|
||||
|
||||
אני לא חושב שהוא מסיר כל ביקורת, הוא רק עובר מביקורת מרכזית-ממשלתית לביקורת צרכנית של (הורי) הלקוחות. |
|
||||
|
||||
מהכסף שלי? אם אני משלם, אני רוצה שנציגיי יבדקו מה קורה. ההורים כאן הם לא צרכנים קלאסיים. כמו שכתבת בסוגריים, הם לא אלו שישתמשו בשירות בסופו של דבר, וגם לא הם משלמים עבורו. ונקודה אחרת. ההצעה הזאת מבוססת על הסכמה ששותפים לה כל בני החברה על דמות נורמטיבית של האדם בחברה המודרנית. לעומת זאת, המציאות מורכבת מחרדים שלא חושבים שיש צורך בידע בסיסי מעבר לכתוב בספרים עתיקים, מבדווים שכורתים דגדגנים לילדותיהם, מחברי מרכז ליכוד וכדומה. ההנחה של התחרות מבוססת על מטרות משותפות (נגיד, כולם מעוניינים בבי"ס שיספק גם חינוך מדעי). למעשה, אנחנו מפקירים כך חלק גדול מהילדים. (אני יודע שאתה לא הכתובת). |
|
||||
|
||||
הנקודה הראשונה נכונה באופן עקרוני, ואני חושש שחסרת משמעות מעשית. במצב היום אתה (וכולם) משלמים, לנציגיך יש פיקוח מלא, והמצב עגום - ודי השתכנעתי מליברלי הבית שהפיקוח המלא הוא אחת הסיבות המרכזיות לעגימות המצב. באשר לפסקה השניה, זו נקודה טובה, והיא הטרידה אותי גם כשקראתי את תגובה 258207 - בבתי-ספר מופרטים תיכנסנה הנומרולוגיה ודומותיה בקול תרועה רמה, חוששני, וברוב מכריע של בתי-הספר (ודווקא במגזר היהודי-חילוני). |
|
||||
|
||||
הפסקה השנייה היא למעשה פיתוח של הפסקה הראשונה. אנחנו מוכנים להניח שאדם צריך לשאת בתוצאות הבחירות שלו, לא של הוריו. חוץ מזה, מה זה "חסרת משמעות מעשית"? אם הטענה הבסיסית של הליברטאנים היא שרק תחרות על צרכנים תוכל להבטיח מוצר טוב, ברגע שזאת לא תחרות כזאת הטענה נופלת או שההצעה לא טובה. מוזר לי שהשתכנעת שהפיקוח המלא הוא אחת הסיבות המרכזיות למצב. אני חושב שאפילו הליברטאנים לא יבחרו לנסח זאת כך. הם יעדיפו לדבר על העדר תנאים תחרותיים בתחום (דבר שקשור לפיקוח, אבל לא חופף לו). |
|
||||
|
||||
ככה זה בכל תחומי החיים: ההורים הם האפוטרופסים של ילדיהם, מתוך הנחה שהם יודעים להגן על האינטרסים שלהם. גם הקליינטים של בגדי ילדים הם לא אלה שמשלמים לבעל החנות, מה שלא מונע את קיום התחרות. |
|
||||
|
||||
אבל במדינה מודרנית זה לא ככה בכל תחומי החיים. בחינוך לא. |
|
||||
|
||||
הנקודה הראשונה רק אומרת שיש להגביל למינימום את גובה השוברים. לגבי הנקודה השנייה היא רק מראה על חוסר ביטחון בעקרונות אליהם אתה שואף. מה שאתה אומר זה שלטווח הרחוק כל מיני שרלטנים יצליחו לספק את רצונות הציבור יותר טוב מהמדע הקר. זה עצוב מאוד שאינך מאמין ביכולתך לשכנע בערכים שלך. ואולי כדאי שתבדוק מה חסר בערכים שלך ובגללם הם אינם נמכרים מספיק? כפי שכתבתי, החרדים במוכרם בתי"ס לחילונים עושים הרבה כדי לספק את רצון הצרכנים. |
|
||||
|
||||
ומה על הכסף של החרדים והבדואים? והכסף שלי? מדוע הכסף שלי צריך לממן חינוך מינימלי לעניים אני מבין, אבל למה שהכסף שלי יממן מנגנון פיקוח ואידוקטרינציה שאתה הקמת? לא רק שזה בזבוז זו כפייה והרס חינוכי. ותחרות יש גם על אידיאולוגיות. אם תראה לחרדים שהתוצאות שלך יותר טובות משלהם אתה תמשוך המון תלמידים על אפם ועל חמתם. הבעייה היא שבינתיים החרדים מושכים אליהם המון תלמידים לבתי"ס חרדים ולא להיפך. לצורך התחרות, החרדים הקימו בתי"ס מיוחדים עם תכנית לימודים מאוד מדעית כדי למשוך צרכנים. |
|
||||
|
||||
באמת, כמה תעלה אידיאולוגיה משומשת במצב טוב? (תחרות על אידיאולוגיות?). |
|
||||
|
||||
יג כִּי-שְׁתַּיִם רָעוֹת, עָשָׂה עַמִּי: אֹתִי עָזְבוּ מְקוֹר מַיִם חַיִּים, לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת--בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים, אֲשֶׁר לֹא-יָכִלוּ הַמָּיִם. |
|
||||
|
||||
"רוח בלהות מהלכת על פני אירופה – רוח הבלהות של הקומוניזם. כל המעצמות של אירופה הישנה חברו יחדיו למלחמת-מצווה עד חורמה ברוח הבלהות הזאת – האפיפיור והצאר, מטרניך וגיזו, רדיקאלים צרפתים ושוטרים גרמנים". |
|
||||
|
||||
http://www.ribar.com/public/arrested.asp
· You have the right to remain silent. · If you give up the right to remain silent, anything you say may be used against you in court. · You have the right to speak with an attorney prior to questioning, and have that attorney present during any interview. · If you wish to speak with an attorney but cannot afford one, one will be appointed for you free of charge. |
|
||||
|
||||
יהונתן, אם כוונתך ב"יבדקו" למניעת שחיתות כספית הרי השיטה של השוברים היא שיטה שקופה בהרבה ומפוקחת בהרבה מהשיטה הקיימת. אם כוונתך לפיקוח על תוכניות הלימודים, הרי זהו בדיוק הדבר שהתוכנית מנסה למנוע. כפי שהגדרתי בתחילת הדברים, אני רואה בריכוזיות תוכניות הלימודים דבר רע ומזיק (ובמידה רבה, זה הגורם להתדרדרות מערכת החינוך על פי השקפתי). אתה חוסך לי הרבה מאמץ בניחושים, הדוגמה של החרדים היא בהחלט דוגמה טובה. הגישה שעומדת בבסיס תוכנית השוברים היא המחשבה שלאדם יש *זכות* להחליט כיצד יחונכו ילדיו. אתה סבור, כפי הנראה, שלאדם אין זכות כזאת ולכן ההתנגדות שלך לתוכנית היא הולמת. אינני רואה הרבה טעם בוויכוח על עצם קיומה של הזכות הזאת, הייתי יותר מעוניין לשמוע האם ישנן לאנשים התנגדויות מעבר לעניין זה והאם יש כאלו שמסכימים איתי שראוי ונכון לאפשר לאנשים לממש את הזכות הזאת והאם האבחנה המקורית שלי נשמעת להם נכונה. |
|
||||
|
||||
הערת שוליים, אבל בעיני חשובה: לאורך הדיון הזה וגם לאורך דיונים אחרים, מדובר על זכות ההורים להחליט באשר לחינוך ילדיהם. אכן - זכות ההורים, משפטית וערכית. אבל אני אישית מאמינה שגם לילדים עצמם יש זכויות, ולא השארתי אמונה זו בתחום התיאורטי בלבד אלא גם דאגתי לשמוע את דעתם - בוודאי בבחירת בי"ס תיכון (וכך עושים הורים רבים אחרים) - אבל *גם* בשאלת ביה"ס היסודי. בשאלה זו של היסודי, גם אם גילם של הילדים הוא נמוך למדי - אפשר לפחות לשמוע את דעתם, גם אם ההחלטה הסופית תהיה שונה. דוגמה לשיקול שבעיני ילד בן שש הוא שיקול חשוב, ובעיני בהחלט יש לקחת אותו בחשבון: חבריו מן הגן הולכים לבי"ס יסודי מסויים. אם מדובר בבי"ס שמנקודת הראות של הרשות אינו ביה"ס הנכון מבחינת חלוקת האזורים - אפשר לבקש רישוי, ואף את זאת כבר עשיתי - והצלחתי. סליחה על הארכנות. |
|
||||
|
||||
אני לא סבור שהנקודה הזאת רלוונטית לנושא הדיון. מאחר וההורים הם ה''נציגים'' של האינטרסים של הילדים בפני הרשויות ממילא ניתנת להם זכות ההכרעה הסופית (אלא אם יוצאו ילדיהם מחסותם). ההורים יכולים, כמובן, לבחור אם לשאול את פי הילד או לא אבל אם הם בוחרים שלא להקשיב לילד ממילא לא תובא קובלנתו בפני הרשויות. בכל מקרה, אין הבדל מהותי בנקודה זאת בין השיטה המוצעת לשיטה הקיימת. |
|
||||
|
||||
נכון, נכון, הנקודה הזאת איננה רלוונטית לנושא הדיון *כפי שהתפתח כאן* - אך היא רלוונטית לנושא החינוך וכבר זה זמן רציתי להבהיר אותה, ולא מצאתי מקום אחר... זהו בפירוש אוף-טופיקון, ובזאת הוא מסתיים, ואני מקווה שיהיו כמה הורים שיקראו ויקבלו חומר למחשבה, זה הכל. הנה, נסתיים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |