|
||||
|
||||
"אני מאמין שלבעלי חיים אין כלל זכויות אינהרנטיות, שנובעות מעצם היותם בעלי חיים" אבל מעצם ההגדרה (המקובלת עליי) גם לבני אדם אין זכויות אינהרנטיות מעצם היותם בני אדם. כל זכויותיהם נובעות מהיותם שותפים בחברה (של בני אדם). סתם שאלה: אם נתייחס בצורה נוראה לבע"ח - דוגמה היפותטית: נתייג אותם כמוצרים, נספק להם סביבה בה לא יוכלו כמעט לנוע ויוכלו רק לאכול, נלעיט אותם במזון שפוצע את גופם כדי ליהנות מהכבד המתקבל, נשחק איתם במשחקים כמעט חסרי סיכוי כמו בזירות שוורים כי זה גורם לנו הנאה, איך זה ישליך על התייחסותנו לבני אדם אחרים? ברור לי שבעולם עם כל כך הרבה בני אדם, ייתכן שאין ממש דרך אחרת. |
|
||||
|
||||
מצטער על התגובה המאוחרת - יש לי ממש מעט זמן אייל בימים אלו. אני כן מאמין שזכויות האדם אינהרנטיות. אני פשוט ממשיך עוד צעד ממה שכתבת - כל זכויות האדם נובעות מעצם היותו שותף בחברה, שותפות זו היא אינהרנטית לאדם באשר הוא אדם, ולכן זכויות (כלשהן) לאדם הן אינהרנטיות. או אם להסתכל על זה מכיוון אחר, אין משמעות למונח זכויות בלי לדבר על חברה (כפי שכתבתי במאמר), וזכויות זה דבר שאינהרנטי לחברה. מכיוון שרק יצורים מתקשרים ברמה מספיק גבוהה יכולים לקיים חברה, הרי שרק במידה והם אכן מקימים אחת כזו, אז אפשר לדבר על זכויות. אבל בנוגע לחלק השני בתגובתך, והיותר מעניין, אני בהחלט חושב שזו שאלה אמיתית וחשובה. האם הקורידה בספרד זה דבר טוב לחברה הספרדית (אנשים מוצאים פורקן לדחפיהם האלימים בזירה) או רע לה (אנשים משתלהבים מהאלימות והופכים לאלימים יותר בעצמם)? האם כליאת עגלים בשטח קטן זה טוב לחברה (בשר זול וטעים יותר) יותר משזה רע לה (מועקה רגשית לחלק מחבריה)? אני לא יודע לענות על השאלות האלו, אבל המאמר בא לחדד את הנקודה שאלו השאלות שיש לשאול כשבאים לבדוק האם להעניק לשור או העגל את הזכות לחיים נטולי סבל, ולא לענות על השאלה האם השור חש סבל או לא, מודע לעצמו או לא, וכו'. תחושת סבל ותודעה אינן רלוונטית לנושא הזכויות, אלא במידה והן של חבר בחבר המגדירה זכויות אלה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |