בתשובה לאביב י., 08/07/03 8:09
מקובל? איפה? 156038
אולי זה רק הרושם שאני מקבל, אבל נראה שלקחת את חילופי הדברים באופן אישי.
אביבי, קח וליום חמודי, ואולי תראה את המציאות באור קצת יותר אובייקטיבי, ולא דרך המשקפיים שלך ושל סביבתך הקרובה.
מקובל? איפה? 156041
מצטער לאכזב, זה רק הרושם שאתה מקבל.

בתור מישהו שכתב את תגובה 156023 ואת תגובה 156033, הייתי מצפה ממך לתגובות עם קצת יותר תוכן מהדבר האחרון שיצא לך מהמקלדת. כפי שנהוג לכתוב בפורומים בהם משתתפים שומרי מסורת - הפוסל במומו פוסל.

______________

ובכל זאת ננסה ליצור פה איזה דיון, למרות הרעש הלבן.

יש לי שאלה לרון בן-יעקב, למקרה שיש לו מה להגיד בנושא. המשפחה הקונבנציונלית (כפי שאנו מכירים אותה היום), זו שטענו שהיא כה חיונית לאותו "פריים דירקטיב" מקודש, האם היא דבר המלווה את התרבות המערבית לאורך כל ההיסטוריה, או שמדובר ביצור שהוא קצת יותר צעיר מהנהוג לחשוב?
תולדות המשפחה 156047
המשפחה היא המצאה אנושית בעלת אופי כלכלי-חברתי חזק שימיה כימי האנושות, ולא התפתחה בתרבות המערבית דווקא.
בהתחלה זו היתה המשפחה המורחבת, השבטית, שהבטיחה הגנה ודאגה לחבריה, אך גם בתוכה היו קיימים תאים קטנים יותר של גבר, אישה וילדיהם. מאוחר יותר, עם התפתחות הציביליזציה והפיכת השבטים לאומות, הפכה המשפחה הגרעינית לחשובה יותר לצורך ניהול ותחזוקת משק הבית וההכשרה הבסיסית של הצאצאים. ישנם מחקרים הטוענים, שמעבר לסיבות הכלכליות הברורות, שמר על עצמו מוסד המשפחה בשל היותו מימוש של אינטרסים בסיסיים של שני המינים: האישה מוצאת מקום גידול קבוע ויציב לילדיה, והגבר יכול להבטיח בסבירות גבוהה (אם כי לא מוחלטת) שהצאצאים הם שלו, וכך זרעו מופץ.
תולדות המשפחה 156076
אתה כמעט צודק. המשפחה המקורית הייתה גבר, *נשים* וילדים, ולא המשפחה המונוגמית של ימינו.
אבל גם המשפחות ההן לא היו אקסקלוסיביות, ובגידות היו, לפחות אם לשפוט לפי חברות פרימיטיביות בנות ימינו, נפוצות למדי.
תולדות המשפחה 156078
תיקון: בגידות היו נפוצות פחות, כי כשהגבר ארגן לעצמו גוד-טיים מחוץ לאוהל המשפחתי, זה לא נחשב לבגידה. לכן- לפחות חמישים אחוז פחות.
[ראה מקרה תמר ויהודה. הוא אכל, ניגב את הפה והמשיך הלאה. ואותה כמעט סקלו למוות.]
תולדות המשפחה 156628
הכוונה שלי במשפחה היתה במובן הפלנדרסי‏1 של המילה.

אז מתי התחיל להתהוות המוסד, כפי שאנו מכירים אותו היום (הרי להגיד שגברים ונשים שיתפו פעולה לשם גידול הדור הבא זה די טריוויאלי)?

גבר, אישה, מונוגמיה (גם אם רק כאילו), חתונה, מזל טוב, מספר ילדים, אחים, אחיות, אבא עבודה, אמא בית, ילדים בית-ספר, כלב.

יותר מכך, אילו חברות (כתות, מדינות טוטאליטריות או כל מבנה חברתי אחר) היוו יוצא מן הכלל, אם בכלל?

______
1 נו, השכן בסימפסונס.
תולדות המשפחה 156685
זה נעשה נורא פופולרי בשנות החמישים בארה''ב. קצת קשה, אתה מבין, לבנות תא משפחתי כשהסיכויים שהאם תמות בלידה גבוהים, למשל.

חשוב שכל סיבוך בהריון היה נגמר במוות. כך היה הדבר למשך זמן רב מאד.
תולדות המשפחה 156691
ולא סתם, אלא שבכנסיה הקתולית היה נהוג להציל את הילד על חשבון האם. (את האם היה גם קשה קצת להציל, מרגע שחתכו אותה.)
תולדות המשפחה 156695
סיפרתי כבר את על הכמרים בסירה?
נו ? 156696
תולדות המשפחה 156731
רק שנות ה-‏50?

נו, אז כמה מים לדעתך/לדעתכם מחזיקה הטענה שבלי מבנה המשפחה הקונבציונלית ה"פריים דירקטיב" נכנס לפירקוסים איומים של צימצום ילודה והמבנה החברתי בסכנת התפוררות איומה?
BNE @#R4 156732
שמע, אני לא סמכות. אני רק זוכר שכל העסק הזה של משפחות גרעיניות התחיל לתפוס באמריקה מיד בשנות החמישים, כשפתאום הופיעו הרבה כאלה (ויצרו את ה-baby-boomers).

אני לא בטוח שזה היה נדיר לפני כן, או במקומות אחרים.
תולדות המשפחה 156884
פעם כתבתי באיזה תגובה על רעיון שיש לי והוא שהדת זה כמו תיבת זמן שמשמרת בתוכה את גרעיני ההתנהגות האנושית והחברתית הקמאית והפרימיטיבית (ראשונית) ביותר. אז אני יכול להוסיף שתי אגורות לתגובה 156076 של דובי, שמשפחות לא היו אקסלוסיביות והן כללו גבר אחד והרבה נשים וילדים.

למשל, נשיאת אישה נוספת בעת שהייה במקום רחוק מהבית, שהרי אסור לתלמיד חכם להיות בלי אשה "וימת נדב ואביהוא...ע"י שלא היה להם נשים". אצל המוסלמים הבעל חייב לשכב עם כל אישה מנשותיו לפחות פעם בשבוע, ואילו את האימפוטנציה של המלך המצרי סנפרו ריפאו על ידי צפייה באורגיה המונית.
תולדות המשפחה 157266
לא רק עפ"י חברות פרימיטיביות בנות ימינו, יש אינדיקטורים נוספים. סנכרון המחזור הנשי והסתרתו למשל, ואפילו (היי, מולי) גודל איבר המין הגברי והצורה המיוחדת שלו.

מי שקרא את "מלחמות הזרע"‏1 ימצא עוד הרבה.
________________
1- רוב הספר נשמע לי כמו מדע בדיוני, אבל יש שם גם לא מעט טיעונים הגיוניים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים