יש בעיה אחרת... 122934
ציוני המגן הגבוהים הם אכן בעיה, מהסיבה הפשוטה שכשלכולם יש ציונים גבוהים, יש הרבה יותר "רעש" (לא, לא מפלגת זכויות הגבר), וכך יוצא שציוני הכניסה לאוניברסיטאות לא בהכרח מדויקים (ואם מוסיפים את ביטול הפסיכומטרי הרעש גובר על אחת כמה וכמה). זו גם הסיבה שלדעתי שיטת המיקוד (בה מורידים 3/7 מהחומר בפסח), נראית לי כטעות פאטאלית.
יש בעיה אחרת? 122993
מה הקשר בין גובה הציונים לבין הרעש?
יש בעיה אחרת? 123141
שתי בעיות:
1) כאשר אתה דוחף את כל הציונים כלפי מעלה, אתה מקטין את הרזולוציה (ע"י קטימתו של קצה גרף הציונים), וכך לרעש יש יותר משמעות.
2) ציון המגן הוא מטיבו רועש יותר מבחינת הבגרות.
יש בעיה אחרת? 123265
הבנתי את רעיון הרזולוציה (הציונים יהיו צפופים יותר סביב נק' מסוימת).
לא הבנתי כיצד יכולה להתבצע קטימה. הציון מחושב עפ"י ממוצא בין ציון הבגרות לבין המגן, לכן הציון לא יכול לעבור את הציון המקסימלי 100 (ןלהיקטם ב-‏100). היכן מתבצעת כאן קטימה, סטייל הדיסטורשן שמתבצע במגבר של גיטרה חשמלית (שם הגל מוגבר אל מעבר למקסימום ולכן נקטם)?
יש בעיה אחרת? 123284
אם תתן מבחן קלי קלות, כל התלמידים הטובים יקבלו בו מאה, ולא תוכל להבחין בין התלמיד הטוב לטוב-מאד למצויין. כן תוכל להבחין בין החלש, ליותר-חלש, לגרוע-בעליל ללא-יודע-לקרוא-בלי-ניקוד.

באותו אופן, במבחן סופר קשה, כל התלמידים הגרועים יקבלו אפס, ואם תראה, לדוגמא, שהציון הגבוה ביותר שלך הוא של תלמיד אחד עם 70, תדע שהוא התלמיד הטוב ביותר שיש לך במקצוע.

כך שמבחנים קלים קוטמים את הקצה העליון של ההבחנה, וקשים את התחתון. עכשיו השאלה היא מה אתה מחפש.
יש בעיה אחרת? 123449
ענית לעצמך - בגלל שהציונים לא יכולים לעבור את 100, הם נקטמים שם.
יש בעיה אחרת? 123454
המורה שלי לספרות אהבה לקטום בצורה אחרת.
היא נהגה לומר:
100 - לאלוהים.
90 - למורה.
80 - לתלמיד המצטיין.
וכך הלאה...
יש בעיה אחרת? 123463
ואני שואל: מי היא שתתן לאלוהים ציונים?
יש בעיה אחרת? 123478
אהרון ברק
יש בעיה אחרת? 123483
שאלה טובה, מי היא?
מרבית הכיתה (אני לא) חשבה שהיא התגלמות השטן.
יש בעיה אחרת? 123484
התובעת הראשית של אלוהים? נותנת לו ציונים? לא נשארים ככה בתפקיד הרבה זמן.
יש בעיה אחרת? 123506
מה אתה מדבר? עוד כשהייתי בתיכון היא הפכה למחנכת.
כשהתגיסתי לגדוד של אצבעוני המפקד, שמעתי שהיא קיבלה את הניהול של בית הספר.
יש בעיה אחרת? 123509
מה שמחזק את הערכתך, ומחליש את הערכת רוב חבריך (מפסידנים).
יש בעיה אחרת? 123916
לא נכון, הם פשוט מצטופפים ליד המאה מלמטה (או עליו). אחרי התשובה מלמעלה, הבנתי שזה לא אני שלא הבין. יש כאן ירידה ברזולוציה, אפילו עד כדי אי הבחנה בין התלמידים. קטימה - אין שם. אבל אני סתם קטנוני, אפשר להתעלם...
יש בעיה אחרת? 124120
מדוע אתה טוען שאין קטימה? אם אתה מתכוון לבונוסים, אל תשכח שזו המצאה של האוניברסיטאות ע"מ להתגבר על הקטנת הרזולוציה. ציון בגרות תקני של משרד החינוך אינו כולל בונוסים, ולכן אינו יכול לעלות על 100.
יש בעיה אחרת? 126314
עובדת קיומו של ציון מקסימלי בלבד, לא מעידה על קיום קטימה. ברור שהציון לא יכול לעלות מעל 100.

ההנחה שלך היא שחלק משמעותי של נבחנים יכול להוציא מעל 100 במבחנים אלו, אך ציוניו נקטמים אל המקסימום שהוא 100. למרות הקטנת הרזולוציה, שהסכמתי עם עבודת קיומה, אני עדיין חושב שהרוב המוחלט (למעט בודדים) של נבחני הבגרויות/מגן לא מקבלים את הציון 100, וזה מעיד שציונם לא היה ציון גבוה מ-‏100 שנקטם.

הרזולוציה קטנה בציונים הגבוהים, מתחת ל-‏100, אך "בעית הקטימה" איננה באמת בעיה. אפשר יהיה לדבר על בעית קטימה, כאשר נקבל מספר גדול של אנשים שקיבלו את הציון 100.
יש בעיה אחרת? 126447
אני מדבר על רמת הציון הבודד, לא על ממוצע הבגרות.
יש בעיה אחרת... 123156
איך המיקוד נכנס לכאן?
יש בעיה אחרת... 123159
גם הוא מעלה לכולם את הציונים, וכך גם הוא מקטין את הרזולוציה, והופך את הרעש למשמעותי יותר.
אבל תמיד אפשר 123161
לאזן את המיקוד עם שאלות קשות יותר.
אבל תמיד אפשר 123167
1) מנסיוני זה לא קורה (אולי המצב השתפר בשנים האחרונות - אני הייתי במחזור הראשון של המיקוד).
2) כל המגמה של המיקוד, ושל צעדים רבים אחרים, היא להקל על התלמידים.
אבל תמיד אפשר 123178
אני חושב שזו המטרה של המיקוד -
להוריד את לחץ הלימודים על התלמידים, תוך שמירה על אותה רמת ציונים.

הנסיונות להקל על התלמידים הם נסיונות סרק - חישוב רף הקבלה באונ' נעשה באופן יחסי, ולכן ככל שבחינת הבגרות יותר קלה, כך צריך ציון סופי גבוה יותר כדי להתקבל לאותו מקום.
אבל תמיד אפשר 123179
וכך- ככל שהבחינות קלות יותר - הציונים עולים. ככל שהציונים עולים - טווח הציונים קטן. ככל שטווח הציונים קטן - הרעש מקבל משמעות גדולה יותר. זו בדיוק טענתי.
המיקוד אינו משנה דבר 123553
אני יכול לומר לך לבטח, לאחר כמה שנים של הוראה, כי המיקוד אינו משנה בצורה משמעותית את ההצלחה. גם המיקודים השונים, בעלי רמות הקושי השונות, אינם משפיעים במיוחד. ומה שיותר מפליא, גם כשיש מיקוד, עדיין בקושי מספיקים את החומר!
זה עניין שלא מפסיק להדהים אותי. אני מלמד דקדוק, וזה מדהים שגם כשיורדים מן החומר פרקים שלמים (וזה מחומר שהוא מצומצם ביחס למה שאני למדתי, ומה שאני למדתי מצומצם ביחס למה שלמדי לפניי) - עדיין בקושי מספיקים.

מסקנה:
מי שרוצה ויכול יצליח בכל מקרה ומי שלא - לא יעזרו לו כל המיקודים שבעולם. הם כן עוזרים קצת למי שמתנדנד באמצע.

למעשה גם שיטת המיקוד דבילית. במקום לפרסם אותו שבוע שבועיים לפני הבחינה כדי "שילמדו הכול אבל ייבחנו על חלק" הוא מפורסם בפסח כשחלק מן החומר טרם נלמד. כך שאם יורדים חלקים שטרם למדת - אשריך, ואם לא - אכלת אותה. כך נוצרת דיפרנציאציה משמעותית בין המיקודים השונים מבחינת ההישגים. אולם כאמור בסופו של דבר, מי שיכול להצליח יעשה זאת בכל מקרה.

בבחינה בלשון, אגלה לכם, אין מיקוד. כלומר יש אבל כל שנה הם מורידים חומר שגם כך הוא חסר ערך או קושי, כך שזה לא ממש משנה. בספרות אמנם מורידים אבל גם כך השאלות הן כלליות ואתה עונה על יצירה שרצית, כך שאם ירד שיר אחד של ביאליק אתה עדיין מחויב לענות על סמך שיר אחר.

בקיצור, רעיון המיקוד לא רק שהוא אידיוטי, חסר ערך וגורם לזילות המקצוע, הוא גם נעשה בצורה גרועה, כרגיל.

כשאני מעלעל בבחינות ובספרי לימוד מלפני שלושים שנה אני פשוט מתפלץ. הרמה אסטרונומית. מה השתנה? האמנם הולך ופוחת הדור?
חשבו כמה חכמים יכולנו להיות אם היינו לומדים אז.
המיקוד אינו משנה דבר 123571
אל תבנה על זה. אני למדתי לפני 30 שנה, ואני לא ממש חכם (1), למרות שאינני הטפש, או הבור, ביותר בקרב בני דורי. מה שכן קרה, זאת זילות של הציונים. בזמני, ממוצע 8 בבגרות, נחשב ממוצע טוב, והספיק, בפני עצמו, כדי להתקבל לטכניון(2). ממוצע ציונים של ½7÷7 היה הנורמה. היום, ממוצע של +10, שבזמני לא היה קיים כלל, ונחשב למשהו כמו מהירות הגבוהה ממהירות האור, או טמפרטורה של 275°C-, אינו נדיר כל כך.

___
(1) בוודאי שלא יותר מכמה מהמגיבים הצעירים (יחסית אלי) באתר.
(2) ללא צורך לעמוד בבחינת כניסה נוספת.
המיקוד אינו משנה דבר 123593
זה בדיוק מה שאני מנסה לטעון. בזמנך, טווח הציונים איתו ניסו להתקבל לאוניברסיטה היה (אני מניח) 65-100, תקן אותי אם אני טועה. בעקבות הקלות, מיקודים, הגרלות, מגנים גבוהים וכו' וכו', הצטמצם טווח הציונים איתו ניגשים לאוניברסיטה ל 80-100, ונקטם בקצהו העליון. מאחר וטווח כזה (בהתחשב בקיטום), מקשה על האוניברסיטאות לברור את הטובים ביותר, הן המציאות את שיטת הבונוסים, ע"מ להגדיל שוב את הטווח.
המיקוד אינו משנה דבר 123629
אם אתה למדת לפני 30 שנה, אתה למדת בדקדוק לנקד. את זה לומדים היום באוניברסיטה. אתה למדת סביר להניח מהספר "דקדוק עברי שיטתי" של בלאו שהיום הוא קשה גם לסטודנטים. אתה למדת או למדו בזמנך את "מלחמה ושלום" כשהיום בקושי קוראים את אבא גוריו קטן המידות. נדרשת למאמצים גדולים יותר וזה היה אמור לפתח יכולת טובה יותר, גם אם לא הכול בא לידי ביטוי.

דרך אגב, לגבי טווח הציונים, אני יכול לספר לך שבפקולטה למדעי הרוח קורה מה שקרה בבתי הספר. היום 90 אינו מספק, הציונים מרקיעים שחקים ונגרם זילות של הציון. אבל הפעם כבר אי אפשר להאשים את משרד החינוך אלא את המרצים. כך למשל גם אין ציון נכשל על עבודה. איך תכשיל מי שמילא 10 עמודים לפחות? הרי הוא עשה משהו. כך שהציון מתחיל בערך מ-‏70 והמשך התהליך כבר מוכר.

אולי הפסיכומטרי הוא האשם בכול. משירד חלקן של הבגרויות בקבלה אולי ירד גם ערכן.
שתי הערות פעוטות ערך 123672
1.

בראש המשרד
קבעו פה אחד
נשאיר את הכוח
אצלנו ביד:

הורידו ניקוד
הוסיפו מיקוד
וכך התרבו
מצביעי הליכוד.

2. אלמלא היית מספר שאתה מורה ללשון הייתי שותק, אבל ה"זילות" נגרמת, לא נגרם.
לגבי 2 186953
המילה "גורם" (לא "נגרם"!) באותו משפט בתגובתו של אור מתייחסת ל*נושא* המשפט, ולכן, ובצדק, בלשון זכר - "בקיצור, רעיון המיקוד לא רק שהוא אידיוטי, חסר ערך וגורם לזילות...".
לגבי 2 186965
המשפט בתגובה הרלוונטית( תגובה 123629)הוא "היום 90 אינו מספק, הציונים מרקיעים שחקים ונגרם זילות של הציון". מאיפה המשפט שאת ציטטת לקוח, ואיך לעזאזל "זילות" במשפט הזה יכולה להיות זכר- אני לא מבין.
לגבי 1 186969
לפחות הוא העלה מהאוב את הפזמון החביב שפזמנתי ושכחתי.
לגבי 1 186981
שניכם צודקים. חשבתי שהגלובלי התייחס למשפט הלקוח מתגובה 123553. אפשר לקבל אצלכם שיעורים פרטיים א-טרואה? (אתם תלמדו אותי מה שאתם יודעים ואני אלמד אתכם מה שאני יודעת, עיסקת חליפין כדאית לכל הנוגעים/ות בדבר)
לגבי 1 186992
עזבי הסמקה ועזבי שעורים פרטיים, רק ספרי לי מה הביא אותך לאותה הודעה ישנה.
בעיקר השוטטות 186994
תציץ בדוא''ל
המיקוד אינו משנה דבר 123691
במדעי החברה כבר ראיתי נכשלים על עבודות. לא אצלי, ברוך השם, אבל ראיתי. אם כי אכן מדובר במיעוט שבמיעוט. הייתי רוצה לייחס את זה לכך שאנשים ממש טורחים להשקיע בעבודות שלהם. ממה שאני ראיתי - אמנם אין תמיד מתאם בין ציונים במבחנים לציונים בעבודות, אבל הכיוון של הסטייה שונים מאדם לאדם ונוטים להיות עקביים בקורסים השונים של אותו אדם. אני, למשל, בד''כ מקבל ציונים גבוהים יותר בעבודות מאשר בבחינות. עניין של סגנון למידה, זכרון ויכולת התנסחות - כאשר הדרישות לכל אחד מהשלושה הללו שונות בין מבחנים לעבודות.

מה שכן, סטודנטים בחוגים ה''קשים'' יותר במדעי החברה נפגעים מחוגים כמו פסיכולוגיה וסוציולוגיה שידועים בציונים הגבוהים להפליא שלהם. הפגיעה מתבטאת בכך שכמעט שאין סיכוי לתלמיד כלכלה או מדע המדינה להכנס לרשימת הדיקן, שנקבעת לפי העשירון העליון של כלל הסטודנטים בפקולטה.
המיקוד אינו משנה דבר 124136
ובכל זאת, כל ילד בכתה י' של היום יודע את מה שלי אינו נהיר כלל, והא(1) ראיה: תגובה 124091

______
(1) אולי צריך לכתוב הה ראיה? ע"פ אתר האקדמיה ללשון עברית, מלים שמקורן בארמית ומסתימות בתנועת a, אמורות להכתב בה"א בסופן, ולא באל"ף (לדוגמא: דוגמה).
המיקוד אינו משנה דבר 124139
כנראה שהייתי צריך לכתוב "לדוגמה: דוגמה", אבל מה לעשות, גירסא דינקותא. (אופס...)
המיקוד אינו משנה דבר 124148
המילה ''הא'' היא מילה ארמית, לא מילה ''שמקורה בארמית''. לכן יש לכתבה באל''ף.
אינפלצית הציונים 123770
http://slate.msn.com/default.aspx?id=33044 (ותודה ליחיאל קמחי).
אינפלצית הציונים 123873
אהבתי את האבחנה בסוף בין תפקיד הכלכלן לתפקידו של מדען המדינה:

הכלכלן מראה לאיפה צריך להגיע, מדען המדינה מסביר למה אי אפשר להגיע לשם. (:
המיקוד אינו משנה דבר 123663
עוד קטסטרופה שיצרה שיטת המיקוד, היא הגברה של הנטייה לדחות הכל לרגע האחרון. כיוון שאינך יודע עד פסח מה ייכנס לבחינה ומה לא, תלמידים נוטים לא ללמוד דבר (או ללמוד מינימום הכרחי) עד אז, כדי ללמוד בסופו של דבר רק את אותו חלק שכן ייכנס לבחינה.
המיקוד אינו משנה דבר 123690
אל תשכח שאתה נאלצת ללמד את אותו דור אומלל של קוואזי-אנאלפבתים שלמדו ''לקרוא'' בשיטת השפה כמכלול...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים