בתשובה לתומר ליכטש, 12/08/03 10:30
מסר שמסר 163188
מה יש לך?

אף אחד לא טוען שלכל פעולה ולכל דבר בעולם מתלווה תמיד איזה מסר. כאשר מדובר על תקשורת בין בני אדם, נראה לי ש"מסר" הוא לא משהו שברור מאליו שהוא לא נחוץ.

במילים אחרות: ארםלע ע-רבת פיחכגת ץת6786 בגדכ ףגכלעדג.
מסר שמסר 163189
מלים? פרימיטיבסקאיה.
מסר שמסר 163198
למה אתה עושה דברים כאלה, צועק על הדיוטות, ליכטש? נדמה לי שבתגובתך הלפני-אחרונה ניסית לומר שהשירה היא עניין חושי, אם לא קיומי. זאת, בעוד שבן-שיחך המנומס הבין שאתה אומר משהו בגנות המסר.

אבל גם בשקיעה יש מסר. יופי צרוף הוא מסר. "איזה יופי", "ואו", "משהו" - אלה המילים העוברות בראשו של אדם המתבונן בשקיעה. זה יופי של מסר. אני מסכימה ששיר מרשים מעורר את ה"ואו", שהוא כאילו אי-מסר. לטעמי גם זה מסר.

כוונתך אולי לומר שבשירה לא חייב להיות *מסר* במובן הדידקטי שהתרגלנו אליו ("שטחים זה טוב", "כיבוש זה רע", "אני מסכים עם דברי היועץ המשפטי", "לא הפרעתי לך, אל תפריע לי").

כמו שהיתה אומרת המורה שלי לערבית: נכון או לא נכון?
מסר שמסר 163201
זו, פחות או יותר, כוונתי. עודד בן-דוד ניסח את כוונתי באחד מקצות הפתיל הזה, כשכתב שהשירה אינה תלויה במסר (אינני זוכר את ניסוחו המדוייק, אבל הוא היה קולע). בכל מקרה, המסר אינו קריטריון אלא ערך מוסף.
מסר שמסר 164955
אאל''ט, טענתו המקורית של מר שכטר היא ששירתו (באופן ספציפי) ושירה (באופן כללי) צריכה להיות במובהק חסרת-מסר, חסרת-תוכן.
שטויות. 164979
מש''ל 164993
אין מסר ואין תוכן.
תוכל להרחיב? 165189
תגובה 164979 165198
תוכל להרחיב? 165207
להרחיב בקשר למה? לשירים הישנים? לעמדה המוצגת במניפסט הראשון? אנא קרא את סיכום הדיון שרשמתי כאן וכן את תגובתי למר אשד. ולמרות זאת, אני מוכן להרחיב, פנה באימייל אם אתה מעוניין במידע נוסף. אני מעדיף לשמור דבר או שניים מחוץ לכאן, אם אני יכול, מסיבות מובנות.
מסר שמסר 163192
יש לך טעות במילה האחרונה. צ"ל פגכלעדג, ולא כפי שכתבת.
מעבר לכך, נדמה לי שפירוש כל המשפט האחרון הוא: "אין לי משהו יותר טוב לעשות על הבוקר, אז ניצור ויכוח מכלום, ע"י התפסות לקטנוניות".
למרות שזה לא פירוש מילולי, הוא הקרוב ביותר אליו יכולתי להגיע בקונטקסט זה.
מסר שמסר 163194
אפשר להגיד שזה משמים, אפשר להגיד שזה חוזר על עצמו, אפשר להגיד שזה רב-שיח של חרשים, אבל איפה אתה מוצא כאן קטנוניות?
מסר שמסר 163242
מסר הוא רק אחד מפונקציות השפה.

איזה מסר יש בשיחה נפוצה כמו:

א: היי

ב: היי

א: מה שלומך?

ב: טוב תודה. איתך?

א: יופי.

ב: אז מה?

א: חיים.

ב: יופי, היה כיף לדבר אתך.

א: אחלה.
מסר שמסר 163252
אתה שואל את זה ברצינות, או בשביל שמישהו יוכל להתלונן על הקטנוניות שלי?

בשיחה שתיארת עברו כמה מסרים: עבר המסר ששני בני השיח מכירים את הפרוטוקול לשיחה סתמית, עבר המסר שאף אחד מהם לא מעוניין לפתח שיחה רצינית יותר, עבר המסר שכל אחד מהם מוכן - תיאורטית - לשמוע אם לשני יש איזה עניין לפתח שיחה כזאת‏1, עבר המסר ששניהם מסכימים לנהל שיחה מעין זאת גם בעתיד (דהיינו: להיות נגישים), עבר המסר שכל אחד מהמשוחחים מרוצה מכך שהעניינים התפתחו כפי שהתפתחו בשיחה (ליתר דיוק: לא התפתחו כפי שלא התפתחו), עבר המסר שהם מרגישים מיודדים במידה זאת או אחרת, עבר המסר שיש להם אמא פולניה. אני מתאר לעצמי שאפשר למצוא עוד כמה מסרים שעברו שם.
____________
1- לדוגמא:

א: מה נשמע? (המסר: כללי הנימוס מחייבים אותי לעשות את עצמי שאתה מעניין אותי)
ב: אל תשאל (המסר: יש לי עניין לדבר על משהו רציני, ואני נותן לך הזדמנות תיאורטית לברוח מזה)
א: מה? (המסר: טוב, כנראה שכבר נלכדתי, דבר)
ב: אישתי ברחה עם החלבן (המסר: אני פנוי למשחק פוקר הערב)
א: מה אתה אומר! (המסר: עשה טובה, תגיד שרק צחקת איתי, אין לי כוח בשבילך עכשיו, וזה לא היה החלבן, זה אני)

להמשיך? שנראה מתי מספרי המערכת ייכנסו לפעולה?
תרגום אופציונלי 163253
א: שלום, איזה הפתעה לראות שאתה עוד חי, עם כל הפיגועים האלה.

ב: שוב אני רואה את הנודניק הזה, יזיין לי את השכל...

א: משום מה אתה לא נראה טוב.

ב: איך לא בא לי לדבר איתו, אבל אני בנאדם מנומס...

א: איזה יופי, הוא מתעניין לשלומי, חבר נפלא.

ב: איך משתחררים מהשיחה? לא נעים לי. אז נגיד "אז מה".

א: האמת, לא כל כך. אולי נלך לבית קפה ואספר לך על מה שעבר עלי בזמן האחרון...

: אי, איזה תימרון גאוני. ברגע ובעיתוי הנכון השתחררתי ממנו. לפני שעמד להציע לי ללכת לבית קפה (על חשבוני כמובן).

א: באמת, אנחנו צריכים יותר לשמור על קשר.
תרגום אופציונלי 163255
לא מדובר במסרים הסמויים שעוברים בשיחה כזו (למרות שבאמת יש עשרות מסרים סמויים אפשריים). השיחה הזו היא כולה ‏1 "רעש" תקשורתי. לפעמים רעש כזה מתפתח לכדי מילוי פונקציה של העברת אינפורמציה אמיתית, ולפעמים לא.

1 למעט מילות הזיהוי בהתחלה והפרידה בסוף.
תרגום אופציונלי 163270
מעניין, אם למשל השיחה הבאה:
חתול א: מייאו?
חתול ב: מיייייאו.
חתול א: מיייייייייאו.
וכו'
היא כולה "רעש" תקשורתי, או שגם בה מתקיימים איזה מסרים סמויים.
מסרים בחתולית וכלבית 163271
תגובה 148557
תרגום אופציונלי 163268
נזכרתי במערכון מופלא של החמישיה הקאמרית בו שניים מהם יושבים בבית קפה ומשוחחים, רק שבמקום השיחה עצמה הם אומרי את מאפיני השיחה. משהו כמו
א. "הערה סתמית"
ב. "תשובה מתחכמת"
א. "עקיצה מינית"

וכולי ‏1

אגב, ידידי מ.א. ( מיכה, אייכה??) הסביר לי פעם שאחד מפריצות הדרך באינטלגנציה מלאכותית היתה פיתוח ה"סקריפטים", כלומר , מספקים לרובוט תסריט של מה אמור לקרות, כדי שיידע למה לצפות. במצב כזה, לו היה נתקל בשיחה בביטוי "מה קורה אחי?" היה מבין שמדובר ב"ארוע זיהוי על ידי עמית" ומגיב בהתאם.

1 מי שיוכל להביא תמליל של המערכון הזה יבוא על הברכה (שכ"ג - לא התכוונתי אליך אישית).
אופס... 163269
תרגום אופציונלי 163446
תמליל אין לי, אבל נדמה לי שזה לא היה בבית קפה, אלא ראיון של רפי רשף.
תרגום אופציונלי 163447
לא, אני זוכר משהו כמו ''הערה שובניסטית'' כלפי המלצרית.
תרגום אופציונלי 163449
למערכות היה מערכון המשך, עד כמה שאני זוכר.
למערכות=למערכון 163451
מסר שמסר 163262
a: gavoha
b: gaboha
a: what is your peace?
a: good, thank you. and with you?
a: beauty.
b: so what?
b: Chaim???
a: beauty, i took hashish in order to talk with you.
a: shy ate?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים