|
||||
|
||||
אם מישהי יוצרת תורת חיים שלמה שהיא מטיפה לה בלהט כהאמת שאין בלתה ושרק לפיה יש להתנהג ומכנסת סביבה קבוצה שלמה של חסידי התורה הזאת אז אני הייתי מצפה ממנה שתתנהג לפי הטפתה. אין להשוות חוקר תנ''ך שמבחינתו הוא רק חוקר טקסט ישן שלא היה לו חלק ביצירתו ואינו מאמין בו ולכן אינו מחוייב לו עם מי שמצהיר בראש גלי שהוא מצא את האמת. במקרה כזה אם האיש אינו מתנהג כפי ההטפה שלו עצמו אז עלינו להניח שמשהו היה פגום או באיש או בתורתו או בשניהם גם יחד. |
|
||||
|
||||
זו בדיוק התהיה שלי. מדוע אנו מייחסים חשיבות כזו לפילוסופיה וטוענים שמי שמטיף בלהט למען עמדה כלשהי חייב בעצמו להתנהג בהתאם לציווים הנובעים ממנה, בעוד בתחומים אחרים איננו מצפים לכך. רופאים למשל מעשנים למרות שהם יטיפו לחוליהם על הסכנות שבעישון. נראה לנו טבעי (כמו שטענת), שחוקר מקרא לא יקבל עול תורה ומצוות למרות שהפרשנות והניתוח היא בעצמה יצירה. סטטיסטיקאים ממשיכים לעבור את הכביש, מדוע? |
|
||||
|
||||
קצת קשה לי לנסח את הדברים אבל אני אנסה. פילוסופיה, כמו דת או חוק, מנסים לתת מסגרת של צורת חיים (ותפיסת עולם לפעמים) נכונה. הדרישה לקיים את צורת החיים הזו נובעת מכך ש''כך צריך להיות'' וההסכמה שכך צריך להיות נובעת מקבלה של עקרונות יסוד שאותם צריך האדם לקבל כדי לקבל את הזכות המוסרית להטיף לדרך הזו (עקרונות דתיים או פילוסופיים, חוקי ההסק שבעזרתם בונים את תפיסת העולם השלמה מתוך העקרונות הפילוסופיים או קיומו של אל וליונותם של כתבי הדת או חשיבותו של שלטון החוק והצורך לעבוד במסגרת החוק כדי לשמור על חברה תקינה). חוקר המקרא לא מטיף לקיום מצוות ורופא ממליץ לשמור על אורך חיים בריא בדומה למוכר שמנסה למכור סחורה. הוא מציין את הסחורה (בריאות, אריכות ימים) ואת המחיר (הפסקת עישון, ספורט וכו) הקונה, כמו המוכר לא חייב להסכים לשלם את המחיר תמורת הסחורה כמו שלא כל איש מכירות של מכוניות חייב לנהוג בסוג המכונית שהוא מוכר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |