בתשובה לעומר, 26/02/04 0:06
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200750
אני מתנצל. הרי אפשר לגוון את זה ב''פלסתין בילדנא ואל יהוד כילאבנא'' מדי פעם. או אולי ''בדם ואש נפדה את פלשתין''. יש מגוון של דעות בצד הפלשתינאי.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200771
גם אני מצטרף להודעתו של עומר: תגובה 200551 , ושהיא תקפה, לדעתי, באותה מידה. הרי אתה לא היית שם ולא שמעת את הקריאות, נכון?
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200778
אני לא הייתי בטדי בשבת, ולמרות זאת אני מוכן להסתכן ולהגיד שאני יודע מה צעקו שם. אני לא הייתי בהפגנת פועלי המתפרה שנסגרה, ואני די משוכנע שגם הצעקות שנשמעו שם לא היו ''ביבי לשלטון''. בהפגנת הימין האחרונה בכיכר רבין לא צעקו ''הפאשיזם לא יעבור'', אבל בהפגנת השמאל דווקא כן. למותר לציין שלא נכחתי גם בשתי ההפגנות האלה.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200788
באיזה מכל הארועים שהזכרת צעקו "מוות לערבים", או שמא צעקה זאת לא נשמעה מעולם?
האם במשחקה של בני סכנין בשבת מה שצעק הקהל היה איטבח אל יהוד או שמא, אדבח אל יהוד? האם גיוונו ב"פלסתין בילדנא ואל יהוד כילאבנא" מדי פעם או אולי "בדם ואש נפדה את פלשתין"?
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200804
"מוות לערבים" נשמעה גם נשמעה בטדי, אם שיחקו נגד בני סכנין או אח"י נצרת. למה אתה שואל?
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200859
בשביל לדעת.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200876
אתה, וגם ערן בילינסקי, מיתממים. זאת הטענה שלי: מדי פעם נדרשת דרישה לא סבירה להוכיח או להסביר דברים ידועים או מובנים מאליהם, ובכל פעם שהדבר עולה מראה על אג'נדה מאד ברורה של הטוען. לדעתי זאת טקטיקה מעצבנת, שהפליא לעשות בה שימוש סמילי זי"ע בויכוח היסטורי עם עוזי על משמעות המילה" שערוריה".

אתה יודע טוב כמוני מה צועקים בטדי, וערן יודע טוב כמו שנינו מה צועקים בהפגנות פלסטינאיות ואיזה דגלים נשרפים שם. האדון פז יודע למה זרקו אבנים בשבת, ואני יודע שיש חילונים עם גישה גזענית לחרדים. לא צריך להוכיח את מה שידוע לאדם הסביר, ואם יש כאן טעות נטל ההוכחה הוא על מי שטוען לקיומו של היוצא מן הכלל.

אם בהפגנה ספציפית אחת של פלסטינאים לא צעקו "איטבח" מן הראוי היה שהנוכחים בה יציינו את זה ולא יחגגו עם עצמם את ההישג המצויין הזה וירגישו כמה לא הוגן היחס שהם זוכים לו בעקבות עשרות המקרים המתועדים בטלוויזיה. זה בהחלט מקרה של כלב נשך אדם, ומגיע לו פרסום.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200892
אני בקושי יודע מה משדרים בטלוויזיה מהפגנות פלסטינאיות. ואני לא יודע ערבית. אני יודע, ולא צריך להיות בשביל זה אורי פז, שבטלוויזיה נוטים להקרין את מה שמצטלם טוב ולפעמים (והיו לא מעט מקרים מדווחים כאלו באינתיפדה הראשונה) המצלמה היא טריגר להקצנה בהפגנות.

אם נחזור לאיפה שהתחלנו ממנו, אז תגובת הד"ר (תגובה 200543) היתה צינית ולעגנית לדעתי. לא צריך להקצין את זה עד לאנשלוביציות יתר ("ענה כסיל באיוולתו" וגו'... יו... עד סוף התגובה הזו אני אסתכסך עם חצי מהאייל) אבל בהחלט אני רואה טעם להצביע על הפבלוביות שבתגובתו, והעובדה שסברתו בבירור, לגבי ההפגנה הנ"ל, כנראה אינה נכונה, לאור הקונטקסט שהביא עומר (תגובה 200244).

עדיף שאני אעצור כאן לפני שאקים עלי עוד מבאי האתר. רות סוף.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200895
טוב, אולי אתה צודק, ואולי גם אני הגבתי פבלובית משהו. ובכל זאת, טרם שמעתי מעומר הכחשה חד-משמעית שנקראו שם קריאות ''איטבח'' או ''אדבח'' (מישהו בטח יודע את ההבדל) או ''בדם ואש'' וכל ההגזמות הטלוויזיוניות האלה.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201335
''אטבח'' (פעם שמעתי שאין מילה כזאת) או ''אדבח'' לא. ''ברוח ובדם'' כן (''דם ואש'' זה יהודה, לא פלסטין). את רוב הססמאות בערבית אני (כאמור) לא מבין.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201479
תודה.

אין לך בעיה לעמוד בחברת צועקי "ברוח ובדם" ועוד סיסמאות שכלל אינך מבין? ואיך זה שאתה לא טורח לבקש ממישהו שדובר את שתי השפות לתרגם לך, אם אתה לא מפגין יחד עם כאלה שצועקים, אולי, "עומר בן זונה"?

משונה בעיני. אני לא הייתי מפגין עם קוראי "מוות לערבים", ואני אפילו לא יפה-נפש.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201700
השורה האחרונה בתגובתך היא דוגמא טובה לעיוותי-השמיעה הישראליים שהזכרתי בתגובה 200551 . סיסמאות כמו "ברוח ובדם" דומות ל"הציונות תנצח" הרבה יותר משהן דומות ל"מוות לערבים". אפשר לוותר על הדיונים המתישים בשאלה האם מדובר על דמם ורוחם של הצועקים או של אחרים, ולהסכים ש"ברוח ובדם" מהווה תמיכה מפורשת במאבק מזוין. לא צריך לתמוך במאבק מזוין נגד צבא כובש בשביל להכיר בהבדל המהותי בין הסיסמה הזו (והעמדה הנפשית שממנה היא מגיעה) לסיסמאות שמהוות קריאה לפוגרום.

אבל השאלה ששאלת לפני השורה האחרונה היא אכן שאלה קשה. יש לי כמה תשובות, אף אחת מהן לא מספיקה בפני עצמה אבל הן אמורות להשלים זו את זו. הראשונה היא שלא הגעתי לבודרוס להפגנה "שלי", אלא באתי כתומך בהפגנה של הפלסטינים נגד הגדר, וכסוג של מגן אנושי. תשובה נוספת היא שבתור בן החברה הכובשת, שנהנה מהפריבילגיות של בן החברה הכובשת, אני לא אמור להגיד לפלסטינים איך לנהל את מאבק השחרור שלהם ובאילו אסטרטגיות לתמוך. הייתי מעדיף לראות את המאבק הפלסטיני פציפיסטי לחלוטין, אני חושב שזה היה חכם יותר גם מבחינתם, אבל אין לי ספק שמאבק מזוין נגד הצבא הישראלי הוא לגיטימי הרבה יותר מהכיבוש שהצבא הזה אוכף; כלומר שלפחות תיאורטית אין לי בעיה חמורה עם סיסמאות שתומכות במאבק כזה. אני מודע לכך שעבור חלק מהמפגינים קריאות בזכות מאבק מזוין עשויות להיות גם קריאות בזכות רצח ילדים, וכאן נכנסת סיבה נוספת להשתתפות בהפגנות שבהן נצעקות קריאות כאלה. אני מעניק חשיבות רבה יותר למעשיהם של המפגינים (=השתתפות בהתנגדות אזרחית לא-אלימה) מאשר לדעותיהם. כאשר אני משתתף עם הפלסטינים בהתנגדות אזרחית אני משפר את סיכויי ההצלחה שלה, מפחית את המחיר היקר שהם משלמים עבורה, ומראה להם שצעקתם נופלת על אזניים ישראליות קשובות; בכך (אני מקווה) אני מחזק את סגנון המאבק הזה.
יופי 201759
אני מבין, אם כך, שאתה משתתף גם בהפגנות הימין הקיצוני שלנו כדי לחזק את סגנון המאבק הזה במקום את ההתעללות בערביי השטחים. אתה בטח אדם עסוק מאד.

המשפט "אני מודע לכך שעבור חלק מהמפגינים קריאות בזכות מאבק מזוין עשויות להיות גם קריאות בזכות רצח ילדים" אומר את הכל: לדבריך שלך אתה מוכן להפגין עם אלה שחלק מהם רוצה לרצוח את הילד שלי. כמה נאור מצידך.

אם אתה מצפה לקבל סימפטיה, תצטרך לחפש אותה אצל אנשים אחרים (השכנים שלי, למשל :-)).
יופי 201807
אם לא סימפטיה, אני מצפה לקבל איזושהי נכונות בסיסית להקשבה. אני מנסה להסביר כאן דברים שלא פשוטים גם לי. התגובה הזו שלך (בניגוד לקודמת) משדרת לי התנצחות יותר מאשר שיחה. בהתנצחות אין לי עניין (לפחות כרגע, לגבי הנושא הזה).
יופי 201815
סליחה. מה שהתכוונתי לשדר לא היה רצון להתנצחות אלא שאט נפש.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201482
לפני מספר שנים פורסמה ב"הארץ" רשימה של אישיות חינוכית ערבית-ישראלית ידועה למדי שעסקה בנושא זה.לצערי אין לי קישור ואני נסמך על זכרוני ואף אינני בטוח לגבי שם האיש - מכל מקום מדובר באחת הדמויות המובילות של גבעת חביבה.

במאמר הנ"ל נטען שההמון הערבי השואג "איטבח אל-יהוד" לא היה קיים מעולם אלא בדימיונם של ממציאי המיתוסים הציוניים ומקורה בשילוב בין פרנויה לבורות. כהוכחת הטענה הוסבר כי "איטבח" בערבית פרושו לבשל ולא לטבוח ומכאן שמגוחכים בעליל תיאורי האספסוף השואג "נבשל את היהודים".

ימים מספר לאחר מכאן התפרסם מכתב קורא שציין כי מר נטור (?) צדק בהסברו לגבי משמעות "איטבח" בערבית אך מאמרו לקה בחסר שכן מסיבות השמורות עימו לא הרחיב את השכלתם של קוראיו התמהים אולי לדעת איך כן אומרים "לטבוח" בערבית (התשובה משמאל לימין: חבדיא)
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201488
זה קצת כמו טענתו של מובארק שהערבים לא יכולים להיות אנטישמיים כי הם בעצמם שמים.
מה זה זי"ע? 200929
"מה זה זי"ע?" 200930
(הוא שייך לפלג של סמילי שיל''ו).
"מה זה זי"ע?" 200937
אני רואה שאתם לא רוצים שאני ילך לישון הלילה. טוב, אז מה זה שיל"ו?
יותר חשוב לדעת 200941
אלך. שאני אלך לישון.
ומה תעשי לי אם אני *י*לך לישון, כמו שאני אוהב? 200945
כלום 200948
לא כלום 200996
אל''מ 200942
"מה זה שיל"ו?" 200953
שיקום לתחיה ויגאלנו, כמובן.
(ראשי-תיבות חדשים יחסית, בשימוש מצומצם).
"מה זה שיל"ו?" 200975
עפ''י הדוד ג., בעיקר בצירוף למלך המשיח (לא, לא ישו. הלובביצ'ר).
ואני שמעתי ''שיחיה לעולם ועד'' 200992
ואני שמעתי ''שיחיה לעולם ועד'' 201027
לא קשיא, כאן לפני מיתה וכאן לאחר מיתה.
מה זה זי"ע? 200933
זכרו יגן עלינו. וגם: זה יפה, עוזי? (להביא ר"ת נוספים)
זכותו יגן עלינו, דווקא 200991
זכותו יגן עלינו, דווקא 201054
תגן. זכותו תגן עלינו.
זכותו יגן עלינו, דווקא 201142
''...ירגיל עצמו לדון את הרשעים ועוברים לתיאבון לכף זכות, שכל דבר עבירה שרואה ברשעים ידון לכף זכות, כי את עצמו הוא דן. ... וידע נאמנה שגם אצלו נמצא שמץ דבר מעבירה זו, אלא שעל עצמו הוא מוצא תמיד זכותים, כן ימצא זכות וחסד על כל ישראל, כי הצד השוה שבהם שכולם צדיקים, כולם טהורים, כולם ראויים לכל הברכות. ואמרו ש''ואהבת לרעך כמוך'', היינו כפי שאתה אוהב את עצמך למרות כל חסרונותיך.''
(הבעש''ט על פרשת קדושים)
אופס 201064
צודק, כמובן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים