|
||||
|
||||
בסך הכל, אם הפולחנים האלה תורמים ליתר שמירה על היגיינה - הם לא כל כך רעים... דוגמה: אא"ט, מקובל שבמגיפת הדבר האירופית (מאה 14?) היהודים נדבקו הרבה פחות מאחרים, וכביכול נחשבו "חסינים". חלקית, בוודאי יש לייחס את הדבר לכך שחיו בקהילות סגורות, אך פרט זה עדיין אינו מסביר את הנושא במלואו. היו מי שייחסו עובדה זו לכישוף ולהיות היהודים עובדי השטן. מאוחר יותר, וגם היום, יש הסבורים שהדבר קשור במנהגי ההכשרה של הבשר ובנטילת הידיים (אין לחשוד בי בדתיות - להפך, בהחלט להפך). |
|
||||
|
||||
אני לא הייתי סומך על הגנגס בכל מה שקשור להיגיינה... |
|
||||
|
||||
קראתי איפשהוא שמקטעים מסוימים בגנגס מאוכלסים בבקטריות כ"כ אלימות, שהן משמידות כל זיהום שחודר למים. לכן, נטען באותו מקור עלום ומפוקפק, ההודים לא מתים מטבילה במים רוויי הגופות. אם מישהו ימצא לכך סימוכין, תוכל גם תוכל לסמוך על הגנגס בכל מה שקשור להיגיינה. ונותר רק לתהות, אם יום אחד גם במימי הירקון ישרצו בקטריות מחטאות שכאלה. או אולי זיהומים פטרייתיים המקנים כוחות-על לנדבקים בהם... (דמיינו כאן את המשלחת האוזבקית למכבייה, צועדת במארש עליז על הגשר, צונחת למימי הירקון ויוצאת מהמים בכוחות מחודשים) [אלי אשד, מאחוריך] |
|
||||
|
||||
גיגלתי קצת בנושא הגנגס. ולא מצאתי את עניין הבקטריות האלימות-מטהרות ( מה שלא אומר כמובן שהן לא קיימות). מה שכן מצאתי זה שהמים גורמים לדלקות מעים חריפות, כולרה וכצ''ב. בשביל כך הממשלה ההודית משקיעה כספים בטיהור הגנגס. אבל גם בהנחה שאתה צודק וקיימות בקטריות מטהרות כאלה, השאלה היא איך ההודים שמתרחצים שם יודעים את זה. הם מבחינתם ממשיכים לשרוף גופות ועדיין להחשיב את מי הגנגס כטהורים. לכן אני חושב שחוץ מהעובדה שהמים הם מטהרים פיזית, יש סיבה נוספת שהפולחנים עם המים נפוצים כ''כ בדתות השונות. |
|
||||
|
||||
לא הייתי בהודו, אבל מסיפורים של מי שכן היו, יש מקטעים בגנגס שבהם המים נקיים לגמרי, ומקטעים אחרים שבהם הכל מלא אפר גופות. הכל תלוי בכיוון הזרם. |
|
||||
|
||||
אני מגיע לשם עוד חודש ולא נראה לי שאני אקח את הסיכון... |
|
||||
|
||||
למה בנהר יש אפר של גופות?! |
|
||||
|
||||
כי שורפים על גדותיו את גופות המתים, ומשליכים את אפרם לנהר. |
|
||||
|
||||
מה הבעיה? גם הכהנים בבית המקדש היו מטהרים את עצמם עם אפר של פרה אדומה... |
|
||||
|
||||
איך הכשרת הבשר קשורה להידבקות בדבר? (גם נטילת ידיים לא מאד שייכת, אבל נניח שיכול להיות קשר קלוש) |
|
||||
|
||||
אם היו אחוזי הדבקה נמוכים יותר בדבר בקרב יהודים, זה לא רק בגלל נטילת ידיים, אלא גם בגלל טבילה במקווה. זה גרם לאנשים להתרחץ מדי פעם, בניגוד לאוכלוסיה הנוצרית, שהחשיבה את הרחצה כמאוד לא בריאה. אבל יותר סביר שלאחר התפרצות המגפה, גם הרגלי הגיינה נקיים יותר משאר האוכלוסיה, לא עזרו ליהודים. "אתה יכול לנגב את פניך במטלית לחה ולהזליף בשמים, אך לעולם אל תתרחץ!" (מתוך מכתב מלודוביקו בואונרוטי-סימוני, אבא של מיכלאנג'לו, למיכלאנג'לו. הוא גם המליץ לו לישון בחדר עם חלון סגור). "נהגתי להתרחץ פעם בשנה, בין אם נזקקתי לזה ובין אם לאו" (אליזבת ה-1). |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי (נדמה לי שברברה טוכמן מזכירה זאת ב''ראי רחוק'') יש מחלוקת גדולה בשאלה האם הנוצרים החשיבו את הרחצה כלא-בריאה. כנראה שדווקא העם הפשוט נהג להתרחץ והרבה, בעוד האצולה נהגה להתבשם במקום. |
|
||||
|
||||
שניהם נכונים - היו פשוט הבדלים גדולים בין רמות ההיגיינה בעיר, שם הביוב זרם פתוח והצפיפות היתה גדולה, לבין האזורים הכפריים. בעצם, נדמה לי שאני חוזרת על תגובה שנכתבה באייל בנושא הזה (בקשר לתוחלת חיים). |
|
||||
|
||||
למען האמת, ההיסטוריונים כיום די הפריכו את הטענה (האנטישמית) שהיהודים נדבקו פחות במגפת הדבר. שיעורי ההדבקה בקרב האוכלוסיה היהודית היו דומים לאלו בקרב שאר האוכלוסיה |
|
||||
|
||||
אין חשיבות לעובדות ההיסטוריות אם היהודים נדבקו פחות במגפת הדבר. יש נסיון נאיבי לבסס את מנהגי הדת(לאו דווקא היהודיים) על יסוד תועלתי, רציונאלי, למצוא מקור ''מדעי'' שיאשש את המנהגים. בהכללה ניתן לומר שמי שמאמין מקיים את המנהגים ואינו צריך את ההנמקות, מי שמסורתי מקיים חלק מהשלחן ערוך, בעלי השקפה ליברלית חילונית מאמצים חלק קטן מהחגים מבלי לייחס להם משמעות דתית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |