|
||||
|
||||
שר התמ"ת אולמרט החליט להעלות את מחירי הלחם האחיד בכ-14 אחוזים. תרגיל זול ושקוף שנועד, והצליח, להביא את נתניהו לצמצם בקיצוץ במשרד. אבל התרגיל המטופש אפשר לנו הזדמנות פז לגלות נתון שלא היה זמין לנו אחרת: מסתבר שרק 30% מהלחמים שנרכשים ע"י השכבות החלשות (ואל תשאלו אותי איך הם גילו את זה) הם לחמים שמחירם תחת פיקוח. כן, כן. אותם אנשים עם המקרר הריק, שאין להם כסף לקנות אוכל, שמפחדים למצוא את עצמם ברחוב יום אחד, מוציאים את כספם על לחמים מיוחדים ויקרים. ורגע, זה לא הכל - מכיוון שאותם אנשים כל כך עסוקים ואין להם רגע פנאי לפרוס את הלחם בעצמם, הרי שאפילו כאשר הם קונים לחם שמחירו תחת פיקוח, הם מעדיפים ב-77 אחוז מהמקרים, לקנות לחם פרוס, שמחירו יקר יותר. אין ספק, יונית, תמונות קשות. לקצץ, אמרנו כבר? |
|
||||
|
||||
אל"ס1 , אבל ממך הייתי מצפה לדעת שזה ש77% מהלחמים שנקנים על ידי "השכבות החלשות" הם לחמים פרוסים לא אומר שאין אוכלוסיה גדולה של חלשים ( נגיד 10% מתוכם) שצורכים *רק* לחם רגיל. 1 אני לא סטטיסטיקאי. |
|
||||
|
||||
30 אחוז מהלחמים שנקנים ע"י "השכבות החלשות" הם תחת פיקוח. מתוך 30 האחוזים הללו, רק 23 אחוזים אינם לחמים פרוסים. כלומר, רק כ-7 אחוזים מהשכבות החלשות, לכל היותר, קונים לחמים לא פרוסים. זה מתבסס על ההנחה שכל מי שקונה לחמים פרוסים קונה רק לחמים פרוסים וכל מי שקונה לחמים לא פרוסים קונה רק לחמים לא פרוסים, הנחה שנראית לי לא מבוססת. |
|
||||
|
||||
צודק, לא קראתי בעיון את הכתבה. אז אני מחליף את ההתנגדות שלי: אם מדובר באחוז כל כך קטן של קוני לחם אחיד, מה הטעם להתעסק עם העלאת המע"מ שם? ניחוש מושכל אומר שאם רק 7% אחוז מהלחם אצל העניים הוא לחם אחיד, בטח אצל העשירים זה עוד פחות. לא נראה לי שמ14% על 7% נוושע. אגב, אני לא חושב שזה כל כך מופרך להניח שאם רוב הלחמים שנקנים אינם לחם אחיד לא פרוס, אז מי ש*כן* קונה את זה הוא כנראה בין האנשים היותר מסכנים. |
|
||||
|
||||
אותו אדם שהפציר באורי פז לתת לו מקור למחקר על האתאיזם אצל הרפורמים על מנת שיוכל לאמת אותו מסתמך באופן עיוור על דיווח ב-Ynet כשזה תואם את השקפת עולמו. איפה ואיפה כבר אמרנו? |
|
||||
|
||||
אורי פז הוא אדם בעל רקורד... בעייתי מבחינת אמינות, שהביא לי מקור משנת 73' בעיתון דבר. הבקשה שלי למקור הייתה פשוט משום שיהיה לי יותר קל להשיג עותק של כתב עת משנת 73', מאשר עותק של עיתון דבר משנה זו. הבקשה, אגב, מעולם לא נענתה. בניגוד לזה, יש לי דיווח בעיתון (או אתר של עיתון) שהוא אמין עלי בד"כ, המתייחס למחקר שנערך ע"י משרד התמ"ת ולא פורסם בכתב עת כלשהו. על מה אני יכול להסתמך חות מעל העיתון הזה? שום איפה. |
|
||||
|
||||
איפה וחצי, ולא מול אורי פז אלא מול המציאות. בעולם שהצגת בתגובת הלחם הפרוס,תגובה 196237 כל הנתונים הסטטיסטיים של הלמ"ס מתגמדים, כל הפערים מצטמצמים וכל המצוקה נעלמת ברגע שמתברר שעני חצוף אחד העז לקנות לעצמו לחם פרוס. ברגע שמישהו מתלונן על עוני, חולשה או מצוקה, כל מה שיש לעשות זה לספור לו את הלחם/הסיגריות/חשבון הסלולר. ולמה? כי זה תמיד יובל לאחת משתי מסקנות: 1. הוא בכלל לא במצוקה! 2. הוא בטוח הגיע למצב הזה באשמתו, הרי הוא מבזבז כל כך הרבה! ואני לא יוצאת כרגע נגד העובדה שאתה חושב כך, אלא נגד הכיפוף של כל עובדה וחצי עובדה, כדי שיתאימו לתפיסה שלך. |
|
||||
|
||||
לא מבין אותו, חלומו הרטוב מתגשם, שינוי לוקחת הישג ענק בבחירות, נתניהו מכסח את מתפנקי הלחם הפרוס, ודווקא עכשיו הוא נוסע לקנדה. |
|
||||
|
||||
הוי, נו, באמת. "עני חצוף אחד"? 93 אחוז מבני השכבות החלשות אינם בוחרים באופציה הזולה ביותר לקניית לחם, שההבדל היחיד בינה לבין האופציה הפרוסה הוא מעט אי-נוחות, וההבדל היחיד בינה לבין האופציה היוקרתית יותר הוא הבדל בטעם (ולא, נגיד, באיכות המוצר או בערך התזונתי שלו). למקרה שלא היית בסופר לאחרונה, לחם פרוס יקר בכשליש מלחם לא פרוס - ורק 7 אחוזים מהאנשים בשכבות החלשות, על פי נתוני משרד התמ"ת, בוחרים "להסתפק" בלחם הזול. אם היה מדובר על 30 אחוז מבני השכבות החלשות שלא קונים את הלחם הזול - מילא. 50 אחוז, גם בסדר. אפילו על 75 אחוז הייתי סותם את פי. 93 אחוז, כאשר כל אדם שלישי במדינה הזו מיילל שאין לו אוכל לילדים שלו, זה לא מקובל עלי. וכן, אני אספור את הלחם, הסיגריות וחשבון הסלולר של כל אדם ואדם שפושט יד אלי ודורש ממני להעניק לו מכספי משום שהוא "עני". אילולא כל אותם בולסי-לחם-ארז, מעשני-שרשרת ודברני-סלולרי-מדופלמים היו דורשים את חלקם בעוגת תשלומי ההעברה, אזי אותם אלו שבאמת אין להם כלום ובאמת אינם יכולים להשיג ממון כדי להזין את עצמם ולחמם את ביתם בחורף, היו יכולים לקבל הרבה יותר מבלי שאנחנו נאלץ לוותר על מחצית הכנסתנו עבורם. אני תומך בתשלומי רווחה. אני תומך במתן סעד לקשישים שהגיעו לפת לחם, ולנכים שגורלם התאכזר אליהם. אינני מוכן לתמוך בכל עלוקה שמסתובבת חסרת תועלת ברחוב כי יותר קל לקבל כסף מהמדינה מאשר באמת ללכת לעבוד, ויותר כיף לקנות סיגריות מאשר לכלכל את ילדיך. מי שצריך לקבל קצבאות הם אלו שאין להם דבר ואין ביכולתם לשנות את מצבם. מי שיש לו מספיק כסף לסיגריות, יכול לקצץ ב"שומן" הזה בלי לגעת ב"בשר החי" (מזון לילדים). מי שיכול להרשות לעצמו באגטים עם סומסום ולחם בצל, יכול "לרדת ברמת החיים" ולאכול סתם לחם אחיד, ופתאום התפנו לו עוד כמה שקלים בחודש. אני יודע - חוצפן שכמוני. מצפה מאנשים שרוצים ממנו כסף להתייחס לכסף בכבוד. רוצה להגיד לאנשים האלה איך לבזבז את הכסף שהם מקבלים ממנו. כמו שאמר אחד מראשי הרשויות שדורשים מהאוצר כסף על תוכנית ההבראה של נתניהו - "מי הוא חושב שהוא, שיגיד לנו איך להשתמש בכסף שלנו?!". מי הוא? הוא זה שנותן לך את הכסף. אז תסתום. |
|
||||
|
||||
חשבתי להגיב לה בעצמי, אבל נתקלתי במשהו שהוא די נדיר: תגובה שאומרת בדיוק את מה שאני רציתי להגיד, רק הרבה יותר טוב ממני (זה נדיר, כי בד"כ התגובות לא אומרות בדיוק את מה שאני רוצה לומר). קבל ח"ח. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
שיואו, מלא דמגוגיה. מקניית לחם פרוס הקשת אל "בולסי לחם ארז". מעישון (הרגל אופייני לשכבות החלשות, בגלל סיבות שאפשר לפרט) רצת אל "מעשני שרשרת". ומטלפון סלולרי - שעקרונית אפשר להשיג בתשלום מזערי ולקבל בו רק שיחות נכנסות - אתה גוזר "דברני סלולרי מדופלמים". כמוך, גם אני לא חושבת שהמדינה צריכה לתמוך באנשים שמובטלים מרצונם ומסרבים לעבוד, או באנשים שמשיגים לעצמם קצבאות במרמה. אבל בניגוד אליך, אני לא חושבת שכולם אוכלים "באגטים עם סומסום ולחם בצל" (יש בכלל לחם בצל במכולת של הקטמונים או שכונת התקווה? או שהם נוסעים בארבע-על-ארבע שלהם לקנות אותו בשכונה אחרת?). במילים אחרות - אני לא מכופפת את העובדות לטובת הדעה שלי. העובדות הן, אם להסתמך על אותם נתונים, שרוב העניים לא קונים את הלחם הזול ביותר האפשרי. הדעה שלך היא שרוב העניים פרזיטים. אין כל קשר הכרחי בין העובדה לדעה שלך, וחבל שאתה לא רואה את ההבדל בין השתיים. |
|
||||
|
||||
סוף סוף קול שצריך להישמע, בלב ליבו של סלון השבעים מעצמם שכאן. |
|
||||
|
||||
נו, באמת. חשבתי שאת תביני ששם (בולסי לחם ארז) היה מדובר בהקצנה הופכית לזו שלך (עני חצוף אחד, להזכירך). עכשיו תדמייני את התגובה שלי בלי המילים הספציפיות הללו, ותעני עליה עוד פעם. העובדות הן שרוב עצום (של השכבות החלשות, להזכירך), לא קונים את הלחם הזול ביותר, ורוב משמעותי (70 אחוז) גם לא קונים את הלחם השני הזול ביותר. המשמעות היא שחלק גדול מהעניים היו יכולים להסתדר יפה מאוד עם קצת פחות כסף ממה שהם מקבלים ממני. ואם זהו המצב - אז אפשר לא לתת להם כל כך הרבה. |
|
||||
|
||||
נראה לי שהדיון קצת "באוויר" כל זמן שאנחנו לא יודעים איזה לחם *כן* קונים רוב המשתייכים לשכבות החלשות ואת הסיבה לכך שהם קונים דווקא אותו. |
|
||||
|
||||
למה לא יודעים? פרוס. |
|
||||
|
||||
אבל אולי העניים שהם בד''כ לא אקדמאים, חושבים כמו בניסוי של פיאז'ה, שבפרוס יש יותר פרוסות מלחם לא פרוס. |
|
||||
|
||||
והם כנראה צודקים: תגובה 197213 |
|
||||
|
||||
או לא: תגובה 197227 |
|
||||
|
||||
מה אתה מנסה לגרור אותי לעוד צרות עם ברקת? אני רק הערתי לערן שלפי הסטטיסטיקות שמצוטטות כאן יודעים גם יודעים מה העניים אוכלים, בניגוד לטענתו/תמיהתו. |
|
||||
|
||||
עניתי עליה בלי הגזמות בפסקה השנייה. העובדות הן כפי שאמרת. לגבי המשמעות, לא ברור כמה זה "קצת פחות כסף", לא ברור מי מרוכשי הלחם הפרוס באמת זקוק לקצבה שלו, ומתוך אלה - לא ברור מי מהם עושה לעצמו חיים קלים, מי חושב שיותר חסכוני לקנות לחם פרוס ומי סתם עורך קניות מתוך שיקולים מוטעים 1. ואל תניח אף פעם שאני מבינה הקצנות הופכיות :-) 1 אפרופו שיקולים מוטעים, היום התלבטתי קשות אם לעשות טובה לתקציב שלי ולרדת ברמת הקפה שאני שותה. במכולת שלי המחירים יקרים למדי (ככה זה בלב ת"א), וצנצנת Taster's Choise עולה כמעט 38 שקלים. כמעט שלחתי יד לצנצנת "24 קאראט" של עלית, אבל היא עלתה רק 3.5 שקלים פחות. חישבתי מה יהיה ההפרש לכל כוס קפה, ונשארתי עם הקפה הטוב. |
|
||||
|
||||
אם תשימי לב (קל להריץ חיפוש) היחיד שהשתמש במילה "פרזיט" זו את. אף אחד לא מדבר כאן על פרזיטים, אלא על כך שאנשים עדיין לא גוועים מרעב ברחוב, כמו שמספרים לנו, ואין סיבה שנשלם מכספנו על המותרות שלהם. אם אני לא טועה, אפילו במדינת רווחה קיצונית, הכסף שלנו נועד למותרות שלנו ולצרכים החיוניים שלהם *בלבד*. |
|
||||
|
||||
אתה טועה: בהולנד, מובטלים מקבלים תלושי הנחה ותלושי כניסה חינם למופעי תרבות ואף לגן החיות העירוני. |
|
||||
|
||||
והאם גם מי שאינו מובטל מקבל הנחות שכאלו, או שזה בונוס על אי עבודה? |
|
||||
|
||||
זה ניסיון להנעים את זמנם של המובטלים, שלא ישקעו בדיכאון. (וברצינות: אני לא בטוחה. זה ההסבר המבודח שנתנה לי מובטלת שבדיוק קיבלה בדואר את התלושים שלה). |
|
||||
|
||||
זה די שומט את הקרקע מאחורי דיבורים שיש אצלנו על כך שמובטלים רעבים ללחם. אולי בהולנד באמת אף אחד לא רעב לכלום, אז הם רואים לנכון לדאוג לתרבותיות של המובטלים. לא ברור לי איך אפשר לשכנע מישהו לשלם מיסים, כדי שלאנשים אחרים יהיו הטבות שלו אין, הטבות שהם בכלל לא צריכים כדי לחיות ''בכבוד''. |
|
||||
|
||||
איך כרטיס לגן החיות בהולנד שומט את הקרקע מאחורי ה"דיבורים" על רעב בישראל? |
|
||||
|
||||
כי אם זה הובא בתור דוגמא לכך שגם אצלנו אפשר לתת תמיכה מסוג זה למובטלים, זה אומר שהמצב הוא כנראה לא כל כך גרוע, שצריך לגנוב לחם ולחלק אותו. מישהו שבאמת רעב ללחם, אגב, ייעלב אם במקום לקבל לחם יקבל כרטיס לגן החיות. את לא מסכימה? |
|
||||
|
||||
לא-לא-לא, לא נפלתי לתוכה. אני הבאתי את הדוגמה הזאת, זוכר? והבאתי אותה כדוגמה שסותרת את המשפט האחרון שלך ב תגובה 197734 "אם אני לא טועה, אפילו במדינת רווחה קיצונית, הכסף שלנו נועד למותרות שלנו ולצרכים החיוניים שלהם *בלבד*". ובכן, הבאתי דוגמה של מדינת רווחה - לא הכי קיצונית, אבל בין הנדיבות בתחום הזה - שבה הכסף של משלמי המסים לא מיועד רק לצרכים החיוניים של מקבלי הקצבאות. |
|
||||
|
||||
המדיניות הנדיבה בקצבאות נמשכה בהולנד עשרות שנים, בעיקר בין שנות השישים לתחילת שנות התשעים. ורבים ממקבלי קצבת האבטלה חיו עליה במשך עשר שנים ויותר. לאחרונה, להולנדים באמת התחיל להימאס קצת (ואולי הם סתם חששו שמהגרים מארצות אירופיות אחרות יזרמו לשם ככל שהאיחוד האירופי מתהדק). בכל אופן, משהותי הארוכה יחסית שם לא זכורים לי קיטורים של תושבים על גובה המיסים (אולי הם נבלעו בקיטורים על מזג האוויר). |
|
||||
|
||||
הנה ניחוש. אולי זה נובע מתוך תפיסת עולם שבה "תרבות" נחשבת למצרך יסוד? |
|
||||
|
||||
אני לא רוצה להרגיז את היהודים כאן, אבל ידיד נורבגי שלי טען באוזני לפני 10 שנים שיש להם מדיניות רווחה מפותחת בזכות האתוס הנוצרי שבבסיס תרבותם. |
|
||||
|
||||
על זה בטח לאלכס מאן היה מה לומר. לנוצרים יש את "השומרוני הטוב"1 וליהודים את הגר, היתום והאלמנה. 1 אבל מצד שני יש להם גם פרה-דסטינציה בסגנון הקלוויניסטי הקיצוני. כנראה שנצרות זה פשוט חתיכת סופרמרקט של אפשרויות. |
|
||||
|
||||
נראה לי יותר הגיוני שזה נובע מתוך תרבות שבמצבה הכלכלי הנוכחי לא קיים בה מחסור. אם תלך לקבצנים בארה''ב ותחלק להם חינם כרטיסים לתיאטרון, אני לא בטוח עד כמה הם יסתכלו עלייך בעין יפה (אלא אם הם יוכלו למכור אותם עבור פת לחם, או לפחות ''זונה ואלכוהול'') |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שתפיסת העולם האמריקאית דומה לתפיסת העולם האירופית. |
|
||||
|
||||
תבוא להולנדי ששוכב בבוץ ולא אכל חמישה ימים, תן לו כרטיס לתיאטרון במקום לחם. מה הוא יגיד? (האם קיימים הולנדים שוכבים בבוץ שכאלה?) |
|
||||
|
||||
חשבתי שברור שהכרטיס לא ניתן במקום לחם, אלא בנוסף ללחם. |
|
||||
|
||||
בארץ, טוענים אלו שמייצגים את השכבות החלשות, אין לשכבות החלשות כסף אפילו ללחם. כשנתניהו מוריד את המחיר על מקררים (ודי וי די!) כל העולם ואחותו יוצאים נגדו על כך שהוא לא מטפל בדברים ה"מהותיים" (לחם). הדוגמא לא רלוונטיות כרגע לארץ, אם כי אני מסכים איתך שהיא עונה על השאלה שלי ומראה שטעיתי כשדיברתי על "כל מדינת רווחה". השאלה החשובה היא אם גם אנחנו יכולים להיות כאלו עכשיו. |
|
||||
|
||||
מי העלה את אותה שאלה חשובה? נדמה לי שהרתיעה מהורדת מחיר המקררים לא באה בגלל הצעד הזה לכשעצמו, ואפילו לא בגלל השאלה אם הוא בא במקום או בנוסף לקצבאות - אלא בגלל הניסיון של ביבי להסוות אותו כצעד שייטיב בעיקר עם השכבות החלשות ("הזכות לדי.וי.די"). מדובר בצעד נוח לבני מעמד הביניים, ולא יותר. (אגב, אני עצמי לא מתנגדת לו). |
|
||||
|
||||
רוגל אלפר מספר על פעולת הקומנדו המתועדת של ארגון "הלביאות למען הגורים" - נשים שגונבות כיכרות לחם ממרכולים תמימים ומחלקות אותם, א-לה רובין הוד, ל"נזקקים" בסביבה. התוצאות מביכות: אנשים סירבו לקבל את הלחם, ובסוף מי שאכל אותו היו חתולי הרחוב. שימו לב: לא מדובר על נשים רעבות ללחם שגונבות למען עצמן. הן עושות את זה "כמחאה נגד ביבי נתניהו", עם רכב צמוד וגם עם כמה מצלמות צמודות, של שני ערוצים. "אין לנו שום דבר נגד בעל הסופר", אומרת אחת מהן, מה שלא מפריע לאחרת לדווח בחדווה בסלולרי ש"כל הלחם לקחנו לו!", כאילו מדובר באיזה הישג הומניטרי. היפה בכל העניין הוא שבעל מכולת שגנבו ממנו סיפר לערוץ 1 שהגנבות לקחו דונאטס, באגטים ולחמניות שומשום, ולא לחם אחיד. טוב, אם כבר לגנוב, לפחות שזה יהיה משהו יקר... חלאות, כבר אמרנו? ועוד בגיבוי של שני ערוצי טלוויזיה, אחד מהם הערוץ הציבורי... אללי. |
|
||||
|
||||
כשמזמינים מישהו לחזות בפשע, הוא לא מחוייב לדווח למשטרה על מנת שלא להיות מואשם ב-"אי מניעת פשע"? החוק שונה כשמדובר בכתבי חדשות? |
|
||||
|
||||
אולי מדובר בחסיון מקורות עיתונאי. (: מתי מגישים כתבי אישום נגד הנשים הללו, אגב? |
|
||||
|
||||
אני מניח שזה יקרה אחרי שבעל החנות יגיש תלונה. בניגוד למקרים בהם הפרקליטות עושה זאת על דעת עצמה1. 1 איפה ואיפה כבר כתבו כאן? |
|
||||
|
||||
אני תוהה אם יש קריטריונים לגבי מתי צריך להגיש תלונה ומתי לא, כדי להביא לחקירה וכתבי אישום. הרי לא הגיוני שמישהו יגיש תלונה על שחיתות במשרד ראש הממשלה, למשל, כי אין נפגע ישיר ברור מהעסק, ובכל זאת ברור שיש מקום לחקור ולהגיש כתבי אישום אם אכן נעברה עבירה. למישהו יש מושג? |
|
||||
|
||||
גברים היו נעצרים על זה. |
|
||||
|
||||
דנתי בנושא עם מורי הרב סתו ואלו המסקנות: - אדם הגווע ברעב מותר לגנוב לחם מדין פיקוח נפש הדוחה כל מצוות שבתורה. - הוא עדיין יהיה חייב לשלם לבעל הלחם את הלחם הגזול כשיהיה לו כסף. זה שמותר לו לעבור על לא תגנוב לא אומר שמותר לו לפגוע בחברו מבלי לתקן את הפגיעה. - אם יש לך כסף או בגדים או דירה משלך שאתה יכול למכור, בפשטות, תמכור ותקנה אוכל ואל תגנוב. מה שלא שאלתי אותו האם האיסור של הגניבה נדחה או הותר? לאיזה מקרים השאלה רלוונטית: - האם אתה חייב לגנוב את האוכל הכי זול או שמותר לך לגנוב אוכל יקר? - האם מותר לך לגנוב אוכל רק במידה שלא תמות או מותר לך כמה שאתה רוצה? אם המצווה רק נדחתה יהיה מותר לך לגנוב רק את האוכל הזול ורק במידה שתישאר בחיים (ותהיה שבע). אם המצווה הותרה משום פיקוח נפש יהיה מותר לך לגנוב אוכל יקר ובאיזה כמות שתרצה. בכל אופן תמיד תצטרך להחזיר את שווי הגניבה. והנה עוד סיבה למה להשאיר את המדבקות על האוכל. הגנבות צריכות לדעת כמה הן צריכות להחזיר. |
|
||||
|
||||
הגנבות, להזכירך, לא היו רעבות בכלל. האוכל לא היה בשבילן, אלא בשביל אחרים שלא ביקשו בכלל לגנוב. ויצא שהן עשו דבר עבירה בשם אחרים, וכדאי לשאול את הרב האם דבר העבירה הזה דבר גם באלו שהסכימו לקבל את הלחם הגנוב או לא, ומי כאן צריך להחזיר את הכסף. ואם אתה כבר שואל, שאל האם מותר לאדם לגנוב בשביל אדם זר שאולי כן ואולי לא נמצא במצב של פיקוח נפש. |
|
||||
|
||||
בשולי בעיניינים: פיקוח נפש אינו (רק) פיקוח נפש עצמי. לכן אם (ומדובר באם גדול) הגנבה הכרחית לצורך פיקוח נפש, אין זה משנה אם מדובר בנפשו של הגונב או של מישהו אחר. |
|
||||
|
||||
למישהו האחר היה רכב שאותו אפשר היה למכור כדי להמנע מגניבה. לכן אסור היה להן לגנוב, ואפילו לצורך פיקוח נפש. |
|
||||
|
||||
ולכן ה"אִם". |
|
||||
|
||||
נראה לי הגיוני שבשכבות החלשות קונים לחם פרוס (ולא אחיד) בגלל הפרוסות הדקות. קשה לפרוס לחם אחיד בצורה דקה כזו, בסכין לחם ביתית. ומספר הפרוסות שאפשר להוציא מכל ככר לחם הוא גורם חשוב במשפחות עם הרבה ילדים. |
|
||||
|
||||
את רצינית? |
|
||||
|
||||
כן. |
|
||||
|
||||
ובכן, הרי התרומה הקטנה שלי בשביל העניים: היתה לי פעם חברה1 בדיאטה, שהיתה פורסת פרוסות בעובי שהפך אותן לשקופות. למיטב זכרוני היא עשתה את זה באמצעות סכין רגיל לגמרי ובלי שנרשמו תקלות מיוחדות מלבד הקושי לזהות איפה נמצאת הפרוסה לפני שנמרחה עליה גבינה 80%. ______________ 1- מופרך ככל שזה יישמע |
|
||||
|
||||
ברוניסלב, ההומור שלך הוא סדיסטי ומרושע, ובגללך הגעתי לדיכאון כה עמוק שאני עומדת להתאבד ממש עכשיו, ברגע זה, בקפיצה מהגבינה אל הפרוסה. היו שלום, אהבתי הרבה ושנאתי הרבה יותר. |
|
||||
|
||||
ויש כאלו שהיו גם זועמים עליך ואומרים שאם את ענייה אז איך יש לך כסף לגלוש באינטרנט? תגלשי בים, בחינם. |
|
||||
|
||||
סיאונה ליסטוקין מברקלי מבקשת עצה מהיועץ לעניני אתיקה של הניו יורק טיימס: "במקרה עליתי על הרשת האלחוטית של השכן בדירה לידי...אני רק בודקת אימייל באינטרנט...האם אני יכולה להשתמש בחיבור שלו? אולי אני צריכה להציע לו להשתתף בחשבון?" היועץ, רנדי כהן, עונה שיש לבקש רשות ואף להישתתף בהוצאות. לעומתו, מייק גודיין יועץ טכנולוגי בעמותת "ידע ציבורי" אומר שזה בסדר לעלות על רשת פתוחה, בתנאי שרק מורידים כמה אימיילים קטנים. |
|
||||
|
||||
זה בסדר, אני מיתגלצ'ת במחשב של הגיברת בזמן שהיא הולכת עים כל המאהבים שלה. וניראה אותה שהיא תיפתח את הפה, השרמוטה. |
|
||||
|
||||
יושב ראש ארגון הורים ארצי כלשהו נתן הסבר אחר: קונים לחם פרוס משום שבבוקר ממהרים לעבודה, וזה כביכול גוזל זמן יקר לחתוך שש-שמונה פרוסות להכנת סנדויצ'ים לשלושה ארבעה ילדים (מובן שאני המצאתי פתרון גאוני: לקום שלוש דקות מוקדם יותר, אבל אי אפשר לדרוש מכולם לעשות את זה). |
|
||||
|
||||
בסופר שלי יש מכונה לפריסת לחם (חינם), כך שזה לא תופס. אני מציע שיהיו שתיים כאלה: אחת לעשירים, ואחת, שחותכת פרוסות דקות במיוחד, לעניים ולחברות שלי לשעבר. |
|
||||
|
||||
אה, יש לך סופר? ארכיבאי! - השכ"ג הוא מנהל סופרמרקט! |
|
||||
|
||||
ומישהו אחר אמר שלחם פרוס נשמר זמן ארוך יותר מאשר לחם אחיד. לא בדקתי. בכל אופן, הטענות המלגלגות 1 על "התפנקות" של שכבות חלשות בבחירת הלחם נראות לי פופוליסטיות לא פחות מאשר שיטת המקרר הריק. 1 שכ"ג, אנחנו נסגור חשבון בנוהל הרגיל. סמטת האלמונים, חצות, ותביא מגבת רטובה. |
|
||||
|
||||
למען הסדר הטוב: אני לא לגלגתי על אף אחד. טוב, אולי לגלגתי קצת על הטענה שלך עם עובי הפרוסות, אבל אני לא מכחיש שיש גם אנשים שמצויים במצוקה כלכלית חריפה באמת. |
|
||||
|
||||
טוב, אז בלי מגבת. |
|
||||
|
||||
אז איך תרעננו את הבורקס היבשושיים? |
|
||||
|
||||
קצת מיץ מנגו, והוא יחליק בגרון בלי בעיה. |
|
||||
|
||||
בסדר, ניצחת. שיאכלו לחם פרוס, שיאכלו לחם ארז, שיאכלו לחם חוק. את יודעת מה? מצידי שיאכלו עוגות, רק לא מיץ מנגו. אנא. |
|
||||
|
||||
אני מעדיף לקנות לחם *לא* פרוס, משיקולי שמירה על טריות. גם אני לא בדקתי, אבל זה נראה לי כמעט מובן מאליו שלחם פרוס יתיישן מהר יותר (אם כי לא מובן מאליו שההבדל משמעותי) - יש לו יותר כיווני אויר. (עכשיו שאני חושב על זה, אולי השיקולים היו יותר הרצון לשלוט על עובי הפרוסה. מאז שאני קונה לעצמי לחם - שמונה שנים בערך - אני קונה לא-פרוס, וזכרון ההחלטה כבר עמום. אבל אינסטינקטיבית יש לי תחושה פחות נוחה מלחם שנפרס מזמן - כאמור, מתוך המחשבה הלא-לגמרי-מודעת על האוויר שהספיק לחדור בין הפרוסות ולייבש אותן.) |
|
||||
|
||||
עכשיו, שהדיון כבר גלש לפסים יותר אסקפיסטיים , אזרוק אני את פרוסת הלחם שלי: ראשית, גם אני ממליץ על המכונה בסופר במקום לקנות לחם פרוס יקר. שנית, אני ממש חושד בסטטיסטיקות שאומרות שרק 7% אחוז מכל מוצרי הלחם זה לחם אחיד. זה מזכיר לי את הקריקטורה על האשה שיושבת אצל הקוסמטיקאית <ספויילר> והקוסמטיקאית אומרת לה -את אחת מאותן בנות המזל המועטות בעלות עור פנים *נורמלי*. לבסוף , היתרון בלחם פרוס ( ולא משנה אם אפו אותו פרוס, נפרס במאפיה, ביציאה מהסופר או בבית) זה שכאשר מקפיאים אותו, יותר נוח להפשיר מספר מסוים של פרוסות כל פעם במקום (נניח) חצי כיכר כל פעם, ואז לפרוס. |
|
||||
|
||||
הסוד הוא לפרוס אותו בעצמך, לפני שאתה מכניס אותו למקפיא. (דובי, שלפעמים קונה פרוס ולפעמים לא) |
|
||||
|
||||
וכבר נתתי את האפשרות הזאת בתגובתי, אבל אני עדיין הולך על המכונה. |
|
||||
|
||||
בטח מכונה, אני לא מעלה בדעתי להקפיא לחם בנשיפות. |
|
||||
|
||||
אני חושב שמשפחות רבות קונות חלה לכבוד שבת, מה שמשפיע במעט על הסטטיסטיקה. |
|
||||
|
||||
ומה עם מכונות לפריסת הלחם שיש בסופרמרקטים רבים? בדרך כלל הם מוצבים אחרי הקופות, והשימוש הוא חינם. כך שאפשר לקנות לחם לא פרוס, אבל להביא הביתה לחם פרוס במכונה. |
|
||||
|
||||
תגובה 197230. אך נראה שהרשתות הגדולות אינן נוטות להקים מרכולים דווקא בשכונות בהן מתגוררים העשירונים התחתונים (זוהי התרשמות אישית שלי ואין עימי סימוכין כלשהם. ייתכן שזה קשור בשאלות של בעלות פרטית/ציבורית על הקרקע, בעיות בניה צפופה, תכניות מתאר וכו'). באזורים אלה יש בעיקר חנויות מכולת מן הנוסח הישן ו"מינימרקטים" בבעלות פרטית - ובאלה אין, בד"כ (שוב - התרשמות אישית) מכונות מן הסוג שציינת. |
|
||||
|
||||
וכאן יש מילכוד נוסף - אני חושב שמכולת לא יכולה להתחרות ברמת המחירים של סופרמרקט, אבל זה שווה בדיקה. |
|
||||
|
||||
דבר ידוע הוא, שחלק ניכר מרשתות ה''דיסקאונט'' אינן ממש נגישות בתחבורה ציבורית. |
|
||||
|
||||
וגם אם היו נגישות בתחבורה ציבורית, זה ממש בלתי אפשרי לעשות קניות משמעותיות ולחזור אח''כ עם עשרות שקיות בתחבורה הציבורית. |
|
||||
|
||||
בטח יצחקו עלי שאני שואל את זה - משלוחים ברשתות הללו, זה חינם או שזה עולה כסף? בכל מקרה, באזורים עניים יש, בד"כ, גם סופרמרקטים זולים. ידוע, למשל, שבאזורים חרדיים ישנם סופרמרקטים זולים במיוחד. שמועות מספרות שבאזור כביש בר-אילן יש את הסופר הכי זול בירושלים - לא "מגה" בקניון, לא "ג'מבו" בתלפיות - סופרמרקט ברחוב בר-אילן. אז נכון שלא תמצא שם את אותו המגוון, ואולי אפילו לא את אותה האיכות, אבל הרי אנחנו מחפשים מחיר זול, לא מוצרי עילית. מה שכן, נשים צריכות לבוא עם חצאית, אם מישהו תכנן נסיעה. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע. עקב מיקום הסניפים הללו מחוץ למרכז העירוני ייתכן ומשלוחים אינם אופצייה בכלל - יכול להיות שהמרחק פשוט גדול מדי. החברה החרדית, לדעתי, היא אנומליה. היא חברה ענייה אך מאורגנת להפליא - החל מרשתות מזון וכלה במוסדות צדקה. אני חושב שבדרך כלל קבוצות עניות באוכלוסיה אינן מאורגנות כמו החברה החרדית. |
|
||||
|
||||
מהמעט שראיתי (אין לי רכב...) או שאין בכלל משלוחים, או שהם עולים כסף. וכמו שציינו- באיזורים עניים *חרדים* יש סופרמרקטים זולים במיוחד. חלק גדול מעניי ישראל אינו חרדי, או אינו גר בשכונה חרדית. (השכונות העניות שאני מכירה הן בהרצליה, כפר סבא וראשון לציון, ובאף אחד מהן אין סופרמרקט זול במיוחד. בדרך כלל יש שם סתם "קו-אופ" רגיל, ואפילו לא "סופר סנטר" שגם שייכת לקו אופ אך זולה מעט יותר) |
|
||||
|
||||
כן, זה נכון, גם בבני ברק יש כמה רשתות מזון זולות מאוד, וכמו שאמר ערן, המגזר החרדי מאורגן היטב במובן זה. אבל ברשתות האלה יש קבוצה מסויימת של מוצרים - בייחוד מוצרי בשר, עוף קפוא (הנצרך בכמויות אימתניות במגזר זה) וכו' - הזוכים לחותמת ''גלאט כושר'' מיוחדת, והם יקרים בהרבה ממקביליהם בשוק החילוני. הללו מעלים משמעותית את ממוצע הקניה כולה - למרות המוצרים האחרים, הזולים. יצא שכרו בהפסדו. |
|
||||
|
||||
לא ידוע לי על איסור על קניית כל המוצרים במקום אחד. אפשר לרכז את מירב הקניות במקומות הזולים (בד''כ) הללו, ומספר קטן של מוצרים לקנות במחירים בינוניים בסופר-מרקט או המכולת הקרובה למקום מגוריך. אף פעם לא טענתי שלהיות עני זה קל. |
|
||||
|
||||
מה אתה אומר. רואים שלא אבטחת מעולם אוטובוס בשוק מחנה יהודה ביום ה' אחה"צ. אין לך מושג עם מה אנשים מצליחים להכנס לאוטובוס. (סליחה גברתי, את מוכנה להזיז את עגלת הסופר הזאת מהמעבר? אני צריך לעשות כאן בדיקת כסת"ח בטחונית) |
|
||||
|
||||
אכן לא איבטחתי אוטובוסים. אני חוזר בי מהרעיון לעיל. |
|
||||
|
||||
לאוטובוס נכנסת גברת עם סלים, תראו איך היא תופסת את כל הספסלים: על ספסל אחד - סל עם לחמניות, על ספסל אחר - סל עם עגבניות, על ספסל אחד - סל עם גרעינים, על ספסל אחר - סל עם מלפפונים, על ספסל אחד - סל עם מרגרינה, על ספסל אחר - סל עם חומוס טחינה, ואגב חיה שנהב: ישר כח על הלוגו. האות הלפני אחרונה בלוגו, זה "ר" או "פ"? |
|
||||
|
||||
ואנחנו היינו שרים: לאוטובס נכנסת, גברת עם סלים, סלים שולף העוזי, קוצר את הנוסעים. על ספסל אחד כבד מעוך, על ספסל אחר מוח שפוך, על ספסל אחד זקן מחרחר, על ספסל אחר ילד מתפגר. |
|
||||
|
||||
ואני שמעתי ממישהי: לאוטובוס נכנסת, גברת עם סלים, ואז היא מתפוצצת. |
|
||||
|
||||
חסרה לך שורה. אי אפשר להשאיר שלוש שורות כאלה בלי להדביק להן איזו שורה רביעית עם חרוז, זה מכניס את הקורא ללחץ. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אתה כנראה צודק. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |