|
||||
|
||||
והגנים הבהאים בחיפה היו נפלאים אפילו לפני השיפוץ שעברו בשנים האחרונות. שנתבהה-אה בהמונינו, ובא לציון גואל? ושאלה לגבי הקטע הזה: "קשה להתמודד עם העקרון של אחדות דתית נוכח הסתירות הרבות בין הדתות שהבהאים מאמצים אל חיקם, וקשה להסביר אותן כ"התפתחות" גרידא. לרבים קשה גם ליישב את הסתירות המהותיות שבין רוחניות לממצאים מדעיים"1. לא ברור לי- 1. מהן הסתירות המהותיות בין הדתות, שאותן אי אפשר ליישב (אולי צריך קצת רצון טוב, אבל זה, אם הבנתי נכון, כל העניין הבהאי...) ו- 2. מהן הסתירות המהותיות בין רוחניות לממצאים מדעיים. 1 הדר, נראה לי שאולי הוספת את הפסקה האחרונה הזאת רק כדי "לאזן" את המאמר. ואם זה כך, אז אולי אני מתפרצת לדלת פתוחה מבחינתך. אם לא- אשמח לשמוע את תשובתך לנקודות אלו. וכמובן- השאלות מופנות לא רק להדר, אלא לכל מי שעובר פה ויש לו דעה בנושא. |
|
||||
|
||||
הדלת אליה התפרצת אכן פתוחה לרווחה, אסתי, והשאלות טובות. הביקורת על שילוב הדתות המונותאיסטיות לדת לא אקסקלוסיבית עשויה לבוא בעיקר ממי שמחזיק בתיאולוגיה אקסקלוסיבית. מנקודת מבט של יהודים ונוצרים מאמינים, למשל, קשה ליישב את הנביאים הנוספים עם, מחד, התפיסה היהודית שכולנו עוד מחכים למשיח, ומאידך, התפיסה שהנביא האחרון והאולטימטיבי הוא ישו. הדתות האחרות טוענות לאמיתות מוחלטות וישימות, ולכך שבכתבי הקודש שלהן יש תשובה לכל דבר, והן תתקשינה להתמזג עם גישה לפיה המדובר היה רק בהתגלות חלקית שהתאימה לזמן ולמקום בו התרחשה. אשר לעניין המדע, כנ"ל. בעיניי חוקי הטבע הם הביטוי הטוב ביותר ליופיו הרוחני, אבל אם נעזוב את התיאולוגיה שלי בצד, הדתות אותן חפצים הבהאים לשלב מתקשות ליישב בין סיפור הבריאה בשבעה ימים ובין תורת האבולוציה, למשל. ההסתייגויות האישיות שיש לי מהדת הבהאית הן לא רבות, אבל משמעותיות, וסובבות בעיקר סביב המגבלות על סגנון חיים והתפיסות העומדות בבסיס המגבלות האלה. מצד שני, הרבה אנשים בחרו בדתות מונותאיסטיות שסובלנותן כלפי סגנון חיים שונה פחותה בהרבה… |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. כיצד הדת הבאהאית אינה אקסקלוסיבית, אם "אי אפשר להיות 'גם יהודי וגם בהאי'. לדת הבהאית יש אמונות ומנהגים שונים מאלה של הדתות האחרות, שהבהאים רואים כהתפתחות, והתאמה לרוח הזמן". האין זאת אקסקלוסיביות? והאין המושג "התפתחות" מצביעה על שיפוט? |
|
||||
|
||||
אסתי, אני מצטרפת לשאלתך השניה. ובאשר לראשונה: "נשמע נעים" זו בדיוק התגובה למקרא המאמר, כי לי, אפעס, זה נשמע קצת כמו "רוחניות-לייט". איזה יופי! לוקחים קצת מפה, קצת מפה, קורט אברהם, מעט מוחמד, והנה אנחנו דת שמשלבת בין כ-ל הדתות בעולם. אבל מה? זה לא כל כך פשוט. מה זה בעצם אומר, לאמץ את נביאי כל הדתות? כולל כל האיסורים המתחייבים בדת? או שבוחרים רק את הנושאים המוסריים? (נניח, המוסלמים לא אוכלים חזיר והנוצרים כן. מה מזה הבהאים מאמצים? את מה שיותר קל?) אם תשאלו לדעתי, מי שרוצה "מערכת רוחנית נאורה" כלשון המאמר יבחר בדרך החיים החילונית, יקרא מכתבי המוסר הקיימים בעולמנו ויבחר לו דרך חיים רוחנית כרצונו. לא צריך דת בשביל זה. |
|
||||
|
||||
אני חוששת שלא הבנתי. אני יוצאת מנקודת הנחה שאינך דתית: מדוע עדיפה בעינייך מערכת דתית שבה חוקים ותקנות המכתיבים לפרט מה יאכל, מתי ידליק את האור ומתי יותר לו לחתוך "ריבועים" מניר הטואלט שבביתו, על פני דת שציווייה הם בעיקר במישור הרוחני. הפנימי והבין אישי? כלום צריך אדם לייסר עצמו כדי לציית לפרטי פרטים טכניים וחסרי משמעות כדי שדתו תיחשב ל"עמוקה" יותר ו"לייט" פחות מאדם המאמין בעבודה אישית על איכויות רוחניות וצדק חברתי? הסופיזם המוסלמי, למשל, מדגיש רוחניות פנימית ולא-ליגליסטית על פני הזרמים המרכזיים יותר של האסלאם, בהם יש ציוויים לאין ספור. האם זה הופך את הסופים ל"לייט" יותר מהמוסלמים? את העבודה הרוחנית האמיתית עושים בפנים. אולי ההכבדות החיצוניות, שאליהן את מתייחסת כאל ה"העמקה" או ה"דת האמיתית", הן-הן ה"רוחניות לייט" השטחית, והן דווקא מסיחות את הדעת ממה שצריך להיות חשוב לאדם המאמין: יחסיו עם אלוהיו ועם אנשים אחרים. נראה לי שהרבה יותר קשה להצניע לכת, להאיר פנים לזולת, להימנע מרכילות ומדיבורים שליליים, להתנדב ולפעול למען צדק חברתי, מאשר לא לאכול חזיר, על בסיס קבוע. אז אולי לא כל כך ברור לי מה פה "לייט" ומה לא. לא ככה? ולגבי ההערה "לא צריך דת בשביל זה" – דת לא "צריך". דת יש, או אין, כל אחד לפי ראות עיניו. הדגש הוא על המילה "רוחנית" במשפט "מערכת רוחנית נאורה". מי שאינו מאמין באלוהות, וטוב לו לחיות לפי עקרונות חילוניים הומניסטיים, יופי לו. מי שמאמין, ושאמונתו אינה מתמצה בציות עיוור לציוויים טכניים אלא בדרישות מוסריות, גם יופי. היכן הבעיה? |
|
||||
|
||||
לא התכוונתי לומר שהדת ה"אמיתית" הינה דת שבה יש איסורים וציוויים. הצבעתי על הקושי שבהצהרה, שנביאי כל הדתות המונותאיסטיות כולן מבשרים על החזון האלוהי. איך אפשר לומר שאתה מסכים גם עם משה, גם עם ישו, גם עם מוחמד וגם עם בודהה? המושג "לייט" שציינתי כיוון לכך שהצהרה כזו מתעלמת מהסדקים העמוקים שיש בין הדתות. |
|
||||
|
||||
אמן אמן ואמן! למה כל כך הרבה אנשים חושבים שצריך איזושהו קדוש דתי שיגיד לך שאסור לרצוח או לגרור את אשת חברך לשירותים ולהראות לה שם את המשיח הפרטי שלך? אם לא תרצח - לא ירצחו אותך! אם לא תגנוב - לא יגנבו לך! אם לא תעשן למישהו אחר בפרצוף על הבוקר - לא יעשנו לך! אם לא... זה הגיון פשוט, רבאק! - וחוץ מזה, זה הרבה יותר נעים ככה.לא? הבנתם? לא כל כך קשה נכון? לא צריך ספרים וגווילים וכיפות ותרבושים וצלבים ... רק הגיון פשוט וקצת ידע מדעי וכולנו נעבור את החיים בשלום ובכיף. לא בעזרת השם |
|
||||
|
||||
אבל דת היא בדיוק הדבר שיתן לך את האפשרות לרצוח מישהו מבלי שירצחו אותך, ולגנוב למישהו מבלי שיגנבו אותך - כי ''האמת'' לצדך. |
|
||||
|
||||
תראה... זה די הרעיון שמאחרי מה ששרבטתי מקודם. כי הדת הרי, היא נותן הלגיטימציה הכי 'יעיל' לרצח לאורך כל ההסטוריה. לי אישית המילה דת עושה צמרמורת, אם כי אני מבין שיש הרבה אנשים שטופי מוח( גדלו ככה,נפלו עליהם כשהיו במצב נפשי ירוד וכו'), או פשוט תמימים עד איןקץ, או חלושי אופי (נא לשים לב כל המתלהמים- אני לא טוען שכולם חלושי אופי, אלא שיש כאלה מהם)... ואלה כן זקוקים לאיזו הכוונה אלוהית, שתגיד להם מה לעשות כל כמה שעות, בשמחות ובעצב, כמה נרות צריך בשביל המצב רוח, וכמה לשבת וכמה למתים... כפי שנאמר בגמרא:NOT MY CUP OF CHICKEN-SOUP. נ.ב. סליחה שהתפרצתי לדלת פתוחה בכזו התלהבות - כי ברור מתגובתך שגם אתה חושב פחות או יותר ככה. יאאלה בי |
|
||||
|
||||
לא תגנוב לא יגנבו לך? איפה אתה חי? |
|
||||
|
||||
אייל אלמוני יקר, אני רועה באותם כרי דשא וחרא שבם אתה מוצא את מזונך, לוגם מיים ורפש מאותו נהר מזוהם שבו אתה שותה... בעולם כל כך כאוטי המתנודד מטוב לרע דרך כל המצבים שבאמצע, אין לנו אלא לשים את משקפיי האופטימליות אל מול עינינו, ולנוע קדימה תוך נסיון בלתי פוסק להשאר על הדרך. יש לך רעיון יותר טוב? נ.ב. למה אתה אלמוני, אייל? |
|
||||
|
||||
א. הראשון, החלפת ניק? |
|
||||
|
||||
החלפתי ל:התייש הצוחק - אבל התגובות ממשיכות להגיע ל'זקן'- החלטתי שאני יותר צוחק משאר קשיש. ננסה לשנות עוד פעם. |
|
||||
|
||||
אתה לא חושב שבלי שום דת החיים קצת חרא?! ועובדה שכל מה שאתה אומר מגיע בסופו של דבר מדת כלשהיא... תראה בשורה התחתונה: כדי להגיע להסכם הזה (כמו שאתה אומר אם לא תרצח לא ירצחו אותך) זה צריך להגיע ממקום כלשהוא וזה מהדת! |
|
||||
|
||||
חס וחלילה וחס ושלום - לומר שמה שאמרתי חייב להגיע מדת כלשהי: זה כמו לומר, שכדי לאפות עוגה טובה חייבים להיות שייכים לאחת מהאסכולות המשובחות והידועות של קונדיטורים בלגים בעלי זקנקן צרפתי קטנטן ו... כדי להגיע ל'הסכם' הזה לא צריך דת - למה? לא מספיק הגיוני לך שלאף אחד אין זכות, למשל, לעבור על ידך ברחוב וכדרך אגב לפתוח את חולצתך ולומר לך את דעתו על חזך - את באמת חושבת שצריך להיות חוק רשום במשטרה בנושא זה, כדי שלאנשים יהיה ברור שאין להם זכות לנגוע בך ללא רצונך? האם ההגיון והכבוד ההדדי לא מספקים את התשובה באופן מוחלט וללא כל ספק? ובקשר ל' אתה לא חושב שבלי שום דת החיים קצת חרא?!'- *לא*, ממש לא!( אבל כמובן זה תלוי למה את קוראת 'דת'- אם זה לא כולל איזה אל ששופט אותי בכל רגע נתון, כזה שבורא אותי עם יצרים אבל מעניש אותי כשאני משתמש בהם - או את ילדיי ונכדיי, אם את מתייחסת לדת כאל דרך חיים טבעית ככל האפשר בימנו, תוך הרגשת קירבה לאדמה, טבע, ואחינו בני ובנות אדם, תוך השתאות וצניעות באשר למקומנו בשרשרת המזון ושימחה על כי חיים אנו בתקופה שמאפשרת לנו בריאות וזמן פנוי מהישרדות כדי להעריך את מה שמסביבנו - אז כן, אני אהיה איתך, דתי ככל שאפשר. |
|
||||
|
||||
ובדיוק על זה אמרה (וכהרגלה, אמרה יפה), ברברה קינגסולבר: |
|
||||
|
||||
מתוך המאמר: You might be
expressing your reverence for the details of a world created in seven days, 4,004 years ago (according to some biblical calculations), by a divine being approximately human in shape. Or you might be revering the details of a world created by a billion years of natural selection acting utterly without fail on every single life-form, one life at a time. For my money the latter is the greatest show on earth, and a church service to end all. I have never understood how anyone could have the slightest trouble blending religious awe with a full comprehension of the workings of life's creation. |
|
||||
|
||||
בספר המומלץ שלה (לא הזכרת אותו לפני כמה זמן?) Poisonwood Bible מסופר על משפחה של מטיף מג'ורגיה שמגיעה למסיון בקונגו. כשהמשפחה התחילה לארוז את הדברים לנסיעה התברר שישנה מגבלת משקל בטיסה. כדי לעקוף אותה הם החליטו שהאם והבנות ילבשו כמה שכבות של בגדים ויכניסו לכיסים כמה שיותר חפצים. כשהם הגיעו ליעד הם התחילו לפרוק את העול הכבד מעצמן, והסופרת מעירה שלאב המטיף הנוצרי היה פחות לפרוק מכיוון שהבשורה משקלה קטן מאד. |
|
||||
|
||||
זה ספר מקסים! סביר להניח שהזכרתי, בטח בדיון על רואנדה. האם יש תרגומים של ספריה של קינגסולבר לעברית? אם לא, צריך שיהיו. |
|
||||
|
||||
העולם לא כל כך פשוט. מצוות בין אדם לחבירו הם שכליים וברורים כמו שאמרת .ביהדות גם מצוות כאלו צריך לעשות כי הד' ציווה .וחוץ מזה יש הרבה מצוות שלא מבינים אותם ויש לעשות אותם גם בלי להבין כי זה צווי אלוהי.כמו שילד קטן לא מבין מה שגדולים לא מבינים כך מי שלא לומד ומתעמק בדת היהודית הוא לא יבין.חייבים להשקיע בחיים כדי להשיג משהו. הדת היהודית היא הדת היחידה וכדי לדעת את זה אפשר לשאול את האלוהים אם זה נכון,הוא ישמח לענות לך. |
|
||||
|
||||
שאלתי. הוא אמר לי שאתה מדבר שטויות ומקומך בגיהנום מובטח. |
|
||||
|
||||
הבהאים אולי אינם מאמינים במנהגיהם של שאר הדתות ואולי הם מאמינים רק באותם משיחים וגם עוד משיח משלהם, הבאא אוללה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |