|
||||
|
||||
ישנן טענות (של דירק פארפיט), שה''אתה בהווה'' הוא לא ה''אתה בעתיד'', אלא מישהו אחר, ומכאן, שבכך שאתה מעשן כיום אתה בעצם פוגע בצורה דראסטית באותו אחד שיקבל סרטן כתוצאה מכך. כלומר, אתה מבצע אקט בלתי מוסרי בעליל. אלה טענות מקוריות ומעניינות לדעתי, אף כי קצת מטומטמות. |
|
||||
|
||||
עמדות השוללות את ה"אני" כישות מתמידה (או בכלל, כישות קיימת) אינן מקוריות כלל. הן מופיעות החל בבודהיזם ההודי על גלגוליו השונים (שם מהווה שלילת האני עמוד תווך חשוב לתורה כולה), עבור בתפיסות אידיאליסטיות שונות (פיתוחים של הסוליפסיזם נוסח ברקלי: כל מה שיש זה מה שנתפש ברגע ההווה) וכלה בתלי תלים של כתבים מודרניים יותר (הבהיר והחד בהוגים שעוסק בשאלות מעין אלו הוא כמובן פרידריך ניטשה. מומלץ במיוחד המאמר הראשון בספרו "מעבר לטוב ולרוע", בייחוד ההתייחסות ל"אני חושב" הקרטזיאני (סעיף..16 או 17..משהו כזה). בכל הנוגע להיבט המוסרי של שלילת התמדת ה"אני", עמדות כאלו דווקא אינן מוכרות לי משום מקום. אבל האמת שאיני מתעניין יותר מדי באתיקה. ואם לחלק האתי בלבד התייחסת באומרך שהן נראות לך "קצת מטומטמות", הריני מתכבד לחלוק עמך דעה זו. |
|
||||
|
||||
ליאור גולגר השתמש בטענות האלה פעם, אבל לא הזכיר שהן אינן מקוריות שלו. אני שותף לחלק האחרון של דעתך (סליחה. של דעתו של הלודביג הקודם) עליהן. |
|
||||
|
||||
שבדיונים באייל לא נעשה שימוש באף טענה פילוסופית מקורית עד היום :-) ורק דקארט הזקן והטיפש חושב לו בתוך דלי מים (של ספונג'ה) וכל הפילוסופים ודמויי הפילוסופים משתינים בו. |
|
||||
|
||||
לא רק שאין לי מושג מי זה דירק פארפיט, אני בכלל לא זוכר שהשתמשתי בטענות האלה פעם. זה כמובן לא מפתיע, שהרי ''אני בהווה'' הוא לא ה''אני בעבר''. היית צריך לשאול אותו. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ולמה, בעצם, ביקשתי סליחה? התשובות לפי הסדר: 1. לטל כהן ומנוע החיפוש. 2. כי אני נמושה בת יתוש. תגובה 102883 והפתיל שהתפתח, שהיה די ארוך אך מעט מבדח. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |