין זיהום ממקורות אור, אבל כשמשקללים את זה עם המחיר, אני חושב שאין טעם לשגר טלסקופ נוסף דומה. 1 כמו שאמרו פעם באיזה סרט מד"ב: in space, no one can hear you scream!
|
|
||||
|
||||
1 הנוסע השמיני, 1979. |
|
||||
|
||||
תודה, כשידידי מ.א. ואני תכננו סרט מד"ב ( על אדם המוקטן לגודל של תא בודד 1) הסלוגן היה אמור להיות in a petri dish, no one can hear you scream 1 כמובן שהקפיטליסטים השמנים עם הסיגרים גנבו לנו את הרעיון מספר פעמים, לפחות פעם אחת לפני שנולדתיפעם עם רקל וולש ( אסתי, משפחה שלך?) פעם עם מג ריאן וגם גרסא קומית |
|
||||
|
||||
גנבי בקר מהצד של דודה אילקה, אנחנו לא בקשר. אבל אם כבר הכרחת אותי להודות שאני כאן, אתה1 מוכן לשאול (שוב) את עוזי למה הוא התכוון ב תגובה 280470 ובקודמתה? 1 צריך פה מישהו שיודע מספיק בשביל לשאול. [לי נשמע העניין עם הדרך והאור כמו התחלה של שיר]. |
|
||||
|
||||
אני הבנתי שזה כאילו שאת ואני בורחים אחד מהשני, אבל כשאת עוברת ליד הוטרינר העירוני את משחררת את כל הכלבים וממשיכה בדרכך. כשעדת הכלבים מגיעה אלי, אני אומר לעצמי ''כנראה שאסתי נמצאת עכשיו ליד הווטרינר'', אבל אז עוזי, שרואה הכל מחלון ביתו, צועק לי- על מה אתה מדבר, היא כבר מזמן עברה את הוטרינר. בהנתן מהירות הכלבים וכולי, אפשר לחשב את המרחק בינינו. |
|
||||
|
||||
כן אבל איך קרה מה שקרה יותר מהר ממהירות האור? |
|
||||
|
||||
איך יצא לך יותר מהר ממהירות האור? |
|
||||
|
||||
כי האור עבר רק 13 שנות אור והדרך עברה 46 שנות אור. |
|
||||
|
||||
"הדרך" ? המרחק לווטרינר לא השתנה, אבל את רצת בכיוון ההפוך. זה נותן לנו עוד 13 (מיליארד אאלט) שנות אור. מאיפה עוד פקטור 2? לא ממש יודע, בגלל זה מלמלתי משהו על יחסות כללית. אולי עוזי פשוט יכול לתת לינק למאמר? שניה...הנה תגובה 280536. |
|
||||
|
||||
זהו, שאם הבנתי נכון את מה שעוזי רואה מהחלון, כנראה שהמסלול עליו אתה ואסתי מתרחקים זה מזו, גם הוא נמתח. |
|
||||
|
||||
עזבי אותך מוטרינרים. נסי לדמיין נמלה שמטיילת על בלון גדול שמתנפח במהירות. מהירות הנמלה מוגבלת כמובן, אבל המרחק בין הנקודה שבה היא נמצאת עכשיו לנקודה שבה היתה לפני שניותיים יכול (תאורטית) לעלות בהרבה על מה שנמלה בכיור המטבח שלי מסוגלת לעבור בפרק זמן דומה. |
|
||||
|
||||
אוקי, אז למה שתי נמלות שעומדות אחת על יד השניה לא מתרחקות? |
|
||||
|
||||
אם הבלון מתנפח, כמובן שהן מתרחקות. כדי לחסוך לך את השאלה הבאה: במודל של יקום הומוגני מתפשט, שני גופים סמוכים הנמצאים ב"נפילה חופשית" בהכרח יתרחקו או יתקרבו זה לזה עם חלוף הזמן (למעט חריגים מיוחדים כמו הפרות מקומיות של ההומוגניות, או בחירה מאד ספציפית של תנאי ההתחלה). |
|
||||
|
||||
זה מדיד (היום)? |
|
||||
|
||||
בקני מידה גדול כן. זה קבוע האבל. |
|
||||
|
||||
זה לא נחשב אצלי מדיד. זה היסק. אני מתכוון אם אפשר למדוד, נניח, שינויים במרחק ביננו לבין השמש, או משהו כזה. |
|
||||
|
||||
מדוע אין זה מדיד בעיניך? דווקא בתוך מערכות שמש ואף בתוך גלקסיות (עד כמה שאני זוכר) המרחקים בין עצמים אינם משתנים עם התפשטות המרחב - הרי אם כל המרחקים היו מתפשטים, כיצד ניתן היה למודדם? חוץ מזה, כבר הוגשו הצעות גבוהות יותר מ46GLY - ראה למשל את http://www.space.com/scienceastronomy/mystery_monday... שם מוצע רדיוס של 156/2 = 78GLY והמכרז עוד פתוח! |
|
||||
|
||||
זה לא מדיד מהסיבה הפשוטה שמה שאנחנו רואים זה גלקסיות שמתרחקות אחת מהשניה. האם נובע מכך שהמרחב מתפשט ביניהם או לחילופין, סתם הגלקסיות מתרחקות? לא ברור. אם לעומת זאת, היה אפשר להראות שני עצמים, שמחוברים בחוט מתחילים להתרחק ברגע שחותכים את החוט- זאת מדידה. |
|
||||
|
||||
זה מדיד בדיוק כמו הרבה דברים אחרים - באמצעים סטטיסטיים. סטטיסטיקת קצב ההתרחקות של גלקסיות תלויה במרחק באופן מאוד מסויים ומובהק. לטעמי אין צורת מדידה זו שונה מהותית ממדידה של עצם בודד, שגם הוא יישות סטטיסטית. מה שמסקרן אותי כרגע בנושא זה הוא כיצד משפיעה מתיחת המרחב על המסלולים הפלנטריים והתוך גלקטיים. האם היא באמת זניחה או שהם יציבים לה? ולסיום, המלצת היום, לפני שיפוג - הראפר החרדי מברוקלין: |
|
||||
|
||||
אבל מה מפתיע בכך שמי שמתרחק יותר מהר מאיתנו גם נמצא יותר רחוק מאיתנו? לא צריך מתיחת מרחב בשביל זה. |
|
||||
|
||||
כשהאבל גילה את זה, איינשטיין עוד חשב שהיקום סטטי. |
|
||||
|
||||
אכן, אם תתבונן בהילוך איטי בסרט שמראה פיצוץ (רימון יד, נניח), תוכל להסיק שהחלקים החיצוניים עפים מהר יותר ולכן בכל פריים גם נמצאים רחוק יותר. העניין הוא שמנקודת מבטם של הרסיסים, הפיזור אינו הומוגני ואיזוטרופי, שכן קיימת נקודה מועדפת - זו שבה היה הרימון לפני שהתפוצץ. יתרה מכך, עבור כל אחד מהרסיסים כיוון המעוף מגדיר כיוון מועדף. התצפיות האסטרונומיות מלמדות שבסקאלות הגדולות היקום נראה אחיד (בממוצע) בכל כיוון. האנלוגיה לבלון מספקת הסבר טוב לתופעה. אפשרות אחרת, היא להסיק ששביל החלב נמצאת במרכז היקום. רבים מעדיפים את ההשקפה האחרונה. מה איתך? |
|
||||
|
||||
אני לא יודע על שביל החלב באופן כללי, אבל במקום די רחוק, קרוב לשם, יש נקודה מבטיחה. |
|
||||
|
||||
מה יותר טבעי מלקרוא לנקודת מרכז המסה והגרביטציה הקוסמית נקודת G? זוהי הנקודה שהכל סובב סביבה, למרות שיש כאלה המפקפקים בקיומה. |
|
||||
|
||||
שוטה, לא תלמיד. שוב נפלתי בפח. |
|
||||
|
||||
טוב, למעשה יש גם את האפשרות שנקראת Milne Universe, אבל היא לא כל כך מסתדרת עם כל המסה שידוע לנו על קיומה. |
|
||||
|
||||
באופן לוקאלי ניתן (כמעט) תמיד לעבור למערכת נפילה חופשית שבה הכוחות הגרביטציונים זניחים לחלוטין, ולכן יש משמעות למושגים כמו "מוט באורך מטר" ואפשר למדוד מרחקים. כשנוטשים את חוף המבטחים של הלוקאליות, צריך להקדיש יותר תשומת לב להגדרת מושגים כמו מרחקים בין גופים (זימזומילים נבחרות: משטחים ספייסלייק, מסלולים מינימליים, אינטגרציות על מרחקים עצמיים, בלה-בלה). אם עושים זאת בזהירות הראויה, מקבלים שביקום מתפשט הגלקסיות מתרחקות זו מזו. קשה לי להאמין שניתן ממש לראות תזוזה יחסית בין גלקסיות על פני עשרות שנים, אבל איני אסטרופיסיקאי ויתכן שצפויות לי הפתעות בנושא. מה שמודדים בד"כ זה הסחות כתוצאה מאפקט דופלר, ומסיקים מהן על התקרבות או התרחקות. השפעות התפשטות היקום על סקאלה כמו מערכת השמש, בטלות לחלוטין ביחס לאפקטים האחרים. |
|
||||
|
||||
תודה על התגובה המפורטת. לפי חישוב זריז, אם קבוע האבל הוא 55 ק"מ לשניה למגה-פארסק, מרחק כמו זה של כד"א מן השמש נמתח בס"ג של ק"מ אחד במשך 100 שנה, שהוא כמיליארדית של מרחק זה. |
|
||||
|
||||
האומנם? ק"מ אחד במאה שנה מצטבר לארבעים וחמישה מליון קילומטרים בארבעה וחצי מיליארד השנים שמערכת השמש קיימת1. אני חושב שלזה היו צריכות להיות השפעות כבירות על כדוה"א. ____________ 1- אלא אם כן שוב טעיתי בשבעים סדרי גודל. |
|
||||
|
||||
בבקשה. מודלי המיינסטרים הקוסמולוגיים מבוססים על הנחות של הומוגניות ואיזוטרופיות, ומתייחסים אל ריכוזי החומר כאל הפרעות קטנות על רקע של שדה ממוצע. הנחות כאלה אינן מתאימות בסקאלה של מערכת השמש. אני חושב שזה יהיה משהו לכתוב עליו הביתה אם יתברר שהשפעות ההתפשטות על מערכת השמש הן מאותו סדר גודל כמו שמנבא החישוב שערכת. בוויקיפדיה מגלים לי שהשגיאה בהערכת היחידה האסטרונומית עומדת כיום על כ-30 מ'. אם החישוב תקף, ואם אפקט ההתפשטות דומיננטי ביחס לגורמים האחרים שמשפיעים על הרדיוס, הרי שלקוסמולוגים צריכה להיות כבר עכשיו עדות ממערכת השמש להתפשטות היקום. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
התכוונתי ל- http://www.astronomycafe.net/qadir/q1950.html |
|
||||
|
||||
השינוים במרחק ביננו לבין השמש עקב העובדה שהבעיה היא לא דו גופית אלא רב גופית גדולים הרבה יותר מכול אפקט כזה. בנוסף לכך העובדה שהתפשטות היקום אינה מואטת אלא מואצת משמעה שאנחנו לא באמת מבינים את הגרויטציה. |
|
||||
|
||||
קראתי פעם שהצליחו למדוד אפקט דופלר גרביטציוני על כדור הארץ, והגלאים לגלי גרוויטציה גם די רגישים, אז למה שלא ינסו למדוד גם את זה? |
|
||||
|
||||
כול הגידול במרחק בין שני עצמים קרובים ימוסך ע''י אפקטים אחרים שהשפעתם גדולה יותר. לדעתי אפילו אי הודאות במסה של השמש ושל כדו''א תגרום לשגיאה שתכסה על הגידול כתוצאה מהתפשטות היקום. |
|
||||
|
||||
זאת הצעקה האחרונה בקוסמולוגיה. |
|
||||
|
||||
רגע רגע, אם הנמלה מספיק מהירה והבלון מספיק קטן, יכול להיות שהיא הספיקה להקיף את כל הבלון מספר פעמים? |
|
||||
|
||||
אחד המחברים הוא זה שכתב את המאמר שהתחיל את הפתיל הזה. |
|
||||
|
||||
לפי המאמר, קוטרו של היקום עכשיו גדול פי 1100 ממה שהיה בזמן שנפלטו הפוטונים הראשונים (בגיל 380,000 שנה, כאמור; לפני כן היה צפוף מדי). כתוצאה מכך, אם קרן אור עברה במשך שנה מנקודה A לנקודה B (שהיו אז במרחק של שנת-אור אחת), אז היום המרחק מ- A ל- B הוא 1100 שנות אור. כמו שהציעו כאן, האור נע במהירות קבועה על בלון מתנפח. קצב ההתפשטות היום קטן ממהירות האור, אבל צריך להבין שגם אם לא (כמו שכנראה קרה ממש-ממש בהתחלה), אין בזה סתירה לתורת היחסות - למרחב מותר להתפשט איך שהוא רוצה; זו האינפורמציה (ולכן האנרגיה) שאסור לה לנוע מהר מדי. |
|
||||
|
||||
הבנתי, ותודה. [אסתי, מסתתרת מהווטרינר הזועם]. |
|
||||
|
||||
[תנשכי אותו] |
|
||||
|
||||
נמלה הולכת על רצועת גומי שקצה אחד שלה קבוע והשני מחובר למכונית נוסעת במהירות 10 מ/שנ'. מהירות ההליכה של הנמלה היא 1 ס"מ/שנ', והיא הולכת כשפניה אל השמש העולה. סליחה, אל המכונית. בהנחה שהגומי הומוגני ואלסטי לחלוטין (כלומר לא ייקרע), האם הנמלה תשיג את המכונית אי פעם? (ההשתתפות אסורה על אכילס, הצב והנמלה העמלה) |
|
||||
|
||||
מבדיקה חפוזה קיבלתי: א. החידה יותר מלוכלכת ממה שהיא נראית. ב. באופן מפתיע, הנמלה תמיד תגיע למכונית אם רק תהיה סבלנית דיה. גורמים כמו אורך הרצועה ומיקום הנמלה עליה ברגע ההתחלה, כמו גם שתי המהירויות, משפיעים רק על משך הזמן שיקח לה, אבל לא על עצם האפשרות שלה להגיע. ג. פתרון המשוואה המדויקת עבור היחס X בין מיקום הנמלה על הרצועה לבין אורכה הכולל בכל רגע, נותן תלות לוגריתמית בזמן ולכן תמיד יגיע ל-1 מתישהו. ניתן גם לתת הסבר קצת יותר אלגנטי: קל לראות ש-X גדל עם הזמן. במהלך השניה ה-N, שיעור הגידול ב-X עולה על 1/(L0+1000N) (בעברית: סנטימטר התזוזה המינימלית המובטחת חלקי אורך הרצועה בסוף השניה ה-N). מאחר והטור של 1 חלקי N מתבדר, X תמיד יגיע מתישהו ל-1.
|
|
||||
|
||||
אכן. הסבר קצת יותר פשוט למאותגרים מתמטית נמצא כאן: http://rec-puzzles.org/new/sol.pl/analysis/rubberban... |
|
||||
|
||||
אני מאוד מאותגר מתמטית כי לא הבנתי. אולי אני לא מצליח לדמיין איך הרצועה ''זזה'' מתחת לנמלה (וזה הופך אותי למאותגר פיזיקלית). |
|
||||
|
||||
דסקרט - נניח כי הנמלה זזה מטר ב59 שניוןת, ובשניה שהיא נחה מותחים את הגומי ב10 מטר כך שמיקומה היחסי של הנמלה נשמר. ז"א שאם בשניה אפס הנמלה ב0 והגומי אורכו 10, אז אחרי 59 שניות הנמלה ב 1 והגומי אורכו 10 ואחרי דקה הגומי ב20 מטר והנמלה ב2 מטר (10 אחוז מ20). |
|
||||
|
||||
זה עוזר עבור נמלים נקודתיות (מחווה לפיזיקאי מתגובה 83091). אחד הקשיים כאן הוא שלא מוגדר היטב מה עושה הנמלה עם העובדה שהרגליים הקדמיות שלה כל הזמן רוצות להתרחק מהאחוריות. יכול להיות ש"רצה מהר" זו תשובה טובה (אולי דווקא כשלא מדסקרטים?), אבל זה קצת מאתגר את האינטואיציה התנועתית שלי. אם רק רוצים להיפטר מהנטיפוק הזה, אפשר להניח שהנמלה מפרישה חומצה שמקשיחה זמנית גומי: בסביבה קטנה של הנמלה הגומי לא נמתח. |
|
||||
|
||||
אולי רגליה האחוריות פשוט נגררות קדימה? חשוב על נמלה שברגליה הקדמיות ווים קטנים שגוררים אותה עם הגומי הנמתח, ובאחוריות ווים בכיוון ההפוך שמאפשרים לדחוף אותה קדימה. |
|
||||
|
||||
ובקיצור: חושב תולעת מתנועעת, לא נמלה עמלה. |
|
||||
|
||||
נזכרתי שעוד משהו הציק לי: המהירות של הנמלה/תולעת אמורה להיות ביחס לגומי - אבל איך זה מוגדר בכלל, כשהגומי נמתח? ההצעה שלי להקשיח אותו בסביבה קטנה של השרץ לפחות נותנת תשובה קלה לשאלה הזו. |
|
||||
|
||||
הנח שאורך הרצועה ברגע ההתחלה הוא מילימטר (וזה גם המרחק המפריד בין הנמלה למכונית). שאר הנתונים כבתגובה 280639. האם תגיע הנמלה ליעדה בזמן הנופל מגיל היקום? |
|
||||
|
||||
כמדומני דווקא outlander עם שון קונרי. |
|
||||
|
||||
Outland ולא Outlander (בטח התבלבלת עם Highlander). אני לא זוכר בוודאות, אבל אני כמעט בטוח שהמשפט הנ"ל לא נאמר בנוסע השמיני. הוא נכתב על הפוסטר של הסרט בזמנו (שעדיין מהווה חלק מהקאלט ומוצע למכירה). את Outland לא ראיתי, אבל עשר דקות של נסיונות להצליב חלקים מהמשפט עם outland, sean ו connery לא העלו אפילו בדל של אתר ציטוטים שמכבד את עצמו, וכאלה יש כמו אתם יודעים מה. לפחות עכשיו אני יודע איזה DVD-ים אני הולך לחפש לסופשבוע הקרוב. |
|
||||
|
||||
"כמעט בטוח" "לא זוכר בוודאות" ומיד אחר כך "עשר דקות של ניסיונות"... <אנחה> |
|
||||
|
||||
אחד משנינו לא הבין משהו: אני יודע שהמשפט הנ"ל הופיע על הפוסטר. אני לא יודע אם הוא נאמר בסרט או לא - אני כמעט בטוח שלא. עשר דקות של נסיונות הצלבה לגבי המשפט, כדי לברר אם הוא נאמר ב *Outland*, לא בנוסע השמיני. בכל מקרה כל החיפושים שלי לא העלו quote של המשפט באף אחד מהסרטים. |
|
||||
|
||||
אוקי. הוא באמת לא נאמר בסרט. |
|
||||
|
||||
גם כרזת הלוגו של סרט ההמשך Alien Vs. Predator היא מחוכמת: הסרט הזה הוא לדעתי דוגמא מרשימה ביותר ואולי אפילו פורץ דרך ביחסי הגומלין של עולם הקולנוע ועולם משחקי המחשב. הסרט "הנוסע השמיני"1 עם סיגורני ויבר היה הצלחה כבירה והוליד עוד שלושה סרטי המשך, אשר הצליחו לחדש על הראשון וממש להיות טובים בדרכם נוטפת הדם והריר. במקביל ובלי כל קשר, נחל סרטו של ארנולד שוורצנגר "הטורף" (Prfedator) להצלחה גם כן והוליד סרט המשך מחורבן למדי. כמקובל בעולם משחקי המחשב, בעקבות הסרט יוצא המשחק. מכיוון ששני הסרטים מספרים על חייזרים חזקים בהרבה מאיתנו אשר טובחים בנו ביעילות ובאדישות, מישהו בעולם המשחקים חשב שזה יהיה נחמד לעמת בין החייזרים מהסרטים השונים. משחק השעטנז הזה היה להצלחה קופתית מסחררת. ברבות השנים, תעשיית משחקי המחשב חדלה להיות צל חיוור וקטן של תעשיית הקולנוע, צמחה לה למימדים עצומים והתחילה להפוך את כיוון זרימת התכנים, עם סרטים המבוססים על משחקי מחשב כמו "Mortal Combat", "האחים מריו", "Resident Evil" ועוד ועוד. קרה איפה, שמשחק זה, שנולד בקולנוע, שוגר בחזרה לקולנוע תוך שהוא כורך שני סרטים בלתי תלויים לסרט אקשן אחד. אמנם לא יצירת קולנוע מופתית אבל חביב וקצבי ולטובת צופי הסרטים הקודמים, ישנם מחוות לסרטי המקור (כמו הציטוט "You are one UGLY motherfucker" והתקריב של "נוסע שמיני" אחד ונוטף ריר מעל לפניה של בחורה מאד מבוהלת). למיטב ידיעתי, זהו המקרה הראשון בו תוכן עובר מסלול כזה של קולנוע-מחשבים-קולנוע. 1 בעיניי, עוד אירוע היסטורי הקשור בסרט "הנוסע השמיני" הוא שהשם המתורגם עולה באיכותו על השם המקורי והסתמי "Alien". |
|
||||
|
||||
בתור מכור קשה לשעבר לAvP, אני חייב לומר שהסרט היה אכזבה מרה. הנה עוד מאורע היסטורי: זאת פעם ראשונה שהמשחק יותר טוב מהסרט. העלילה במשחק הייתה טובה מאוד לדעתי, קוהרנטית ומעניינת. אם הם רק היו לוקחים את העלילה כמו שהיא ומעבירים אותה לסרט (פחות או יותר) זה היה הופך להיות אחד מסרטי המדע בדיוני הטובים שנעשו עד היום. במקום זה הם עשו סלט דל תקציב (העלילה מתרחשת על כדוה"א במאה ה-20 ? נו באמת) לפי הנוסחא הקלאסית של מד"ב זול. אני יודע שהיו להם בעיות תקציב מכיון שעשיית הסרט התחילה והפסיקה לסירוגין לאורך כמעט עשור בגלל שלל של בעיות פנימיות, אבל אנו מעריצי הג'אנר השרופים וחסרי החיים לא סולחים ולא שוכחים. פושעי "הנוסע השמיני נגד הטורף" לדין ! _______ לדעתי Alien מצלצל יפה מאוד באנגלית, הרבה יותר מאשר The 8th passenger. |
|
||||
|
||||
אתה מוכן לספר על העלילה של המשחק? |
|
||||
|
||||
גם Enter The Matrix, עם כל הביקורת הלגיטימית, היה יותר טוב מאשר המטריקס הנטען-מחדש. |
|
||||
|
||||
זו לא חוכמה גדולה. גם PONG יכול לנצח את ה-MATRIX REFUNDED בתחום העלילתי. ואם כבר הגענו לאוף טופיק שכזה: מהם משחקי המחשב שהכי הרשימו אתכם מבחינת העלילה, האווירה, סרטי המעבר או כל דבר נרטיבי אחר שאיננו קשור ישירות במשחקיות נטו? |
|
||||
|
||||
נהנתי מאוד מסדרת SpaceCraft. |
|
||||
|
||||
כן, גם אני (הסרטונים בין השלבים באמת היו מצוינים). תודה על התשובה, אבל האמת היא שאני סקרן לגבי תשובות קצת יותר מפורטות מ-"אהבתי את המשחק ההוא". למשל: ב-1998 יצא משחק (FALLOUT2), שהגרפיקה שלו היתה לא מרשימה אפילו לזמנו, אבל הוא פיצה על כך בעלילה טובה ואווירה משובחת. בפתיחה של המשחק, היה רגע שזכור לי לטובה. המשחק מתחיל עם קריינות אפוקליפטית על המלחמה (WWIII) ומוסיף כמה סרטוני וידאו משעשעים בציניותם, כאילו הוצאו מאיזה ארכיון, שמסבירים לאזרחים (עם דמות מצוירת מחויכת) את הוראות הבטיחות וכיצד צריך לרדת למקלטים האטומיים (מאוד מזכיר סרטונים אמריקנים משנות המלחמה הקרה). מייד אחר כך עוברים לסרט וידאו שמציג משפחה הכלואה באחד המקלטים, רגע לפני היציאה חזרה החוצה אל העולם החדש/אכזר. היה שם שימוש מצויין בקול - במיקלט בוקעים צלילי פטפון ישן שמנגן את השיר "A Kiss to Build a Dream On" של לואי ארמסטרונג, עד שנפתחת הדלת והמשפחה המאושרת נקצרת למוות. |
|
||||
|
||||
והנחתי שהכוונה היא ל- StarCraft. |
|
||||
|
||||
Betrayal At Krondor. שמה באמת השקיעו בעלילה. גם Star Control II, להבדיל. וכך גם Ultima VII, למרות שהעלילה קצת פשטנית, כמות ההשקעה בדיאלוגים עצומה. גם העלילות של משחקי Final Fantasy (בעיקר 6,7,9) מושקעות ומעניינות, אם כי פשטניות וסטריאוטיפיות. אבל לא ברור לי מה הכוונה "לא קשור ישירות במשחקיות נטו". עלילה ואינטראקציה עם דמויות היא חלק מהמשחקיות במשחק טוב. |
|
||||
|
||||
אני אישית הייתי מוריד את 9 מהרשימה (למרות שהוא היה משחק מהנה מאוד), ומוסיף דווקא את 8. אני יודע שהרבה אנשים לא אהבו אותו, אבל בשבילי הוא היה ונשאר המשחק הכי טוב שנעשה אי פעם, בכל הקשור לעיצוב ופיתוח דמויות, cut-scenes וכן - גם עלילה (אם כי בשלב מסוים העלילה מאבדת כל היגיון פנימי). מבחינת משחקיות הוא דווקא פחות טוב לעומת רוב המשחקים בסדרה. גם ל-10, אגב, יש עלילה טובה ומושקעת. אם אתה חפץ ב-Console RPG עם אווירה מצוינת, כדאי לך לנסות להשיג את Shin Megami Tensei: Nocturne שיצא לאחרונה (בארה"ב) ל-PS2. בנוסף לעלילה המעניינת והאווירה היוצאת דופן, הוא אחד ממשחקי התפקידים היותר מקוריים שראיתי בשנים האחרונות. |
|
||||
|
||||
שמונה היה היחיד שהפסקתי בו באמצע ועד היום לא חזרתי אליו. הדמויות התנהגו כמו ילדים קטנים ומעצבנים, ולא ראיתי שום הגיון בעלילה. תוך כדי גם דחפו את הסיפור הצדדי המתיש של החייל וחבריו. דווקא ב-9 הלכו על עלילה שהייתה פשטנית (כמו בכל המשחקים בסדרה) אבל מעניינת ומהנה, וגם דמויות יותר מעוררות סימפטיה (חוץ מהקופיף שבטעות הגיע לתפקיד הדמות הראשית). אבל אולי זה רק כי התגעגעתי ל-4, שאיתו התחלתי. תודה על ההמלצות. |
|
||||
|
||||
pong. אהבתי את הקול שה"כדור" השמיע עם שינוי המהירות. |
|
||||
|
||||
Alone in the dark הראשון היה משחק פורץ דרך מבחינת גרפיקת המצולעים שלו (אפילו שהיום הוא היה נחשב למחריד מבחינה זו), ואולם מה שזכור לי לטובה (?) ממנו הוא האווירה של אימה צרופה ועשוייה היטב היטב. המוסיקה הקלאסית, המונוטונית, המנוגנת חלושות אך בעוצמה קצת יותר גבוהה מן האפשרות להתעלמות ממנה מורטת ביסודיות את עצבי השחקן עת הוא תר את דרכו בטירה מלאת מלכודות המוות. את ההתקפי לב מספקים זומבים מגורזנים, כלבי שאול המנתרים בלי כל אזהרה ושאר תועבות. אט אט, בעל כורחך, אתה נשאב לעולם המוכתם, ההזוי והמוטרף המתגלה מהיומנים שנחשפים. מלאכת מחשבת. גם Star Control II הוא משחק עשיר,מופתי, עם קטעי מוזיקה מקוריים השמורים איתי ובזכרוני לטוב עד היום. העלילתיות שלו מרתקת ומאפשרת אפיקי משחק גמישים, כמעט אינדיבידואליים והמשחקיות (בסוגים השונים בתכלית של "משחקים" המצויים בו) מעולה, פשוט מעולה. קהילת המעריצים שלו מסרב להניח לו להשכח כפי שאפשר להווכח מעשרות היצירות הגרפיות המקוריות הנוצרות בהשראתו: רימקסים ומנגינות חדשות: ומה לא?: |
|
||||
|
||||
מעריצי סטאר קונטרול 2, וסתם סקרנים ישמחו בוודאי לשמוע שקוד המקור של המשחק שוחרר. כתוצאה מכך לא רק שהמשחק הוא כעת חופשי להורדה לכל דורש, אלא גם הוא עובד בכל פלטפורמה, כולל חלונות XP ולינוקס. הבעיה היחידה - זכויות היוצרים נותרו על השם, והמשחק נקרא עכשיו "The Ur-Quan masters" (וזה, בעצם, היה גם שמו של המשחק המקורי). (מומלץ בחום גם למי שלא מכיר את המשחק אבל אוהב משחקי מחשב חכמים באופן כללי, כל עוד הוא לא מחפש גרפיקה תלת ממדית מגניבה). |
|
||||
|
||||
וואללה, SCII. הכי אהבתי את המטורללים האלה: |
|
||||
|
||||
ואגב StarControl II, פושעי StarControl III לדין ! |
|
||||
|
||||
לדין?! אני מציע שנעבור ישר ללינץ'. קשה להאמין כמה גרוע יכול להיות המשך של משהו כ"כ טוב. (קצת כמו הסרטים איש הנצח 1 ו-2) |
|
||||
|
||||
ואם כבר אני מדבר על Alone in the dark I, (ועל משחקים שהופכים לסרטים: תגובה 280871) גיליתי עכשו שעושים סרט עליו בכיכובו של כריסטיאן סלייטר: איך הסרט? לא כולם מתלהבים ממנו: |
|
||||
|
||||
לא ראיתי, אבל קל לנחש עפ"י ההיסטוריה המפוקפקת של הבמאי (Uwe Boll) שזה הולך להיות רע (מאוד!). |
|
||||
|
||||
אני לא מכיר אף אחד מהסרטים שלו (http://www.imdb.com/name/nm0093051/) מה רע מאד? |
|
||||
|
||||
השניים הרנדומליים שראיתי: House of the Dead + Blackwoods. (עפ"י הביקורות הקוטולות מקיר לקיר: אני מניח שהסרטים האחרים שלו לא טובים יותר) אפילו סרטי אימה זבליים1 הוא לא יודע לעשות כמו שצריך. _____________ 1 וזה נאמר בחיבה - יש סרטי אימה זבליים מהנים למדי. כאלה שיוצאים מהם מדושני עונג :) . |
|
||||
|
||||
הבמאי משיב מלחמה שערה (literally) למבקריו. |
|
||||
|
||||
Unreal בשלוש מילים: אווירה, אווירה, אווירה. העלילה היא חלק מהאווירה. בתחום הזה מדובר פשוט בכשרון שלפעמים גובל בגאוניות מצד מעצבי השלבים, אנשי הסאונד והגראפיקה שגורם למשחק לשאוב את השחקן לתוך עולם אחר, בדיוק כמו שסרט טוב עושה את זה. ככל שהעולם שונה יותר ועם זאת אמין יותר, כך מתעצמת חווית האווירה. מהבחינה הזאת AvP 2 ו Unreal 1 מתחרים אצלי על המקום הראשון. האמת מהבחינה הזאת Unreal II מקבל ציון הרבה יותר גבוה מהציון העלוב שהוא מקבל על האכזבה המרה שהוא נחל במשחקיות נטו.AvP 2 Undying WarCraft III StarControl II מצד שני מאז הגיוס שיחקתי רק אחוז קטן מסך המשחקים שיצאו לאוויר העולם, ככה שייתכן שפספסתי כמה דברים טובים בדרך, וזה בלי להכניס פנימה את שאלת הזיכרון שלי. אז ניתן להתייחס לרשימה הזאת כחלקית בלבד. |
|
||||
|
||||
Another World, ללא ספק. |
|
||||
|
||||
הא! ההתייחסות לעולם אחר הזכירה לי את המשחק הבא, בתוך כל מערבולת המשחקים המתרגשת על העולם, יוצא במקרה הטוב משחק אחד בשנה שבאמת עשה משהו חדש 1, משהו שעין שחקן עוד לא שזפה קודם. Neverhood הוא משחק כזה: אין מה להגיד, זו יצירת אומנות אמיתית, היוצרים פיסלו בכמה טונות של חימר עולם שלם ואניגמתי. אני אפילו לא רוצה לדמיין כמה קשה היה להרים את ההפקה הזו. נוספים לכך עיצובים מקוריים, הומור מקורי ומוסיקה מקורית. לגבי המשחקיות, זה כבר שאלה של טעם. אבל בכל הנוגע למקוריות הם מחוץ לסקאלה - הכל לגמרי חדש. ואם כבר ימיי הנשכחים כשחקן חוזרים אליי, אז אי אפשר שלא לחלוק כבוד למי שהביא לעולם את משחקי האסטרטגיה בזמן אמת - DuneII המובסס על "חולית" של פרנק הרברט: המשחק הזה הביא לעולם ז'אנר שלם של משחקים הקרויים ללא צדק היסטורי על שם ממשיכו המפורסם יותר "C&C-Clones" 1 אפשר לגזור מזה חוק כללי לחיים. |
|
||||
|
||||
הם נקראו ככה בהתחלה, כשDune II ו C&C היו כל הג'אנר. היום קוראים לג'אנר הזה RTS שזה "Real Time Strategy". |
|
||||
|
||||
הדבר שהכי הרשים אותי ב-Neverhood זו המוסיקה המטורללת של Terry Taylor (מן בלוז שיכור, מצחיק ומג'וברש שכזה). הוא אחראי גם לפסי הקול של Skullmonkeys/Boombots. |
|
||||
|
||||
האווירה והמוזיקה של Simon the sorcerer, העלילה וההומור של Monkey Island ושל Day of the Tentacle. |
|
||||
|
||||
אפרופו משחקי Lucas - מספר מעריצים חובבי נוסטלגיה עובדים על חידוש (או הרחבה) של המשחקים הישנים יותר, כמו Maniac Mansion ואחרים. הם פחות מוכשרים מבחינת התוכן, אבל יש המון מחוות למשחקי עבר. |
|
||||
|
||||
LucasArts, sc2. גם הקוד של wolfstein 3D שוחרר לפני כמה שנים לציבור הרחב ע"י ID.אלה סתם שלושה מקרים מבודדים, או שיש טרנד של שחרור ישן מצד חברות משחקי מחשב ? |
|
||||
|
||||
נזכיר כאן את ScummVM, שהוא מנוע שמיועד להריץ את המשחקים של לוקאספילם על כל מחשב (ועוד כמה משחקים נוספים, כמו Simon The Sorcerer) ואם אנחנו כבר בשוונג, המנוע המרשים (והטוב בהרבה מהמקורי) שעשו לשני חלקי אולטימה 7 ומאפשרים סוף סוף להריץ את המשחק הזה, שלא עבד כמעט באף מחשב באף תקופה: כל אלו הם רק מנועים, ודורשים שיהיה לך את המשחק המקורי כדי שהם יעבדו. הדבר האחרון שצריך להזכיר הוא הצעד הבא: אמיולטור לדוס, שמסוגל להריץ (אם כי בינתיים לא בצורה חלקה לגמרי) את רוב משחקי הדוס המוכרים: |
|
||||
|
||||
ומעברו השני של המתרס, עיבוד חובבים ל-Hero Quest : |
|
||||
|
||||
ויש גם לקינג'ס קווסט ועוד: |
|
||||
|
||||
לא יודע אם זה נחשב נרטיבי, אבל בסוליטייר לחלונות 3.11 מאוד אהבתי את הקטע אחרי שנגמר המשחק, שהקלף מטייל על המסך ועושה שרשראות כאלו שממלאות את המסך. (בזה בערך התמצתה הקריירה שלי כגיימר.) |
|
||||
|
||||
זה עוד כלום. בפריסל היה קטע כזה שאחרי שניצחת במשחק, מספר הנצחונות ב"סטטיסטיקה" עלה באחד, והיית בוהה בזה כל היום ותוהה האם תשבור את רצף ה-130 נצחונות שלא ברור לך איך הגעת אליו. (בזה בערך התמצתה הקריירה שלי כפקיד פריסל). |
|
||||
|
||||
אחרי שגיליתי את הספיידר-סוליטר (ובכך הרסתי סופית את הסיכוי להגיע לציונים סבירים השנה) גיליתי שכשקורה כבר הנס ואני מצליחה לסיים משחק1, יש זיקוקים מעפנים בשני צבעים על המסך. אכזבה קולוסלית אחרי הקלפים הקופצים של הסוליטר הרגיל. 1הסטטיסטיקות המאד עלובות עומדות כרגע על למעלה מ640 משחקים, מתוכם 3 נצחונות בלבד. אבל זה יפה שאני עקבית. |
|
||||
|
||||
3 נצחונות מ640 משחקים בארבע סדרות? זה לא סטטיסטיקות מאד עלובות, זה הישג מרשים. |
|
||||
|
||||
(וברור שבארבע סדרות. מי משחק בכלל על פחות?1) 1טוב, אני, למען האמת. כשנשבר לי להפסיד פעם אחרי פעם אחרי פעם, ואני רוצה להעלות לעצמי טיפטיפה את האגו. ________ העלמה עפרונית, נגררת לשיחות מטופשות להפליא במקום לסיים (להתחיל!) עבודה מעיקה. |
|
||||
|
||||
אחרי שנגמר המשחק, משהו מטייל על המסך ועושה שרשראות כאלו שממלאות את המסך? אתה בטוח שלא צפית בבשחק השבת בערוץ 2? |
|
||||
|
||||
השאלה שלך די מבטלת את מרבית הקווסטים, כי העלילה שם היא עצמה המשחקיות (Myst הלכו קצת רחוק מדי לטעמי עם הרעיון הזה). אם אגביל את עצמי למשחקים מחוץ לטווח הזה, אציין את Dune 2, שהסיבה היחידה ששיחקתי בו עד סופו המר היא כי נהניתי מקטעי המעבר (שלא לדבר על קטע הפתיחה המופלא שאני זוכר עד היום... Dune! The Building of a dynasty!) (המממ... לדיונה 2 היו קטעי מעבר? אולי אני מבלבל אם פקד וכבוש?). קרוב יותר לימינו אנו, ובאותו הז'אנר, גם Warcraft 3 סבל ממשחקיות פחות מהנה מאשר קטעי המעבר המרהיבים. המשחק שאני חושב עומד בהצלחה הכי רבה בשני התחומים במקביל הוא מקס פיין הראשון - משחקיות נפלאה עם עלילה מצויינת ומרתקת. זה גם אחד המשחקים הבודדים (אם לא היחיד) שהשלמתי מההתחלה ועד הסוף למעלה מ-10 פעמים. פשוט כיף לשחק אותו מחדש כל פעם. (דובי, שבילדותו שיחק את King's Quest 2 מההתחלה ועד הסוף בלי לשמור, כי לימדו אותו להבהל כל פעם שהאור של הדיסק הקשיח התחיל להבהב בלי סיבה ברורה לעין. וחוץ מזה לא היה לו מושג מה המשמעות של restore. לא שזו חוכמה גדולה - המילים הראשונות שדובי למד באנגלית, סביר להניח, היו open door...) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |