בתשובה לערן בילינסקי, 26/03/04 16:05
כשרות בצה''ל 208750
כלום העלית בדעתך שהממסד הדתי הגברי והשוביניסטי ישלול מעצמו את ההנאה שבלשבת לשולחן כשהאשה טורחת על הארוחה? אם תהיינה מגבלות על נשים בזמן נידה, הן לא תהיינה מהסוג שישלול מהגבר את הפולקע ותפוחי האדמה שלו.

האדיקות ההלכתית המופרכת יכולה היתה להניב איסור מהסוג שאתה מתאר (נשים מזוהמות בזמן הנידה => האוכל שהן מכינות מזוהם => אסור לאכול אותו), אבל איסור כזה לא יתקיים מאותה סיבה שבגללה לנשים בזמן נידה מותר להדיח את הכלים אחרי האוכל, ולשטוף את הרצפה.
כשרות בצה''ל 208786
ומה פסול בעובדה שהמזוהמת תטרח בעבודות הבית על מנת לפנות זמן לבח"ל להתגנב לקולנוע מרכז לצפות בלהיט החדש 'יאסין ושבעים הבתולות'?
סליחה, כמובן שהכוונה היא לפנות לו זמן להגות בתורה אלף לילה ולילה.
אה?
לילה!
כשרות בצה''ל 208883
תגובה 208881
כשרות בצה''ל 209213
יש מספיק משפחות דתיות שבהן האב הוא זה שטורח על הארוחה וכו', אבל את בטח יודעת את זה גם בלי שאני אגיד לך.
כשרות בצה''ל 209251
יש איזו סטטיסטיקה בעניין?
כשרות בצה''ל 209255
אין לי מושג.
כשרות בצה''ל 209426
Unfortunately, religious families who value gender equality are not the halachic rulemakers in Israel, nor are they a substantial, loud voice in the religious public realm.
נניח 209720
לדעתי, את טועה בחלקו השני של המשפט. בקיצור, מה ששאל שכ"ג: יש איזו סטטיסטיקה בעניין?
The Image of Motherhood and Household Duties 209758
Either I underexplained or you misunderstand me. Statistics are irrelevant; loudness of voices is not measured statistically, nor does what I said have anything to do with the actual percentage of religious couples who share household work. Even if we are willing to assume that in most religious families the burden of household chores is evenly divided between the spouses (which, incidentally, I hardly believe is the case, for religious OR secular heterosexual couples in Israel), that is not the dominant cultural image projected at the public. The public is under the (perhaps, but not likely, mistaken) premise that religious marriages do not actively promote the equal sharing of household duties; that motherhood, as opposed to fatherhood, is a major defining characteristic of female status; that women are expected, by the halachah, to engage in household and commerce more than in intellectual pursuit (the "Eshet Chail" song); that the cultural context of Shabbat and holiday dinners, as it is stereotyped and typified in the popular image, looks at the woman as responsible (the 'balabuste' stereotype).

So, even if we are willing to assume that there is a large number of couples in which household burdens are distributed more evenly, it is still a fact that this image is not reproduced by popular culture, so apparently the voices calling for an alternative distribution of household work are not as loud as they should be. That was my premise all along.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים