זה חשוב ? 238625
חשוב לדעת שממש בימנו נרצחים אלפי אנשים ע"י כנופיות ערביות בסודאן ?

כלל וכלל לא.

מה שמעניין וחשוב הוא שמדינת ישראל לא תבנה גדר כדי להגן על תושביה ממעשי רצח חסרי הבחנה זועתיים.

על כך נערכים משפטים בין לאומיים ובכך עוסקת עצרת האום.
זה חשוב ! 238631
להגיד שהדרך שבה העולם שופט אותנו לא הוגנת - זה דבר אחד.
להגיד שהעולם צריך לעסוק בנושאים יותר מהותיים מהגדר - זה דבר אחר.

בהודעה שלך חיברת אותם יופי, אבל חוששני שהם לא קשורים.
תורת היחסות 238644
את הקשר הסברתי פעמים רבות. כל שיפוט צריך להיעשות ללא איפה ואיפה.
למשל אם ידוע וברור לכל שכל תושבי העולם מבצעים פשעים כבדים חוץ מאחד שמבצע פשע קל. ללכת ולשפוט דווקא אותו זה חוסר הוגנות משווע.
תורת היחסות 238645
אז אתה מתלונן על זה שלא שופטים את האחרים.
לשפוט אותו צריך בכל מקרה (כל עוד המשאבים מספיקים)? והגדר היא פשע?
תורת היחסות 238648
אני חושב שהגדר היא לא פשע (1), וגם חושב שלא הבנת את תגובתי הקודמת.

(1) אם קראת את מאמרי "יריחו תחילה" היית יכול להבין שגם מעשים שנראים על פניהם חמורים וקשים לעין ערוך מהגדר, בעיניי הם לא פשע.
תורת היחסות 238650
רק כתבתי את הנמשל הישיר מהאנלוגיה שלך - הרי אם המערכת מסוגלת לעמוד בכך, יש להעניש גם את הפושע הקטן.

הבעתי תמיהה דווקא מכיוון שהנמשל בהחלט לא התאים לדעות שלך כפי שאני מכיר אותן.
תורת היחסות 238655
לא דברתי בשום מקום על משאבים ויכולת, וזה ממש לא לעניין. הסיבה שכל כך אוהבים לשפוט את ישראל דווקא אינה קשורה במשאבים אלא בפוליטיקה, וגם באנטישמיות ישנה.
אם אתה מתעקש לדבר על משאבים, ברור שצריך להשקיע אותם קודם כל בפושעים הגדולים ואם נשאר עוד כסף לקטנים רק אז לטפל בהם. אחרת בפרוש נעשה אי צדק לפושעים הקטנים. אפשר לעשות אי צדק גם לפושעים.
תורת היחסות 238659
הכנסתי את המשאבים בדיוק בגלל השאלה "את מי שופטים קודם". חששתי שלאמירה "גם את הפושע הקטן צריך לשפוט." תגיב ב"ולא *להתמקד* בפושע הגדול?" ולכן הקדמתי הסתייגות פרקטית למכה.
זה חשוב ? 239069
מותר להסכים איתך?
אולי ניתן לסכם הכל במשוואה פשוטה:
קרוב = רלוונטי

הרי המרחק בין כאן וקוריאה הצפונית הוא עצום, ויכולת ההשפעה 'שם' היא מזערית.

וכאן - המרחק ביני ובין נניח תושבי השטחים הוא קטן הרבה יותר, וההשפעה שלי לגבי מה שקורה כאן גדולה הרבה יותר. אמנם סדר הגודל של המעשים הוא כמובן אחר - אבל איך ניתן לדבר על צפון קוריאה כאשר הגדר נבנית ומתהווה (עם כל הדילמות המתלוות אליה).

ואם נלך עוד צעד אחד עם המשוואה (צעד קטן גדול) - אני הקרוב ביותר אלי, ולכן הכי רלוונטי לשנות אותי

כבר אמרו חכמים ממני: if you can't change the world - change yourself
זה חשוב ? 239352
המשוואה לא בדיוק נכונה לדעתי. ארה"ב נמצאת בדיוק בקצה העולם מול עיראק, למשל, וגם האג לא הכי קרוב אלינו.
קל להאג לשפוט אותנו כי אנחנו מדינה ידידותית. צפון קוריאה לא, והיא לא מתביישת בזה.
בנוסף לכך, לדעתי קיים הבדל גדול בין המקרים בגלל אלמנט האנטישמיות. (ואולי גם ריבוי הערבים באירופה.) על זה יש לי הרבה מה להוסיף, אבל זה לא המקום.
אולי בגלל שאין לנו קשר לצפון קוריאה (אין לנו עולים מצפון קוריאה ואנחנו לא מטיילים שם אחרי הצבא) העניין נראה לנו פחות רלוונטי. ובעיקר התחושה שאין מה לעשות.
כמו שכתבת, "אני הקרוב ביותר אלי, ולכן הכי רלוונטי לשנות אותי". אימצתי את העניין הזה כבר מזמן, וכל פעם מחדש. וכאן ההזדמנות לעשות זאת שוב: מה *אני* יכול/ה לעשות בנוגע לעניין צפון קוריאה? עד כמה זה חשוב לי? וברגע שמחליטים שזה חשוב, יש מאיפה להתחיל ויש הרבה מה לעשות. למשל ארז החליט ליידע אתכם על העניין. ובדיון מצאתי הרבה חומר למחשבה ולפעולה.
זה חשוב ? 239730
לא חסרות דוגמאות לכך שמוסר הינו תלוי הגדרת קבוצות (ארי-יהודי, לבן-שחור, אדם-חיה).
אולם כאן אתה אומר דבר אחר, יש נזילות (ואולי אף זילות) בערכים ובקבוצות שבחרת לך בתלות בריחוקם ממך, ואת זה קשה לי לתפוש: מפריע לך המצב בקוריאה או לא? ואם היית שם, ולו לביקור קצר, זה היה מפריע לך?

חרף הפרגמטיות הברורה של המשוואה שלך, קרוב = רלוונטי
יש בכך בעיניי מן החוסר מוסריות וחוסר עקביות, להתנות מוסר בקילומטראז'.

ולסיום,
ההנחה המובלעת שלך שדבר בא על חשבון דבר.
אני לא סבור שמשאבינו כה דלים שאיננו יכולים להקדיש תשומת לב למצב הקרוב אלינו והמצב הרחוק מאיתנו גם יחד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים