|
||||
|
||||
רגע, אם אתה לא עוזר לי עם הבעיה המרקסיסטית שלי אז למה שאני יעזור לך עם בעית זכויות היוצרים שלך? אני קפיטליסט, לא? :) באמת לא חשבתי מספיק על הבעיה שאתה כנראה מקורב אליה מאוד. מצד אחד יש אינטרס חברתי שהוא "פיתוח התרבות". מצד שני, אני מאמין שמה שאדם יוצר הוא רכושו *הפרטי*, במיחד אם זה נוצר מתוך היוצר עצמו (כמו שירה או מוזיקה). אם אתה כותב שיר הוא שלך לנצח ומותר לך, לדעתי, לגנוז אותו במגירה בלי ללכת לבית-סוהר. במקרה כזה החברה עלולה להפסיד (אם כי ראיתי שירים שמוטב היה אילו ניגנזו) ואתה לא תרוויח כסף. לפי דעתי חייבים להניח לך להרוויח כסף אם יש מישהו שמוכן לשלם על מה שאתה עושה. אי אפשר ולא כדאי להחרים את יצירתך אפילו לטובת החברה. עכשיו שאני חושב על זה, אני לא ממש מבין למה, כשאני בונה בניין הוא שלי ושל יורשי לדורותיהם וכשאני כותב שיר הוא שלי רק ל-70 שנה. אני לא ממש מבין למה זה בעיה שהיצירות הגדולות (נגיד צ'אפלין) הם בבעלות הרשתות הגדולות (נגיד טרנר). אם לברקת יש מה להוסיף ולבנות על צ'אפלין היא יכולה לרכוש את זכויות היוצרים (לא מעשי, אה?) או לעבוד עבור טרנר כשכירה או כפרילאנס. ואם התוספת שלה נידרשת (כלומר יש לה קונים) אז אני סומך על טרנר החמדן שלא יוותר על ההזדמנות. הוא גם ישלם לברקת, גם ייתן לחברה להנות מיצירתה וגם (הבן-זונה) ישלשל עוד כמה דולרים לכיסו. כאן אני מבקש להעלות נקודה שנראה שרבים נוטים להזניח כי בהרבה מיקרים היא שקופה. הנקודה הזו נקראת "יתרון הגודל". יש הרבה דברים שאנחנו כפרטים לא יכולים לעשות לבד. ברקת (תגידי כתירצי שנרד ממך) למשל, לא רק שאינה יכולה להפיק ולשדר סידרה טלויזיונית על צ'אפלין. היא אפילו לא יכולה להכין לעצמה כוס תה לארוחת בוקר - בלי להשתמש (ולשלם!) במערכת ענקית של "הון מאורגן".בלי זה, בשביל כוס תה אחת, היא צריכה לקום מספיק מוקדם כדי ללכת לסין ולקטוף שם תה, בדרך חזרה היא חייבת לשחות דרך קובה כדי לקטוף סוכר. אם היא שוחה ממש מהר היא תגיע בזמן חזרה למטבח, אבל אז יהיה עליה לטחון את העלים והקנים ולקושש עצים כדי להבעיר את האש. בעזרת השם, המים ירתחו (מאיפה מים?) מהר והיא תספיק להגיע לעבודה בזמן. טוב, אם יש לה כח לעשות את כל זה כל יום, מה זה בשבילה להקים רשת שידור. הסיבה שברקת שותה תה (שלא להזכיר בורקס) יותר בקלות היא שיש אנשים שאירגנו הון ובנו תאגידים שמגישים לה תה (בתשלום כמובן!) כמעט עד המיטה. באופן דומה האנשים הללו, על הונם המאורגן ותאגידיהם, מאפשרים לנו לצפות בתרבות בלי להרים ת'תחת מהספה. בראש התאגידים הללו עומדים אנשים שרוצים להרוויח *כסף*. אם לא היה שם כסף הם לא היו עושים את זה ואז ברקת הייתה שותה ואוכלת מה שנופל מהשמיים - בעזרת השם. ועל צ'אפלין היא בכלל לא היתה שומעת. מסתבר גם שברוב המיקרים, האנשים בראש התאגידים לא ירשו את מקומם אלא הגיעו אליו (גייטס, טרנר, בופט, לארסן, ג'ובס, טרמפ, ההוא מסטרבקס, מאמזון מדל, מGE - בעלת NBC, וולמרט ובארץ לב לבייב, דוברת, הורוביץ) יש עדיין כמה מדור שני ומעט מאוד מדור שלישי. כי רוב אלו שיורשים הון, הופכים אותו לכסף, מבזבזים אותו ומפסיקים להשפיע. מה שנותר לי, לך ולברקת לעשות הוא להצטרף לתאגידים הללו ולנסות להתברג למקום שבו נוח לנו (לא חייבים למעלה - שם צפוף), או למכור להם מבחוץ מה שיש לנו להציע או לנסות ולהקים תאגידים אחרים כמו שהם עשו. לא בלילה אחד, אבל בעשר עשרים שנה, ואם לא אז תוך דור או שניים. אבל שוב, אני יודע שיש אחרים שמצעים אלטרנטיבה. הם רק לא מגלים לי מה היא ואיך היא יותר טובה. |
|
||||
|
||||
כי התה מגיע אליך הביתה בשקיות יפות של נט-סל ועולה שקל-שלושים. כשאתה רוצה להסריט סרט על צ'רלי צ'פלין אתה צריך להשקיע מאות אלפי דולרים בעורכי דין בלי קשר לעלות הסרטת הסרט. זו נקודה חשובה. _בעקרון_, כל מה שצריך זה להתקשר ל(נגיד) טד טרנר ולסגור על 20 אגורות תמלוגים לכל צפייה, כמו שעושים החבר'ה היפים והאמיצים של איין ראנד ב"מרד הנפילים" בעמק שלהם. ממש מיקרו-פיימנט1. _בפועל_, זה כזה סיפור שהוא פשוט לא אפשרי אלא עבור ארבעה או חמישה תאגידי התקשורת הגדולים. זה מבחינתי הכשל העיקרי של הקפיטליזם הרדיקלי. "יש לנו עקרונות יפים, ולעזאזל המציאות". זה ששיר או סרט שייכים במלואם ולנצח לכותביהם זה עקרון יפה, אבל יש גם מציאות. שקול שמה שאנחנו רואים כערכים מוחלטים מושפעים גם (לא אמרתי רק!) על-ידי מה שאנחנו רואים סביבנו יום-יום. שמעתי בזמנו (לא מהספר של לסיג, דווקא) על אנשים שנתבעו על זה ששמו תמונה של הסיממספונס באתר שלהם. אנחנו באמת רוצים עולם שבו מספר בעלי זכויות יוצרים מרכזיים שולטים על תמונות שילדה בן 13 שמה באתר שלה? כמו שאמרתי קודם, יש סעיף מיוחד בחוק שמתיר צילום של יצירות אחרות. אחרת לא היית להראות לחבר'ה תמונות שלך מהטיול האחרון לאולאן-בטאר. האם אתה רוצה לבטל את הסעיף הזה? בשם העקרון? 1 עוד דוגמה לעקרון ביניים: יש רגולציה של קאברים לשירים. המחיר קבוע, ולכן כל אחד יכול לעשות קאבר לאיזה שיר שבא לו כשהוא יודע מראש בדיוק כמה זה יעלה לו ומה הוא צריך לעשות. בלי עורכי דין. הייתי רוצה לראות פתרונות יצירתיים דומים גם ליצירות שיהיו קצת יותר מעניינות ותורמות לתרבות מקאברים. |
|
||||
|
||||
אז שכנע 5 משקיעים להכניס כ"א מאה אלף דולר במיזם החדש שלך (או לחילופין שכנע 5000 משקיעים קטנים, להשקיע כ"א מאה דולר במיזם החדש שלך), שהולך לשנות את פני הקולנוע בישראל, ותוכל להסריט את הסרט, להרויח עליו כסף ולשלם דיבידנד לאותם משקיעים. |
|
||||
|
||||
ומה אם הסרט שלי לא הולך לשנות את פני הקולנוע בישראל? מה אם זה בסך הכל סרט שאני רוצה להקרין בפגישה הדו-חודשית של מועדון מעריצי צ'רלי צ'פלין? |
|
||||
|
||||
בעלי הזכויות של סרטי צ'פלין בכלל יירקו לכיוונך אם תקרין את הסרט שלך בהקרנה חד פעמית, בלתי מסחרית, בפני קהל מצומצם בסלון ביתך/מרתף אפלולי וכו'?! |
|
||||
|
||||
אולי, ואולי לא. ומה לגבי הקרנה בערוץ הקהילתי? מה לגבי פרסום באנר לסרט שלך ב"עין הדג" למשל? עד כמה אתה מוכן להתפשר על החופש האומנותי שלך? כמו שאמרתי, כבר שמעתי על תביעות מסחריות מוזרות הרבה יותר שנגמרו בפשיטת רגל של הנתבע. רוצה דוגמאות? |
|
||||
|
||||
אני מבקש שחרור מנושא זכויות היוצרים כי כמו שאמרתי - אין לי בו דעה מגובשת ואני לא עוסק בתחום. בגלל שהקניין הרוחני הוא נושא יחסית חדש והשנויים הטכנולוגיים מאפשרים העתקה, הפצה ושינוי בקלות הולכת וגדלה, נדמה לי שהנושא פתוח לדיון ואנשי מקצוע (משפטנים וכו') עדיין עוסקים בו. שמתי לב, אגב, שגם המחברים (נ&ב) לא אוהבים שמעדכנים את יצירתם. מותר לך לקרוא אותה חינם אבל אני תוהה אם הם יתירו לך לשלב חלקים מעבודתם (בשנויים קלים) בחיבורים שלך. אני, לעומת זאת, מתיר לך להשתמש בכל דרך שהיא בכל מה שכתבתי באייל. חינם - אין כסף! רק נדמה לי ש - You will get what you pay for |
|
||||
|
||||
כרצונך. זכויות יוצרים הופכים לנושא פוליטי מובהק. אתה יכול להשתחרר ממעורבות, אבל אתה עדיין מושפע. אתה יכול לסמוך על אנשי מקצוע, אבל גם להם יש אינטרסים (וגם לי, אם כבר). לא יודע מה דעתם של נ&ב על זכויות יוצרים, אבל תודה על תרומת התרבות :) |
|
||||
|
||||
וואו! אני ממש מתחיל להעריך את "גייטס, טרנר, בופט, לארסן, ג'ובס, טרמפ, ההוא מסטרבקס, מאמזון מדל, מGE - בעלת NBC, וולמרט ובארץ לב לבייב, דוברת, הורוביץ". הם עושים דברים "שאנחנו כפרטים לא יכולים לעשות לבד". טרנר המציא את צ'פלין, גייטס עוסק במחקר, כתיבה, שיוון והפצה של כל מוצרי מיקרוסופט, הבעלים של וולמרט מבצע עבודה של מיליון עובדים. איך הייתי שותה את התה שלי בלעדיהם? |
|
||||
|
||||
הערכה שלך (או שלי) לא חשובה במיוחד. בטח לא להם. הכסף שלך (ושלי) הוא מה שמעניין אותם. יש עוד אנשים שהכסף שלנו מעניין אותם - אז הם מנסים לקחת (או סתם לשדוד) אותו מאיתנו. האנשים ברשימה ההיא מסים לעשות משהו תמורת הכסף שלנו. אני מעדיף את הדרך שלהם. ואתה? מה שניסיתי להראות ברשימה (החלקית) הזו הוא שהטענה כאילו הכח הקפיטליסטי עובר בירושה איננה נכונה. הכסף עובר בירושה אבל בדך כלל הוא מפסיק להיות הון משפיע. סתכל על וולמרט (סתם כי אוהבים אותו כאן): - האם מנקודת המבט של האמריקאי הממוצע, קייומה של הרשת נחשב לייתרון? - כן. אפשר למצוא שם דברים בהנחה (גם תה) - האם וולמרט היה מקים אותה תמורת משכורת של קופאי? - לא. אם זה מה שהוא רצה, הוא היה הולך להיות קופאי. - האם מיליון העובדים שלו יכולו לתת את אותו שירות לציבור האמריקאי, בלי וולמרט בראשם - לא. כי אז היו מיליון ואחד עובדים אבל לא הייתה רשת לעבוד בה. הצורך לארגן מערכות גדולות ולממן אותם בהון מאורגן, מוכר גם אצל קפיטליסטים וגם אצל קומוניסטים. האלטרנטיבה לאירגון הון עלידי קפיטליסטים חמדנים היא ארגונו עלידי בירוקרטים גנבים. איזה אתה מעדיף? יש דרך אחרת, שכולנו נאהב זה את זו ולא נהיה חמדנים וגנבים. זה עובד (במידה מסויימת) בתוך קהילות קטנות - קיבוצים למשל. אבל משום מה, בין הקבוצות הקטנות האלו יש ניגודי אינטרסים. אפשר לחכות שזה ישתנה ובנתיים לקטר שניגוד אינטרסים זה חרא דפוק. |
|
||||
|
||||
זה לא המה, זה האיך. אני לא מסכים שקיומה של הרשת הוא כ"כ טוב עבור האמריקאי הממוצע: האמריקאי הממוצע הוא גם הקופאית שעובדת שמה (ומנכים לה שכר אם היא מדברת, והיא הולכת לעבודה עם חיתול כי היא יודעת שהיא לא תוכל ללכת לשירותים). האמריקאי הממוצע הוא גם המוכר של החנות הקטנה בעיירה הקטנה אי שם, שנאלץ לסגור את העסק המשחתי כי המחירים שהוא קונה את הסחורה שלו הם גבוהים מהמחירים שוולמארט מוכרת אותם. האמריקאי הממוצע הוא גם התושב של אותה עיירה שהופכת לעיירת רפאים כשוולטמארט משאירה אדמה חרוכה כשהיא עוזבת את העיירה (עד כדי כך שבוומונט רוצים לחוקק חוק שיאסור על וולמארט לפתוח סניפים בתחומה). וולטמארט לא טובה לאמריקאי הממוצע מכיוון שהיא משלמת משכורות מינימום לרוב עובדיה, ומי משלם להם את השאר - מיסי משלם המיסים ונדבות! (ביטוח לאומי, קרנות צדקה, ארגונים לא ממשלתיים וכו'). וולמארט לא טובה לאמריקאי הממוצע מכיוון שרוב עובדיה מקבלים שכר כ"כ נמוך, שכמעט לא מאפשר להם להשקיע בחזרה במשק (הם קונים ממש מעט). וולמארט רעה לאמריקאי הממוצע מכיוון שהיא מתחמקת מתשלום מיסים ע"י משכורות עתק לבעלים ולהנהלה הבכירה, גם באופן ישיר או באופציות וכו'. |
|
||||
|
||||
האמת? אם הטיעון הזה אני לא מסוגל להתמודד. שים לב, אני לא שאלתי אם וולמרט זה הדבר *הכי* טוב שיכול היה לקרות לאמריקאים, אלא רק אם זה יתרון - כלומר אם יותר טוב להם עם וולמרט מאשר בלי. אני לא יכול להתמודד עם הטיעון שלך הוא שאני לא מבין: - למה הקופאית עובדת שם אם יותר טוב לה בלי - למה האמריקאים קונים שם אם זה כלכך רע - למה מישהו לא מקים רשת שמשלמת יותר טוב בסך הכל, האמריקאים לא טמבלים (לא כולם). ואין שם שום חוק שמחייב מישהו לעבוד בוולמרט או לקנות שם. אם מישהו יכול להקים רשת שמשלמת יותר טוב ועדיין מוכרת בזול - כל העובדים יעברו לרשת החדשה ומר וולמרט יסגור את הבסטה. וזה בסדר. בטוח שיום אחד זה יקרה ואף אחד לא יבכה על וולמרט המסכן. אבל האמריקאים (ברובם) ירוויחו. אם וולמרט עובר על חוקי המס - הוא יהיה עשיר בכלא. אפילו אל-קפונה לא יצא מזה בשלום. |
|
||||
|
||||
דווקא כן טמבלים - תגובה 274210. |
|
||||
|
||||
אני מסכים לטענתך שלמישהו מגיע להרוויח מכך שהתה מגיע לשולחנה של ברקת. זה הוגן לחשוב שאלו שעשו את העבודה צריכים להרוויח ממנה. יש לנו גם אינטרס תועלתני לעודד יזמות. אבל בכל זאת, אותם בעלי-ההון (יזמים או לא יזמים. לא אכפת לי) לא מבצעים את כל העבודה לבד. מי אמר שהחלוקה הנוכחית בין האנשים שמעורבים בתהליך היא החלוקה הצודקת? אפשר לחלק גם אחרת את הרווח, ועדיין להשאיר מספיק מקום ליוזמה חופשית. האלטרנטיבה לקפיטליזם ניאו-ליברלי אינה דווקא קומוניזם. אפשר ללכת על חוקי-עבודה שייטיבו עם העובדים, על חלוקה אחרת של רווחי ההון וכדומה. |
|
||||
|
||||
זה אחלה שאתה מסכים. בתמורה גם אני רוצה להסכים איתך ולכן (בניגוד לדיון הקודם) אני לא טוען שהחלוקה של הקפיטליסטים "צודקת". אני מסכים איתך "שאפשר ללכת על חוקי-עבודה שייטיבו עם העובדים". זה מה שאני מחפש. שיטה עקרונית לחוקק חוקים כאלו באופן שהם לא יראו שרירותיים ויביאו למצב שכל האנשים (טוב, שיהיה רוב האנשים) מרוצים. ראה, "עבודה לפי הצרכים - צריכה לפי היכולת" זה עיקרון שיטתי. אתה יכול להסכים לו או לא. אבל הוא כללי ולא שרירותי. גם "קביעת מחירים לפי הצע וביקוש" זה עיקרון שיטתי. אתה יכול להיות בעד או נגד, אבל הוא כללי ומונומק. המשפט "חוקים שייטיבו עם העובדים" איננו עיקרון. כדי ליישם אותו אתה ואני צריכים להחליט על כמה. נגיד "10% תוספת לכל העובדים". זה שרירותי. בעיני זה טוב אבל עמיר פרץ יתנגד ולא יהיה לנו נימוק להשתיק אותו אם הוא ידרוש 12% תוספת. וכך עם כל מספר שנעלה - זה יהיה שרירותי ומישהו ירגיש שזה לא פיר. לכן אני מחפש איזה עיקרון. אם זה לא השניים הנ"ל הייתי רוצה למצוא איזה נוסח כללי אחר שלא יהיה שרירותי ואפשר יהיה לנמק אותו. אם יש כזה, אפשר לבחון אותו. אם אין - אפשר רק לקטר. |
|
||||
|
||||
אין לי להציע לך עיקרון שנובע מתוך הרציונאליות עצמה לחלוקת הטובין החברתיים. לדעתי, אפשר לפסול את הקצוות מהטעמים שציינו. מעבר לכך, אפשר להביא נימוקים טובים לעקונות חלוקה שונים. אבל אף נימוק לא יכול להיות נימוק מכריע לוגית. אז אם אנחנו לא משכנעים אחד את השני, נשארת לנו ההכרעה הדמוקרטית. |
|
||||
|
||||
למעשה הדבר היחיד שב. יכולה לעשות עליו סדרה בלי לחשוש להיתבע ובלי לשלם עליו כסף, הוא מפגשי האלמונים. אני לא יכול לתבוע אותה על גניבת זכויות היוצרים של הרעיון, כי אני אלמוני. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |