|
||||
|
||||
אני חילוני ועדיין ממש לא מרגיש במצב של מלחמה עם ארגונים חרדיים (יש פה מספיק מלחמות אחרות), אינני מרגיש מטרה למיסינריות או ללעג או לקלס. תגובתך הינה דוגמא מובהקת למי שזורק סיסמאות חסרות תוכן. אני מצליח לשמור על דעותיי הפרטיות ועל האינדיבידואליות שלי (שאיננה עומדת בניגוד לדת דרך אגב , לא יותר מהתרבות החילונית ) ועדיין להתעניין בדת ואפילו , ישמור השם , להפיק מכך המון חכמה וידע. חבל שלא *הקשבת* לדברי המאמר . אם אינך רואה עצמך קליפה ריקה מתוכן או לחלופין אדם המושפע בקלות , נסה כן להתעניין בדת היהודית ותראה כי יש בה הרבה מן היופי ולא מדובר באנשים המנסים לשדוד את נשמתך. |
|
||||
|
||||
חזרה בתשובה יכולה להיתפס אצל חלק מהציבור החילוני כמעט כמו מאגיה שחורה, לאור המספר המרשים של חילונים שבחרו ללכת בדרך זו למרות שלא את כולם ניתן לתייג בדיעבד כקליפה ריקה או כאנשים המושפעים בקלות. מחזירים-בתשובה מקצועיים יכולים לעמוד מול הספקן הציני ביותר ולשכנע אותו בצדקת טיעוניהם בדרכים שכוללות לעתים גם "מלחמת התשה" שקשה מאד לעמוד בפניה. חשיבות ההחזרה בתשובה גדולה כל כך בעיני חלק מהעוסקים במלאכה עד שהם לא יחסכו שום מאמץ ולא יבחלו בשום מניפולציה אם היא יכולה לעזור להם להשיג את המטרה. אדם חילוני ממוצע, שלא הקדיש את חייו לדיונים תיאולוגיים ופילוסופיים עם מקצוענים, עלול למצוא את עצמו נלחץ אל הקיר ומשתכנע לא משום "נכונות" הדברים אלא מכיוון שאין לו את הכלים ואת הכוח הנפשי להתמודד עם מקצוענותם של המחזירים בתשובה. הסירוב להעניק להם במה, יכול לכן להיתפס כאמצעי הגנה אינסטינקטיבי שרשאי אדם כזה להפעיל בעיקר מחוסר אלטרנטיבות. במצב כזה, למשל, לא יהיה זה הוגן לדעתי לטעון שאותו אדם הוא אטום או להטיף לו מוסר על הצורך להיות פתוח לדיעות שונות משלו. ועוד הערה בקשר לדבריך: יש בארץ סוג של מלחמה בין דתיים לחילוניים. אם אתה לא חש בה אשריך וטוב לך, אבל אם יום אחד יספר לך הילד שלך שמחוץ לבית ספר פגש אותו איש נחמד ונתן לו סוכריה ומטבע של שקל כפרס על כך שהניח תפילין, ושהאיש גם הבטיח שמחר הילד יקבל פרס דומה אם יחזור על המעשה, לא בטוח איך תרגיש והאם תמשיך לטעון שלא מדובר פה בסוג של מלחמה. |
|
||||
|
||||
חזרה בתשובה אכן נתפסת אצל חלק מהציבור החילוני כדרך ללא מוצא או אסון (כמו התדרדרות לסמים קשים למשל). אין זה אומר שהם צודקים. אני יכול להבין צערם של הורים שמרגישים ש''איבדו'' את הילד שלהם ושהפך למשהו אחר. אבל, אנשים לא הולכים ברחוב ופתאום חוזרים בתשובה. מדובר באנשים שמסיבות שונות חפשו משמעות ותוכן ומצאו אותה בדת. גם המחזירים בתשובה המקצוענים ביותר , כדבריך, לא יקשרו אותך ויכריחו אותך לשמוע את דבריהם. אתה צריך לרצות להקשיב להם. מרגע שהקשבת , אם אתה מתחיל לשנות את אורח חייך בצורה כל כך קיצונית וקשה , כנראה שדבריהם נגעו ללבך. אם לא התחברת לדברים לא תחזור בתשובה גם מול המחזיר המקצוען ביותר. בנוסף , לא התכוונתי בדברי כי על כל אדם נאור ופתוח ללכת לכנס מחזירים בתשובה. ההפך הוא הנכון אם בכלל. ישנן דרכים רבות אחרות להחשף לדת ולהחכים ממנה. הדוגמה שהבאת היא מניפולציה זולה אלא אם כן היית עד לצורת שכנוע שכזאת מצד ארגונים חרדים.גוף אחר, לעומת זאת, שכן נוקט בשיטת שיווק זו הוא... מקדונלדס.על ידי מתנות ופרסום אגרסיבי המופנה לילדים, הם משנים את דפוסי האכילה שלהם ולהורים לא ניתן אלא לעמוד מן הצד ולתת לילד את האוכל שהוא ''רוצה''. אינני רואה לצערי מספיק אנשים המתרעמים על כך או רואים את עצמם במצב מלחמה מול מקדונלדס. הרבה יותר קל להטפל לבחורים המשונים בשחור... |
|
||||
|
||||
אם זה משנה אז כן, במקרה הייתי עד לצורת שכנוע כזאת שהופעלה כלפי ילד של חבר, במקרה הייתי עד לחלק מדרכי השכנוע של אותם ''מקצוענים'' שאליהם התייחסתי, ופעם אפילו חשתי חלק קטן מתחושת התסכול שמקבלים כשעומדים מול מנגנון ההחזרה בתשובה ומבינים את עוצמתו. למי שלא מכיר את הדברים זה אולי נשמע כמו פראנויה, אבל מי שקצת מכיר יודע שמדובר במכונה משומנת היטב (היא משומנת גם בלא מעט כספי ציבור) ולא בקבוצת אנשים תמימים שמנסים לשכנע אנשים אחרים ''להיחשף לדת ולהחכים ממנה'' (כלשונך). מדובר, כאמור, במלחמה של ממש, לא בעוד איזה ויכוח פילוסופי בין אכילס והצב. השוואות למקדונלדס תעשה בבקשה כשמקדונלדס יטיפו לילדים להתנתק ממשפחותיהם ולהצטרף לכת מיסטית. עד אז, יש אולי פסול בחלק מטכניקות הפרסום שלהם אבל מדובר בבעיה מסדר גודל אחר לגמרי. |
|
||||
|
||||
1) אני מעולם לא נתקלתי או שמעתי על מחזירים בתשובה המציעים כסף (או סוכריה) לילדים על מנת שיניחו תפילים. אם אכן קיימת תופעה כזו אני מגנה אותה ואינני חושב שהיא לגיטימית. 2) בתור מי שקצת מכיר , גם מחזירים בתשובה וגם חוזרים בתשובה מדובר אמנם במערכת מאורגנת היטב אך בקבוצת אנשים שאם אינם תמימם , כוונותיהם תמימות. אין הם מטיפים לאיש להתנתק ממשפחתו ובטח ובטח שלא להצטרף לכת מיסטית. מדובר באנשים מאמינים המעוינים בהחלט לחשוף כמה שיותר אנשים לדת , בעיקר על ידי לימוד תורה ולאו דווקא על ידי אימוץ המנהגים והסממנים החיצוניים ובטח ובטח שלא על מנת לנתק אותם ממשפחתם.ההורים הם אלו שמנתקים את הקשר במקרים רבים. הדרך בה אתה מציג אותם כקבוצת זאבים המשחרים לטרף הינה חסרת בסיס , שטחית ומקוממת, אך לא בך האשמה כי אם במוסכמות חברתיות המסיתות נגד הזר והשונה על מנת להסיט את את תשומת לבנו מהתמודדות עם הבעיות האמיתיות וחוסר הצדק בחברתנו הרקובה. כאמור , קל יותר להאשים את החבר'ה המוזרים בשחור. 3) הפחד כי הילדים שלי יתעקשו שאקח אותם למקדונלדס ולא ישעו להסבריי כי זה לא בריא מחוברת למציאות הרבה יותר מהפחד כי הם יעברו שטיפת מוח וייעלמו , בין אם ע"י מחזירים בתשובה או חייזרים. במקרים שילדים אכן נוהים אחר מחזירים בתשובה האשם הוא בהורים אשר כנראה לא היו ערים למצבו של הילד שהביא אותו לחפש תשובה. |
|
||||
|
||||
אל תתנשא מעלי בבקשה ואל תסביר לי למה אני חושב את מה שאני חושב. דבר בשם עצמך. כהסבר אלטרנטיבי להבדל בדיעות, האם יכול להיות אולי שאתה ואני לא פגשנו את אותם מטיפים ולכן התרשמותנו מהם שונה? כי אני מדבר, כאמור, מתוך היכרות עם אנשים שהחזרה בתשובה היא עבורם לא רק שליחות אלא גם עבודה במשרה מלאה. |
|
||||
|
||||
לא התכוונתי להתנשא מעליך ואני מתנצל אם זה הרושם שנוצר. אני פשוט ער לכך שבחברה החילונית ישנו יחס עוין לחרדים שפעמים רבות נובע מבערות יותר מאשר מידע (ואינני מתכוון בדבריי אליך). קשה לי עם הדרך בה אתה (בתור נציג של דעה רווחת שאני מסתייג ממנה) מציג את החרדים כאנשים שמניעיהם אפלים. אם אכן פגשת במטיפים שכאלו , נסה לראותם כדוגמה לא מייצגת במקום להכליל ולזרוע פחד ושנאה מיותרים. |
|
||||
|
||||
מרגע שאדם חוזר בתשובה, אותם מטיפים שהחזירו אותו בתשובה, משכנעים אותו שביתו הוא טמא, ומנסים דרכו לגרום לשאר בני משפחתו לשמור שבת, לשמור כשרות, להתלבש ב"צניעות". מכיוון שבני המשפחה בד"כ לא מסכימים (ובצדק!), הרי שהבן עוזב את משפחתו עד מהרה. אין זו אלא הפרדה בכוח של משפחות. ואם הילדים שלך מורדים בך כדי ללכת למקדונלדס, הבעיה היא כנראה בך, שכנראה לא היית ער למצבו של הילד שהביא אותו לחפש המבורגר וצעצוע. |
|
||||
|
||||
אני מקווה שאתה צוחק. מה רע במקדונלדס? ומה רע במצב בו ילד חושק בהמבורגר וצעצוע? |
|
||||
|
||||
אין לי הרצון להתווכח על מקורות המידע שלך לעומת שלי. מהכרות שלי עם מספר אנשים קרובים שחזרו בתשובה , לא כך היה המצב. מעניין אותי אם היית נוכח פעם באחד השיעורים או שאתה ניזון גם כן מפרופגנדה חילונית. נקודה מרגיזה נוספת היא ההתיחסות לאותם ''מטיפים''.מדובר ברבנים המעבירים שעורי תלמוד וגמרא ולא במטיפים. השיעור הוא דינמי ופעמים רבות נעשה בצורה של קריאה והתפלפלות בחברותא. לא משכנעים אותו שביתו טמא ולא מנסים לגרום לו להחזיר בתשובה את בני משפחתו. ילדיי לא ימרדו בי וילכו למקדונלדס , הם יעשו זאת כי כל חבריהם יעשו זאת וכי הם יהיו ''מתוכנתים'' לחשוב מקדונלדס כשהם רעבים. בניגוד ל''מלחמה'' במטיפי הדת השטניים , אני יודע שבמלחמה מול מקדונלדס הפסדתי מראש. נסה לא להיות ציני ולחשוב אם אתה רוצה שילדיך יגדלו על המזון המוגש במקדונלדס. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאנחנו מדברים על שני דברים שונים - אתה מדבר על "חברותות", בעוד שאני מדבר על כנסי ה:התעוררות" הענקיים של אמנון יצחק ודומיו. לא הייתי בכנס כזה, אבל האזנתי לקלטות משם, ואף צפיתי בקלטת וידאו שהופצה ע"י ארגון "שופר" (המפקד שלי בצבא היה חוזר בתשובה, אז הוא העביר לי קלטות כאלה כל הזמן). אין שם שום מקום לדיון. התשובות שניתנו, כשהוא אפשר בכלל לשאול משהו, היו לגופו של אדם ואף פעם לא לגופו של עניין. הטיעונים שם היו כמעט תמיד בלתי רלוונטיים, וכללו כמעט באופן בלעדי טיעונים ציניים כנגד המדע המודרני, כאשר ברובם הם כללו שקרים בוטים ועיוותים משמעותיים של הטענות המדעיות (בנושאי פיזיקה וביולוגיה, בעיקר). בנוסף, הכרתי כמה חוזרים בתשובה (חלקם דרך אותו בסיס), וראיתי את הנתק ביניהם לבין המשפחה. קצת קשה לשמור על קשר כשאסור לך אפילו לאכול מהכלים של ההורים שלך. לא מנסים להחזיר בתשובה את המשפחה? הרי זו *ה*שיטה של "אל המעיין" - ההורים שולחים את הילד לבי"ס דתי מסיבות כלכליות, והילד משמש כסוכן של אל המעיין, ומשכנע את הוריו להתחיל לשמור שבת וכשרות (כי ככה הוא למד בבי"ס, וההורים לא רוצים לתת לילד מסרים מנוגדים). האם אני רוצה שילדי יגדלו על המזון של מקדונלדס? חס וחלילה! הילדים שלי יגדלו על המזון של פיצה דומינוס, או שאני אתכחש להם. על מה אתה מדבר? המצב שלי יותר טוב כיום? אני חי על מנות חמות... |
|
||||
|
||||
אכן אנחנו מדברים על דברים שונים , שונים בתכלית. לאמר שמטרת המחזירים בתשובה הוא לנתק את הילדים מהוריהם הוא הכללה שגויה. כאמור ישנם סוגים רבים של מחזירים בתשובה.ישנם סוגים רבים של חוזרים בתשובה. בקשר לכנסי ההתעוררות , אני אישית גם מוצא בהם פגם. אך אם נחזור להתחלת הויכוח , אינני מרגיש מאוים או במצב מלחמה לא מול אלה ולא מול אלה. כנסי ההתעוררות הם לכל הנורא גרוטסקים , ובד"כ סתם רדודים וצעקניים. מהביקורת בדבריך נראה כי גם אתה אינך מפחד כי תיפול בשבי אחר דברי הרב בהרצאות שכאלו. לגבי אלו שנוהים אחרי אותם כנסים , זו זכותם המלאה. אינך חיב לגור בבית הוריך על מנת לשמור איתם על קשר , גם לא לאכול שם. אתה עצמך אם אינני טועה חי על מנות חמות אי שם בטכניון :-) |
|
||||
|
||||
אני מוחה בתוקף! הסטודנטים בטכניון מבשלים את מזונם בעצמם, בניגוד לסטודנטים באוניברסיטה העברית (שעל תלמידיה נמנה אחד, ד. קננגיסר) שחיים על מוצרי-מזון מוכנים, לחם צר ומים לחץ. |
|
||||
|
||||
הרשה לי למחות באופן יותר רשמי ותקיף - סטודנט אחד לפחות בטכניון (וסטודנט המוכר לי היטב), חי מזה שנתיים על תפריט יומי כדלקמן: ארוחת בוקר: כלום, אבל לפני מבחנים יוגורט פירות. ארוחת צהריים: קרקרים עם טחינה, נודלס. ארוחת ערב: קרקרים עם טחינה, נודלס. הוא משתדל לאכול ויטמינים: פלפל ירוק פעם בשבוע. את המזון הוא מוהל בתה. למען האמת מדי פעם הוא גונב מהמקרר את האוכל של שותפו לדירה אשר אמו מכינה לו. אבל, בסוף השבוע הוא אוכל טוב מאוד - פיתות עם חומוס, שניצל תירס (ואם אמא לא רואה טלוויזיה ומשחקת דמקה באינטרנט - נקניקיה). למותר לציין שביקורים אצל חברים מתחילים בנבירה במקרר, ומסתיימים כשנגמר שם האוכל. |
|
||||
|
||||
הסטודנט הנ"ל הוא מ.ג. או ל.ג. ? בכל מקרה, הוא יכול לאכול את העוף-טופיק שנוצר כאן ;^) |
|
||||
|
||||
השתגעת? ל.ג. אוכל כמו גדול. אוכל של אמא מהבית. |
|
||||
|
||||
(כתובת האיימיל בהודעה הקודמת היא רק הפגנת כוח וידע) |
|
||||
|
||||
אני אמנם לא מפחד. אבל אני מטריח עצמי לקרוא ספרים רבים על אותם נושאים עליהם מלעיזים המטיפים לתשובה - רבים אחרים, דווקא לא. ולגבי הקשר - דווקא הדוגמא שלך מראה את הבעייתיות. הזמן היחיד בו מזדמן לי לפגוש את הורי הוא דווקא סופי השבוע שאני מבלה בבית. לו חילול שבת היה מפריע לי - הרי שסופי השבוע הללו היו בלתי נסבלים עבורי. אה, כן, וכמו שציינו פה - אני לומד באונ' העברית, בניגוד לאחד, ערן ב' (ועוד כמה וכמה אחדים אחרים), שלומד בטכניון. |
|
||||
|
||||
תלמוד (עברית) = גמרא (ארמית) תלמוד וגמרא זה אותו דבר ואין "תלמוד וגמרא". |
|
||||
|
||||
חלק ממנגנון ההחזרה בתשובה כולל הכוונה והטפה רצינית על הצורך בנתק מהמשפחה, מההורים למשל, כדי שהחוזרים יוכלו להתמיד בדרכם ללא ההפרעה שנובעת מהדעות החשוכות והקדומות של ההורים שהושארו מאחור. קוראים לזה התחזקות. לכן, ניר, טול קורה. לא כולם מתנהגים באופן רצינלי, במיוחד אלה החוזרים. ישנה קבוצה גדולה של חוזרים בתשובה שמגיעים לכך כשהם נקלעים לצרה, ואז הם מחפשים כל משענת קנה רצוץ וכל אפשרות של מזור מידי ומהיר למכאוביהם. ואכן, הדיון הזה מהווה המשך אותנטי ומוכר יותר למאמר על הסיינטולוגיה. |
|
||||
|
||||
אין כזה דבר ''מנגנון ההחזרה בתשובה'', מדובר באנשים שלומדים תורה ומתוך זה מגיעים לעיתים למסקנה שעליהם לשנות את אורחות חייהם. אורח החיים החדש אינו כולל בתוכו בשום צורה ניתוק מההורים, אלא להפך. כבוד להורים הוא חלק חשוב מאוד ביהדות. אתה יכול ללכת לשיעורים הללו , להשאר חילוני לגמרי ואיש לא ימנע ממך להמשיך ולהגיע. לא הבנתי את הקשר למאמר על משה קרוי (שנגע גם בסיינטולוגיה , להבדיל אלפי הבדלים מהיהדות, אגב). |
|
||||
|
||||
כי They've seen the light ניר, לא הבאתי סברת כרס או מחשבה בעלמא אלא תיאור מציאותי ביותר, אמפירי אם תרצה. המנגנון קיים גם קיים ולראיה כל אותם כנסים, קלטות, פמפלטים ועסקונה מקצועית. דובי כבר העמיד אותך על הטעות האופטית בהקבלה בין מי שהולך לשיעור במטרת חיפוש ידע ומי שבצר לו מחפש משענת קנה רצוץ. אנא, אל תיתמם באמרך שאתה לא מבין את הקשר לסיינטולוגיה שצץ במאמר על קרוי. |
|
||||
|
||||
בחיי, מדברים על הפוסל במומו פוסל. תתחיל מלקרוא את מה שדב אומר, _לפני_ שאתה עונה. |
|
||||
|
||||
בבית הכנסת של חב''ד שבו הייתי מתפלל בצעירותי, היה נהוג לחלק ארטיקים בשבועות לכל ילד שהיה בא לשמוע את עשרת הדיברות. כמו כן, חב''ד נהגו לחלק ספר וטרופית לכל ילד שהיה מגיע לתהלוכות שלהם בל''ג בעומר. חב''ד גם נוהגים לחלק סופגניות למי שמגיע להדלקת נרות. אינני יודע אלו דרכים נוקטות כתות אחרות להחזיר בתשובה. אני למדתי שבע שנים בחב''ד. זה מה שזכור לי. |
|
||||
|
||||
דבר ראשון , הם חילקו את הסופגניות\ארטיקים\טרופית... בבית הכנסת כך שקהל היעד היה ילדים דתיים. הם לא עמדו ברחוב והציעו לילדים לקבל מתנות אם יבואו איתם. דבר שני חלק מהדברים שתיארת הם חלק מהמסורת ומקובלים בכל מקום , גם ללא שיוך דתי (תנועות נוער וכדומה). |
|
||||
|
||||
א. לא מדויק. לפני תאריכים אלו, דהיינו, בימים שלפני חנוכה-שבועות-ל''ג בעומר, בית חב''ד המקומי (שכונת רמות בירושלים) היה נוהג לתלות בריכוזים החילוניים בשכונה מודעות הקוראות לציבור לבוא ולהשתתף באירועים השונים, כאשר במודעות עצמם מודגש אלמנט ה-סופגניה-טרופית-ארטיק. ב. הצדק עימך. |
|
||||
|
||||
דרך הפעולה המתוארת הופעלה _כלפי_, כשהייתי צעיר, ע"י איש חב"ד. |
|
||||
|
||||
ממש. ילד בן יותר משלוש עשרה שנה יניח תפילין כדי לקבל שקל וסוכריה. |
|
||||
|
||||
שקל וסוכריה לא מציעים בכלל לילדות? ולא כדי שתנחנה תפילין אלא כדי לבצע בהן מעשים? לא, כי כך זה ברעננה לפחות. |
|
||||
|
||||
אין כל רלוונטיות בנושא זה להאם יש או אין ביהדות יופי זה או אחר - אני התייחסתי לנושא ההקשבה בפרט. לא תצפה מאדם שילך לתוך מלכודת, ובאותה מידה, אתה לא יכול לצפות ממני שאני אלך להרצאה של מחזיר בתשובה, כשאני יודע שעומדים לידו יתרונות כגון יכולת לשטיפת מוח, וידע הרבה יותר נרחב ממני בפלפולי הדת, או שאני אקשיב לקלטת של מחזיר בתשובה, בדיוק מאותם הטעמים. אם ארצה להתעניין בדת היהודית, יש מקורות פשוטים מאד לכך - אפשר לדבר עם רב מקומי, לקנות תלמוד ולעיין בו, וכדומה. מה שאני מתנגד לו היא התפישה של הכותב, כאילו אני מחוייב איכשהו לשחק את משחק הלימוד לפי כללי המחזירים בתשובה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |