|
||||
|
||||
מי שמתעקש לחיות שנית את ההסטוריה, לא ילמד ממנה. |
|
||||
|
||||
כלומר? (מה את רוצה לומר, חוץ ממשחק מלים נחמד?) |
|
||||
|
||||
אני רוצה לומר, שלדעתי הצעד שיוביל לתחילתו של סיכוי לרגיעה, יהיה הצעד האמיץ, והכואב, והבוגר, והשקול, שיאמר שמבלי לשכוח או להמעיט בחשיבות ובזכר הנופלים, הנרצחים, המבוהלים, הכואבים, המפונים והעקורים , ומבלי לעשות ניסיון מלאכותי למחוק את ההסטוריה, אי אפשר להמשיך להטיל אחריות, אשמה והרס לנצח.כלומר, אפשר, אבל לא נצא מזה, בדומה למה קורה, בעיני, כיום. צה"ל יוצא מעזה.פיגוע.צה"ל חוזר לעזה.פיגוע נגד חיילים.מזרימים עוד כוחות.האמון משני הצדדים נסדק.גוברים הקולות הקיצוניים.וחוזר חלילה. תאר לך, שבעוד שמונה מאות שנים המנהיג/ה הפלשתיני/ת לא יהיה מוכן לשקול אופציה של מו"מ בגלל מדיניות ממשלת ישראל כיום. תאר לך שראש הממשלה הישראלית של עוד שש מאות שנים, ימשיך למנות רטרואקטיבית את כל חטאי משגי ואסונות העבר בפני עמיתו/יריבו/מקבילו בתפקיד. לדעתי, הגדרת המטרה צריכה להיות שונה. לא להוכיח אחת ולתמיד, בכוח, למי יש יותר גדול, אלא להחליט שלא מתחרים. |
|
||||
|
||||
העניין אינו ''מבלי לשכוח או להמעיט בחשיבות ובזכר הנופלים, הנרצחים, המבוהלים, הכואבים, המפונים והעקורים'', - זו אינה למידה מן ההיסטוריה, אלא רק טיפוח סנטימנט גרידא. הרי אין מתאבדים ישראלים העומדים בתור כדי לפוצץ אזרחים ספרדים (אינקויזיציה) איטלקים (גלות רומא) או גרמנים (השואה). גם אין כאלו הקוראים לנקום בערבים על גירוש היהודים מחצי האי ערב. העניין בללמוד מההסטוריה הוא ללמוד את המשגים שהובילו לכל אלו, וגם (בעיקר באזורנו) ללמוד משהו על תרבותו, התנהגותו וערכיו של הצד השני, במיוחד אם רוצים להכנס עימו למו''מ. עד היום לא ראיתי סימנים לכך שיש שינוי במטרתם האסטרטגית של הערבים, או בשיטות פעולותיהם, כמאמרו של שמיר ''הים הוא אותו ים והערבים אותם ערבים''. במאמר מוסגר, אוסיף שהיום, עם מותו של ערפאת, יש לערביי א''י הזמנות פז להוכיח את ההפך. |
|
||||
|
||||
אני רוצה לומר, שהגיע הזמן לעדכן דפוסי חשיבה. |
|
||||
|
||||
זו בדיוק היתה הנקודה שלי: יש לעדכן דפוסי חשיבה. בעיקר את דפוסי החשיבה לפיהם אם רק נחנך את ילדינו לכיבוד השונה - הצד השני יעשה אותו דבר, דפוסי החשיבה לפיהם "אם רק נפנה התנחלויות" הצד השני יחדל ממטרותיו האסטרטגיות לחסל את מדינת ישראל. דפוסי החשיבה הללו הם שהביאו אותנו למלחמת אוסלו על אלף קרבנותיה. |
|
||||
|
||||
באמת הגיע הזמן לעדכן דפוסי חשיבה. את מוזמנת להתחיל כאן, מפי איש 'הימין הקיצוני' פרופ' חיים הררי: http://www.worldthreats.com/middle_east/Haim%20Harar... . ממחשבים שאינם תומכים באנגלית עדיף לגשת לתרגום הדברים המצוי ב http://uploaded.fresh.co.il/2004/11/20/418486.doc . גישתו אופטימית ותקינה פוליטית משלי, ואף על פי כן (: שווה לקרוא את הנאום המרתק הזה. נראה שהוא מתקרב ללב הבעייה יותר מהומניסטים מערביים רבים. הנה תחילתם של הדברים: פרופ' חיים הררי, פיזיקאי תיאורטיקן, הוא היו"ר של מכון דוידסון להוראה מדעית, והיה נשיא מכון וויצמן למדע בין השנים 1988-2001. באותה תקופה נכנס המכון למספר תחומים ופרויקטים חדשים, הקים 47 בניינים חדשים, גייס תרומות בהיקף של מיליארד דולר, שכר יותר ממחצית הפרופסורים הקבועים שלו כיום, והיה לאחד מהמוסדות מקבלי התמלוגים המובילים בעולם. משך כל חייו הבוגרים הרים מר הררי את תרומתו בשלושה תחומים עיקריים: המחקר העולמי בפיזיקת חלקיקים, הוראה מדעית במערכת החינוך בישראל, וניהול מדעי וקביעת מדיניות מדעית. מַבָּט מתוך עֵין הסערה הרצאה שניתנה ע"י פרופ' חיים הררי בכינוס חבר היועצים הבינלאומי של תאגיד רב-לאומי גדול באפריל 2004. כידוע לָכֶם, אני הוא זה שבד"כ מספק את ה"בידור" המדעי והטכנולוגי במפגשים שלנו. אך הפעם הציע היו"ר שלנו שאציג את דעתי האישית על המתרחש באותו אזור בעולם שממנו באתי. מעולם לא הייתי וגם לא אהיה פקיד ממשלתי, ואין בידי כל מידע מסווג. השקפתי מתבססת כולה על מה שעיני רואות, על מה שאני קורא ועל העובדה שמשפחתי חיה שם כבר כמעט 200 שנה. אתם רשאים להתייחס לדעתי כאל זו של נהג מונית בעל אוצר מימרות, אותו אתם חוקרים בבקרכם בארץ זרה. יכולתי לחלוק עימכם כמה עובדות מרתקות וכמה הגיגים אישיים אודות הסכסוך הישראלי-ערבי. אולם באלה אגע רק ברפרוף; אני מעדיף להקדיש את מרבית הערותי לתמונה הרחבה יותר, של האזור והמקום שהוא תופס באירועים העולמיים. כוונתי היא לכל האזור שבין פקיסטן למרוקו, שרובו המכריע הינו ערבי ומוסלמי, אבל כולל מיעוטים לא-ערביים רבים וכן כמה מיעוטים לא-מוסלמיים ראויים לציון. מדוע זה אינני מתייחס ישירות לישראל ושכנותיה הקרובות? זאת מפני שישראל וכל הבעיות הקשורות בה – למרות כל מה שאתם קוראים או שומעים מן התקשורת העולמית - איננה הנושא המרכזי, ומעולם לא היתה הנושא המרכזי בכל התהפוכות שעברו על - האזור הזה. נכון שישנו סכסוך ישראלי-ערבי בן 100 שנה, אך לא כאן מתרחש המופע - המרכזי. למיליונים שמתו במלחמת אירן-עירק אין שום קשר עם ישראל; הרצח ההמוני המתרחש בימים אלה בסודן, כשהשלטון הערבי-מוסלמי טובח באזרחים השחורים הנוצריים, אין לו שום קשר לישראל; הדיווחים הרבים מאלג'יר, אודות רציחות של מאות אזרחים בכפר זה או אחר בידי אלג'יראים אחרים, אין לו דבר וחצי דבר עם ישראל; סדאם חוסיין לא פלש לכוויית, איים על ערב הסעודית ושחט בבני עמו בגלל ישראל; מצרים לא השתמשה בגז רעיל נגד תימן בשנות הששים בגלל ישראל; אסד האב לא הרג עשרות אלפים מאזרחי ארצו בשבוע אחד באל-חמה שבסוריה בגלל ישראל; לאחיזה של הטליבאן באפגניסטן ולמלחמת האזרחים שם אין כל קשר לישראל; החבלה הלובית במטוס פאן-אמריקן איננה קשורה לישראל, והייתי יכול להמשיך כך עוד ועוד. ... |
|
||||
|
||||
תודה על הקישור לנאום. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ומה הקשר? ברור שמדינות לא מעטות מבצעות מעשי עוולה כלפי בני עמם ושכניהם, אבל זה לא פותר את העוול המוסרי של כיבוש השטחים בידי ישראל, כבר כמעט ארבעים שנה. מעניין שאנחנו ניזכרים לגנות עוולות במדינות אחרות כשזה נוח לנו להסיט את העניין ממה שקורה אצלנו או כשאנחנו תומכים בדרך הפעולה כנגד מי ששנוא עלינו (ע"ע המילחמה הנוכחית בעיראק). אנחנו לא עושים זאת במישטרים דיקטטורים אהובים עלינו - אזרחי אל-סלוודור עד היום זוכרים לישראל את עזרתה למישטר שדיכא אותם ובמילחמתו הצודקת של קלינטון כנגד מילושוביץ' היו לא מעט שנקטו עמדה לטובתו. בקיצור, הנאום הזה אינו אלא שוב התחמקות הנוחה לנו וטפיחה על האגו העצמי. |
|
||||
|
||||
''מלחמתו הצודקת של קלינטון כנגד מילושביץ''' - או יותר נכון מלחמתו המטופשת של קלינטון להקמת מעוז איסלאמי קיצוני בלב אירופה. מעניין שאנשי שמאל קיצונים מתנגדים לכל מלחמה ולכל עוולה - אמיתית או מדומה, אלא אם כן היא נעשית ע''י מוסלמים או למענם. |
|
||||
|
||||
שוב הוכחה לראייה הפשטנית של הימין בשחור (מוסלמי) ולבן (מערבי) כל דבר. לא כל סיכסוך שמעורבים בו מוסלמים הוא חלק ממזימה כלל עולמית להשתלט על העולם. לגבי המישפט האחרון - אנשי שמאל מגנים כל עוולה שנעשית ע''י כל אחד לעומת אנשי הימין הצבועים שיודעים לראות עוולות של צד אחד בלבד. |
|
||||
|
||||
מה הקשר? הוא לא מדבר כאן על הסכסוך היהודי הפלשתיני, אלא על העולם הערבי-מוסלמי בכללותו. המציאות היא שהסכסוך הזה הוא שולי, ואינו מהווה סיבה לטרור. הוא גם רומז שלמוסלמים נוח להסית נגד המערב בכדי לשמור על כוח במחנה שלהם. (קצת כמו ב1984) גם אם נצא מכל השטחים, נקפל את הבאסטה והפוך את ת"א למושבה תת מימית מתחת לפני הים התיכון. זה לא ישנה את זה שהטרור הערבי/מוסלמי וההסתה הם בדרך להפוך את כל העולם למדינת עולם שלישית. |
|
||||
|
||||
אם לא נצא מכל השטחים, לא נקפל את הבאסטה ולא נהפוך את ת"א למושבה תת מימית מתחת לפני הים התיכון. אז זה ישנה את זה שהטרור הערבי/מוסלמי וההסתה הם בדרך להפוך את כל העולם למדינת עולם שלישית. |
|
||||
|
||||
מבוא ללוגיקה : אם A לא B <> אם לא A אז B. |
|
||||
|
||||
אמריקה יכולה לצאת מעירק,אירופה יכולה לישון בשקט. כל עוד אנו בעזה,המערב בטוח. |
|
||||
|
||||
ועל זה בדיוק דיברתי - נוח לנו להתעלם מהעוולות שאנחנו עושים ולהטיל את זה על המצב בכללותו, כמו גנב שניתפס ולהגנתו אומר שאינו אשם כלל בגלל עצם קיומם של רוצחים ואנסים. |
|
||||
|
||||
דוגמה טובה, אבל מה נמצא בעדיפות גבוהה יותר - גנבים או רוצחים ואנסים? |
|
||||
|
||||
השאלה היא במי צריך לטפל - רק ברוצחים ואנסים או גם בגנבים? |
|
||||
|
||||
טוב האנלוגיה לקחה אותנו עד כאן. ואני חושב שמיצתה את עצמה. הנה כמה סיבות למה עדיף לטפל קודם כל במה שקורה בעולם המוסלמי : - הנושא נוגע לכמות גבוהה יותר של אנשים, גם בעולם הערבי וגם בכל העולם המערבי. - אם הטרור וההסתה ברשות יפסיקו גם ישראל מן הסתם תפסיק את "הכיבוש". מה שצריך להתרחש, היא מלחמה חזקה בטרור באמצעות תעמולה נגדית ופירוק של משטרים תומכי טרור. הבעיה היא שהעולם המערבי ממתייחס בסלחנות לכל הנושא. ואומר "הנה גם ישראל לא בסדר" כאילו למעשי ישראל יש קשר כלשהו בכלל למה שקורה בעולם הערבי. אבל במקום זה באופן מזוכיסטי אנו מתעקשים להאשים את עצמנו ולעסוק במלחמות פנימיות, אני לא יודע אם זה מתוך צדקנות או מתוך שטיפת המוח ההומניסטית של התרבות המערבית. אז נגיד שתפסיק את הכיבוש וכו' וכו', מה זה ישנה? מלבד זה שכל המתחסדים למיניהם יוכלו לישון יותר טוב בלילה (אלא אם כן אתה גר בשדרות). זה שנפסיק את הכיבוש לא נותן לנו ערובה לשום דבר, ולהיפך באופן אמפירי ניתן לראות שיש קשר ישיר בין כמות הטרור לכמות הויתורים. הבעיה שההתעקשות הטיפשית הזאת על הכיבוש, מפחיתה את העיסוק בזוועות שלהם גורם השלטון בעולם המוסלמי. וגם במובן כלשהו נותנת לגיטימציה לכך. |
|
||||
|
||||
ושוב התחמקות מהענין. העיסוק במה שקורה אצלנו לא בא כהסחה למצב הכללי, אלא בא כתוצאה מהמצב האנומלי והלא מוסרי שקורה אצלנו - שליטה על עם אחר, הקמת התנחלויות בשטחיו ומעשים נוראים שנעשים מדי יום. למעשה זהו אפרטהייד דה-פאקטו שכל אדם מוסרי והגון, בארץ ובחו''ל, צריך להוקיע אותו בפומבי, ממש כמו האפרטהייד שהיה קיים בזמנו בדרום-אפריקה ללא קשר לגוש הקומוניסטי שהיה אז. השמת הפונדמנטליזם המוסלמי מול הכיבוש היא התחמקות מהעניין ולא לעניין. |
|
||||
|
||||
קישור לתרגום העברי של הנאום: http://www.misgav.galil.k12.il/new/harary.doc . |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |